vauvan tissit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Mä en oikein tiedä mitä tekisin, mutta jos täällä olisi kohtalotovereita jotka kertoisivat kokemuksia.

Siis tyttömme on nyt 8kk ja huomasin n. 1½kk sitten hänellä rinnoissa herneet, aivan kuin murrosiässä olevalla tytöllä jolla alkaa rintavarustus kasvamaan. nyt ne ovat vähän kasvaneet. Otin asian esille lääkärineuvolassa ja lääkäri lupasi ottaa lastenlääkäriin yhteyttä. Lastenlääkäri oli sanonut että täytyy seurata asiaa 10kk neuvolaan, ellei tule finnin tapaisia näppyjä naamaan tai tissit kasva häiritsevästi. soitin tänään viimeksi neuvolaan ja sanoin että ne ovat kasvaneet niin taas asiaa lykättiin ja sanottiin että jos vielä kasvu kiihtyy niin katsotaan... huoh! jotenkin turhauttavaa! Neuvolassa vaan puolivitsailtiin ettei nyt hätä ole jos karvoja ei ala kasvamaan.
En ole imettänyt enään 4kk ja rinnat ei näyttäisi olevan arat.

Eli onko kenelläkään kokemusta, tai mitään tietoa asiasta, koska olen kolunut netin ja lääkäreiltäkään ei saa kuin ympäripyöreitä hymäyksiä.

sama juttu ja samassa iässä. Vauva nyt 9 kk ja minäkin kyselin samaa viime neuvolassa. En saanut mitään järjellistä vastausta. Rinnat ovat selvästi turvoksissa, mutta neuvolan tädin mukaan näyttävät normaaleilta. vauva oli aika laiha pienenä ja nyt alkanut lihoa - täti sanoi, että voi johtua siitä. No, katsotaan maanantaina kun on 9 kk neuvola. Kiva kun on muilla sama ongelma -;)

ilmotathan kun tiedät, kun minä en ainakaan siihen mennessä mitään järjellistä selitystä saa, hullua juosta vauvan kanssa lääkärissä kun on muutenkin vähän väliä kipeä ja saa siellä tarpeeksi istua. Muuten kun on niin touhukas ja iloinen. Harmittaa vaan kun nostaa tyttöä niin heti muistaa tissit kun tuntee ne niin hyvin...

Meillä tytöllä turposi toinen rintarauhanen hankauksen vaikutuksesta. Eli jos teillä neidit ryömii ja päällä ollut puku on hivenenkin hangannut niin jopa tällainen pelkästään saattaa suurentaa rauhasia. Meillä oli body jossa oli toisen rinnan kohdalla broderaus ja kun tyttöä nosteltiin niin tuo merkki hankasi rintaa aiheuttaen aika isonkin muhkuran. Vaihdoimme heti vaatteet ja nostelimme tyttöä eri kohdasta niin muhkura hävisi parissa päivässä. Jos teillä ryömitään niin katsokaapa joutuuko rinnat siinä kosketuksiin maton tms. kanssa.

Joskus äidin hormoonitoiminta saa aikaa tyttölapsella tällaista ""varhaista kehittymistä"". omakohtaista kokemusta mulla tästä on siten, että mun äiti on kertonut että mulla oli pienenä rinnat kans kohollaan ja jopa emättimestä oli tullut hieman vuotoa. syynä äidin voimaks hoprmooni (äiti oli 29-v mikäli sillä asian kanssa jotain tekemistä?)

ihan normaalisti olen kehittynyt ja mitään ongelmaa ei ole ollut. siskojeni kohdalla tällaista ei heidän ollessaan vauvoja ole ollut

No tämä hankausjuttu ei voi olla mahdollista, tai tottakai voi, mutta tyttö konttaa ja ne on vain kasvanut. kotona kun ollaan vauva menee nakuinas tai löysä t-paita päällä, kun lähdemme johonkin niin sitten laitamme bodyja tms. (mikä voisi hangata)

Ja tämä hormoni-juttu. voiko se olla mahdollista vaikka en ole imettänyt enään 4kk? jotain tälläistä olen ehkä epäillyt... luin kerran seiskasta kun pikkutytäölle oli alkanut karvat ja kaikki kasvamaan ja kuukautiset alko vielä... iik!
Ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee!!!

Meillä oli pojalla 3-kuiseksi saakka aika isotkin paukamat rinnoissa, äidin hormoneistahan ne johtuivat. Mutta jos ei imetä, ei äidin hormoneja pääse vauvalle, joten tuo selitys ei päde ap:n tapauksessa.

