Vauvan nukkumien mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Meillä siis 3kk ikäinen vauva. Meillä on muodostunut varsinaiseksi ongelmaksi päiväunet. Tyttö ei ole yli kuukauteen nukkunut päikkäreitä, korkeintaan pienet torkut. Vaunuissa nukkuu jotenki puoli tuntia, jos siis vaunut ovat liikkeessä. Eilen vauva nukahti vahingossa mahallee ja annoi nukkua. Nukkui melkein 3 tuntia. Nyt laitoin myös mahalleen ja uni maistuu. Nyt sitten mietityttää tuo mahallaan nukkuminen. Olen lukenut ettei vauvat saisi nukkua mahallaan kätkytkuoleman riskin takia. Mutta kuinkahan iso riski se on? Helpottaa vaan kummasti kun pystyy tekemään jotakin päivisin ja antamaan noille vanhemmillekkin lapsille kunnolla huomiota. Vauvakin oli paljon iloisempi illalla, kun ei tarvinnut huutaa väsymystään...

Meillä vauva oppi kääntymään selältä vatsalleen 2 kk:n ikäisenä.. Mitenkään en pystynyt öisin valvomaan ja vaihtamaan nukkumisasentoa.

En usko että mahallaan nukkuminen vaarallista on. Ennenhän se oli suositus.
Tuon ikäinen osaa jo päätään liikuttaa, ettei naama patjaa vasten ainakaan jää.

Ja jos vauvalla on mahavaivaa, voi mahallaan nukkuminen tuoda siihen helpotusta.

Tyksin keskolassakin nukutetaan vauvoja vatsallaan. Etten murehtisi asiaa. Mulla on ollut keskosvuva ja jatkoin kotonakin vatsallaa nukuttamista nukkui parhaitten siinä asennossa. Nyt keskosvauvani on jo 10v. <3

Meidän vanhimmalla lapsella oli vauvana lonkkavaljaat, joiden vuoksi kyljellään nukkuminen ei onnistunut. Ensimmäiset kaksi kuukautta nukutettiin mahallaan.

Pidä vain peitot ja unikaverit pois naaman läheltä, ettei pääse tukehtumaan.

[QUOTE="Noh";29328532]Tyksin keskolassakin nukutetaan vauvoja vatsallaan. Etten murehtisi asiaa. Mulla on ollut keskosvuva ja jatkoin kotonakin vatsallaa nukuttamista nukkui parhaitten siinä asennossa. Nyt keskosvauvani on jo 10v. <3[/QUOTE]

Kyllä varmaan nukutetaan kun joku laite mittaa koko ajan mikäli esim. hengitys lakkaa. Vatsallaan nukutusta on mahdollista tehdä turvallisesti esim. oman rinnan päällä tai muuten valvonnan alla. Yksin ei saa jättää mahalleen nukkumaan.

Meidän vauvalla oli tuossa parinkuukauden ikäisenä vaihe ettei nukkunut kuin mahallaan päikkäreitä. Itse en uskaltanut jättää yksin nukkumaan vaan annoin nukkua rinnan päällä ja katselin itse telkkaria tai luin ja välillä torkuin vähän itsekin.

Meidän keskimmäinen lapsi oli myös lonkkalastassa ja nukkui mahallaan paljon paremmin kuin selällä. Ja annoin nukkua mahallaan. Muutaman viikon ikäisenä veteli 7h yöunia mahallaan. Jotkut 3kk ikäisethän osaa jo kääntyä niin miten sitä sitten muka yöllä vahtisi ettei käänny mahalleen? Jos kerran mahallaan nukkuu paremmin niin anna nukkua, jos siis kyse sisällä sängyssä nukkumisesta, ulos vaunuihin en mahalleen laittais.

Vatsallaan nukkuvalle voi toki ostaa kätkythälyttimen jos asia kovin huolestuttaa. Silti vatsallaan nukkuvallakin vauvalla on isompi riski tehdä itsemurha ennen 25 ikävuotta kuin kuolla kätkytkuolemaan.

Minunkin 6kk vauvani nukkuu nykyään mahallaan koko aikaa. Itsekin tänne tein aloituksen missä pelkäsin lapsen tukehtuvan, mutta vielä tuo hengissä on. ;) Ja oikeen tyytyväisenä nukkuu! Myös mahavaivoihin helpottaa kun mahallaan saa olla.

Meillä kanssa hengitysvaikeuksista kärsivää vauvaa nukutettiin sairaalassa mahallaan viime vuonna. Osatonlääkäri antoi kotiinkin ohjeeksi, että voi nukuttaa mahallaan eikä lisäisi kätkytkuoleman riskiä. Meillä oli kotona happiviikset ja mittari hapetuksen mittaamiseen. Keuhkolääkärin suositus oli kuitenkin, että ainoastaan selällään, joten nukutin niin kauan selällään kunnes vauva oppi itse kääntymään mahalleen.

Yhteistyössä