vauvan nukkumisessa ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maarit23
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maarit23

Vieras
Meillä 3 kk ikäinen vauva, joka käy illalla ja nätisti nukkumaan noin 9 aikaan ilman mitään ongelmia. Mutta jos hän herää syystä tai toisesta ennen aamua, usein puolen yön aikaan, niin häntä ei saa enää millään nukkumaan! Menee joskus aamuyöhön saakka.

Kysynkin että kannattaako vauvaa silloin herätellä aamuisin, jos on saanut nukkumaan vasta vaikka aamuviideltä? Jos vauva ei herää yöllä, niin saattaa nukkua jopa 9 tuntia putkeen.

Mun kuopus nyt 3,5kk. Jos laitan nukkumaan ennen klo 22 niin heräilee yöllä monta kertaa ja on vaikea saada nukahtamaan uudelleen. Mutta kun laittaa nukkumaan 22:30 - 23 niin nukkuu aamu 9 asti heräämättä.
Näin pienellä on tosiaan vielä rytmit ihan hakusessa, kokeile vaikka myöhästää nukkumaan menoa.

Miten ihmeessä teidän vauvat nukkuu tuollaisia pätkiä? Siis 9–10 tuntia putkeen ja tuon ikäisenä. Tämä on niiiiiiin epäreilua; meidän muksu on nukkunut max 6 tuntia nyt vain muutaman kerran ja ikää on 5 kk, tätä ennen meillä on herätty 2–4 tunnin välein syömään eli noin ensimmäiset 4,5 kuukautta putkeen oli tota rallia. Nyt on hyvä yö, jos menee VAIN kahdella herätyksellä, joista toinen on syöttö ja toinen rauhoittelu, kun nukkuu niin levottomasti...

Ja mä olen lohduttanut itseäni hokemalla, että tällaista tämä on kaikilla pikkuvauvojen vanhemmilla...huoh. Synnärillä mulle oikein sanottiin, että ei pikkuvauva saa edes nukkua koko yötä putkeen ja koko yöksi mun mielestä pienillä lasketaan tuo 6 h, mikä meillä on nyt tapahtunut pari kertaa.

edelliselle: mun kuopus tosiaan nukkunut noin 2kk ikäisestä täysiä öitä, joskus syö kerran, mutta nukahtaa saman tien.
Esikoinen taas oli ihan omaa luokkaansa!! Hän nukkui ensimmäisen täyden yön lähemmäs 2 VUOTIAANA!! 6kk ikäiseksi asti heräsi yössä 3-8 kertaa, sitten noin 2-4 kertaa noin 1 vuotiaaksi. Tosiaan oli lähes 2v kunnes nukkui täysin heräämättä.
Esikoisella kokeilin kaikki mahdolliset temput (paitsi huudattamisen) saadakseni hänet nukkumaan, kuopus taas alkoi ihan oma-aloitteisesti nukkumaan täyden yön.

Joku tuossa jotain mainitsi vauvan herättämisestä kesken unien.

Eikö tuo ole ihan suotavaa herätellä pitkään nukkuvaa vauvaa, kun tarvitsevat ruokaa kuitenkin suht. usein. Eli ei ole hyväksi jos on syömättä 9h putkeen.

Ei kyllä tarvitse herätellä vauvaa, jos nyt ei ole ihan vastasyntynyt ja pieni! Kyllä se herää jos on nälkä. Meidän reilu 2kk ei tulisi mieleenkään herättää jos sattuu nukkumaan pitkään. Esikoinen nukkui täydet yöt tuossa iässä eikä ollut mitenkään nälissään edes aamulla. Meidän vauvat ainakin tankkaavat illalla niin hirmuisesti että pärjäävät kyllä yöunet oli ne miten pitkät tahansa.

Yhteistyössä