vauvan rytmeistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Apuja ja neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan. Hemmetti että tunnen itseni tyhmäksi ja avuttomaksi...ja taidan sitä kyllä ollakin :snotty: .

Mutta siis tuo 3 kk:n ikäinen vauveli. Päivät menee jo aika hienosti. Kaveri herää välillä 7-8 jolloin myös syö. Ekat unet on about 9.30 ja nukkuu tunnin verran. Seuraavat päikkärit on n. klo. 12 ja ne on pidemmät (2-3 tuntia).

Sen jälkeen alkaa ongelmat. Mä vaan en enää tuon jälkeen osaa "lukea vauvaa" että milloin pitäis syödä ja nukkua. Siis tottakai ennen ja jälkeen tuon pitkän päiväunen.

Yöunilleen vauva menee yleensä kasin ja ysin välissä. Eli suunnilleen kolmesta kasiin on sitten sitä harmaata aluetta. Ja yleensä todelliseksi kitinäksi kun en tiedä milloin vauva on väsynyt, milloin nälkäinen ja milloin kaipailee vaan virikkeitä.

Eli miten tuossa välissä? Ehdotuksia? Niin ja kohtapian alan antaa imetyksen lisäksi vauvalle perunaa. Miten paljon, kuinka usein ja missä välissä?

No tuosta lisäruuasta, sehän kannattaa aloittaa aamulla antamaan, niin näkee mahdolliset oireet joita ne aiheuttaa. Ihan vaan teelusikallisesta aloitat. =)
*muoks* Siis jos tulee esim. masuvaivoja, niin ei tarvitse yöllä kanniskella parkuvaa vauvaa..

juu, aamulla sitten, kiitos :)

Piti vielä lisätä että poitsu tottakai nukkuu tuossa välissäkin, mutta sellaisia vartin pätkiä vaan. Ja kuitenkin kitisee selvästi väsymystä. Eli siks pitäis koittaa keksiä joku sopiva aika jolloin koittais nukuttaa vauvaa.

Nuo aiemmat ajat oon siis huomannut että vauva on selvästi väsynyt ja nykyään nukutan automaattisesti niihin aikoihin. Samoin yöunille meno. Mutta tosiaa...tuo väliaika on ihan ihmeellistä koko ajan :|

Mun 3,5 kk vauva nukkuu suurinpiirtein näin:

Herää 6-7 aikoihin, sitten valvoo n. 1,5 h ja sitten nukkuu tunnin, ja loput päivästä menee tunti-puoltoista hereillä, tunti-puoltoista nukkuen. VOIN saada hänet nukkumaan keskellä päivää yhdet pitemmät unet jos vähän autan (herää, imetän takaisin uneen pissatuksen jälkeen) mutta silloin tyttö on usein väsynyt ja kitisee ja herää ärtyneenä ja loppupäivä on vaikeata...

Mulle sopii tuo tunti hereillä, tunti unta ihan hyvin, joten en näe syytä muuttaa sitä.

Kiitos vastauksesta ninaTT. Joo mullekin sopis tunnin unet. Mutta kun tosiaan vartin unia nukkuu tuo meidän poitsu. Ja kitisee koko ajan. Siks ajattelin että josko pystyis alkaa jo rytmittämään pienen päivää. Kun tosiaan ei hänestäkään voi olla kivaa koko ajan väsyneenä.

Meidän 3 kk poika painaa vähän reilu 8 kg ja mulla ei vaan riitä maito. Neuvolassa viime viikolla sanottiin että kannattais jatkossa imettää ja antaa perunaa. Sit vois jättää Tuttelin pois jota oon joutunut koko ajan antamaan lisänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kiitos vastauksesta ninaTT. Joo mullekin sopis tunnin unet. Mutta kun tosiaan vartin unia nukkuu tuo meidän poitsu. Ja kitisee koko ajan. Siks ajattelin että josko pystyis alkaa jo rytmittämään pienen päivää. Kun tosiaan ei hänestäkään voi olla kivaa koko ajan väsyneenä.

Meidän 3 kk poika painaa vähän reilu 8 kg ja mulla ei vaan riitä maito. Neuvolassa viime viikolla sanottiin että kannattais jatkossa imettää ja antaa perunaa. Sit vois jättää Tuttelin pois jota oon joutunut koko ajan antamaan lisänä.

Mä saan sillä tavalla tuon tytön nukkumaan pitempään, että imetän tai nukun vieressä tai kannan liinassa. Oot vissiin jo kokeillu...? Ne iltapäivän/illan unet saan siis rytmitettyä ihan hyvin silleen, että vien sänkyyn ja imetän unille, jos nukkuu liian lyhkäset, niin yritän saada nukahtamaan uudelleen ilman että nostan sängystä pois.

Yhteistyössä