vauvan vatsavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Neuvoja kaipaisin vauvan vatsavaivoihin liittyen. Tulee pitkä sepustus mutta toivon että joku jaksaisi lukea ja antaa neuvoja.

Eli meillä on melkein 6 kk ikäinen vauva, joka on melkein syntymästä asti saanut korviketta. Ensimmäiset kolme kuukautta oli pahoja mahavaivoja, jotka kuitenkin helpottivat kuin taikaistkusta noin viikko sen jälkeen kun tyttö oli täyttänyt sen kolme kuukautta.

Kiinteät aloitettiin 4 kk iässä neuvolan kehotuksesta. Perunalla aloitettiin, sitä annettiin viikko muutama pari lusikkaa päivässä. Ei tullut oireita. Sitten annettiin porkkanaa viikonn ajan pari lusikkaa päivässä. Ei oireita. Sen jälkeen siirryttiin antamaan porkkana-perunasosetta ensin pari lusikkaa päivässä ja sitten niin paljon kun söi. Ei oireita. Kun viikko oli annettu tuota alettiin antamaan luumusosetta pari lusikkaa päivässä. Tätä annettiin vajaa viikko ja sitten luumusoseen määrää nostettiin ja joukkoon laitettiin pari lusikkaa mustikkaa. Tässä vaiheessa alkoi tulla vähän mahakipuja. Jatkoin kuitenkin antamista ja nostin hiljaleen mustikan määrää. Mahakipuja oli toisina päivinä/öinä enemmän toisina vähemmän. Kun mustikkaa oli annettu reilu viikko. Aloin antamaan parsakaalia. Sitä on saanut nyt muutaman päivän. Mahakivut ovat öisin ihan mahdottomia. Itkee ja vääntelehtii. Varsinkin yöllä syönnin jälkeen on kivut pahimmillaaan. Syö öisin yleensä 3-4 kerttaa ja joka syötön jälkeen menee noin tunti ennen kun saa nukahdettua kivuilta. Tuon tunnin ajan pidän vauvaa pystyasennossa tai mahallaan polvieni päällä ja välilä hieron mahaa ja jumppaan pieruja ulos. Eli aika vähiin jää vauvan ja minun unet. Vauva onkin todella väsynyt koko ajan. Päivällä mahakivut ovat parempia, mutta kitisee kyllä paljon päivälläkin.

Eli mikä ruoka-aine kannattaisi jättää ensin pois? Voiko tuo kipujen paheneminen johtua parsakaalista eli jättäisinkö sen pois. Kun kipuja on kutenkin ollut jo ennen sitä. Eli pitäisikö kuitenkin jättä vaikka mustikka posi?

Ja unohdin mainita. Vauva siis saa nyt kaksi soseateriaa päivässä. Joista toinen on tällä hetkellä porkkana-perunasosetta johon on sekoitettu vähän tuota parsakaalia (ei suostu parsakaalia muuten syömään) ja toinen on tuota luumu-mustikkasekoitusta.

Miksi jatkoit mustikan antamista jos siitä selvästi tuli vauvalle vatsavaivaa?

Parsakaali ei käy kaikkien vatsalle, näköjään teidän vauva kuuluu heihin. Jätä se pois. Kerää paljon kaasua vatsaan. Ja sen mustikankin voisi jättää hetkeksi pois.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="V ieras";29677316]Miksi jatkoit mustikan antamista jos siitä selvästi tuli vauvalle vatsavaivaa?

Parsakaali ei käy kaikkien vatsalle, näköjään teidän vauva kuuluu heihin. Jätä se pois. Kerää paljon kaasua vatsaan. Ja sen mustikankin voisi jättää hetkeksi pois.[/QUOTE]

No en oikein itsekään tiedä. Jotenkin olen siinä käsityksessä että vähintään viikko tai kaksi pitäisi aina kokeilla ennekun tietää että sopiiko. Mutta joo ehkä jätän suosilla molemmat pois. Tämän jatkuvan väsymyksen vuoksi en oikein vissiin ajattele enää järkevästi. Siksi pitikin tulla niitä neuvoja kyselemään.

Ongelmasi tulee vain se, että ilman tuota mustikkaa luumusose vetää mahan todella löysälle että onko sekään sitten hyväksi?

[QUOTE="apua";29677328]No en oikein itsekään tiedä. Jotenkin olen siinä käsityksessä että vähintään viikko tai kaksi pitäisi aina kokeilla ennekun tietää että sopiiko. Mutta joo ehkä jätän suosilla molemmat pois. Tämän jatkuvan väsymyksen vuoksi en oikein vissiin ajattele enää järkevästi. Siksi pitikin tulla niitä neuvoja kyselemään.

