vauvan radikaalisti vähentyneet liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Olen raskausviikolla 33+2 ja eilen kiinnitin huomiota vauvan todella paljon vähentyneeseen liikkeeseen. Oikeastaan koko päivänä en tuntenut kuin muutaman liikkeen. Illalla sitten tein liikelaskentaa ja nippanappa sen 10liikettä sain tunnissa. Yön aikana ei liikkeitä tuntunut ollenkaan, tänä aamunakin vain muutama laiska liike havaittu. Alan taas kohta tekeen laskentaa kunhan saan aamupalan syötyä. Missä vaiheessa ottaisitte yhteyttä äitipolille?
Lapsi kuitenkin normaalisti vilkas tapaus ja on säännöllinen rytmikin ollut. Liikkeet yleensä tosi voimakkaita, nyt edes töniessä ei tahdo liikkua.

Kyllä mä jo tänään kävisin siellä polilla tarkastamassa tilanteen. Syynä voi tosin olla vaikka kiinnittyminen tai kääntyminen, mutta varmuuden vuoksi kävisin kyllä jo heti aamusta.

Toissa päivänä kävin äitipolilla tarkistuksella kun ollut supistuksia. siellä sanottiin että vauva on laskeutunut ja pää tuntuu tosi alhaalla. kiinnittymisestä ei ollut mitään puhetta. Raivotarjonnassa ollut kuukauden päivät. silloin muuten kaikki kunnossa, kohdunsuu oli sormelle auki ja kanava sentillä lyhentynyt. täytyy ny ruveta laskeen josko sen 10 sais ja soitella sit polille

Mulla on molemmissa raskauksissa liikkeet vähentyny tuossa vaiheessa jotenkin kummasti. Itse olen käynyt äitipolilla tarkistuttamassa että kaikki oli hyvin ja suosittelen sitä myös APlle.

Itse en kävisi jos liikelaskennalla kuitenkin sait sen 10 liikettä. On meinaan ihan normaalia, että alkaa rauhoittumaan tuossa vaiheessa ja päiviä on myös erilaisia.

Ehdottomasti päivystykseen mahdollisimman pian.

Minulle on edellisessä raskaudessa sanottu synnärin äitipolilla, että jos vauvan liikkeet muuttuva merkittäväksi vähäisemmiksi/vaisummiksi, niin silloin täytyy hakeutua synnärille että vauvan vointi voidaan tarkastaa.

Mene nyt, niin saat lapsen elävänä syliisi.

Meillä ohjeena on tehdä liikelaskentaa ja jos 10 liikettä tulee niin ei tarvitse lähteä näytille. Jos ei 10 liikettä tule niin pitää syödä jotain makeaa ja tehdä uudestaan tunti laskentaa. Jos ei silloinkaan tule niin sitten näytille. Itselläni vauva pitää hiljaisempia päiviä, ei edes oikeen tökkimällä saa liikettä. Neuvolassa lääkäri kuitenkin sitä mieltä, että liikettä runsaasti kun välillä tuntuu ihan hyvin.

Liikkeet tosiaan vähenee monella loppua kohti. Jos sen 10 kunnollista saat laskettua, ei varmaankaan mitään hätää ole, mutta jos arveluttaa, mene näytille.

Itse olin vk 32+5, kun vauva hiljeni, enkä tuntenut kahden tunnin aikana kun pari hiljaista liikettä. Lähdettiin näytille ja hätäsektiohan siitä tuli. Uhkaava hapenpuute vauvalla. Onneksi siitä kuitenkin selvittiin.

[QUOTE="Vieras";28835862]Meillä ohjeena on tehdä liikelaskentaa ja jos 10 liikettä tulee niin ei tarvitse lähteä näytille. Jos ei 10 liikettä tule niin pitää syödä jotain makeaa ja tehdä uudestaan tunti laskentaa. Jos ei silloinkaan tule niin sitten näytille. Itselläni vauva pitää hiljaisempia päiviä, ei edes oikeen tökkimällä saa liikettä. Neuvolassa lääkäri kuitenkin sitä mieltä, että liikettä runsaasti kun välillä tuntuu ihan hyvin.[/QUOTE]

Mulle sanottiin nimenomaan, että vaikka perusohje on se 10 liikettä tunnissa, niin myös siihen täytyy reagoida, jos vauvan liikkeet merkittävästi muuttuvat, vähenevät tai muuttuvat vaisummiksi.

