Vauvan oireet = allergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pippa

Jäsen
03.07.2007
316
0
16
Meidän tyttö alkoi noin kolmen viikon iässä selittämättömät huudot. On nyt siis 6 viikkoa vanha. Itku johtuu selkeästi kivusta ja tyttö vetää samalla itseään kaarelle. Huudot tulevat kohtauksittain useamman kerran päivässä (aamupäivällä ja illalla ). Aluksi ajateltiin, että on ihan koliikkia, mutta koko ajan mua epäilytti tuo, että huutaa muulloinkin kuin illalla. Vyöhyketerapia (3 krt ) ei auttanut.

Vauva saa Jekovitia täydet 5 tippaa. Mun mielestä ei johdu niistä. Maitohappobakteerit aloitettiin ehkä viikko sitten. Niistä tuli ehkä vähän hapan haju kakkaan.

Epäilen maitoallergiaa, koska tytöllä on ollut nyt jonkin verran vihreitä kakkoja. Kakkaa n. 4-7 krt/päivässä ja kakat on tosi löysiä ja limaisia. Siis oikeastaan vettä, jossa on mukana "hiutaleita". Yhtään normaalia sinappikakkaa en ole vielä nähnyt. Iho-oireita ei ole. Maitoallergiaepäilyä vahvistaa myös se, että mulla ja mun siskolla on lapsena todettu maitoallergia. Minä nykyään kuitenkin siedän maitoa hyvin. Minä ja vauvan isä ollaan myös molemmat atoopikkoja.

Paino oli noussut syntymästä 1 kk neuvolaan 3745->4260, eli ihan riittävästi. Nyt ei olla punnittu.

Aloitin ihan omin päin eilen maidoton, munaton, soijaton -dieetin. Vauva on siis täysimetyksellä. Eilen päivällä vauva oli tyytyväisempi kuin koskaan, mutta iltahuudot olivat entisellään. Miten nopeasti dieetti muiden kokemuksen mukaan vaikuttaa, jos kyseessä on allergia? Kuulostaako tämä edes allergialta? En viitsisi vielä mennä lääkäriinkään, koska voin ihan hyvin kokeilla tämän ruokavalion ensin.

Äiti ja isä jaksavat vielä tilannetta ihan hyvin, mutta sydäntä raastaa katsoa, kun pieni on kipeä.

Hyvä että olet aloittanut imetysdieetin.

Voi olla että lapsella on jonkinlaista refluksia eli maito nousee ylös. Se voi olla rakenteellista tai allergiasta johtuvaa. Tai molempia yhtäaikaa. Jos kurkku on ärtynyt, sen rauhottumiseen menee jokin tovi (=viikko-kaksi?). Jos dieetti ei ala auttaa parissa viikossa, vie lapsi allergialääkärille (lastenlääkäri). Neuvolasta on näihin vaivoihin turha hakea apua. Nosta sängynpäätyä reilusti - vähentää maidon- ja happojen nousua kurkkuun. Tarkoitus olisi että vauva nukkuisi kaikki unensa ylämäessä. Myös rattaisiin voi kopan (siis kopan alle) päätypuolen alle laittaa esim. pienen tyynyn.
Maito voi nousta kurkkuun vaikkei sitä ulos tulekaan ts. ei pulauta. Yritä imettää pää vatsaa korkeammalla. Pitkällään onnistuu siten että laitat tyynyn itsesi ja vauvan yläkropan alle. Istuallaan on helppoa etenkin imetystyynyn tai tavallisenkin tyynyn kanssa kun vähän säätää. Röyhtäytä hyvin joka syötön jälkeen. Yritä itse syödä monipuolisesti ettei yhtä ruokaa tule syötyä korostetun liikaa (ei patonkia joka aterialla, lihan kanssa muutakin kuin perunaa, ei samaa lihaa joka päivä jne.). Kalan jättäisin kokeeksi pariksi viikoksi myös pois. Jos tämä yksinkertainen dieetti ei auta, ottaisin siis yhteyttä lääkäriin lisäohjeiden ja mahdollisen lääkitystarpeen arvioimiseksi.

:hug: Sydäntä riipaisee kun pienellä on joku vaiva. Hali ja silittele paljon. Jos tykkää kylpeä, kylvetä joka ilta. Koeta estää kaarelle vetoa niin että laitat toisen jalan koukkuun vatsan päälle. Käsiä ei saa sitoa eli jos nukutat kapalossa, jätä kädet vapaaksi.

Meillä oli kanssa selkäkaarellahuutoa. Lisäksi silent refluksia joka aiheutti sen ettei nukkunut päivällä kun aina heräsi puklailuun. Käytiin lääkärissä joka neuvoi mm. kokeilemaan maidotonta. Huudot loppui 3 päivän kuluttua dietiin aloittamisesta. Lisäksi röyhtäytykset pieneni ja pulauksia tulee enää vain heti ruokailun jälkeen ja tytön jumppaillessa. Nukutaan taas myös päivisin. Myös muut keinot apuna, sängyn pääty nostettu, pystyssä imetys, kunnon röyhtäytykset ja aluksi myös pystyssä nukkuminen päivällä (ei ole enää tosin tarvinnut nukuttaa pystyssä ) .
Meillä siis rakenteellista refluksia jota tuo maitoallergia pahensi.
Täältä sain vertaistukea ja rohkaistuin menemään heti lääkäriin asian takia, vaikka lähipiirissä oltiin sitä mieltä että "kaikkivauvat pulauttelee" ja "vauvoilla nyt vaan on vatsavaivoja". Onneksi, nyt jo 10 päivää nukuttu huudoitta :) Sivutuotteena vauva myös nukahtaa nyt omaan sänkyynsä eikä enää rinnalle!

Yhteistyössä