vauvan sydänäänissä epäsäännöllisiä lyöntejä.muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma84

Jäsen
14.09.2004
350
1
16
jalasjärvi
eilen neuvolas kuultiin vauvan sydänäänissä kuinka välillä yks lyönti jäi välistä.
niitä tuli tasaiseen tahtiin.
neuvolasta laitettiin sit lähete sjoelle tarkempaan tutkimukseen.
sjoella olin 20min sydän käyrällä ja sit lääkäri tutki ja kattoi ultralla.

lääkäri sanoi et näillä viikoilla (33 viikko alkoi tänään) tälläinen on normaalia koska sydän ei oo vielä kehittyny kunnolla.
kaikki vauvan sisäelimet oli viikkoja vastaavat ja lääkäri ei ollu huolissaan.
ens viikolla ultraan sjoelle ja seuraavana viikkona sydänkäyrille uudestaan.

mutta koska olen äiti niin oon kuin pe** ammuttu karhu jonka päähän ei mahu ny mitään muuta ku vauva.

onko kohtalotovereita?

Tervehdys mamma84!
Täällä löytyy kohtalotoveri vauvan sydänääni ongelmille! Mulla todettiin sydänäänissä häikkää rv 28 ja tehtiin lähete TYKSiin jossa otettiin käyrää ja ultrattiin. Koska sydämen rakenne todettiin normaaliksi, lääkäri totesi, että nuo rytmihäiriöt liittyvät vauvan sydämen kehittymättömyyteen ja normi neuvolaseurannat riittävät mikäli lisälyöntejä (kuulostivat mun korvaan tauolta, mutta todellisuudessa olivat lisälyöntejä) ei tule enempää kuin mitä silloin oli. Pahimmillaan niitä tuli 4kpl/10sek eli aikast paljon. Lääkäri kuitenkin sanoi, että rytmihäiriöiden ON POISTUTTAVA vim.rv 36. Ellei näin käy, tarvitaan lisäselvityksiä. Ja niin siinä kävi, että rv:lle35 niitä vielä kuului,muttei sen jälkeen enää. Ovat kuulemma tosi yleisiä ja riippuen siitä, miten kauan neuvolassa sydänääniä kuunellaan, paljonko niitä jää "kiinni" ja moniko pääsee lisäselvityksiin sairaalaan. Toivottavasti sekava sepustukseni auttoi sinua ja saat mielenrauhan. Kyllä varmasti sinulle olisi sanottu, jos sydämessä olisi ollut esim.rakenteellinen ongelma, mikä nuo rytmihäiriöt aiheuttaisi! Tsemppiä odotukseen
Piippu 38+6

Neuvolan täti sanoi mulle, että 20 viikon jälkeen saattaa ilmetä lisälyöntejä, jotka ovat siis normaaleja ja katoavat kuitenkin raskauden myötä. joten ei kannata hätääntyä liikaa.

Rakenneultrassa viikolla 22+0 sydäntä tutkiessa näimme kaikki selvästi, että sydän ikäänkuin pysähtyi hetkeksi, lähti sitten laiskasti liikkeelle ja löi hetken päästä taas normaalisti. Itse tietysti säikähdin, mutta lääkärin mielestä tuo on joillekin vauvoille normaalia. Ei määrätty jatkotutkimuksiin (tietysti viikkoja paljon vähemmän kuin ketjun aloittajalla).

Mutta käsittääkseni siis voi olla aivan normaalia, kunhan sitten katoaa aikanaan ennen syntymää.

minulla taas rv 38 huomattiin edellisen odotuksen kanssa että lyöntejä jäi välistä.
huomattiin kätilön kanssa molemmat se, sitten kutsuttiin toinen kätilö joka huomasi saman ja erioislääkärikin tuli vielä paikan päälle.
alas jouduin käyrään 30 minuutiksi ja kun siinäkin kuului samaa jouduin seuraavana päivänä osastolle v-lopuksi tarkkailuun.
sama jatkui osastolla ja vauva liikkui vähän, ultrassa kuitenkin kaikki ok ja niin poika syntyi laskettuna ja täysin terveenä.
kyllä silloin pelotti että onko jokin sydänvika tms.
onneksi ei, niin vilkas poika tuli että :D :heart:

toivotaan että kaikki olisi hyvin. :hug:

Meillä lisälyönnit havaittiin rv. 35.Sillon ultrattiin,rakenteet yms. kunnossa.
Tyttö syntyi 3 pv ennen laskettua aikaa.Tällöin lisälyönnit edelleen olemassa.Viikon päähän sovittiin kontrolli.Siellä todettiin että olivat hävinneet.Näin kuulemma käy aika usein että saattavat olla vielä syntymän jälkeenkin,mutta häviävät ajan myötä.

Toivottavasti teilläkin kyse harmittomista häiriöistä ja häviävät kasvun myötä =)

Meillä kans edellisessä raskaudessa, jäi yks lyönti välistä rv 40+5, mut sit oli hävinneet vauvan synnyttyä. Aikaisemmin raskaudessa ei ollut poikkeavuutta.
Lienee aika yleistä kuitenkin jossain vaiheessa tuo ett yks lyönti jää välistä. Onneksi ottavat asian heti tarkemmin ja tarkastavat :hug:

Yhteistyössä