Vauvanvaateiden hankinta. Olen ihan PIHALLA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiruna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kanssa laskettu aika toukokuun alussa, ja sinähän oot vaatehankinnoissa mua edellä! Mulla ei oo vielä yhtäkään vaatetta valmiina, mutta en jaksa panikoida. Kaks lasta on ennestään, mutta kaikki pienet vaatteet kerkesin heittää pois. Huomasin vain edellisillä että vauvat voi olla niin eri kokoisia, että turhaan toiselle hankin fleecepuvut yms. 50 cm. Menivät vain hetken, kun taas esikoinen oli todella pieni ja 50 cm vaatteet menivät pitkään. Ajattelin katsoa mitä äitiyspakkauksesta tulee ja sen mukaan ostella. Pienet arkivaatteet kuten bodyt ja potkarit kannattaa ostaa käytettynä jos löytyy, ne menevät vain hetken. Kamalasti en aio hankkia, sillä meillä muutenkin pesukone pyörii lähes päivittäin.

Meillä oli ihan normi bodeja ja velour housuja lapsel. En tykkäänoista potkareista ja kietasuvaatteista. Oli 55cm ku synty eli 56-62 oli vaatteet. Velourhousut voi olla isojakin joten menee pitkään. Muistaakseni yhdet housut meni 3-12kk.

Mun lapset on syntyneet huhtikuun alussa ja toukokuun lopussa. Itse ostin pienimmat vaatteet kokoa 56 ja naitakin aika vahan, meilla oli hyva niin.

Ala osta valmiiksi kun ihan se milla parjaat ekat viikot/kuukauden. Sitten jo itse tiedat, millaisia vaatteita tykkaat vauvalla kayttaa. Meilla ei esim. sukkiksia ole pidetty ennenkuin varmaan tokana talvena.. Ja ne isommat unohtuu kuitenkin johonkin kaapin peralle..
Itse tykkasin ihan pienelle pukea kietaisubodyn, mielellaan sellaisen, jossa saa ne hihansuut "tumpuiksi". Sitten oli yleensa velour -housut levealla vyotaroresorilla ja sukat. Siina ne sisavatteet. (tosin vauva oli kaytannssa aina sellaisessa "kapalopeitossa" kotona, sellainen oli kylla tosi kateva). Ulos lahtiessa yleensa tahan paalle vaan college/fleecehaalari/takki, ohuet tumput ja myssy, ehka villasukat ja sitten peittoa tarpeen mukaan vaunuihin ja turvakaukaloon erikseen fleecepeitto. Asutaan kylla hieman Suomea etelampana.

Meilla ei kylla lyhythihaisille bodyille ollut kayttoa ja kesavaatteet kannattaa ostaa vasta kun tarvii. Yopuvuissa tosiaan se vetskari on tosi hyva, omasta mielesta Tutan yokkarit on ihan parhaita.

Vaatemaarat riippuu aika paljon siitakin tosiaan, millainen vauva on. Meilla saattoi menna refluksivauvan kanssa kolme tai neljakin bodya/paiva, muita vaatteita tietty vahemman. Ja kuinka usein haluat pyykata + onko kuivuri kaytossa. Kuivausrumpu kylla vahentaa vaatteiden tarvetta kun vaatteet kiertaa nopeammin.

Meidän vauva oli syntyessään 45 cm (oli kuitenkin täysiaikainen ja kaikin puolin normaali). 50-senttiset vaatteet oli aluksi aivan liian suuria (oltais tarvittu pienempiä, muttei saatu aikaiseksi hankkia). 50-senttiset meni jotkut lähes 3 kuukautta, eli kyllä niitä pieniäkin vaatteita voi tarvita jos vauva on pienikokoinen.

Meidän vauva oli tosi lämminverinen, joten lyhythihaisilla ja -lahkeisilla mentiin lähes koko kesä. Kotona oltiin kuumimmat viikot vaippasilteen. Pitkähihaisista vaatteista potkuhousut ja bodyt osoittautuivat alkukuukausina käytännöllisimmiksi. Sukkahousuja käytin vauvalla ensi kertaa kun hän oli jo lähemmäs vuoden.

