Vauvasta pikkulapseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdin lauantain ratoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdin lauantain ratoksi

Vieras
Mietin tässä vaan, että miksi aika monet vanhemmat, sekä isät, että etenkin äidit eivät halua päästää siitä lapsen vauva-ajasta millään irti? Miksi pitää työntää tuttia lapsen suuhun vaikkei se sitä tarvi, ei näytä edes kaipaavan. Miksi pitää antaa kolmevuotiaallekin tuttipulloa? vaipoista eivät jotkut vanhemmat halua myöskään päästää irti. Lapselle lässytetään kuin vajaaälyiselle ja sitä pidetään vauvana. Onko kaksivuotias enää vauva? Ei todellakaan. Pelottaako se lapsen kasvu vai mistä on kyse? Olis kiva jos joku tällainen lässyttäjä vastais. :)

No, musta ainakin tuntuu, että muut pitävät meidän poikaa pienempänä kuin minä itse. Ikää hällä 2v7kk, pituutta 87cm, painoa himpun vajaa 12kg. Päiväkodin hoitajat ihastelevat, kuinka on vaipaton, pukee itse jne... Vieraat kummastelevat, miten päästän hänet kiipeilemään kiipeilytelineisiin jne... No, on sillä yksi "vauvamallinen" pipo (siis sellainen, jossa on nyörit leuan alla), se kun vaan on niih hyvän mallinen hänen päähän.

[QUOTE="jaa";22297194]No, musta ainakin tuntuu, että muut pitävät meidän poikaa pienempänä kuin minä itse. Ikää hällä 2v7kk, pituutta 87cm, painoa himpun vajaa 12kg. Päiväkodin hoitajat ihastelevat, kuinka on vaipaton, pukee itse jne... Vieraat kummastelevat, miten päästän hänet kiipeilemään kiipeilytelineisiin jne... No, on sillä yksi "vauvamallinen" pipo (siis sellainen, jossa on nyörit leuan alla), se kun vaan on niih hyvän mallinen hänen päähän.[/QUOTE]
Ohoh... meillä 1v3kk on 88,5 cm ja yli 14 kg! Moni ajattelee paljon vanhemmaksi kuin onkaan. Mutta ihan pieni vauveliini on meille!

Moni on meillekin kommentoinut tuttipullosta, että ei saisi enää antaa. Mitä sillä on väliä? Kun kerran osaa mukistakin juoda, ihan hyvin sitä pulloa voi käyttää. Juo siitä paljon paremmin esim. iltaisin ja nukkuu paremmin kun ei ole jano.

Tutin ajattelin ottaa pois n. 1,5 vuotiaana. Nyt käyttää sitä vain unille mennessä.

[QUOTE="jaa";22297194]No, musta ainakin tuntuu, että muut pitävät meidän poikaa pienempänä kuin minä itse. Ikää hällä 2v7kk, pituutta 87cm, painoa himpun vajaa 12kg. Päiväkodin hoitajat ihastelevat, kuinka on vaipaton, pukee itse jne... Vieraat kummastelevat, miten päästän hänet kiipeilemään kiipeilytelineisiin jne... No, on sillä yksi "vauvamallinen" pipo (siis sellainen, jossa on nyörit leuan alla), se kun vaan on niih hyvän mallinen hänen päähän.[/QUOTE]

Meidänkin poikaa ihasteltiin päiväkodissa, kun hän oli sinne mennessään (vähän alle 2-v) vaipaton. Hoitajat sanoivat, että helpottaa heidän työtään jne. Moni saman ikäisen äiti on sitä mieltä, että ei kai nyt vielä tarvii mitään pottatreenejä aloittaa.

Mä olen aina ihmetellyt samaa kuin ap. Tuttu lapsi söi tuttia 4-vuotiaaksi ja 5-vuotiaana istui välillä rattaissa polvet suussa, vaikka liikkumisessa ei ole mitään ongelmaa. Mä myönnän katsovani vähän kieroon, jos iso lapsi syö tuttia tai juo pullosta tai istuu polvet suussa rattaissa. Mä luulen, et moni haluaa päästä helpolla näissä asioissa. Onhan se työlästä viedä lasta säännöllisesti potalle ja öisin pääsee helpommalla, kun antaa jatkuvasti heräilevällä 2-vuotiaalle ruokaa keskellä yötä eli pullosta maitoa tai jopa mehua. Samoin kauppareissusta selviää helpommalla, kun köyttää 4-vuotiaan rattaisiin sen sijaan, että joutuisi keskittymään uhmaikäisen komentamiseen. Onhan se tavallaan haikeaa, kun lapset kasvaa vauvasta isoksi, mutta niin se vaan menee, vaikka kuinka tunkisi niille liian vanhana vauvojen juttuja.

Yhteistyössä