Vauvan unet hakusessa - äiti aivan loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aivan loppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aivan loppu

Vieras
Auttakaa hyvät naiset. Usko omaan kykyyn äitinä on täysin mennyt, en osaa hoitaa tuota pientä jotenkin oikein, koska yöt ovat jatkuvaa heräämistä. Voimat aivan äärirajoilla enkä osaa iloita lapsesta tai tästä vauva-ajasta yhtään.

Vauva siis reilu 3 kuukautta ja herättää öisin jopa puolen tunnin välein. Aina ei tosiaan ole nälkä, mutta jos annan kitistä pedissä, niin ei kyllä itsekseen rauhoitu; tissille on päästävä, vaikka vaan se nänni suuhun.
Viime yö meni esim. näin: iltapuuhat klo 19, nukahti 19.30, herää 23.00 ja vaatii ruokaa ja leikkiä (en todellakaan leiki, vältän katsetta, en puhu ja hoidan pimeässä hoidot), silti jokeltee ja vaatii huomiota, rauhoittuu vasta klo 01.00, nukkuu 02.00, vaatii ruokaa, ei asetu petiin, nukahtaa noin 02.30, herää 03.00, sama ruljanssi, havahtuu täysin hereille 04.00, jonka jälkeen otan viereeni nukkumaan ja kitisee siinä noin puolitoista tuntia, kun mies luovuttaa ja nousee töihin. Lopulta nukahtaa vielä noin tunniksi, sitten alkaakin olla aamutohinat. Kellot noin aikoja.

Näin ei vain voi jatkua, olen täysin ihmisraunio, mies auttaa kyllä viikonloput mutta viikolla hänen olisi saatava unta töiden takia, ja perhepeti ei tosiaan toimi, ei nukahda silti ja itse en saa senkään vertaa unta, ja vaikka vauva hoidossa, niin en saa unta/yksi päivä ei korvaa kuukausien univajetta.

Pelottaa eniten se, että alan tosissaan menettää rakkautta vauvaa kohtaan, ilon hetken vähenevät ja en jaksa innostua vauvan tekemisistä. Mistä ihmeestä apua tähän, miten ihmeessä voin jaksaa vielä kuukausia tällaista menoa?

Mie en tiiä sanoa sulle mitään muuta kuin, että järjestä itsellesi lastenhoitoapua jotta saat säännöllisesti nukuttua pitempää pätkää - muuten uuvut. Minulla oli kolme tuollaista lasta peräjälkeen ja meillä eivät yöt rauhoittuneet kuin tosiaan vuosien saatossa. Ensimmäisiä 4 tunnin pätkiä alkoi tulla vuoden iän jälkeen ja jos joskus sen 3h sai nukkua ni juhlaa oli!

Eli kehoitukseni on, että järjestät elämäsi nyt niin, että jaksat ne yöt, sillä aina niille ei edes mitään voi sen kummemmin tehdä.

Vauva nukkunut siis omassa huoneessa, omassa pedissä jo kuukauden ikäisestä, kun perhepedin todettiin olevan meille sopimaton. Ja yön aikana en vaihda vaippaa, ellei ole isot kakit. Vauva vaan heräilee jatkuvasti tissille, ilman että on nälkä. Tutti ei pysy suussa, joten siitäkään ei ole apua.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan loppu:
Vauva nukkunut siis omassa huoneessa, omassa pedissä jo kuukauden ikäisestä, kun perhepedin todettiin olevan meille sopimaton. Ja yön aikana en vaihda vaippaa, ellei ole isot kakit. Vauva vaan heräilee jatkuvasti tissille, ilman että on nälkä. Tutti ei pysy suussa, joten siitäkään ei ole apua.

Millainen päivärytmi teillä on. Nukkuuko paljon? Mitä teette yhdessä?

mulla oli tollanen esikoinen ja mä selvisin sillä että pidin vauvan vieressäni.yritin niin että nukkui omassa sängyssä ja jopa eri huoneessa mut sit se vasta kauheeta oliki.selvisin vauva-ajan pitämällä vauvan kainalossa niin,että heti ku se inahti niin tungin tissin sen suuhun ja jatkoin unia.

päivät menevät kutakuinkin näin: herätys 07.00, aamutirsat 09.00, leikkiä 11.00, päiväunet 12.00-14.00, leikkiä 14.00-17.00, päiväunet 17.00-18.00, yöunille noin 20.00.

ja olen siis koittanut tuotakin, että vieressä pidän ja tissiä suuhun, mutta asento ei vain toimi minulle, olen niska aivan jumissa sitten, enkä saa unta silti. Aivan toivotonta tämä!