Meillä on kanssa toukovauva tulossa ja tämän verran on saatu nyt ilmaiseksi (ei itse olla vielä osteltu juuri mitään):

50: 2 t-paitaa, farkut

56: 4 bodyä, potkuhousut, samettipotkuhousut

60: body, 4 villatakkia

62: housut, 2 pitkähihaista paitaa, lappuhaalarit, potkuhousut, 5 bodyä, t-paita

68: 3 housut, pitkähihainen paita, t-paita, 2 potkuhousut, sukkahousut, 3 bodyä, toppahaalari

70: Yöpuku, 3 bodyä, 2 villahaalaria, housut

74: 3 housut, 6 bodyä, t-paita, yöpuku, fleecehaalari

80: 2 housut, 2 t-paitaa, 4 bodyä

86: pitkähihainen paita

90: 5 alushousut

Lisäksi:

- 4 sukat
- 2 ohutta pipoa
- kaulaliina
- tumput
- 5 villapipoa
- myssy
- fleecepipo
- 2 villatöppöset

Sanokaas, mitä pitäisi ehdottomasti ostaa lisää? Todennäköisesti pitkä lapsi tulossa, kun ollaan pitkiä molemmat vanhemmatkin ja ultrassakin oli keskivertoa monta senttiä pidempi.

Viimeksi muokattu:
Ja voin sanoa, ettet tee pitään t-paita bodeilla (siis lyhythihaisilla) tai paidoilla, jotka eivät ole body-mallisia. Itselläni muutama lyhythihainen body koossa 50 ja 56 ja sen kanssa pakko pitää jotain pitkähihaista vielä ja voin sanoa, että noilla puklaajilla se body ja housut on paras ja kätevin asuste. Normaalit paidat nousee korviin. Tietysti jotain söpöilyvaatteita kyliin voi ottaa, mutta voi tulla hankaluuksia, kun vaippa pitää vaihtaa tai vaatteet kastuu puklusta samantien.

[QUOTE="vvieras";29455310]Ja voin sanoa, ettet tee pitään t-paita bodeilla (siis lyhythihaisilla) tai paidoilla, jotka eivät ole body-mallisia. Itselläni muutama lyhythihainen body koossa 50 ja 56 ja sen kanssa pakko pitää jotain pitkähihaista vielä ja voin sanoa, että noilla puklaajilla se body ja housut on paras ja kätevin asuste. Normaalit paidat nousee korviin. Tietysti jotain söpöilyvaatteita kyliin voi ottaa, mutta voi tulla hankaluuksia, kun vaippa pitää vaihtaa tai vaatteet kastuu puklusta samantien.[/QUOTE]

Oon niin eri mieltä. Minä ainakin olen käyttänyt (varsinkin talvella) lyhythihasia bodyja ja päälle sitten pitkähihainen puser ja puklun tultua ei tarvi vaihtaa ku päälimmäinen. Niinhän usein isommatkin lapset ja aikuiset pukeutuu. Alupaita alla ja päälypaita päälle. Ja jos tulee hellekesä, niin kyllä tod. tarvii lyhythihasia ;)

Riippuu niin paljon lapsesta ja vanhempien mieltymyksistä, kuinka paljon ja minkälaista vaatetta tarvitaan.

Mun pojat ovat syntyneet heinäkuussa ja lokakuussa eli kesä/syysvauvoja. 56 cm vaatteet mahtuivat kummallekin noin 1-2 viikkoa. 62 cm ja 68 cm hetken pidempään. Esikoinen käytti 4 kk iässä kokoa 74 cm bodeissa ja 62/68 cm housuissa (oli 4 kk vanhana 69 cm pitkä). Kannattaa siis varautua siihen, että vauva voi kasvaa todella nopeastikin.

T-paidoilla ei ollut mielestäni mitään virkaa. Nousivat vaan nostaessa aina kainaloihin. Paras vaatetus mielestäni oli body+puolipotkuhousut. Potkuhousuista en tykännyt, sillä eivät istuneet meidän pojille (lahjetta oli liikaa, kun selkä oli sopiva). Kesähelteillä oli useasti kotona pelkässä vaipassa tai sitten laitettiin body päälle, mutta oli kova hikoilemaan. Syysvauvalla useasti oli kotona body+puolipotkuhousut tai sitten potkupuku (vetoketjullinen helpoin). Ulkona sitten oli sellainen "nallepuku" eli paksuhkoa fleeceä. Ekoina talvina ei kummallakaan ollut toppahaalaria, sillä olivat vaunuissa sellaisessa toppapussissa, mikä käy kaukaloonkin.

Meillä vaatetta oli todella paljon, sillä sitä tuli paljon käytettynä sukulaiselta. Vaatetta meillä oli siis tarpeeseen nähden ihan liikaa, sillä pojat eivät pahemmin puklailleet eivätkä vaipatkaan kovin usein falskanneet (kestot). Oli kuitenkin mukavan stressitöntä, että vaatetta oli liikaa kuin liian vähän.

