Vauvan syömättömyys? Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninskuharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninskuharmaana

Vieras
Olen niin lopussa tuon vauvelin kanssa, joka on jo 9-kuinen, eikä syö mitään kiinteää! Kerran päivässä saattaa maistella potturuokaa, mutta ei enempää koko päivänä, pelkkää maitoa siis ja korviketta saa. Vellit ei myöskään käy, kaikesta yrityksistä tulee vaan hirveä huuto..

Olen pitänyt 3-4 tunnin syönti välejä, jotta tulisi kunnolla nälkä, muttei se mitään ole auttanut. Yöllä olen lopettanut nyt kokonaan maidon annon, ettei sekään veisi ruokahalua sitten päivällä..

Siis voiko vauva "näännyttää" itsensä tuolla syömättömyydellä? En keksi enää, miten saisin tuon ipanan syömään edes muutamaa kertaa päivässä.. Ja tämä ei ole meillä uusi ongelma esim. hampaiden takia vaan +4kk iästä seurannut ongelma mikä ei ole muuttunut miksikään, nyt vaan alkaa paniikki äidillä iskeen, kun hoitoonkin lähtee 2-viikon päästä!!

Neuvola oli eilen ja valitin asiasta myös siellä (lääkärineuvola) mutten saanut mitään apua/neuvoa..Poika on pieni ja laiha, mutta ihan käyrillä kuitenkin, ettei mihinkään tutkimuksiin ole ryhdytty kasvun puolesta.

Auttakaa edes joku...ihan mitä vain ideoita mitä voisi kokeilla...

Kyllä se vauva syö, kun on nälkä.. Lapsi tietää rajansa. Tarjoa ruokaa riittävän usein, mutta älä pakota syömään. Kokeile monenlaista syötävää, marjasoseet yms. yleensä kelpaa hyvin. Lapsille tulee kausia, että syö vähemmän. Alkaa jo tossa iässä ympäristö kiinnostamaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:
Kyllä se vauva syö, kun on nälkä.. Lapsi tietää rajansa. Tarjoa ruokaa riittävän usein, mutta älä pakota syömään. Kokeile monenlaista syötävää, marjasoseet yms. yleensä kelpaa hyvin. Lapsille tulee kausia, että syö vähemmän. Alkaa jo tossa iässä ympäristö kiinnostamaan. :)

Tottakai vauva syö nälkäänsä, meillä sattumoisin vain maitoa ja se on se kupla mikä pitäis saada puhki. Maitoakin menee vain semmoset 120ml kerralla eikä sitten syö muuta. Eikö tuo 3h ole riittävän usein noin kiinteitä ajatellen? Olen tarjonnut itse tekoisia kasvis ja pottu/lihasoseita, kaupan valmis soseita, hedelmä ja marja soseita viileänä ja lämpimänä, puuroja kaupan, sekä omia, vellejä... mikään noista ei mene alas. Leluja on koitettu katsella syödessä, kun koko ajan on pojalla kova touhu päällä, mutta ei.. Alkaa itkemään viimeistään silloin, kun ruoka on suussa. Ei koskaan odota lusikka suu auki vaan lelua katsellessa on lusikka pujahtanut suuhun. Ei suostu edes aukaisemaan suuta vaikka maanittelisin kuinka..

Toivottavasti annoin nyt oikean kuvan, että olen oikeasti tämän n.5kk aikana yrittänyt lähes kaikkea, ja erijuttuja..ajattelin, jos täältä löytyisi saman kokeneita ja osaisi neuvoa..tietenkin luulen että niin on, ettei tälle asialle vio tehdä oikeastaan mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
voisko sormiruoka olla vastaus. Eli sais itse napsia makaroonia ja riisiä suuhun?

Kaikenhan hän suuhnsa tunkee minkä saa..oksennus vaan tulee tosi helposti isoja sikkareita syödessä. Olen soseiden yhteydessä antanut likistellä ruokaa ja antanut leivänmuruja, hapankorppua, kurkkua tms. omiin käsiin, muttei se ole tuohon soseiden syömiseen oikein tehonnut..