Jos et kerta imetä niin sitten en syytä tiedä, minun tapauksessani se johtui imettämisestä... korjaan muuten alkuperäiseen tekstiini sen, että äitini oli siis 19 eikä 29... pimeessä kirjoittamisesta ja silmät ristissä pojan kanssa valvomisesta jää näköjään jonkinlaiset jäljet... :)

varmaan se on kumminkin jokin ohi menevä juttu ja älä usko mitä seiskassa sanotaan! :D

Moi!

Hitsi kun luin vasta sellaisen jutun (oliskohan lääkärikirjasta) jossa oli maininta noista vauvaiän rinnan kasvuista (sekä tytöillä että pojilla) ...ei ollut mitään huolestuttavaa.

Yritän etsiä sen kirjoituksen ja palaan jos löydän.

..ai löytyhän se heti.

Mutta tää olikin synnytyksen jälkeisestä turvotuksesta
Lukee kuitenkin näin:

""Rintojen turvotus. Sekä tyttö- että poikavauvoilla esiintyy usein rintojen turvotusta jonkin aikaa syntymän jälkeen. Joskus rinnoista tulee jopa pari pisaraa maitoa (ennen kutsuttiin ""velhonmaidoksi""). Turvotus ja maitotipat johtuvaat istukan kautta joutuneista äidin hormoneista. Turvotus katoaa ajan mittaan eikä vaadi toimenpiteitä. Rintoja ei pidä hieroa tai puristella, sillä se voi ärsyttää niitä tai aiheuttaa infektion"".

Tämä siis kirjasta ""Järkevää lastenhoitoa"".
Benjamin Spock
Steven J. Parker

Tästä on jo 5v aikaa kun luin jostain lehdestä artikkelin vauvojen rintojen kasvusta... Siinä mainittiin, että vauvaiässä voi kasvaa sekä tytön että pojan rinnat silleen huomattavasti eli se rintarauhanen turpoaa hormoonien vaikutuksesta. Joko vain toinen rinta tai molemmat. Vauvaikä siinä mainittiin laajasti eli tämä ei ole pelkästään vastasyntyneiden juttuja. Eikä äidin tarvitse imettää, koska sitä äidin hormoonia on vauvassa kuitenkin aika paljon pitemmän aikaa, joka vaikuttaa asiaan.

Itse silloin pähkäilin pojan rintojen kasvua ja siksi tollasia juttuja etsinkin. Sitten silloin oli netissä just jossain tällainen keskustelupalsta (oisko ollu vauva tai 2+), jossa oli keskustelua siitä niin oikein neuvolatkin silloin sanoivat, että äidin hormooneista johtuvaa ja, jotka ajan kanssa häviää eli rinnat normalisoituu. Eikä siis tarvitse edes imettää. Silloin tällaisia tapauksia oli yllättävän paljon! Miten nyt ei ole, höh...

Ainiin, ja ikäskaala mainittiin... ihan vauvaiässä eli muutaman kuukauden aikana synnytyksestä voi rintarauhaset turpoa tissin näköisiksi ja ne saattaa vuotaa ns. maitoa. Sitten vanhemmalla vauvalla eli 6-10kk saattaa rintarauhanen/-rauhaset turpoa tissin näköisiksi, mutta ne ei vuoda mitään. Ne voi kasvaa melkoisiksi palloiksi ja olla aika kauankin sellaisina, ennen kuin alkaa normalisoitua.

Meidän poika oli jotain 8-9kk kun rinnat alkoivat kasvamaan ja lopulta ne oli aikamoiset pallot :D Itse en imettänyt kuin ensimmäisen kuukauden. Oli ne useampia viikkoja sellaiset (tarkempaa en muista), mutta sitten yht'äkkiä ja lopulta nopeasti normalisoituivat.

Uskoisin teilläkin olevan tällainen samanlainen tapaus, joten älä ota asiaa liian raskaasti! Jos ei sit rinnat kasva ihan hervottomiksi tai tule muita oireita, mutta toivottavasti ei tule!!!

tämä oli huojentava vastaus. kiitos! En usko että hänellä mitään vakavempaa. on kuitenkin niin iloinen ja ei arista rintoja, ja nämä tissit on ollut jostain 6-7kk iästä lähtien että passaa siihenkin. eka lapsi, poika on ollut niin retee, ettei se oo pal mitään saanu kärsii ja ei pienistä valita. tän pikku-tytön kans saa olla joka asiasta sydän syrjällään! toivottavasti eivät siitä enää kasva ja kainaloihin ei tupsahda karvakasaa. :)

Yhteistyössä