[QUOTE="vvieras";29455310]Ja voin sanoa, ettet tee pitään t-paita bodeilla (siis lyhythihaisilla) tai paidoilla, jotka eivät ole body-mallisia. Itselläni muutama lyhythihainen body koossa 50 ja 56 ja sen kanssa pakko pitää jotain pitkähihaista vielä ja voin sanoa, että noilla puklaajilla se body ja housut on paras ja kätevin asuste. Normaalit paidat nousee korviin. Tietysti jotain söpöilyvaatteita kyliin voi ottaa, mutta voi tulla hankaluuksia, kun vaippa pitää vaihtaa tai vaatteet kastuu puklusta samantien.[/QUOTE]

Meillä käytettiin huhtikuussa syntyneellä vauvalla lyhythihaisia bodeja lähes koko kesä. Vain muutamana päivänä oli niin viileää, että pitkähihaista bodya tarvittiin. Vauva kertoi kuumuudesta itkemällä sydäntäsärkevästi, että todellakaan häntä ei väkisin puettu pitkähihaisiin.
Mutta joo, oli sitten lyhyet tai pitkät hihat, body on kätevin.

Minä sain vauvan lokakuussa. Olin hankkinut luullakseni paljon vaatetta, oli 50-56cm riittämiin ja luulin että noilla pakkauksen "50cm" pääsee hyvin alkuun. Kuinka ollakaan, poika olikin siro 46-senttinen rimpula, kaikki hankkimani vaatteet lähinnä pyörivät päällä. Kävin sitten hieman lisäostoksilla, ja pienet (kappahl newbie) siromman malliset 50cm vaatteet menivät muistaakseni 1,5-2kk ikään saakka. Jos saan vielä toisen lapsen, olen ajatellut, että en ota äitiyspakkausta, suurin osa niistä vaatteista on huonon mallisia edelleenkin, ja osassa laatukin heikko, nepparit huonosti kiinnitetty, kulahtaa pesussa ja nyppyyntyy. Esikoiselta säästän mieluisimmat vaatteet talteen, niillä pääsee jo alkuun, ja kun näkee, minkä kokoinen ja minkä rakenteinen (esim. Pulleva vaiko siro) vauva tulee, niin ostan sitten lisää.

Tiedän kyllä, että hankala malttaa mielensä, olihan niitä vaatteita ja tarvikkeita ihana hankkia! :)

ihan muutamia kannattaa ostaa 56cm, enempi 62cm->

ne on heti pieniä ja hihoja ja puntteja saa kyllä vähä käärästyä.

tosiaan kannattaa huutiksesta kattella jotain vaatepaketteja.

Meillä oli
56 cm vaatekertoja noin 5 kpl (siis 5 bodya, viidet housut)
62 noin 10 kpl
ja siitä eteenpäin 8-10. Riitti tosi hyvin.

56 cm bodyt kannattaa ostaa kietaisumallisina, on helpompi pukea. Harsoja kannattaa ostaa noin 20, niitä voi käyttää peppupyyhkeinä vaikka vauva ei puklailisikaan paljoa.

Riippuu niin paljon lapsesta ja vanhempien mieltymyksistä, kuinka paljon ja minkälaista vaatetta tarvitaan.

Mun pojat ovat syntyneet heinäkuussa ja lokakuussa eli kesä/syysvauvoja. 56 cm vaatteet mahtuivat kummallekin noin 1-2 viikkoa. 62 cm ja 68 cm hetken pidempään. Esikoinen käytti 4 kk iässä kokoa 74 cm bodeissa ja 62/68 cm housuissa (oli 4 kk vanhana 69 cm pitkä). Kannattaa siis varautua siihen, että vauva voi kasvaa todella nopeastikin.

Ja meillä 74-senttisiä ei käytetä vieläkään ja tyttö on 9 kuukautta vanha. 50-senttisiä käytettiin pari ensimmäistä kuukautta ja ihan alkuun kaipasin 45-senttisiä. Eli muitten kokemuksista ei oikein voi päätellä kuinka kauan mitäkin kokoa tarvitaan.

Hei sellaiset vinkit, mitä ei aina tule esiin, että
- ihan pienen vauvan kynsiä ei saa leikata joten on kätevää jos bodeissa on tumpuiksi käännettävät hihat, ettei vauva pääse raapimaan itseään (tumput irtoavat helposti)
- kannattaa suosia venyviä miellyttäviä materiaaleja, jotka on helpompia pukea kun "tiukat ja joustamattomat kankaat". Esim Lindexin organic cotton bodyt ovat usein edullisia sekä venyviä.
- bodeihin voi ostaa haaraan neppareilla kiinnitettävän jatkopalan, jolloin pieniä kokoja voi käyttää paljon pidempään. Useinhan hihat eivät jää pieniksi vaan juuri tuo haarapituus.

