Vauvan nukahtaminen (8kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BiBa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

BiBa

Jäsen
23.03.2010
392
0
16
pohjois-savo
Meillä on pian 8kk täyttävä tyttönen ja olen miettinyt olisko mahdollista opettaa tyttö nukahtamaan itsekseen? Nyt on nukahtanut niin, että kun laitetaan omaan sänkyyn niin aikansa siinä höpöttelee ja sitten oon pitänyt kädestä kiinni johon rauhoittuu ja hetken päästä nukahtaa. Jos otan käden pois niin alkaa itkemään :/ Toisaalta nukkumaan laitto on helppoa, mutta olisi kiva jos tyttö oppisi joskus nukahtamaan itsekseen sänkyynsä eikä tarvitsisi kädestä pitää kiinni..Poikkeus on kun tytön laittaa vaunuihin ja heijailee hetken niin nukahtaa siihen :)

Kuinka muiden suurin piirtein saman ikäiset vauvat nukahtaa?Laitatteko vaan sänkyyn jas poistutte huoneesta vai miten?

Todellakin voi..ja kannattaa. Yleensä mitä isompi vauva, sitä helpommin alkaa assosioitua tiettyihin juttuihi ja vaatia niitä. MUTTA tähän pätee taas se paljon puhuttu tempperamentti jonka vain sä tiedät. Voihan se olla että voit nukuttaa vauvasi noin, ja se on ok. Itsekin valitsisin tuon tavan, jos se estäisi iltaitkut. Toiset on mukautuvaisia eikä vauva-ajan nukuttamisella ole "merkitystä", esim kamun poika nukahti AINA tissille ja söi tunnin välein yön vielä n.6-7kk, kunnes yks ilta nukahtikin itsekseen ja jätti yösyötöt pois, ilman unikouluja tms. Toiset taas takertuu tapaan ja kuten systerin poika, ei osaa isompanakaan nukahtaa täysin yksin.
Oma tyttöni taas tuskin tulee ilman unikouluja onnistumaan. Ei syö enää öisin mutta nukahtaminen vaihtelee.
Tutilla onnistuin jo siinä et nukahti itsekseen. Siihen sain opetettua aika helpolla. Aluksi pitkään nukahti sylii ja sit niinku teilläki et olin "lähellä" mut sit kerran vaan kokeilin ja nukahtikin itsekseen. Tutti vierotettiin pois koska siitä tuli yhtäkkiä yöheräilyjen syy ja nukahtaminen on nyt hankalampaa, plus homma vaihtelee muutenki lähes päivittäin, riippuen pv unista. Jos yhtään liian väsy niin homma on huutoa eikä osaa rauhottua itsekseen. Joskus optimi kertoina nukahtaa itsekseen.
Eli vaikka saisi homman periaatteessa toimimaan nii aina voi tulla tilanteita ettei homma toimikaan. Esim hampaat sun muut. Tää aiheutti meillä sopivasti samaan aikaa tutin vierotuksen kanssa ison ongelman. Muutaman kerran hyssytyksen jälkeen tuntui, että tottu siihen että olen hyssyttämässä nukkumaan.

Koulujahan on monia, uskoisin että koska ei tarvii vierottaa tutista tai tissistä tms. niin jätät vaan omaan sänkyyn, ja menet puuhaamaan muuta että tyttö kuulee että olet paikalla, et mene heti eka kitinään, ite huomasin että rauhottu nopeesti itekseen ja itseasiassa itku saatto paheta jos menin hyysäämään. Sit jos ei asetu, nii rauhotat ja taas poistut. Jatkat hommaa kunnes nukahtaa. Muutamassa pv homma yleensä alkaa toimia, yleensä.

Älä sorru kuitenkaa liialliseen hyssytykseen, vauva oppii äkkiä haluamaan myös sitä. Uskot itseesi ja siihen että vauva kyllä tietää olevansa turvassa. Itkutta tuskin selviää koskaan mutta asia on eri, vauvalla ei oo hätää, koska et jätä lasta yksin huutamaan itteesä uneen jne.

Mut sinä ite tiiät tyttösi luonteen. Meillä ei hiplailut ja nostelut auta, ne aiheuttaa pahempaa karjumista. Ja joskus tuntuu että ikuinen itkien nukkumaan meno ei anyway lopu.. ei niin kauan ku toi väsymystila on näin vaihtelevaa :)

Meillä myös opetettii sylistä nukuttamisen sijaan että nukahtaa itse sänkyyn maidon kanssa. Nykyään lasketaan lapsi sänkyyn,pullo suuhun ja sinne nukahtaa. Aluksi tietenkin oli hirvee huuto,mutta kun tuntui etä se huuto meni aina pahemmaksi kun sinne meni sinne huoneeseen niin yksinkertaisesti annettiin huutaa. Ekaksi puoli minuuttia,sitten minuutti ja pidennettiin väliä kunnes huomattii ettei enää tarvitse mennä. SE vaatii tahdonvoimaa sekä äidiltä että lapselta että siihen päästään,mutta vaivan väärti. :)

Yhteistyössä