Vauvan tv:n katselu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienihuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienihuoli

Vieras
Siskoni pitää 5kk ikäistä vauvaansa joka päivä tv:n edessä katsomassa juniori-kanavaa. Olen ymmärtänyt heidän kertomisistaan ja nähnyt itsekin, että tv on auki koko päivän ja vauva istuu sitterissä siinä edessä ja katselee ohjelmia. Ja tätä on jatkunut monta kuukautta.
Olisiko mitään keinoa ystävällisesti huomauttaa ettei noin pienen ole kai hyväksi tuijottaa koko päivää telkkaria..?

Minä kyllä ymmärrän huolesi... entäpä jos yrittäisit kyläillessäsi ottaa vauvan pois tv:n edestä ja leikittää, ja puhelisit samalla niin että siskosi huomaa miten kiva vauvasta on joskus tehdä muutakin kuin tuijottaa töllöä?

Juu, mä arvasin että kaikki vastaukset ovat luokkaa "mitä se sulle kuuluu". Mun mielestä lapsen hyvinvointi kuuluu muillekin ihmisille kuin hänen vanhemmilleen.
Ja tiedän varsin hyvin, että vauva on siinä sitterissään joka päivä tunteja katsomassa tv:tä.

Ap.

No jos se vauva oikeesti on siinä tunteja päivän aikana niin sano asiasta siskollesi.

Mutta,meidän 7-kuinen on monta kuukautta aamusin katsonut mikki hiiren kerhotaloa jaksollisen siskojensa kanssa. Huomasin että hän sitä innokkaasti seuraa ja sen aikana saan itse hoitaa aamupalat esille niin annan katsoa.

Jossain oli juuri juttua että se ei ole haitaksi muttei hyödyksikään kun vauva kattoo tv:tä, mutta jos katsoo tosiaan tunteja, niin puuttuisin. Mun mielestä se tv kun ei kuulu vauvalle kyllä vielä, vaikka omanikin sen mikki hiiren katsoo.

Tuppaudun tähän ketjuun, jos sopii =) Mua kiinnostaa tämä asia nimenomaan tuolta kantilta, että onko siitä jotain haittaa vauvalle, jos joskus katsoo telkkaria? Kun se tuntuu pientä kiinnostavan, eikä oikein välillä voi sitä välttääkään, jos itse haluaa jotain katsoa. Silmiä olen miettinyt, esim. varmaan pimeässä ei ainakaan ole hyvä antaa vauvan telkkua kattoo, vai onko jollain tietoa tästä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuppaudun tähän ketjuun, jos sopii =) Mua kiinnostaa tämä asia nimenomaan tuolta kantilta, että onko siitä jotain haittaa vauvalle, jos joskus katsoo telkkaria? Kun se tuntuu pientä kiinnostavan, eikä oikein välillä voi sitä välttääkään, jos itse haluaa jotain katsoa. Silmiä olen miettinyt, esim. varmaan pimeässä ei ainakaan ole hyvä antaa vauvan telkkua kattoo, vai onko jollain tietoa tästä?

Mä joskus tässä hiljattain luin taikka kuulin (en muista mistä) että se ei ole haitaksi muttei siitä mitään hyödykään. Oletan että kyse ei ollut kuitenkaan koko päivää tv:n edessä olemisesta vaan jostain hetkestä.

sillei nätisti..niin vai voiko ylipäätään mitään kommentoida nätisti toisen lapsen hoidosta tms :laugh: mä luultavasti pulttaisn ainakin mielessäni!!
itselleni silmälasien pitäjänä sanottiin lääkärissä,et ei ole kenenkään hyvä pimeässä kahtoa telkkaria.väsyttää silmiä kovin.
Mut mä oon käsittänyt näiden uusien lcd töllöjen olevan vaarattomia silmille,siis et se vanha kuvaputki töllö olis huono juttu..

meillä vielä kuvaputkella ja vauva ei katsele töllöä :)

Olen lukenut netistä, että tv:n katselusta on haittaa vauvan keskushermoston kehitykselle. Telkkarissa tulee ääntä ja kuvaa nopeammin kuin vauvan aivot ehtivät käsitellä.

http://olotila.yle.fi/sisallot/blogit/perhepaletti/lapset-tv-ja-netti

ja mä ajattelisin taas niin jotta jos on oikeasti useita tunteja sitterissä ja tv:n ääressä ja tätä jatkunut jo kuukausia, niin kyllä varhainen vuorovaikutus ja motoriset taidot on astetta heikommilla kantimilla silloin... mutta tämä vaan mun näkemys, tietenkin vauvan pitää antaa olla myös "omissa oloissa" mutta että useita tunteja päivässä ja telkan ääressä--- hmm..

Vasta luin jostain tutkimuksesta ettei alle 2- vai 3-vuotiaalleko se oli, ole haittaa TV:n katselusta.. jos katsoo 2- tai 3-vuotiaana liikaa TV:tä, se näkyy noin 6-vuotiaana keskittymishäiriönä yms.

Huomauta ihmeessä. Vauvat eivät saa katsoa tv:tä, koska heidän näkökykynsä ei ole kehittynyt ja vilkkuvien valojen ja liikkeiden katselu saattaa aiheuttaa migreenikohtauksen. Tämä on faktatietoa, eikä mitään omaa mielipidettä. Äkkiä se vauva pois tv:n äärestä vaikka sillä seurauksella, että siskosi loukkaantuisi.

Ome mielipiteeni on, että säälittää sellaiset lapset, joiden vanhemmat eivät jaksa hoitaa heitä asianmukaisella tavalla ja järjestää iälle sopivaa puuhaa. TV:n katselusta ei ole mitään hyötä, se ensinnäkin hidastaa kehitystä, mikä todennäköisesti tulee neuvolassa siskollesi sanottua siinä vaiheessa, kun vanvan kehitys on joltakin osin oikeasti jäänyt jälkeen.

Jopa TV:ssä, jonka tarkoitus on saada ihmiset luokseen, on nykyään mainontaa, että lapsen ei tulisi missään iässä katsoa yhteensä kahta tuntia päivässä enempää tv:tä, pelata tietokonepelejä ym.

En näe mitään etua siinä, että vauvat tuijottavat tv:tä. Saattaapa tuo siinä rauhassa möllöttää, mutta aivan 100 % varmasti suurissa määrissä haittaa kehitystä, mikä ei tasan ole sitten enää äidinkään etu (sen saavutetun "oman ajan" sinnalla).

Oksettaa moinen touhu. Ei näissä asioissa ole mitään mutu-tietojen merkitystä, kun asia nyt vain on niin. Pienet vauvat pois tv:n äärestä!

Kyllä havainnointi kuuluu muillekin kuin omille vanhemmille, jos joku huomaa epäkohtia, jotka eivät tue lapsen kehitystä. Ota asia puheeksi pian. Harmillista, että lastensuojeluvelvoite ei koske muita kuin ammattilaisia. Kukaan ei velvoita esim. sukulaisia tekemään ilmoitusta lapsen kehitystä huonosti tukevasta toiminnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Vasta luin jostain tutkimuksesta ettei alle 2- vai 3-vuotiaalleko se oli, ole haittaa TV:n katselusta.. jos katsoo 2- tai 3-vuotiaana liikaa TV:tä, se näkyy noin 6-vuotiaana keskittymishäiriönä yms.

Olen kuullut tästä tutkimuksesta sen verran, että on erikoinen tutkimus ja teilattu neuvoloissa ammattilaisten taholta. Tutkimuksessa on erikoisia elementtejä eikä läheskään kaikkea ole huomioitu.

Yhteistyössä