Ja oikeestaan vasta käytössä näkee millaset vaateet sopivat teille. Esim. venekaulus bodyt ovat mahtavia, kun vauva ei liiku, mutta huonoja kun alkaa ryömimään. Joku tykkää potkuhousuista toiset taas vihaavat niitä. Kietaisupaidat jakavat kanssa vahvasti mielipiteitä. Ei kannata kauheet avarastoa hommata etukäteen. Mua ihan harmittaa, kun varmaa puolet vaatteista jäi käyttämättä, kun ei ne käytänössä toiminu yhtää. Samoja lemppari bodeja ja housuja sitten käytin.

Ja meillä 74-senttisiä ei käytetä vieläkään ja tyttö on 9 kuukautta vanha. 50-senttisiä käytettiin pari ensimmäistä kuukautta ja ihan alkuun kaipasin 45-senttisiä. Eli muitten kokemuksista ei oikein voi päätellä kuinka kauan mitäkin kokoa tarvitaan.

Samaa ajoin takaa, sillä ketjussa monet aikaisemmat kommentit viittasivat noihin "suosituskokoihin", joiden mukaan 74/80 cm vaatteet muistaakseni ovat käytössä noin vuoden ikäisillä jne. Toiset lapset kasvavat todella nopeasti kun toiset kasvavat hitaammin.

Meillä pojat ovat edelleen ikäistään isompia. 3,5-vuotiaalla 110 cm Jonathanin toppahaalri on jäänyt juuri pieneksi ja käyttää siis kokoa 116 cm. Sama homma sisävaatteissa. 2v 3 kk ikäisellä taasen Cirafin 98 cm toppahaalari on jäänyt juuri pieneksi ja käytössä siten koko 104 cm. Suosituskokojen mukaan 110 cm taisi olla 5-vuotiaille? Ei siis kannata tuijottaa liikaa keskiarvokokoja, kun hankkii vaatteita lapsille.

Itsekin esikoisen kohdalla hämmästyin, kuinka nopeasti pituutta tuli, ja siksi asiasta kommentoin. Turha siis kauheasti hamstrata vaatteita etukäteen, vaan ostaa joka kokoa joitakin vaatekertoja ja hankkii sitten tarpeen mukaan lisää. Toppahaalaria (jos sellaista haluaa hankkia) en suosittele ostamaan ennen kuin syksyllä, sillä lapsi voi kasvaa keskiarvojen mukaan, yli keskiarvojen tai alle keskiarvojen, joten on erittäin vaikea arvioida noin puolivuotiaan tai sitä vanhemman lapsen kokoa etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29455542:
Ja oikeestaan vasta käytössä näkee millaset vaateet sopivat teille. Esim. venekaulus bodyt ovat mahtavia, kun vauva ei liiku, mutta huonoja kun alkaa ryömimään. Joku tykkää potkuhousuista toiset taas vihaavat niitä. Kietaisupaidat jakavat kanssa vahvasti mielipiteitä. Ei kannata kauheet avarastoa hommata etukäteen. Mua ihan harmittaa, kun varmaa puolet vaatteista jäi käyttämättä, kun ei ne käytänössä toiminu yhtää. Samoja lemppari bodeja ja housuja sitten käytin.

Aivan samaa mieltä. Mieltymysten lisäksi vaikuttaa vielä vauvan malli. Ainakaan meillä ei tosiaan voinut käyttää potkuhousuja, kun eivät kertakaikkisesti vain olleet vauvalle sopivia, kun sattui olemaan harvinaisen pitkäselkäinen ja persjalkainen vauva, joten lahjetta oli aina ylimäärin, kun selkä oli sopiva. Samaa ongelmaa oli potkupukujen kanssa, joten paras ja toimivin yhdistelmä meillä oli body+puolipotkuhousut. Kietaisupaidoista/-bodeista en myöskään kauheasti tykännyt, kun taas toiset ylistävät ne taivaisiin.

Vasta kokemusten myötä löytyy ne juuri omiin mieltymyksiin ja omalle vauvalle sopivat vaatteet.

Meillä kävi niin, että vauva kasvaa sellaista vauhtia, että huh huh. Vauva käytti jo 2 kk:n ikäisenä koon 68 vaatteita. Koko 62 mentiin ohi ihan parissa viikossa. Itse ostaisin pari ihan pakollista juttua kokoa 62 cm, ja enemmän vaikka kokoa 68, koska tuossa vaiheessa kasvavat hitaammin. Esim. housuissa mielestäni koko 56 ja 62 on melkein turhat (toki pari paria on hyvä olla), koska vaikka housut olisivatkin vähän isot, voi puntin vetää ylös ja saada sukilla pysymään.

Itse hankimme lähes kaikki vauvanvaatteet alennuksista, turha niihin on omaisuuksia tuhlata.

Yhteistyössä