Vauvan valmispuurot vs. "tavalliset" puurot???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämän takia nimen omaan aloitin heti itsetekemällä ettei sitten tämmöistä tule että itsetekemät ei kelpaiskaan :)

sama täällä. Teen kuopukselle potut itse, koska edellisille ei sitten kotitekoinen tahtonut kelvata. epäilen nykyään muutenkin kaupan soseiden terveellisyyttä. Puuron olen aina keittänyt tavallisista hiutaleista. En jaksaisi pelata niitten jauheiden kans, eikä niissä ole edes mun mielestä mitään järkeä.

Meillä on vauvat syöneet vain purkkiruokia ja vauvapuuroja. Puuroista mieluisin oli alussa muksun vadelmainen kaurapuuro, joka on tetrassa valmiina, mutta oikeastaan kaikki niistä kelpasi. Ja 1-vuotiaina ovat siirtyneet samoihin ruokiin muiden kanssa ilman minkäänlaisia ongelmia. Ja kyllä, olen maistanut ihan jokaikistä ruokaa, mitä olen vauvoilleni syöttänyt.

Aloitin vauvan valmispuuroilla. Ne on niin helppo valmistaa ja tosiaan kun alussa määrät ovat kovin pieniä niin ei tullut niin kalliiksi. Vauvakin tykkäsi näistä. Siirryttiin 8kk iässä tavallisiin puuroihin. Aluksi hienonsin hiutaleet tehosekoittimessa ettei tullut liian kokkareista. Pikkuhiljaa rupesin lisäämään kokonaisia hiutaleita puuroon ja nyt maistuu vauvalle jo ihan normaali kaurapuuro :)

Pakko oli tähän vastata kun puuro asioissa nettiä selasin. Meillä 6kk täysimetetty vauva ja kun aloitettiin kiinteät n.1-2 viikkoa aloituksesta annettiin puuroa ekan kerran ja oli ihan normaalia "karkeaa" kaurapuuroa. Ja hyvin on uponnu ja massu ollu ok. Meillä puuro on aamupalaa ja illalla vaan rintamaitolinjalla. Veteen puuro keitetää. Nyt tarve ns pikapuurolle kun reissuun lähtö edessä..

Tulee tehtyä itse puuroa ja tulee myös tehtyä noista pikajauheista. Reissun päällä myös joskus tetra-puuroja kun tietää että aamusta voi olla vaikea lähtö ilman ruuanlaittomahdollisuuksia. En voi vilja-allergisena itse lainkaan maistella että miltä ne puurot maistuu, onko oma tarpeeksi löysää/hyvää tms. joten koen valmisversiot kuitenkin mukaviksi jotta lapsenikin saa syödä viljaa.

Valmiita makupuuroja (tetra) syödään pelkästään. Ja olen syönyt itsekkin, esim puolukkapuuro on itseasiassa todella hyvää. Ne jauhopuurot taas ei oikein ole mistään kotoisin.

Tulee tehtyä itse puuroa ja tulee myös tehtyä noista pikajauheista. Reissun päällä myös joskus tetra-puuroja kun tietää että aamusta voi olla vaikea lähtö ilman ruuanlaittomahdollisuuksia. En voi vilja-allergisena itse lainkaan maistella että miltä ne puurot maistuu, onko oma tarpeeksi löysää/hyvää tms. joten koen valmisversiot kuitenkin mukaviksi jotta lapsenikin saa syödä viljaa.

Niissä on kyllä paljon muutakin kuin viljaa :( Miksi lapsen täytyy saada syödä viljaa?

Höpsis noita kommentteja. Tee kuten itse parhaaksi koet. Mutta tavallinen puuro on hyvää, ravitsevaa ja edullista. Vauvapuurot on ihan sikahintaisia ja usein tosi makeutettuja, joten ei ihme, jos maistuvat vauvan suussa hyvälle. Tavalliseen onkin sen jälkeen vaikea tottua.

Mutta esim. yhdestä elovenapaketista keität monen monet puurot ja valmista saat samaan hintaan ehkä kaksi pientä tetraa. Hiutaleet kannattaa ennen keittämistä ajaa kuivana esim. sauvasekoittimella pieneksi ja sitten vaan tavallisesti keittelee. Ei tule kökköjä ;)

Komppi tälle! Meillä 3 lasta ruokittu tavallisella kaura (myös ohra yhtä hyvä) puurolla, alussa hienonnettu hiutaleet isossa kulhossa sauvasekoittimella jauheeksi, siitä sitten pikkuhiljaa tehty karkeammaksi.

Ja tosiaan, eiköhän noissa valmiissa ole makeutusaineiya vielä hintavuuden lisäksi.

Hedelmäpuuro 5 kk, 300 g
Hedelmäpuuro 5 kk, 300 g
Täysjyväkaurajauho, rasvaton maitojauhe, päärynämehutiiviste, imellytetty vehnäjauho, riisijauho, kasviöljyt, banaanihiutale, vehnälese, maltodekstriini, kivennäisaineet (kalsium, rauta, sinkki, jodi) ja vitamiinit (A, D, E, C, tiamiini, niasiini, B6, foolihappo, B12, biotiini, pantoteenihappo). ----jos antaa tuollasta puuroa ja tulee jotain allergista ni mistä sen tietää et mikä aine osa sen on aiheuttanu??
Maltodekstriiniä karttaa tietoisesti ja aktiivisesti moni aikuinenkin, mutta miten ihmeessä sitä voi olla noissa pienten sapuskoissa? ----Helposti, kun ei vanhemmat edes maista niitä, eivät tiedä, kuinka paha olo niistä voi tulla. Ennenmuinoin neuvottiin, että aina täytyy ensin itse maistaa ERI LUSIKALLA sitä ruokaa, mitä aikoo lapselle antaa. Teollinen C-vitamiini närästää kamalasti ja sehän on askorbiinihappoa. Miten sen lapsi vois ilmaista koskaan?
Kaikkea vaan ei tarviskaan sietää, olen oppinut ihan itse.

Yhteistyössä