vauvan paino ei nouse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vertaistukea kaivaten...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vertaistukea kaivaten...

Vieras
Onko muilla ollut samaa ongelmaa, että vauva ei ole saavuttanut syntymäpainoaan vielä yli kolmen viikon ikään mennessä? Imetän pikkuista ja pissa/kakkavaippoja kertyy kyllä päivässä riittävästi, mutta silti painoa ei vain tule riittävästi. Vauva on rinnalla miltei koko päivän välillä torkahdellen ja välillä jaksaa ihan vain seurustellakkin. Öisin nukkuu 1-4 tunnin pätkissä.

Ruiskulla ollaan joinakin päivinä annettu 5-20ml kerralla. Pikkuinen puklaa yleensä ne hetken päästä pois. Ja välillä puklailee pelkän rinnalla olon jälkeenkin. Pullosta ei olla annettu koska imemisotteen kanssa vielä takutaan, rintakumi käytössä ja sinne kyllä jää maitoa kun vauva lopettaa syömisen.

Saisitko jostain tukea katsomaan tuota imetystä. Olen itse kätilö ja ainakin mulle tulee heto mieleen se, että imemisotteessa oikeesti jotain vikaa. Eli imee ja imee, mutta se on tehotonta, jolloin maidontulo heikompaa.

Kävin imetystukiryhmässä jossa kätilö/imetysohjaaja katsoi otetta ja kehotti painon takia imettämään sillä rintakumilla. Tiedän itsekkin että ilman kumia ote ei aina ole täysin oikea.
Ja tuntuu että kumin kanssa vauva joutuu tekemään niin paljon työtä että väsähtää aina kesken kaiken.

Heippa!
Minulla oli noin myös. Maitoa todistetusti tuli (luovutan maitoa), mutta painoa vain ei tullut tarpeeksi.

Jäin miettimään tuota, ettet ehdi syömään..jospa se olisi syynä? Minulla ainakin on niin, että vauva on useammin rinnalla silloin, kun en ole syönyt kunnolla. Voisitko ruveta vaikka väkisin syömään, jos tuntuu, ettei ruoka maita..?

Ja muistathan, että stressi vähentää myös maidontuloa? Minä aloin pelätä maitoallergiaa ja huoli aiheutti sen, ettei maitoa tullutkaan enää samalla tavalla kuin aiemmin.

Jos sinusta tuntuu, että vauva voi muuten hyvin, eikä sinulla ole asiasta huolta, koita rentoutua. Tulee aika, että vauva ottaa spurtin kasvussa..MUTTA jos sinua yhtään huolettaa jokin asia: imuote/maidon riittävyys, juttele vaikka neuvolassa tai anna lisämaitoa pullosta. Silloin saat ainakin itsellesi (ja sille neuvolantädille) rauhan.

Ja muistathan, että olet Maailman Paras Äiti lapsellesi, vaikka antaisitkin pullosta maidon!
(sanon minä, joka olen täyspullottanut esikoisen.. =) )

alkoi olla n. kkolme viikkoa vanha vauva ja paino just ja just syntymäpäinossa. Kskettiin antaa lisämaitoa. Huomasin että oma maitoni oli todella ohutta lirua koko ajan niinkuin laimennettua rasvatonta maitoa. Vauva ei jaksanut imeä myöskään kauan rintaa ja ei saanut koskaan sitä n. takamaitoa jonka pitäisi olla sitä rasvaista maitoa, näin ei minun kohdallani ollut ja niin alettiin antaa korviketta ja kyllä alkoi vauvan paino nousemaan. Äl ota ressiä imetyksestä joillakin vain maito ei ole tarpeeksi ravitsevaa tai sitä ei tule tarpeeksi. Luojan kiitos meillä on hyvät korvikkeet vauvoille.

Muttakun antaa ruiskulla lypsettyä maitoa niin pikkuneiti pulauttaa ne hetken kuluttua pois.
Ja tuo neuvolassa juttelu ei auta mitään kun ei se täti siellä sano oikein juuta eikä jaata kyselee vain mitä mieltä itse olen. Hulluks tässä vielä tulee...

Yhteistyössä