Vauvan sormiruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Minkä ikäiselle olette alkaneet antaa sormiruokaa?
Mitä ja millä perusteella?

Meillä 7,5 kk ikäinen, ja haluaa kovasti itse osallistua soseiden syömiseen.
Annan vauvalle syöttäessäni oman lusikan, jota tunkee sitten suuhunsa, ja minä syötän ruokaa toisella lusikalla. Ruoka ei toki pysy vielä vauvalla itsellään lusikassa, mutta tuota sormiruokailua mietin, kun näyttää oma-aloitteista kiinnostusta pieneltä löytyvän syömispuuhiin.

jee! Mihin hemmettiin vauva tarvitsee sormiruokaa? Ruoka-aikoina kunnon kotiruokaa eikä mitään maissinaksuja! Anna lapselle oma lusikka ja anna opetella syömistä tai leipäpala käteen.

Meillä ruvettiin tarjoamaan kaikenlaista sormiruokaa n.6kk:n iässä, mutta tahtoi mennä leikkimiseksi... Jossain 9-10kk:n iässä teki syömälakon, oli niin kova tahto saada ITSE syödä :) Kädet vispas ja pääpyöri niin, että syöttäminen oli lähes mahdotonta. Niinpä olen antanut syödä itse kotiruoan, hedelmiä, mustikoita jne, puuroakin( jähmeää sellaista) ja sotkuahan siitä tulee, mutta hienosti ruoka maistuu itse syötynä :D Ja siis käsin syö, ei osaa lusikkaa vielä käyttää.

Meillä alettiin syömään sormin heti kun osasi suht jämäkästi istua eli n.6kk iässä. Olikin meille "pelastus" sillä suu ei auennut lusikalle (eli soseille yms. syötettäville ruuille) ennen kuin 9-10kk iässä. Ap voi kyllä ihan reippaasti antaa lapsen alkaa tutustumaan ruokaan muutenkin kuin soseiden kautta. Vinkkejä on neti pullollaan, mutta periaatteessa ihan kaikkea (mitä tuon ikäinen saa syödä) voi antaa sopivassa muodossa. Pehmeäksi kypsennetyt kasvikset, tomaatti ja kurkku sellaisenaan, kala, kana ja liha sopivan mureana, hedelmät, marjat ja puurokin halutessa menee sormin kun tekee vähän jähmeää. Ei ole oikeastaan kuin mielikuvitus rajana, ja kaikkien ruokailuhetkestä tulee hauskempaa.

Yhteistyössä