Ongelmasi tulee vain se, että ilman tuota mustikkaa luumusose vetää mahan todella löysälle että onko sekään sitten hyväksi?[/QUOTE]

No jätät sitten sen luumunkin pois.
Hedelmä/marjasoseita on muitakin. Mangoa, päärynää, ruusunmarja-vadelmaa jne.

Eikä niitä tarvitse viikkoa-kahta koittaa, kyllä sen äkkiä huomaa mikä sopii ja mikä ei.

Ja tuoretta banaania soseutettuna voit koittaa jos tahdot jatkaa sitä luumusoseen antamista. Banaani kovettaa jonkin verran. Kannattaa aloittaa pienillä määrillä ettei vauva mene tukkoon.

Ja Piltillä on persikka-bananisosetta joka sopii useimmille.

Tosiaan ei luumua tarvitse antaa jos kakka tulee muuten hyvin. Mustikka on aika vatsaa kovettavaa joten jättäisin sen pois. Samoin kukkakaali ja muutkin kaalit saattavat aiheuttaa ilman kertymistä suolistoon. Kokeile kesäkurpitsaa ja bataattia. Ne on lempeitä. Viljoja ette ole ilmeisesti aloittaneet? Kaurapuuroa kun kokeilee voisi kakka muuttua kiinteämmäksi.

Tosiaan ei luumua tarvitse antaa jos kakka tulee muuten hyvin. Mustikka on aika vatsaa kovettavaa joten jättäisin sen pois. Samoin kukkakaali ja muutkin kaalit saattavat aiheuttaa ilman kertymistä suolistoon. Kokeile kesäkurpitsaa ja bataattia. Ne on lempeitä. Viljoja ette ole ilmeisesti aloittaneet? Kaurapuuroa kun kokeilee voisi kakka muuttua kiinteämmäksi.

Juu tuo luumu tuli otettua siksi ruokavalioon, kun kiinteiden oloituksen myötä kakka muuttui hiukka kiinteämmäksi. Ja heti pelästyin että nyt tulee ummetus ja päätin ehkäistä sitä. Nyt jälkikäteen ajateltuna ei tainnut ihan fiksuin ajatus olla. Kun joka päivä kuitenkin kakkasi. Viljoja ei olla vielä aloitettu vaikka neuvolassa kehoitettiin tekemään sekin jo. Olen kyllä jo kaurapuuron valmiiksi ostanut, mutta noiden mahavaivojen takia olen sitä aloitusta koko ajan siirtänyt.

Tietysti kakka muuttuu kiinteämmäksi kun ruokavalioon lisätään kiinteitä :D

Koita vaan sitä kaurapuuroa. Voit tehdä sen korvikkeeseen. Jätä hiukan löysäksi jotta vauvan olisi mukavempi syödä sitä. Jos kakoo siltikin, niin voit niitä hiutaleita pieniä vaikka sauvasekoittimella, tosin sorminkin saa murskattua pienemmäksi.

jatakan nyt tähän kun tarvitsisin lisää neuvoja.

Elikkä lopetin mustikan ja parsakaalin antamisen. Vatsavaivat vähenivät, mutta eivät loppuneet.

Jätin vielä luumunkin pois ja kokelin antaa kaurapuuroa. Annoin puuroa ihan aamusta. Koko päivän oli maha kipeänä, iltaa kohti helpotti. Yöllä kuitenkin kivut palasivat. Voiko johtua kaurapuurosta vai voiko olla että myös peruna-porkkana aiheuttaa kipuja? Oli siis päivällä sanut kaksi kertaa peruna-porkkana soseutta.

Jos kokeilen olla vielä ilman peruna-porkkana sosetta niin sittehän en voi enää mitään antaa vauvalle?

Olen nyt taas ihan hukassa että miten pitäisi edetä, joten neuvot tulisivat tarpeeseen?