Eipä kaikki pidä soseista.

Elikkäs kokeille ihan pottupaloja ja anna aina vaan muutama kerrallaan ja tarpeeksi pieninä paloina, niin ei ahmi niitä ja sitten oksenna.

Ja siihen ruokailuun kannattaa varata sillälailla aikaa, ettei tule väsymys kesken ruokailun.

Meillä poika tykkäs syödä sillälailla alle vuosikkaan. Nykyään tykkää yhä syödä "palaruokaa", mutta useimmiten haarukalla tai lusikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Eipä kaikki pidä soseista.

Elikkäs kokeille ihan pottupaloja ja anna aina vaan muutama kerrallaan ja tarpeeksi pieninä paloina, niin ei ahmi niitä ja sitten oksenna.

Ja siihen ruokailuun kannattaa varata sillälailla aikaa, ettei tule väsymys kesken ruokailun.

Meillä poika tykkäs syödä sillälailla alle vuosikkaan. Nykyään tykkää yhä syödä "palaruokaa", mutta useimmiten haarukalla tai lusikalla.

Ihana, kiitos! Nousi oikein semmonen toivon henkäys, tästä vastauksesta: Ehkä meillä on vielä mahdollisuus oppia syömään! Pitääpä kokeilla heti seuraavalla syönnillä tätä..

Pitkää pinnaa ja pitkäjänteisyyttä. yksi tärkeä asia älä tee syömisestä valtataistelua .

Ja sitä maitoa voi kokeilla tarjota jo ruokailun yhteydessä joko sitten tuttipullosta tai mukista.

Meillä ollut sama homma tämän nuorimmaisen kanssa. Lähes mitkään soseet eivät kelpaa, mutta "sormiruoka" kyllä maistuu. Eli perunat, makaronit, kasvikset , hedelmät -kaikki pieninä paloina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninskuharmaana:
Olen niin lopussa tuon vauvelin kanssa, joka on jo 9-kuinen, eikä syö mitään kiinteää! Kerran päivässä saattaa maistella potturuokaa, mutta ei enempää koko päivänä, pelkkää maitoa siis ja korviketta saa. Vellit ei myöskään käy, kaikesta yrityksistä tulee vaan hirveä huuto..

Olen pitänyt 3-4 tunnin syönti välejä, jotta tulisi kunnolla nälkä, muttei se mitään ole auttanut. Yöllä olen lopettanut nyt kokonaan maidon annon, ettei sekään veisi ruokahalua sitten päivällä..

Siis voiko vauva "näännyttää" itsensä tuolla syömättömyydellä? En keksi enää, miten saisin tuon ipanan syömään edes muutamaa kertaa päivässä.. Ja tämä ei ole meillä uusi ongelma esim. hampaiden takia vaan +4kk iästä seurannut ongelma mikä ei ole muuttunut miksikään, nyt vaan alkaa paniikki äidillä iskeen, kun hoitoonkin lähtee 2-viikon päästä!!

Neuvola oli eilen ja valitin asiasta myös siellä (lääkärineuvola) mutten saanut mitään apua/neuvoa..Poika on pieni ja laiha, mutta ihan käyrillä kuitenkin, ettei mihinkään tutkimuksiin ole ryhdytty kasvun puolesta.

Auttakaa edes joku...ihan mitä vain ideoita mitä voisi kokeilla...

pullot pois ainakin päivällä.... tarjoa soseita n. 4tunnin välein, syö sen mitä syö, juomaa vain nokkamukista, ainakin aterian yhteydessä. kyllä lapsi syö kun on nälkä....

Meillä down tyttö eli ensimäiset 1,5 vuotta velillä ja maidolla ennen sydänleikkausta. Maidonkin joutui juomaan vellitutilla kun ei jaksanut. Ei liity aiheeseen, mutta kirjoitin että hengissä selvittiin. Riisimuroja soisi olla kiva napostella, meillä harjoiteltiin niillä karkean ruuan syömistä.