Jos vauva on yleensä hyvin vilkas, niin liikkeiden merkittävä väheneminen voi olla merkki ongelmista vauvan voinnista. Jos taas vauva pitää normaalistikin rauhallasia päiviä, niin silloin voi seurata vähän kauemmin. Ei kuitenkaan alle sen 10 liikettä tunnissa...

Jos vauva yleensä 'potkii kylkiluut hajalle', on syytä mennä lääkäriin jos liikkeet muuttuvat 'hiljaisiksi hipaisuiksi'

Ja sinulle joka kysyit liikelaskennan ohjeita.
Mene kyljellesi makaamaan ja laske kaikki selkeät liikkeet jotka tunnet. Tunnin aikana pitäisi tulla vähintään 10 selvää liikettä.
Jos et saa yhtään liikettä, lähde heti päivystykseen. Jos saat alle 10 liikettä niin juo jotain makeaa mehua ja laske uusi tunti. Jos saat edelleen alle 10 liikettä niin lähde päivystykseen.

Mutta äitiyspolin lääkärin mukaan tämä ei siis riitä normaalisti vilkkaalle vauvalle.

Mulla rv 37, vauva on nyt ehkä noin viikon-pari liikkunut HUOMATTAVASTI vähemmän kuin ennen, mutta näin se on kaikissa edellisissäkin (3 kpl) raskauksissani mennyt.

Viime yönä poika kyllä riehui tunnin pitäen äitiään hereillä, mutta seuraavat liikkeet tästä tuntuu itse asiassa vasta juuri nyt.

Tila pienenee, vauva alkaa laskeutumaan...ei siellä enää samalla tapaa voltteja heitellä, kuin mitä ennen. Muksu on nyt raivotarjonnassa, jonne siirtyi silloin, kun liikkeetkin radikaalisti väheni. Tätä ennen poika poukkoili ympäriinsä, siis välillä oli kokonaan poikittainkin.

Jos huolettaa, niin sitten pitää näytille lähteä. Itse kuitenkin koen tämän täysin normaaliksi, sillä aina ennenkin tämä on tällä kaavalla mennyt.

Kannattaa kuunnella itseä ja omia vaistoja. Voi olla että turhaa hätäilyäkin, mutta on niin tärkeästä asiasta kysymys, et mieluummin sit käy vaikka "turhalla" näytillä ja saa mielenrahan ja varmistuksen.
Tee liikelaskenta, jos ei 10/h niin sitten syöt makeaa, jos ei sittenkään 10/h, niin sitten menet samantien äippäpolille niin saat rauhan asiaan.

Kannattaa luotta vaistoihinsa ja jos yhtään epäilyttää niin mennä näytille.

Mua aikoinaan epäilytti samanlainen tilanne. Soittelin synnärille ja sanottiin että jos liikkeitä saa sen 10 tunnis niin ei tarvi tulla. En sitte menny.

Viikon päästä perätilatarkastukses tulikin sitten helvetinmoinen kiire, just saatiin lapsi elävänä ulos joskin vammautuneena.

Minulla on vähän sama juttu kuin aloittajalla. Olen rv.39 menossa ja vauva on normaalisti liikkunut hyvinkin rajusti, vedellyt kantapäällä pitkin vatsanahkoja että jalkapohja kulkee pari senttiä mahan pinnan ulkopuolella. Nyt eilen ja tänä aamuna se on ollut hiljaisempi. Liikeitä kyllä on sen 10 tunnissa, mutta ei niin rajuja kuin aiemmin. Aamulla jouduin huutelemaan ja töykkimään, että alkoi liikkumaan. Ahdistaa se, että en tiedä onko tämä normaalia vai ei.

Tässä raskauden loppuvaiheessa minulla on ollut millon mitäkin ongelmia, ei mitään ns. vakavaa kuitenkaan. Turvotuksia, kutinoita jne. Olen ravannut päivystyksessä ja synnärillä. Tuntuu jotenkin hysteeriseltä ensisynnyttäjämammalta jos nyt taas lähden synnärille valittamaan jostain.

Tiedän, että sikiön kuolema raskauden loppuvaiheessa on hyvin harvinaista mutta ei se tieto estä minua pelkäämästä sitä. Periaatteessa pelko on ihan epärealistinen, minulla ei ole koskaan ollut yhtään keskenmenoa (en ole kyllä ollut koskaan aiemmin raskaanakaan) eikä suvusa tiettävästi ole koskaan ollut yhtään kohtukuolemaa.

Kohtukuoleman pelko -ainakin sen verran , että seuraa vauvan liikkumista- ei ole epärealistista.

VARSINKIN jos sinulla on ollut kummallisia oireita itselläsikin, niin soittaisin sinne synnärille.

Yhteistyössä