Minun poika allergisoitui todella pahasti perunalle, joka lopulta tulehdutti suoliston siihen kuntoon, että herkistyi lähes kaikelle. Kokeile bataattia, se sopii lähes kaikille! Kuorit, pullot palasiksi, keität pehmeäksi ja sauvasekoittimella sileäksi pyreeksi, nam, on hyvää ihan aikuisellekin :) itse jättäisin hetkeksi siis sekä porkkanan että varsinkin perunan, ihan kokeillakseni johtuuko kivut niistä. Bataattia tilalle :) On kamalaa katsoa ja kestää äitinä vauvan vatsavaivoja. Kokeile rohkeasti jättää pois / ottaa uusia makuja ruokavalioon. Ja ihan vinkkinä, että niitä neuvolan tätejä ei tarvitse uskoa, vaan ennenmminkin juuri äitejä, joilla on asiasta kokemusta. Neuvolan tädit herkästi neuvoo vaan kirjatiedon perusteella ja tämän vuoksi moni vauva kärsii. Minulla on nyt 3kk vauva ja edellisen moniallergikon kokemuksella osasin jättää omasta ruokavaliostani maidon ja viljat heti kun huomasin vatsavaivoja (imetän).
Kaikki vatsavaivat eivät johdu aina allergiasta vaan voi olla myös epäkypsä suoli vastaanottamaan tiettyjä ruoka-aineita. Tämän vuoksi on hyvä jättää ruokavaliosta rohkeasti pois, jos oireita tulee ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Anteeksi pötkökirjootus, kirjoitan puhelimella :)

Haluan vielä lisätä, että luota itseesi äitinä, sinä tunnet lapsesi ja hänen suolistonsa kaikista parhaiten. Jos jokin sattuu, jätä pois joksikin aikaa ja kokeile rohkeasti uusia, mietoja makuja pilteistä. Esim päärynä ja ruusunmarja ovat mietoja ja sitä bataattia tosiaan kannattaa valmistaa itse eikä sitä ostaa pilttinä. Tutustu joskus ajan kanssa lastenruoka hyllyyn ja ostele uusia makuja. Monesti jo seuraavana yönä näet aiheuttaako oireita. Kokeile myös vaihtaa korvikemerkkiä toiseen, sekin voi joskus auttaa :) Iso tsemppi sinulle ja jaksamista :) Ja oikeasti, älä sokeasti usko niitä neuvolantätejä näissä ruoka-asioissa. Luota itseesi :)

Jos pahimmat huudot tulevat yölläkin maidon syönnin jälkeen..niin yhdistäisin vatsavaivat kuitenkin sen tiedon pohjalta siihen korvikkeeseen.. Onko vauvalla ihottumaa tai outoja ihottumalänttejä (varsinkin poskipäillä, rinnassa kaulan alla, pepussa, taipeissa)? Meillä kun tuo isompi sen perunan myötä allergisoitui siis myös maidolle (ja soijalle, viljoille, munalle yms) ja vatsavaivojen lisäksi tuli nuo maitorupi ihottumat. Neuvolassa käskivät vaan laittaa sitä ja tätä rasvaa eikä ikinä puhuttukaan allergian mahdollisuudesta. Onneksi pääsimme sairaalaan lastenpolille hiukan eripituisten jalkojen takia ja siellä näkivät heti että on maitorupea. Meillä tuo nyt 2v on sieltä 6kk iästä saakka juonut apteekin korviketta sitten..

Ihottumaa vauvalla ei ole. Posket tosin ovat semmoiset punaiset ja kuivat, mutta olleet semmoiset jo pitkään ja olen päätellyt sen johtuvan ulkoilmata. Oisin alkaa yleensä itkeä jo kesken syönnin. Syötöt siis loppuvat aina siihen että vauva alkaa huutaa ja kiemurrella mahaansa. Mietin itsekin tuota maitoa, mutta sitten järkeilin että kun pari kuukautta kuitenkin meni ilman huutoja että voiko johtua siitä. Mutta ilmeisesti siis voi.

[QUOTE="apua";29684465]Ihottumaa vauvalla ei ole. Posket tosin ovat semmoiset punaiset ja kuivat, mutta olleet semmoiset jo pitkään ja olen päätellyt sen johtuvan ulkoilmata. Oisin alkaa yleensä itkeä jo kesken syönnin. Syötöt siis loppuvat aina siihen että vauva alkaa huutaa ja kiemurrella mahaansa. Mietin itsekin tuota maitoa, mutta sitten järkeilin että kun pari kuukautta kuitenkin meni ilman huutoja että voiko johtua siitä. Mutta ilmeisesti siis voi.[/QUOTE]

Voi elämä, ihme ajatus virheitä mulla. Siis ei ne syötät aina lopu niin vaan välillä.