Moi!
Ymmärrän sun tuskas ihan täysin!! Meillä on kans 9kk ikäinen poju (ja 2,5 v isoveli) ja on äärettömän pieniruokainen. Meillä tilanne vaan se, että se ei juo edes maitoa :(
Isoveli on aina ollut hyvä syömään ja on isokokoinen, mutta tämä kuopus on tosi pikkuinen hippiäinen. Pistää suun tiukasti kiinni kun ei enää syö. Meillä kyllä menee jonkin verran kiinteitä (kun siis sitä maitoa ei juurikaan) ja nyt kun hampaita pukkaa taas niin tosi huonoa on. Mulla meinas hajota pää tossa helteillä kun olin ihan varma että se kuihtuu.
Meidän pojulle maistuu jugurtti ja viilis, tosin en tiedä uskallatko lapsellesi vielä noin pienenä antaa, mutta me on todettu että ne on ainoa ratkaisu siihen että lapsi saa tarpeeksi kalsiumia ja siinä samalla myös nestettä. Siis ollaan annettu tollasia ihan tava jugurtteja, banaania yms ja A-jugurtteja on sellasia extra-kalsiumilla ja niissä on myös kaloreita enemmän kun rasvattomissa joten niitä ollaan meidän kiitiäiselle annettu. Eikä ole tullut mitään vatsavaivoja onneksi.
Hoitoon vietiin kans tossa äskettäin ja siellä on vaihtelevasti syönyt. Mietin että jos teidän lapsikin alkais huomaamatta syömään kun on "lajitovereita" samassa pöydässä ja syöpöttelee siinä.
Meillä on annettu myös sormiruokaa: maissinaksuja (valintatalosta saa sellasia vähemmän suttaavia kun esim k-kaupoista) ja tosiaan keitettyä makaronia ja siinä sivussa saa sitten sujautettua jonkun lusikallisen perunaruokaa.

En ehkä osaa kauhean hyvin neuvoa, mutta sen sanon että miljoona kertaa olen mielessäni kaatanut putkella lapsen kurkkuun ruokaa ja repinyt hiuksia päästäni asian takia. Ja lapsi huomaa sen kun äiti on hermostunut, eikä silloin varmastikaan syö. Meidän ihana terveydenhoitaja sanoi että terve lapsi ei kuole nälkään jos sillä on ruokaa tarjolla. Mä olen ihan varma että teidän lapsi pärjää sillä maidolla sen verran kun tarvii, pidä vaikka ihan taukoa kiinteissä suosiolla. Ota lapsi pöytään kun tekin syötte ja anna ottaa omalta lautaselta jotain, äläkä välitä vaikka paita likastuu ja lattiat on tahmeat ja ruokaa on korvissa ja silmissä. :)
Sit jos jossain vaiheessa saat jotain ruokaa menemään niin "huijaa" vähän ja laita samalle lusikalle pikkusen perunaa tai jotain ja lisäilet vähän määriä.
Vie lapsesi ihan turvallisin mielin hoitoon äläkä sure vaikkei se heti sielläkään söisi, serkun lapsella meni kaksi viikkoa hoidossa ennenkuin suostui edes vettä juomaan.
Tsemppistä

Meillä oli ihan sama juttu ja ongelma ratkesi kun annoin pojan syödä itse.
En tajunnut aikaisemmin että hän tahtoo itse syödä ja siksi kiukuttelee.
Nyt hän syö tyytyväisenä ja painokin on varmaan jo alkanut nousta.

ongelmat ne on itse kullakin....meillä kommentoitiin neuvolasta, että vuava 5kk juo liian vähän korviketta...syö lusikalla vaikka mitä ja vaikka kuinka paljon, mutta pullosta imeminen ei vain kiinnosta. en tosin ole huolissaan, mutta sitä vaan, että meillä siis ´"ongelma" toistepäin. voimia.

Yhteistyössä