vauvan napa vuotaa verta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
vauvalla irtosi napatynkä reilu viikko sitten,mitään vuotelua ei ollut, kunnes nyt yhtäkkiä vuotaa verta.

Vuotoa tulee ajoittain, välillä tyrehtyy sitten taas saattaa tunnin päästä olla. ihan punaista verta, ei mitään limaa.

Onko tää normaalia vai pitääkö mennä lääkäriin?
Kuumetta ei ole.

Jos napa ei haise pahalle niin ei hätää. Pidät puhtaana ja kuivana mutta varo, ettet repäise mahdollisesti muodostunutta rupea irti. Jos verenvuoto on runsasta niin sitten yhteys neuvolaan.

Meillä vauvalla oli sama juttu.
Napa kannattaa pitää puhtaana ja laittaa vaikka öiksi bepanthenia pumpulipuikolla sinne napaan. Saa toki päivisinkin laittaa.

oon huomannut että siihen tulee sellainen pikku rupi tms. kun kuivehtuu, sellainen keltainen, vähän niinkuin kuivunutta ihoa tms.. sitten taas kun putsaan sen niin alkaa vuoto. Enkö siis saa "rupea" ottaa pois?

Ja tosiaan en ronklannut tuota napaa ennenkuin vuoto alkoi..

Ja kuinka runsasta on runsas vuoto? Pitääkö tulla ns. solkenaan, suihkuamalla ennen kuin tarvitsee huolestua?Olen niin pelännyt tuon vauvan puolesta tänään tuota verenvuotoa. Varmaan sekin vaikuttaa että en ole nukkunut koko yönä kun vuoto alkoi.

oon huomannut että siihen tulee sellainen pikku rupi tms. kun kuivehtuu, sellainen keltainen, vähän niinkuin kuivunutta ihoa tms.. sitten taas kun putsaan sen niin alkaa vuoto. Enkö siis saa "rupea" ottaa pois?

Joo, anna sen ruven olla. Tuota bepanthenia voit laittaa niin pysyy pehmeänä se rupi, eikä vaivaa vauvaa.

Ja kuinka runsasta on runsas vuoto? Pitääkö tulla ns. solkenaan, suihkuamalla ennen kuin tarvitsee huolestua?Olen niin pelännyt tuon vauvan puolesta tänään tuota verenvuotoa. Varmaan sekin vaikuttaa että en ole nukkunut koko yönä kun vuoto alkoi.

Meillä jäi vaippaan aina verta siihen navan kohdalle. Tätä kesti jonkin aikaa, yli viikon muistaakseni..

Jos sitä oikein tipoittain koko ajan tulee, niin sitten jo olisi lääkäri paikallaan.

Älä nyt sitä rupea irti ota. Sehän muodostuu kellertävästä nesteestä ja siitä tulee kellertävä rupi, jos ei ole verta värjäämässä sitä tummaksi. Kyllähän nyt mikä tahansa haava rupeaa vuotamaan, jos siitä ruven repii alkuvaiheessa irti.

Ei saa repiä sitä rupea. Voit töpötellä siihen pumpulipuikolla varovasti metyleeni siniä pienen määrän, saa apteekista, se desinfioi, kuivattaa navan ja pitää huolta ettei napaan iske mikään hiiva tai muu bakteeri, etenkin nyt kun se on vielä "auki". Aine värjää sit helposti vaatteita.

Ja kannattaa katsoa ettei vaipan reuna hankaa navan kohdalta.

Yhteistyössä