No tuon kertomasi perusteella yhdistäisin kivut vielä varmemmin maitoon. Vauvat ja pienet lapset ovat usein sellaisia, että alkavat hylkimään ruoka-aineita, joista ovat saaneet vatsakipuja. Kuulostaa, että päivällä kun on touhua, valoisaa ja ääniä ympärillä, vauvasi ei "ehdi ajatella" tulevaa vatsakipua, eikä vatsakivut siinä touhun keskellä välttämättä niin tunnukkaan. Mutta yön pimeinä tunteina, hiljaisuudessa, jo maidon juonnin aikana vauva tietää, että kohta taaaaaas sattuu masuun, ja voi tästä syystä alkaa jo kesken syönnin itkeä. Isompi saattaa työntää esim kielellä ulos ruuat, joista tietää saavansa vatsanpuruja. Näinhän aikuinenkin tekee -välttelee sellasita, mistä tulee vatsa kipeäksi. Vauvatkin ovat jo yhtä fiksuja.

Juoko vauva päivisin pystyasennossa ja öisin makuulla? Jos näin, niin tarkistuttaisin myös korvat. Jos vaakatasossa inhottavasti vaikka piilevän korvatulehduksen takia korvat "luppaavat" imiessä maitoa ja jäävät sitten pakottamaan?

Onko teillä vakuutus vauvalle? Jos on, niin teinä menisin yksityiselle allergologille sekä korvalääkärille käymään. Toki sinne pääsee ilman vakuutustakin, on vaan kallista.

Jollei vakuutusta ole, varaa ylimääräinen neuvolalääkäriaika ja vaadi lähete lastenpoliklinikalle syynä se, että epäilet itse ruoka-aine allergioita. Itse kävin 2vk sitten itse lastenpolilla ja sieltä kehoitettiin jatkamaan tätä minun imetysdieettiäni (multa maito/viljat pois) ja sitten kun haluan lopettaa imettämisen, tehdään vauvalle maitoaltistus, josta nähdään onko maitoallergiaa. Kotona meillä on ihan prismasta ostettu pahvitönikkä NUTRILON PEPTI korviketta, joka on siis maidoton korvike. Tonkka on hintava, mutta JOS haluat, voithan kokeilla muutaman päivän kokeilla antaa ainoastaan sitä ja katsoa mitä tapahtuu.

Vauva-ajan vatsavaivayt voivat vielä myöhemmällä iällä aiheuttaa "traumoja", ainakin meillä esim kakkaamisen ja syömisen suhteen.

Ja hei, tärkeä kysymys! Mimmoista vauvasi kakka on? Jos väri on vihertävää tai siinä on limaa, niin silloin sitä kutsutaan allergiakakaksi. Kakan lima on vaurioitunutta suolinukkaa.

Eikä minulla ole tarkoitus mollata neuvolan terkkareita. Omat kokemukseni ovat vaan olleet sellaisia, että vauva joutui turhaan kärsimään mahansa kanssa ihan liian pitkään. Sanottiin vain, että jotkut vauvat vaan itkee enemmän, koita jaksaa. Ja ihottumiin vain eri rasvoja ja lopulta neuvolanlääkärikin vain määräsi vahvempaa ja vahvempaa kortisonia ja ihmettelivät kun ei auta :( Ja tämän jälkeen kun olen jutellut allergisten / mahavaivaisten lasten äitien kanssa, niin olemme tulleet siihen tulokseen, että neuvoloissa pyritään neuvomaan tähän "siedättämiseen" eikä allergioista tai SUOLEN KYPSYMÄTTÖMYYDESTÄ ole tarpeeksi tietoa. Ja turhan usein varsinkin esikoisen kohdalla äiti uskoo kaiken mitä neuvolasta sanotaan, mikä on ihan luonnollista. Mutta jollei heillä ole omaa kokemusta, niin vaikea se on kirjatiedon perusteella heidän osata neuvoakaan. Eli hyvä, että lähdit täältä kyselemään, missä on äitejä, joilla oikeasti on kokemusta :)

Itkusta vielä, että tottakai jokainen vauva itkee vuorokaudessa jonkin verran ihan jo että äänihuulet kehittyy. Mutta päivittäinen ja öinen itku ei ole normaalia. Vasta kun näkee oman lapsen normaalina ilman vatsakipuja, ymmärtää, että ne itkut eivät olleet normaalia, vaan kipuitkua.

Ja niistä viljoista, aloittele suosiolla vasta sitten, kun vatsavaivat helpottavat :) Ennen varsinaisia kauraa, vehnää, ruista ja ohraa voit vaikka kokeilla maissia, riisiä, quinoaa.. :)

Maissia voisit antaa nyt vaikka maissinaksujen muodossa, niin pääsisi pikkuinen itse napostelemaan omasta kädestä :) Ne sopivat mainiosti jo puolivuotiaalle, eikä niissä ole mitään lisäaineita tai suolaa. Sipsihyllyltä löytyy!

