Vauvan tarjonta-asento

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mampsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mampsuli

Vieras
Olen tuolta odottavien puolelta....

Asia mikä mieltä alkoi tässä lopussa mietityttämään on lapsen tarjonta-asento.Pää alaspäin ollaan tulossa,on jo ollut kiinnittyneenä viitisen viikko.Mutta viimeksi viikolla 35+ kävin synnytystapa-arviossa,vauvan kasvot olivat kohti minun napaa.Lääkäri sanoi että estettä ei ole alatiesynnytykseen koska olen pitkä ihminen ja lantio hyvän mallinen.Ja voihan olla,että hän on jo kääntänyt kasvonsa poispäin.Jostain tuli tänään vastaan, että kyseinen asento voi johtaa sektioon tai imukuppiin.Jälkimmäinen ei pelota,mutta sektioon en ole varautunut yhtään,vaikka mahdollista sekin voi olla...
Onko täällä kohtalantovereita joilla vauva olisi syntynyt kasvot ylöspäin?Ottaisin vastaan tietoa...
Huomenna on neuvola, jos saisi sieltä mahdollisesti vaikka lähetteen sairaalaan ultraan jotta nähtäisiin mikä on tilanne.Itse synnytystä en pelkää,on vaan nyt kauheen epävarma olo ja mietitityttää.
Kiitos paljon vastanneille!

Kohta sitä itsekkin siirrytään tälle puolle!

-mampsuli 39+4-

Mulla esikoinen oli naama ylöspäin, 14 tunnin avautumisvaiheen jälkeen alkoi kääntää leukaa ensinnä tulevaksi osaksi ja silloin jouduin lähtemään kiireellä sektioon. Kokemus oli ihan ok, mies pääsi mukaan ja autuaasti spinaalipuudutus lopetti helvetilliset supistuskivut=)!

Minulla vauva syntyi kasvot ylöspäin, tosin kuitenkin päälaki edellä. Oli avosuutarjonnassa, ei siis kasvotarjonnassa. Normaalisti vauvat kuulemma syntyvät selkäpuoli ylöspäin ja auttaessaan olkapäät ulos pyöräyttävät lapsen tolisin päin. Minutkin ultrattiin muutama päivä ennen synnytystä, mutta silloin lääkäri ei maininnut mitään poikkeavasta tarjonnasta. En tosin tiedä, olisiko sitä silloin pystynyt edes ennustamaan.

Joka tapauksessa synnytys oli nopea ja helppo. Avautumisvaihe 6 h ja ponnistusvaihe 25 min. Kätilö sanoi jälkeenpäin, että mikäli olisi tullut normaali raivotarjonnassa, synnytys olisi edennyt nopeammin. Raivotarjonnassa pää vaatii vähiten tilaa ja kaikissa muissa tarjonnoissa suurempi tilantarve saattaa pitkittää tai keskeyttää synnytyksen, kun pää ei pääse laskeutumaan synnytyskanavaan. Mutta jos lääkäri oli sitä mieltä, että lantiossasi on tilaa, älä huolehdi. Ainakin omasta kokemuksestani synnytys ei ollut vaikea, jopa helpompi kuin esikoinen, joka kuitenkin syntyi normaali raivotarjonnassa. Häntä kun ponnistelin reilusti yli tunnin... Niin, molemmat lapset ovat syntyneet täysiaikaisina ja painaneet 3,5 kg.

Onnea matkaan!

Meitin vaavi kanssa tuli jotenkin nenä edellä ja ponnistusvaihe kesti 1h 15 min eli aika pitkään. Olis kuulemma tullut helpommin jos ois ollu ""oikein päin"" mutta tulihan tuo noinkin ulos aivan alateitse. Tosiaan eka lapsi ja mulla kait aivan normaali lantio, ei ahdas muttei mikään erikoisen väljäkään. Ja vaavi keskikokoinen.

Kiitos kaikille vastanneille!
Neuvolassa sanottiin että ei ole estettä alatiesynnytykselle.Varasin kuitenkin omalle lääkärille ensi tiistaille ajan.On nyt kuitenkin parempi mieli...

Meidän vauveli syntyi myös kasvotarjonnassa. Synnytys oli muutenkin todella pitkä (30 tuntia) joten ponnistusvaiheen alkaessa olin jo todella väsynyt. Ilmeisesti kasvotarjonta huomattiin vasta ponnistusvaiheessa, koska minulle ei ainakaan aikaisemmin kerrottu asiasta. Kyllä siinä töitä sai tehdä 45 minuuttia ennenkuin täydellinen poikavauva oli maailmassa. Minulle sanottiin heti ponnistusvaiheen alussa, että kasvotarjonta vaatii enemmän tilaa kuin normaali vauvan syntymäasento. Juuri ennen vauvan syntymää oltiin jo hakemassa imukuppia mutta viimeisillä voimillani sain punnattua vauvan maailmaan. Tuloksena tosin välilihanleikkaus+ 2.asteen repeämät.

Minun poikani syntyi kolme viikkoa etuajassa ja nenä pystyssä.Ponnistusvaihe kesti 1,5h.Raskasta oli ja voimat olivat kyllä tyystin loppuneet kun pikkuinen alle kolmikiloinen poika lopulta syntyi :) Enpä usko että olisin saanut poikaa maailmaan alakautta jos olisi syntynyt laskettuna aikana tai sen jälkeen,sitten olisi jo ollut isompikokoinen.

Poika on esikoiseni joten en osaa synnytystä verrata semmoiseen,jossa vauva syntyy kasvot alaspäin jolloin helpommin tulee ulos.Mitään traumoja ei kuitenkaan jäänyt,vaikka koskaan ennen ei ole niin paljon sattunut,synnytin vielä luomuna koska avautuminen kävi niin äkkiä ja matkaa synnytyssairaalaan oli paljon.Kaikki tapahtui nopeasti,paitsi tuo ponnistusvaihe,silloin tuntui että minuutit menevät eteenpäin mutta poika senkun seilaa edestakaisin,vähän sai ponnistettua ulos,mutta takaisin valui kun lakkasin ponnistamasta.Monta kertaa meinasin jo huutaa,että luovutan,en jaksa enää,mutta jostain aina se pieni voimankipinä vain löytyi :)

Paikat olivat monta kuukautta kipeät,mutta kyllä tuo kaikki oli tämän pikkuherran arvoista :)

Meidän poika syntyi kasvot ylöspäin. Kaikki meni muuten hyvin, mutta ponnistusvaihe pitkittyi tunnin mittaiseksi sen vuoksi (rankka kokemus). Oli kuulemma jo varauduttu sektioonkin, mutta sain punnerrettua hänet kuitenkin itse ulos eikä tarvittu imukuppiakaan.

Yhteistyössä