En sinänsä osaa auttaa sinua, halusin vaan kertoa että täällä lähes samanlainen heräilijävauva, ikää 3 päivää vaille 6 kk. Keskimäärin meillä heräillään 4-6 kertaa, mutta toissa yö oli enkka, heräsi 11 kertaa eli 30-40 min. välein. Oli aika zombi olo aamulla.

Minä olen etsinyt aiheesta tietoa ja apukeinoja, enkä ole oikein löytänyt mitään ihmeellistä, mutta ei kai tuohon heräilyyn ole mitään yksiselitteistä ratkaisua.

Onko teillä vauva heräillyt koko ajan yhtä paljon, vai onko se viime aikoina lisääntynyt? Meillä ainakin lisääntyi kun alkoi tulevat hampaat kutitella ikeniä. Noin kolmikuiseksi asti heräsi vain 2-3 krt yössä. Oliskohan teilläkin jo hampaita tulossa?

Minäkin ehdottaisin, että järjestäisit välillä vauvalle hoitajan, että saisit levättyä. Jaksamisia sinulle!

Tuon ikäsellä alkaa olla paljon kaikkea uutta opittavaa ja yöllä saattaa tämäkin aiheuttaa levottomuutta, meillä samanikäinen 3 kk tyttö ja öisin alkanu olla tosi virkeä, hakee kontaktia ja jatkuvasti juttelisi. Olen yrittänyt iltaisin tankata vähän tukevammin ja rauhottaa nukkumaan esim. keinutuolissa, jos ei tahdo syönnin jälkeen yöllä nukahtaa. Viereen en ota koska on todettu että se entisestään pahentaa meillä tilannetta, sekä äiti että lapsi pitävät toisiaan hereillä.

No, eipä tähän tietty mitään varmaa reseptiä voi antaa, mutta mä varmaan alkaisin purkaa tota tilannetta siirtämällä ton nukkumaanmenon vähän myöhempään että toi ensimmäinen pitkä pätkä osuu sullekin hyvään uniaikaan! Toinen "temppu" olisi se, että ottaisin _joka_ päivä ohjelmaan käydä jossain vauvan kanssa. Kaupassa, avoimessa päiväkodissa, ystävien luona. Jos päivässä olisi enemmän toimintaa, olisi vauva ehkä yölläkin väsyneempi... Onko perheessä muita lapsia?

Osta Elisabeth Pantely "Pehemä matka höyhensaarille" siinä hyviä vinkkejä ja auttaa muutenkin suhtautumisessa vauvan heräilyyn - on myös tärkeää miten itse suhtautuu asiaan, auttaa jo paljon kun ymmärtää vauvan unen perustaa. Tosin yliväsymys on lamauttavaa ja on pakko järjestää itselle tilaisuus nukkua välillä edes vähän. Kirja auttoi meillä paljon kun olin aivan äärirajoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mie en tiiä sanoa sulle mitään muuta kuin, että järjestä itsellesi lastenhoitoapua jotta saat säännöllisesti nukuttua pitempää pätkää - muuten uuvut. Minulla oli kolme tuollaista lasta peräjälkeen ja meillä eivät yöt rauhoittuneet kuin tosiaan vuosien saatossa. Ensimmäisiä 4 tunnin pätkiä alkoi tulla vuoden iän jälkeen ja jos joskus sen 3h sai nukkua ni juhlaa oli!

Eli kehoitukseni on, että järjestät elämäsi nyt niin, että jaksat ne yöt, sillä aina niille ei edes mitään voi sen kummemmin tehdä.

Kaikilla ei ole varaa järjestää ulkopuolista lastenhoitoapua.

Parikuisena oli hetken 2-3 herätystä yössä, se oli juhlaa. Sitten oli tiheän imun kausi pari viikkoa, herätyksiä jopa 10 yössä. Sitten hieman rauhoittui, ja nyt mennään tätä tahtia. En olisi kyllä tähän lähtenyt, jos tällaisen olisin tiennyt :( ja nämä ajatukset ahdistavat lisää ja koen olevan maailman paskin äiti.

Tuota iltatankkausta myös kokeillaan, tai siis ollaan nyt noin kuukausi annettu korviketta pullosta, että saisi mahd. paljon ruokaa illalla. Ei ole auttanut.

