Vauvan liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija..

Vieras
Hei! Onko muilla kokemuksia? Vauvan liikkeet on tuntuneet jo pitkään joka päivä voimakkaina (joskus ehkä päivä välissä) mutta nyt en ole tuntenut mitään ainakaan kahteen päivään. rv 21. Kotidopplerilla olen kuunnellut ja vauvan vahva syke löytyy kyllä, mutta huolestuttaa tuo liikkumattomuus. Huomenna onneksi on neuvola.

Ei niitä liikkeitä voi vielä säännöllisesti edes tarkkailla. Olikohan viikon 30 vai jopa 35 jälkeen, jollon pitäis tuntea noin 10 liikettä tunnissa. Ennen sitä on turhaa huolestua liikaa. Vauvalla on vielä mahollista loikoilla monessa eri asennossa, monessa eri paikassa. Voi olla enemmän selässä päin, sillon kun et liikkeitä tunne.

Mä en käsitä miksi palstoilla lukee, että liikkeitä pitäisi olla joku tietty määrä tunnissa. Olen viikko 36 ja kokemukseni ovat seuraavia:
Alkuaikoina liikkeet ovat hyvinkin epäsäännöllisesti tunnettavissa...
Kun sikiö kasvaa, liikkeiden tuntuvuus riippuu sen asennosta. Josku saataa tuntua potkuja sisäelimiin- suoliin ja vatsantakaosaan- ja nehän eivät näy vatsanpäältä.
Kun sikiö vielä kasvaa olen huomannut selvät nukkuu/valveilla rytmit, eli joskus nukkuu tunteja, ja sitten herää, hikottelee ( 3 kertaa päivässä ainakin hikka) ja liikuskelee. Ja sitten taas nukkuu. Niinhän ne synnyttyäänkin nukkuvat suurimman osan ajasta. Käyn nyt jo sydän äänessä kerran viikossa kun laskettu aika lähenee- ja kaikki on OK... joten en kävisi laskemaan liikkeitä, kunhan niitä on säännöllisesti vuorokauden aikana.. :) Ja alussa niitä ei tosiaan tunne kun silloin tällöin, ja se tekee tietenkin aina iloiseksi!

Neuvolassa meillä sanoivat, että liikkeitä ei kannata laskea niin tarkkaan. Tärkeämpää on jos liikkumisessa tapahtuu muutos. Lapsen saadessa hapekasta verta hän liikkuu enemmän ja muulloin vähemmän
-> suojaa aivoja eli niitä hapetetaan eikä energiaa käytetä turhaan liikkumiseen. Ja toki vauva välillä nukkuu ja välillä valvoo.

Minua käskettiin (sekä neuvolasta että äitiyspolilta) loppuviikoilla laskea vauvan liikkeitä, olisikohan ollut viikoilta 33-34 eteenpäin... Tarkoitus oli laskea kerran päivässä tunnin ajan liikkeitä ja niitä piti tulla se kymmenen. Jos ei kymmentä liikettä tuntunut, niin piti laskea vielä toinen tunti perään. Minulla tosin ennusteltiin raskausmyrkytystä ja olin erityisseurannassa.

Yhteistyössä