Vauvojen päiväunet ulkona talvella yleisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vauvojen päiväunet ulkona talvella yleisiä
27.12.2007 6:03

Oulun yliopisto on alkanut tutkia lasten nukuttamista ulkona talvella. Terveystieteen maisteri Marjo Tourula selvittää sen terveysvaikutuksia.

Lasten ulkona nukuttaminen on ollut arkea suomalaisperheissä jo useita vuosikymmeniä. Tourulan mukaan aihetta ei ole kuitenkaan tutkittu Suomessa aiemmin tieteellisesti.

- Esimerkiksi Oulun alueella noin 95 prosenttia vanhemmista nukuttaa vauvansa ulkona. Sitä pidetään itsestään selvänä asiana. Vanhemmat arvioivat, että lapsi on ulkona nukuttujen unien jälkeen virkeämpi ja syö paremmin verrattaessa sisällä nukuttuihin päiväuniin, Marjo Tourula selvittää.

Tourula tutkii lasten nukuttamista väitöskirjaansa varten. Tutkija kertoo, että nukuttamisohjeet ovat muuttuneet vuosien varrella vain hieman. Hänen tavoitteenaan on päivittää hoito-ohjeet ja samalla hankkia monipuolista tietoa tästä hoitokäytännöstä.

STT

Mä en ole koskaan laittanut lapsia ulos nukkumaan. Tosin joskus ovat lenkillä tai kauppareissulla simahtaneet vaunuihin. En mä itsekään ulkona nuku, joten eivät nuku mun lapsetkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ole koskaan laittanut lapsia ulos nukkumaan. Tosin joskus ovat lenkillä tai kauppareissulla simahtaneet vaunuihin. En mä itsekään ulkona nuku, joten eivät nuku mun lapsetkaan.

Meilläkin näin.

Siis nukutteko itsekin vaunuissa, kesken lenkin simahdatte jne? Kun siis teette samoin kuin lapset? Entä miten sitten muuten ootte pienen vauvan kanssa ulkona sen pari tuntia päivässä vai eikö teidän lapsiparat saa raitista ilmaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:

Meilläkin näin.

Siis nukutteko itsekin vaunuissa, kesken lenkin simahdatte jne? Kun siis teette samoin kuin lapset? Entä miten sitten muuten ootte pienen vauvan kanssa ulkona sen pari tuntia päivässä vai eikö teidän lapsiparat saa raitista ilmaa?
Ei se niin justiinsa oo kuule että sen kaks tuntia ja tasan pitää olla ulkona. :laugh:

Kyllä ulkoillaan, sen verran minkä jaksetaan ja säät sallii.

Kotia on myös ihan terveelllistä tuulettaa, jotta saa vähän raitista ilmaa itse kukin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:

Meilläkin näin.

Joo, tietenkin ollaan vaunuissa. Pyydetään aina naapurin mummo meitä koko perhettä lykkimään. Ja tietenkin imen tuttia koko matkan.

Meillä lasten kanssa ulkoillaan valveillaoloaikana, ei lasten nukkuessa. Hyvin kuluu aika maailman menoa ihmetellessä.

Meillä varsinkin kuopus on nukkunut ulkona paljon.
Totesin, että nukkuu paremmin siellä, on pirteämpi herätessään ja saan itse touhuta rauhassa sisällä. (Ei nuo koskaan ole mitään täydellistä hiljaisuutta vaatineet, mutta kuitenkin.)

Sen lisäksi vauva on siinä lähellä, kun lykkään vaunut takapihalle ja näen ne koko ajan. Jos vien omaan sänkyyn yläkertaan, joudun koko ajan kuulostelemaan, että koska herää.

Yhteistyössä