Vauvan nukkuminen!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Täällä valvottaa 2kk pikku neiti yöt.
Onks mitää kikkakolmosii miten saisi käännettyä rytmiä..

viime yönä nukahti 4 aikaa aamu yöllä yö unille.. ja tuolla sängyssä parasta aikaa nukkuu. juuri äsken syötin ja koitin alkaa seurustelemaan ja pitämään hereillä mutta turhaan. laitoin takaisin nukkumaan.
(ja tiiän ettei voi väkisin pitää hereillä, ton ikänen tarvii paljon unta vielä)

ite alkaa olee aika loppu ja mies käy töissä (herää ennen 6) niin ei viitsisi antaa sen valvoa sitten...

Vaikea homma tän pimeän aikana, mutta kai sun on vaan tehtävä todella selväksi valoilla ja rutiineilla, että milloin on yö ja milloin päivä. Ja jättää vauva höpöttämään itekseen sänkyynsä.

Itse olen opettanut vauvoilleni päiväunirytmin ns väkisin. Seissyn vaikka kaksi tuntia putkeen hyssyttämässä vaunuja ja tehnyt selväksi, että nämä kaksi tuntia sä olet nyt siellä vaunussa unilla. Nyt kuopus on puolivuotias ja hyvin menee.

Eipä tuohon auta kuin mennä ite nukkumaan, lapsi viereen ja aina jos itkee niin laitat tissin/tutin suuhun ja koitat jatkaa uniasi. Jos alat valvomaan vauvan kanssa ja oottamaan jos se kohta menis nukkuun niin ei se koskaan mee. Kokeiltu on. Esikoisen kanssa katselin tv:tä aamuyön tunteina ennekuin tajusin että se on se tv mikä sitä pitää hereillä..

Päivällä nukuta korkeintaan yhdet unet ulkona, sisällä nukkuu ehkä lyhyempiä pätkiä.. Jos haluaa vauvaa valvottaa niin yleensä ilmakylpy piristää mukavasti, hoitopöydällä tai suojan päällä sängyllä ilman vaippaa.

Jos sulla on ensimmäinen lapsi, siis ettei muiden lasten takia tarvii nousta, niin nuku silloin kun vauvakin! Pikkuhiljaa voi alkaa kääntämään rytmiä, kuinka pitkään illasta nyt yleensä nukkuu, niin herätteleekin aiemmin ja koittaa just ilmakylvyillä, leluilla ja juttelulla pitää hereillä.

Meillä kans on 2kk vanha vauva ja kuin ihmeen kaupalla osui pitkät unijaksot heti sairaalasat tulon jälkeen pääsääntöisesti yöhön. Esikoinen on 3v ja hänellä oli tuota yöllä kukkumista aikoinaan ja hänen uniaan rytmitettiin vaunulenkeillä päivisin. Lähdettiin aina tiettyyn aikaan illasta esim 18-19 aikaan ulkoilemaan tunnin lenkki ja sitten heräsi kun tultiin sisälle. Pidettiin virikkeillä hereillä pari tuntia, sitten alkoikin yöunet. Mutta nämä on niin lapsikohtaisia juttuja... toisilla auttaa vain aika.

Ja kyllä se mieskin pystyy auttamaan, vaikka töissä käykin, mikäli olet ihan poikki. Itse en olisi selvinnyt millään tästä alkuajasta kahden lapsen kanssa, mikäli mieskin ei valvoisi tarvittaessa lasten kanssa. Meillä vauva tällä hetkellä nukahtaa yöunille klo24 ja esikoinen on aina ollut levoton nukkuja sekä aamuvirkku. Esikoisen yötohinat alkaa aamuyöllä ja silloin on vauvan imetyskin, joten mulla olisi aikaa nukkua vain n.klo24- n. klo 03-04 aamuyöllä, ellei mies olisi mukana jakamassa näitä yöseikkailuja. Esikoinen herää aina klo 6-6.30, eli hyvänäkään yönä en nuku 6h enempää ja se tietenkin imetystauolla varustettuna ;) Lapset eivät myöskään koskaan ole toistaiseksi vielä nukkuneet yhtäaikaa päiväunia, vaan vauva herää aina just kun esikoinen nukahtaa. Mutta juuri tätä se on vauva-arki, kyllä se sitten joskus helpottaa. Ja onneksi rutiinia löytyy jo kovasti esikoisen myötä pieniin unipätkiin.

Koittakaa löytää teillekin keinot jakaa valvomista, kyllä se mieskin tarvittaessa pystyy selviämään joskus 4-5 tunnin unilla, jos nainenkin pystyy elämään sillä määrällä joskus kuukaudesta toiseen.

Kannattaa lukea Elisabeth Pantleys Pehmeä matka höyhensaarille- kirja. Siinä on paljon hyviä vinkkejä. Ensimmäinen kuitenkin on, että päiväsaikaan pidät valoja koko ajan, taustameteliä (esim. radio), jos olet vauvan kanssa kahdestaan kotona päivisin ja muutenkin puuhastelua. Yöllä taas ihan hiljaista, älä juttele vauvalle syöttäessä, ei vaipan vahtoa yms. täysi pimeys tai korkeintaan himmeä yölamppu ja kun vauva havahtuu nälkään nopea syöttö ja uuelleen nukkumaan ja tosiaan vaikka vauva jäisi valvomaan niin itse nukut. Eli teet siis selkeän eron yölle ja päivälle!

Mun kaverin vauva on kuulemma todella herkkä uninen.
HEillä ei saa ottaa edes kraanasta vettä, kun vauva nukkuu.
Taapero sisko ei saa leikkiä eikä liikkua kun vauva nukkuu.
Vauva on opetettu nukkumaan täydessä hiljaisuudessa!
Samoin tämä isompi.. Olimme kerran menossa syömään, mutta ei voitu mennä koska tämä taapero herää haarukan ja veitsen ääneen..
MIKSI lapsi pitää opettaa nukkumaan täydessä hiljaisuudessa?
Meillä molemmat on nukkunu tv:n ollessa päällä jne..
Tottakai öisin hiljaista, mutta kyllä mun oli pakko hoitaa päivisin kotihommat.

Yhteistyössä