Vauvan napa haisee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haisu"

Vieras
Tynkä on viel paikallaan,ja se haiskahtaa aika kovastikkin.Ihan paidankin läpi..äsken huomasin moisen.
Ollaan kyllä putsailtu,niin vedellä kuin puhdistusaineellakin.

Vuotaa putsattaessa veristä eritettä,ja näyttää siltä et tynkä irtoaa ihan kohta.
Ei keltaista navan pohjalla.
Napa ei myöskään punoita,silti tulehtunut?

[QUOTE="äippä";22988851]hae apteekista metyleeni siniä ja laita sitä pumpuli puikolla napaan ihan juureen pyörittelet. paranee nopeasti.[/QUOTE]

Apteekki menee kiinni tuossa 5min. kuluttua:/

Pelottaa nyt et jos tuo haju meinaa tulehdusta,niin siit aiheutuu vauvalle jotain pahaa täs yön aikana..

[QUOTE="vieras";22988861]Oletteko puhdistaneet kunnolla sieltä "sisältäkin"? Meilläkin rupesi haisemaan kun emme älynneet puhdistaa muualtakin kuin päältä.[/QUOTE]

Esikoiselta en uskaltanut putsata kunnolla,mut tältä kyllä.Ehkä olen rapannut sit liikaakin.

[QUOTE="haisu";22988883]Apteekki menee kiinni tuossa 5min. kuluttua:/

Pelottaa nyt et jos tuo haju meinaa tulehdusta,niin siit aiheutuu vauvalle jotain pahaa täs yön aikana..[/QUOTE]

ei sulla mitään paniikkia ole. nyt vaan ensin keität vettä ja jäähdytät sen ja putsaat sen kanssa navan huolella eli pyörität pumpuli puikkoa ihan navaan juuresta jotta kaikki lika tulee pois. ja taat vaikka sen monta kertaa tänään ja aamusta haet apteekista metyleenisiniä. Meillä ne neuvolassakin laittavat sitä jos napa näyttää yhtään punaiselta ja minulla on itsellänikin sitä kotona. Metyleenisini desinfioi ja kuivattaa napaa mitä taas sitten normi desinfiointi aineet eivät tee ja normaali aineet voivat kirvellä.

nukkukaa vaan rauhassa. huoenna soitat neuvolaan. se on paikallinen tuehdus, ei siis yhdessä yössä vahingoita vauvaa

Mutta kun se on haiskahtanut tässä jo pari päivää.
Neuvolasta sanoivat et putsata vaan,kyl se siitä.Pieni haiskahdus kuuluu kuulemma asiaan?
Nyt tuo kuitenkin haisee enemmän ku 2edellisenä päivänä.

Ja tosiaan olen sitä punoitusta odottanut,ku käskettiin seurailla.

[QUOTE="äippä";22988923]ei sulla mitään paniikkia ole. nyt vaan ensin keität vettä ja jäähdytät sen ja putsaat sen kanssa navan huolella eli pyörität pumpuli puikkoa ihan navaan juuresta jotta kaikki lika tulee pois. ja taat vaikka sen monta kertaa tänään ja aamusta haet apteekista metyleenisiniä. Meillä ne neuvolassakin laittavat sitä jos napa näyttää yhtään punaiselta ja minulla on itsellänikin sitä kotona. Metyleenisini desinfioi ja kuivattaa napaa mitä taas sitten normi desinfiointi aineet eivät tee ja normaali aineet voivat kirvellä.[/QUOTE]

Ok.Kiitos.

Tuntuu niin typerälle olla näin hukas,ku kysees ei oo edes esikoinen.

Vielä yksi TOSI typerä kysymys..

Kun mä nyt otan ja putsaan tuon navan,niin entä jos se tynkä irtoaa siin putsauksen myötä.Voiko se niinku tavallaan irrota liian aikasin?

Meillä oli jokin aika sitten ihan sama juttu vastasyntyneellä. Minä hermoheikko vein vauvan päivystykseen juurikin, koska pelkäsin tulehdusta. Ei sille mitään tehty, käskivät vain tehostaa puhdistusta eli useammin päivässä ja tarkemmin. Meillä vauva ei pitänyt navan puhdistuksesta yhtään niin ehkä vähän hutaisten tein sen. Eli pumpulipuikkoon septidiniä ja sillä oikein kaivat sieltä tyngän alta ja sitten vielä puhtaalla ja kuivalla puikolla sen jälkeen. Ja tosiaan voit tehdä vaikka joka vaipanvaihdon yhteydessä.

[QUOTE="haisu";22988990]Vielä yksi TOSI typerä kysymys..

Kun mä nyt otan ja putsaan tuon navan,niin entä jos se tynkä irtoaa siin putsauksen myötä.Voiko se niinku tavallaan irrota liian aikasin?[/QUOTE]

Harvemmin se napa lähtee irti ennen aikojaan. älä turhaan murehdi ja jos lähtee ni sit vaan putsaat useammin ja huomenna metyleenisiniä.

[QUOTE="äippä";22989042]Harvemmin se napa lähtee irti ennen aikojaan. älä turhaan murehdi ja jos lähtee ni sit vaan putsaat useammin ja huomenna metyleenisiniä.[/QUOTE]

vielä sillanen et kuinka monta päivää vanha pikkuinen on?

[QUOTE="haisu";22988990]Vielä yksi TOSI typerä kysymys..

Kun mä nyt otan ja putsaan tuon navan,niin entä jos se tynkä irtoaa siin putsauksen myötä.Voiko se niinku tavallaan irrota liian aikasin?[/QUOTE]

Ei voi irrota liian aikaisin. Joillakin lapsilla se irtoaa muutamassa päivässä, joillain parissa viikossa. :)

Yhteistyössä