Vauvan yösyönnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienen pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienen pojan äiti

Vieras
Kaipaisin mielipidettä...

Meillä poika nyt 6,5 kk. Aloitettiin iltapuuro n. 3 vkoa sitten ja poika alkoi nukkua heräämättä yöt. Ei tätäkään ennen ole herännyt kuin kerran syömään yön aikana.

Nyt neljän viime yön aikana poika on herännyt tasan neljältä, eikä häntä saa hyssyteltyä enää mitenkään takaisin nukkumaan. Paitsi viime yönä, annoin pojalle maitoa ja joi lähemmäs 200 ml ja siitä nukkui taas yli kuuteen aamulla.

Eli siis, neuvolasta sanottiin, että yöllä ei enää missään nimessä saa syöttää, kun asiaa kysyin, koska poika kuitenkin on jaksanut nukkua jo öitä ilman ruokaa.

Mutta eikös pojalla ole kuitenkin nälkä, kun noinkin paljon maitoa meni?

Teenkö väärin, jos maidon aamuyöstä annan? Minua se ei mitenkään haittaa.

Kyllä mä antaisin ehdottomasti lapsen syödä, jos on nälkä. Ei se nälkäsenä kuitenkaan nuku ja muutenkin aika erikoiset neuvot oot neuvolasta saanut.

Miksi ne sano ettei saisi yöllä syöttää?

Mikä teillä oli liian vähän?

Meillä poika syö n. klo 16 kasvissoseen ja reilu 100 ml maitoa. Ja n. klo 18 reilu 100 ml maitoa ja iltapuuron sitten ennen puoli seitsemää nukkumaan.

Minä ainakin annan yöllä tissiä, sanovat neuvolassa mitä sanovat. Miten sen vauvan muutenkaan saa yöllä uudelleen nukahtamaan jos haluaa, että ei vauvan tarvitse itkeä?

Kyllä meillä poika tuon ikäisenä vielä söi kerran yössä hyvällä halulla. Vasta 8-9kk ikäisenä lopetin yösyötöt kun alkoi heräillä useamman kerran yössä syömään,eikä vetäissyt kun muutamat imut ja nukkui taas. Eli tapatissiä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä antaisin ehdottomasti lapsen syödä, jos on nälkä. Ei se nälkäsenä kuitenkaan nuku ja muutenkin aika erikoiset neuvot oot neuvolasta saanut.

Neuvolan täti perusteli sillä, ettei tämän ikäisen enää tarvitse yöllä syödä ja kun on kerran niitä kokonaisia öitä nukkunut niin selvästi pärjää jo ilman sitä maitoa. Että uudelleen yösyöttämisen aloittamalla opetan pojan heräilemään turhaan.

Tuntuu vaan niin kauhealta, jos pojalla on oikeasti nälkä, mielestäni kuitenkin tuo lähemmäs 200ml maitoa siihen viittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä poika syö n. klo 16 kasvissoseen ja reilu 100 ml maitoa. Ja n. klo 18 reilu 100 ml maitoa ja iltapuuron sitten ennen puoli seitsemää nukkumaan.

No se menee jo enne puol seiskaa nukkuu.. meill syötii tuolloi iltapuuro ja sit sai nukkumaan mentäessää siin 9 maissa velliä pullosta. sit nukkui yön hyvin. heräs aamulla 9-10 aikaa

Koska jos lapsi saa yöllä ruokaa vielä silloinkin, kun ei sitä enää ravitsemuksen kannalta tarvitse, siitä voi tulla paha tapa, josta on vaikea päästä myöhemmin eroon. Neuvolassa ne katsovat, että lapsi ei tarvitsis enää 6 kk jälkeen yöllä ruokaa. Arkikokemuksesta toki tiedämme, että lapset ovat tässäkin yksilöitä.

Ap, entä jos koittaisit saada lapsen syömään päivällä enemmän? Periaatteessa olen samaa mieltä neuvolan kanssa, että kun kerran on jo pärjännyt ilman ruokaa öisin kolme viikkoa, ei kyse ole yöllä välttämättä nälästä, vaan turvan tms. kaipuusta. Nämä ajatukset heitän tässä oman aamukahvini ääressä lastasi lainkaan tuntematta, joten suhtaudu lähdekriittisesti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:

No se menee jo enne puol seiskaa nukkuu.. meill syötii tuolloi iltapuuro ja sit sai nukkumaan mentäessää siin 9 maissa velliä pullosta. sit nukkui yön hyvin. heräs aamulla 9-10 aikaa

Meillä puolivuotias söi jo 5 kiinteää ateriaa päivässä, ja nukkui yöt syömättä. En ihan ymmärtänyt viestistäsi, että kuinka monta kertaa päivässä lapsesi syö. Puolivuotiaalle voi antaa jo lihaakin.

Itse olen kanssa mietiskellyt samantapaisia asioita. Meillä vauva 6kk. Iltaisin väsyttää kovasti ja meneekin seitsemän aikaan jo yöunille. Missä vaiheessa aamusta voin jo olettaa että vauva on nälkäinen? Syö iltapuuron 18:30 aikaan ja siihen perään maidon ja käy nukkumaan.