Ja luumusta tuli mieleen, että sehän on todella allergisoiva myös!

Meillä ei kumpikaan lapsi sietänyt perunaa ensimmäiseen vuoteen ilman kipuja, mutta ne siis tulivat heti kun perunaa ensimmäistä kertaa annettiin ja aina kun yritettiin niin huudoksi meni. Bataatti ja kesäkurpita on tosi lempeitä, otahan ne ruokavalioon kuten joku tuolla jo mainitsi. Hedelmistä mango on varmaan yks miedoimmista, ainakin meidän lapsille kävi hyvin.

Ja siedättäähän aina kannattaa, mutta ei kuitenkaan viikkotolkulla niin ettei kukaan pysty nukkumaan. Tsemppiä! Ja lapsi kyllä pärjää alkuvaiheessa ihan muutamalla aineella. Kuulin joskus että yksi lapsi oli elänyt ensimmäisen vuoden ikään pelkällä maissisoseella maidon lisäksi :D

Kävin kaupassa niin kesti vastaaminen. Maissia ollaan muuten jo kokeiltu. Tosin vellin muodossa. Mutta se ei ainakaan sopinut. Vaikka kokeilin sitä niin että 1/4 osa oli vellliä ja loput korviketta niin vatsakivut olivat kamalat.

Kakka on ollut vähän vaihtelevaa. Välillä kyllä vihreää, mutta ei limaista. Välillä on ihan löysää. välillä taas melko kiinteää.

Koitin katsella kaupasta bataattia mutta tuossa meidän pienessä lähikaupassa ei ollut. Ja pääsen vasta ensi viikolla isompaan kauppaan. Ostin kuitenkin kesäkurpitsaa jos kokeilisin sitä.

Kannattaisiko minun nyt lopettaa kokeeksi tuon peruna-porkkana soseen antaminen? Olenko sitten esim päivän antamatta mitään soseita vai voinko samana päivänä aloittaa maistattamaan esim vaikka tuota keräkurpitsaa? sitä sitten annetaan varmaan vain yksi tai kaksi lusikallista.

Minulla on ensiviikolla neuvolaan aika ja aion ottaa siellä tämän puheeksi. Meilä on myös vakuutus joten yksityinen ei ole poissuljettu vaihtoehto. Minun täytyy vaan ottaa selvää lähialulueen yksityisistä lääkäreistä.

En minä sitä perunaporkkanaa jättäis, jos siitä ei ole mitään koskaan tullut. Mustikka ja kaalet veks. Jos menee ihan höpinöiksi ja itkee vaan kaikki yöt, niin veisin lekurille.

Ehkä vauva ei kestänyt maissia, koska vellitkin ovat maitopohjaisia ja lantrasit sen maitopohjaiseen korvikkeeseen..? Tosin jos huusi vatsaa normaalia enemmän ja sen maissiin yhdistit, niin sitten sellainen tietenkin hyllylle ja kokeiluun taas myöhemmmin.

Koska vauvasi on nyt itkuinen jatkuvasti, niin ongelmanahan on pakko olla joko se maito tai peruna-porkkana, koska näitä saanut pidemmän aikaa jatkuvasti, jos oikein ymmärsin? Eli itse jättäisin sen peruna-porkkanankin kokeeksi pois ja tilalle se bataatti.

Kerran te vakuutusta maksatte, niin ottakaa ihmeessä kaikki sen tuoma hyöty, eli viekää pikkuinen allergologille ja oikealle korvalääkärille, joka voi poissulkea korvaongelmat. Meilläkin kaikilla lapsilla vakuutukset ja kyllä ne on maksaneet itsensä takaisin, kun olemme yksityisiä palveluja käyttäneet. Allergia asiassa ensimmäisen kohdalla olimme vain kerrassaan niin tyhmiä, ettemme tajunneet yksityisiä allergologeja tms palveluja käyttää. Heti kun allergian mahdollisuus meille kerrottiin, niin tajusimme alkaa niitäkin käyttämään :)

Meillä ensimmäinen allergikko sai vuoden ikäiseksi asti syödä ainoastaan bataattia, possua (keitin palan ja soseutin) ja sitä apteekin maitoa. Nyt reipas 2v, joka edelleen allerginen, mutta kasvanut hyvin :)

Yhteistyössä