Vauvan tapaamisoikeudet isäänsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Elikkä kysyisin olisiko kenelläkään tietoa miten menee 2kk vauvan tapaamisoikeudet isäänsä..siis tarviiko minun antaa vauvaani hänelle kotiinsa?Olen sanonut että hän saa käydä minun luona lasta katsomassa niin paljon kun haluaa mutta tämä ei käy hänelle,vaan hän haluaa vauvan kotiinsa.Olen erimieltä asiasta koska vauvani on rintaruokinnassa ja en muutenkaan koe hänen pärjäävän nuin pienen kanssa koska ei ole tähänpäiväänmennessä juurikaan ollut edes tytön kanssa.

Siihen saakka kun vauva on pelkän tissimaidon varassa, niin isä varmaankin tapaa lasta vain luonasi. Näin sossu ehdottaa. Mutta sen jälkeen et voi estää isää tapaamasta lasta isän omassa kodissaan. Lapsi kun nääs on 50% myös isän.

Hyvähän se ois et isä oppii olemaan lapsen kaa.On niitä tapauksia jois lapsi ei pääse isälleen viel 3vuotiaanakaan, ku ei oo tottunu/oppinu oleen.Yleensä niin et äiti ois se joka jo antais lapsen yökylään, mut mies ei enää tohi ottaa.

Mut ei sun noin pientä ja rintaruokittua tarvii antaa mihinkään, ja miten se onnistuiskaan.

Joo en minä häneltä ole oikeuksiansa kieltämässäkään vaan haluan heille mahdollisimman hyvät ja lämpimät välit,mutta mikäli isä ei minun luona voi vauvaa käydä katsomassa niin enhän mie häntä pakottaa voi. Onko kenelläkään varmaa tietoa/omaa kokemusta samantyyppisestä tilanteesta?

No huolisko isä teidät molemmat kylään omaan kotiinsa?
Tai voisitteko tavata jossain neutraalissa paikassa jossa vauva olis isänsä kanssa ja sinä tulisit tarvittaessa imettämään vaikka toisesta huoneesta tms.

meillä isä kävi meillä tai me isän luona. 1-vuotiaana alkoi sitten olla isällä öitäkin. joskus kun mun piti äitiysloman päätyttyä olla yövuorossa, isä oli meillä yötä lapsen kanssa. ennen siis tuota yhden vuoden ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25568992:
Soita ihmeessä lastenvalvojalle!

Lastenvalvojahan antaa vain neuvoja, mutta ei päätä tilannetta. Tilanteen päättää oikeus, jos vanhemmat ei pääse sopuun.

Isä voi ottaa lapsen sitten, kun lapsi pärjää ilman sitä tissimaitoa, eli saa lisänä korviketta tai sosetta. Ennen sitä tapaamiset on pakostakin lyhyitä. Mutta sen jälkeen lapsi voi hyvin olla yökylässä vaikka viikonlopun yli ja hyvähän se on siihen alusta saakka totuttaa. Lapsi on myös isän ja isällä on samanlainen oikeus lapseen kuin äidilläkin. Ja lapsella oikeus tasapuolisesti molempiin vanhempiin. Tämän lauseen sossu varmasti tulee sanomaan.

[QUOTE="joo";25569999]Lastenvalvojahan antaa vain neuvoja, mutta ei päätä tilannetta. Tilanteen päättää oikeus, jos vanhemmat ei pääse sopuun.

Isä voi ottaa lapsen sitten, kun lapsi pärjää ilman sitä tissimaitoa, eli saa lisänä korviketta tai sosetta. Ennen sitä tapaamiset on pakostakin lyhyitä. Mutta sen jälkeen lapsi voi hyvin olla yökylässä vaikka viikonlopun yli ja hyvähän se on siihen alusta saakka totuttaa. Lapsi on myös isän ja isällä on samanlainen oikeus lapseen kuin äidilläkin. Ja lapsella oikeus tasapuolisesti molempiin vanhempiin. Tämän lauseen sossu varmasti tulee sanomaan.[/QUOTE]

Joo edelleenki en ole riistämässsä lapselta isää vaan meillä tilanne on se että isä omasta tahdosta ole mukana kun todella vähän lapsen elämässä tällähetkellä ja nyt vaan keksi sitten että saa vierittää syyt minun niskoille etteivät nää että kun minä en anna tyttöä hänelle kotiin,muttakun en nuin pientä viellä voi antaa.Ja syy miksi isä ei käy meillä on se ettei hänen uusi naisystävä anna hänen käydä joten eihän syy tällöin minussa ole..isän tyhmyyttähän se on jos antaa toisen määrätä hänen ja oman lapsen suhdetta,kehittymätöntä sellaista.

[QUOTE="milda";25568312]Meillä lastenvalvoja sanoi, ettei alle 2-vuotiasta tarvitse antaa yökylään etävanhemman luo. Rintaruokittua tavataan vain tämän kotona.[/QUOTE]

2 v on kyllä aika pitkä aika.
Miksi lastenvalvoja tapauksessanne päätyi tuollaiseen suositukseen?

Ristiriidassa tosiaan on, että isien vanhempainvapaita on pidennetty ja isäkuukausi myönnetään ja toivotaan, että isät pitäisivat hoitovapaata myös. Sitten kuitenkaan eroperheissä isät eivät saa olla oikeasti isiä heti alusta asti, vaan ensin pitäisi olla sellainen vierailija kaksi vuotta ja sitten vasta saa olla isänä lapselle ja huolehtia lapsesta omassa kodissa ilman äitin hyysäystä.

2 v on kyllä aika pitkä aika.
Miksi lastenvalvoja tapauksessanne päätyi tuollaiseen suositukseen?

Mietin ihan samaa. Meillä alkoivat yötapaamiset lapsen ollessa n. 6kk ja vuoroviikkoon siirryttiin 3,5 vuotiaana. Pikkuhiljaa pidennettiin tapaamisia. Mitä pienempi lapsi sen lyhyemmät tapaamiset mahdollisimman usein.

Mielestäni ap voi ihan hyvin antaa vauvan joskus isän kotiin alkuun vaikka 1-2 tunniksi. Sitten muutamaksi tunniksi niin, että käy välillä syöttämässä vauvan. Eihän tuore isä koskaan opi olemaan itsenäisesti lapsen kanssa, jos siihen ei edes anneta mahdollisuutta. Jos isä on normaali tolkun mies, ihan varmasti pärjää. Ei ehkä tee asioita samoin kuin äiti tekisi, mutta ei se tarkoita, että tekisi väärin.

Tapaamiset ovat vanhempien välinen SOPIMUS. Lastenvalvoja vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen, mikäli katsoo sen olevan lapsen edun mukainen (käytännössä erittäin harvoin jättää vahvistamatta). Jos vanhemmat eivät pääse sopimukseen, asian ratkaisee käräjäoikeus.

Yhteistyössä