Kiitos teille kuitenkin, ahdistaa vain niin helvetisti tämä, vauva-aika lipuu sumussa ja itsevihassa ohitse ja laahustan kotona kuolleena vauvanhoitokoneena.

saattais olla että on allergioita sitten jotka vaivaavat, meillä vauva heräili ja oli mahakipuinen öisin, päivät meni ok. www.histamiini.com on hyvä sivusto jos haluat ajatella allergian mahdollisuutta. voi esim olla refluksia allergiaoireena, hapan mahaneste nousee ylöspäin makuulla ja tuntuu pahalle kurkussa ja herättää helposti itkemään

Alkuperäinen kirjoittaja aivan loppu:
Parikuisena oli hetken 2-3 herätystä yössä, se oli juhlaa. Sitten oli tiheän imun kausi pari viikkoa, herätyksiä jopa 10 yössä. Sitten hieman rauhoittui, ja nyt mennään tätä tahtia. En olisi kyllä tähän lähtenyt, jos tällaisen olisin tiennyt :( ja nämä ajatukset ahdistavat lisää ja koen olevan maailman paskin äiti.

Tuota iltatankkausta myös kokeillaan, tai siis ollaan nyt noin kuukausi annettu korviketta pullosta, että saisi mahd. paljon ruokaa illalla. Ei ole auttanut.

Kiitos teille kuitenkin, ahdistaa vain niin helvetisti tämä, vauva-aika lipuu sumussa ja itsevihassa ohitse ja laahustan kotona kuolleena vauvanhoitokoneena.

mulla oli just samanlaista ku sulla esikoisen kanssa.olin ihan poikki ja vannoin kautta kiven ja kannon että jos selviän elossa niin en enää ikinä never ever hanki toista lasta.No,nyt kolmas tulossa :D

vielä piti kommentoida tähän teidän tilanteeseen,että meillä esikoinen siis oli täysin samanlainen ja syyksi paljastui 6kk iässä pahat ruoka-allergiat.oli allerginen kaikelle muulle paitsi maissille ja poronlihalle joilla eli seuraavat reilu puoli vuotta (vai olikohan enemmänki,en muista enää).kun lopetin imettämisen ja vauva alkoi syödä apteekin korviketta niin alkoi välittömästi nukkua läpi yön! ei toki kaikilla huonounisilla vauvoilla oo tällästä syytä mutta kannattaa pitää sekin mielessä...

meillä neuvolatäti ei millää meinannu uskoa ku jo 2kk neuvolas sanoin että oon varma et on allerginen jollekki ja siks valvottaa.ja sit 6kk iässä oli tilanne jo niin paha että joutui ihan sairaalaan ja alettii asiaa tutkia ja allergia paljastui.

Kakka käsittääkseni normaalia maitokakkaa, sinapin väristä ja hieman ryynimäistä. Ollut ihan samanlaista syntymästä asti, pääosin siis rintamaidolla mennään, noin 100 ml korviketta iltaisin. Maha ei mielestäni ole kovin kipeän oloinen, mutta esikoinen on, tosi vaikea sanoa kun ei ole mitään mihin verrata. Heräillyt on siis käytännössä koko ikänsä, välissä oli vain vähän helpompi jakso.

Älä ajattele että olet maailman huonoin äiti, koska sitä et ole. Kertoohan sekin jo että haluat löytää ratkaisuja tilanteeseen. Meillä oli tuollaista samanlaista. Meillä auttoi se että vauva laitettiin nukkumaan omaan sänkyyn ja sileen että sai nukahtaa itse. Jos huusi niin laitoimme vain tuttia suuhun. Joinakin iltoina jouduimme juosta laittamassa tuttia noin 50 kertaa. Mutta muutaman illan jälkeen vauva ei enää huudellut. Myös yöllä toimimme niin että kun huusi sai maitoa ja sen jälkeen vain tutin. Nyt ei sitten huutelekaan vaan nukkuun yöt läpeensä ja ikää vauvalla on 3 kk. Päivärytmi meillä on aika lailla samanlainen.

nukkuisko paremmin vaunuissa tai vaikka sitterissä? pinnasänkyihinkin saa sellaisia tappeja jalkoihin että voi keinuttaa sänkyä jos nukkuu paremmin liikkeessä.

Kannattaa varmaan noita allergioitakin selvittää jättämällä omasta ruokavaliost yleisimpiä allergioitten aiheuttajia pois..

Meillä myös vastaava johtui ruoka-allergioista. Muita oireita ei ollut kuin ilman kertyminen vatsaan ja huono nukkuminen. Kannattaa ottaa mahdollisuus huomioon ja vaikka ensin kokeilla vatsanväänteitä aiheuttavien ruokien poisjättämistä omasta ruokavaliosta. Kahvi, ruisleipä, sipuli ja niin edelleen. Jos ei auta, voit kokeilla 2vkoa maidotona ruokavaliota, mutta sen jälkeen kannattaa jo hakeutua osaavan lastenlääkärin luokse.

Myös korvatulehdukset aiheuttavat huonoa unta, koska makuulla ollessa kipu yltyy. Onko vauvalla ollut nuhaa lähiaikoina?