Kiitos neuvoista!! En kyllä enää tiedä miten saisin pojan enempää syömään kun nyt. Meillä syödään viisi kertaa päivässä, aamu/iltapuurot, lihasose, kasvissose ja välipala + tietty maidot. Ja poika saa joka kerralla niin paljon kun napa vetää.

Suursyömäri tuo on, hoikka poika kuitenkin! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minua vain :
Minua vain ihmetyttää miksi lapsi menee jo noin aikaseen nukkumaan? on melkeinpä selvää ettei jaksa aamuun asti..

Samaa minäkin ihmettelin.

Poika mennyt kuukauden ikäisestä puoli kuusi illalla nukkumaan. Ihan itse tämän rytmin ottanut. Nyt noin kuukauden ajan olemme saaneet myöhästettyä pikkuhiljaa nukkumaanmenoa melkein tunnilla.

Itse olen kanssa mietiskellyt samantapaisia asioita. Meillä vauva 6kk. Iltaisin väsyttää kovasti ja meneekin seitsemän aikaan jo yöunille. Missä vaiheessa aamusta voin jo olettaa että vauva on nälkäinen? Syö iltapuuron 18:30 aikaan ja siihen perään maidon ja käy nukkumaan.

yrittäisitte siirtää sitä unille menoa niin nukkuisi koko yön. eihän pikkuiselta voi edes olettaa että nukkuu koko yön .. tuohon nähden se olisi todella monta tuntia syömättä.

Kiitos neuvoista!! En kyllä enää tiedä miten saisin pojan enempää syömään kun nyt. Meillä syödään viisi kertaa päivässä, aamu/iltapuurot, lihasose, kasvissose ja välipala + tietty maidot. Ja poika saa joka kerralla niin paljon kun napa vetää.

Edelleen, miksi menee niin aikaisin nukkuu......eihän pikkuiselta voi edes olettaa että nukkuu koko yön .. tuohon nähden että se olisi todella monta tuntia syömättä.

Jopas on neuvolassa tiukat ohjeet.
Meillä molemmat lapset saaneet vielä vuoden iässä yöllä maitoa, vaikka iltapala ja maito syödään klo 21.
Uskon kyllä, jos noin aikasin nukkumaan menee niin varmasti on jo nälkä tuolloin.

Edelleen, miksi menee niin aikaisin nukkuu......eihän pikkuiselta voi edes olettaa että nukkuu koko yön .. tuohon nähden että se olisi todella monta tuntia syömättä.

Tuossa ylempänä jo hieman selitin nukkumaanmenoaikaa...

Poika ei juurikaan nuku päiväunia. 2-3 krt puolituntia/pvä joten illalla väsyttää aikaisin.

Neuvolan täti perusteli sillä, ettei tämän ikäisen enää tarvitse yöllä syödä ja kun on kerran niitä kokonaisia öitä nukkunut niin selvästi pärjää jo ilman sitä maitoa. Että uudelleen yösyöttämisen aloittamalla opetan pojan heräilemään turhaan.

Tuntuu vaan niin kauhealta, jos pojalla on oikeasti nälkä, mielestäni kuitenkin tuo lähemmäs 200ml maitoa siihen viittaa.

Mä varmaan yrittäisin lisätä päivällä syömistä. Onko just ruvennu liikkumaan lisää? Jos sen takia tarttis lisää ruokaa? Mutta jos lapsi yöllä nälkäänsä herää (johon toi 200 ml viittaa) niin kyllä mä sille maitoa antaisin.

Varmaan alkaa sitten nukkumaan yönsä kun tilanne taas tasaantuu.

Tuossa ylempänä jo hieman selitin nukkumaanmenoaikaa...

Poika ei juurikaan nuku päiväunia. 2-3 krt puolituntia/pvä joten illalla väsyttää aikaisin.

Noin oli meilläkin mutta niitä saikin yrittää siirrellä sillee sopiviksi että varmasti panisi nukkumaan vasta 9 maissa, joskus 8 jos oli todella riehakas päivä

Vielä piti sanoa...

On kuitenkin haaste tuo uniaikojen muuttaminen, sillä joskus olen yrittänyt laittaa poikaa päikyille siinä 17-17.30 ja siitä ei enää herää vaan käy ns. yöunille, vaikka valot päällä ja vaatteet ja meteliä pidetään! Sääli toista kuitenkin herättää...

Vielä piti sanoa...

On kuitenkin haaste tuo uniaikojen muuttaminen, sillä joskus olen yrittänyt laittaa poikaa päikyille siinä 17-17.30 ja siitä ei enää herää vaan käy ns. yöunille, vaikka valot päällä ja vaatteet ja meteliä pidetään! Sääli toista kuitenkin herättää...

pienempi vaiva se tuo unien siirtely on kuin se että huonolla tuurilla sä syötät lasta viel kun se o n.3v koska vaatii saada jotain yöllä tottumuksensa vuoksi.

Yhteistyössä