Vein toisen lapsen hoitoon, äiti ja sisko sairaana..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras.";29692198]Lapsen paikka on aina kotona silloin kun siihen on mahdollisuus syystä tai toisesta.
Hoitoon vain kun viimeinen pakko.
Lapsuus on lyhyt.[/QUOTE]

Höpi-höpi.
Ei tässä nyt mitään ääritilanteita tarvitse alkaa odottelemaan. Jos lapsen on selvästi parempi olla hoidossa vs. kotona kipeän äidin kanssa valitaan se lapselle parempi ja mieluisampi vaihtoehto. Ei se lapsuus siihen pilaannu että menee hoitoon kuten tavallisesti. Sinnehän se menisi vaikka äiti olisi terve, kun on kyseessä työssäkäyvä äiti.

Kotiäidit (ja omaishoitajat tietysti) ovat siitä erikoinen ryhmä että heidän pitäisi hoitaa hommansa myös sairaana. Kaikki muut saavat sairaslomaa.

Ei se lapsellekaan ole kiva että äiti zombiena heiluu menemään eikä pääse edes ulos.

Älä turhaan koe huonoa omaatuntoa IKINÄ tuollaisista tilanteista. :) Se kuopus ei kärsi mitenkään, päinvastoin. Hauskempaa sillä on päikyssä kuin katsella muita raatoja/vähänkään kipeitä kotona.. Näin minä toimin aikoinaan jos ei ollut mummuja sopivasti häärimässä. Toki aina pitää olla varma ettei tauti enää ole tarttuva mutta muuten tylsäähän se on terveelle lapselle kotona riutua jos äitikin on kipeä. Jos vain mahku on hoitoon niin sinne vaan jatkossakin surutta.
Jokainen tavallaan ja kukin tapa on hyvä niin kauan kun lasta ei kaltoinkohdella oikeasti.
Niihin mulkoiluihin kovettuu kyllä ajan kanssa.. terv.yks hirvee äiti, joka tyrkki lapset hoitoon "liian pieninä" ja ihan täyspäisiä nuo nuoret vaikuttais olevan? :D

Pienen lapsen parasta ei ole terveenä hoitamassa sairasta äitä. Äiti paranee nopeammin kun saa levätä ja se ei onnistu pienen lapsen kanssa, joten mielestäni ap teki oikein.

Jos äiti olisi terve ja vain sisar kipeä, silloin tilanne toinen, mutta pidemmän päälle se pikkusisar tarvitsee ulkoilua ja leikkiseuraa, joten mielestäni silloinkin sisarella on oikeus päiväkotitoiminnalle.

[QUOTE="Vieras.";29692187]Miten koti äidit kykenevät hoitaan 3-4 omaa lastaan kipeinä.
Käyvät vielä moneen kertaan lääkärissä.

He suoriutuvat siitä HYVIN.
Miksi muut ei kykene, käsittämätöntä uusavuttomuutta .[/QUOTE]

Tiedätkö, on sellaisiakin kotiäitejä jotka ottavat vastaan sukulaisten/läheisten tarjoamaa lastenhoitoapua silloin kun itse (ja mahd osa lapsista) ovat sairaana. Mummo tai kummi voi ottaa terveitä lapsia luokseen tai naapuri vaikka hakea omalle lapselleen kaverin mukaan leikkipuistoon tms.

Käsittämätöntä uusavuttomuutta sekin, vai mitä?

T: neljän lapsen äiti joka on kotiäitinä ollessaan toki kipeänä hoitanut lapsetkin kotona mutta silloin kun on päiväkoti/koulu-mahdollisuus on niitä hyödynnetty sen mukaan mikä järkevimmältä tuntuu. Enkä ole edes kieltänyt ystävääni hakemasta lapsia ulos kun olen itse sairastanut.

[QUOTE="vieras.";29692192]
...Itse kävin vasta tutustumassa päikkyyn, mä en ymmärrä mitä te luulette lastenne (erityisesti alle 3 vuotiaat, jotka eivät edes vielä kavereista välitä) saavan erilaista siellä kuin kotona, meillä ainakin arkipäivät lasten kanssa kotona ei juurikaan eroa päiväkodin päivistä, leikkiä, ulkoilua, ruokailu ja nukkumista.[/QUOTE]

Noh, ensinnäkin kaikilla ei ole montaa lasta. Silloin voi kaivata toisten lasten seuraa.
Mä en ole havainnut tota ettei alle 3 vuotias kaipaisi seuraa. Mun tytöllä on päiväkodissa yksi lempparikaveri jonka kanssa puuhailevat yhdessä innoissaan. Ikää lapsella vähän yli 2 v.

Lapsi on tosi iloinen päiväkotiin päästessään ja kyselee pitemmän kotijakson jälkeen että koska taas ois päiväkotipäivä. Äiti kun puuhailee välillä kaikkea muutakin kuin leikkii ja järjestää ohjelmaa (ja ennenkuin hermostutte ettei äidillä kuulu olla omaa elämää ollenkaan, tarkoitin puuhailulla suihkussa käyntiä, pyykkäämistä, ruuanlaittoa, siivoamista, ja asioiden hoitoa kuten laskunmaksua).

Asiallista olisi olla viemättä, kun voi tartuttaa. Ymmärrän kuitenkin, että kun itse olet sairas, niin voi tuntua ettei jaksa, ellei vie.
Vatsataudin kanssa kyllä paheksuisin, leviää niin helposti ja on niin kamala tauti.

Itse olen muuten nyt saikulla kotona kuumeessa, vilkas 2-vuotias täällä vipeltää..

Me on kerran viety 3-v hoitoon kun 5-v oli mahataudissa. Syy siihen oli se että itse olin yövuorossa ollut ja tulossa oli vielä kaksi yötä, jotenka mies ei saanut jäädä töistä pois.

[QUOTE="Vieras.";29692198]Lapsen paikka on aina kotona silloin kun siihen on mahdollisuus syystä tai toisesta.
Hoitoon vain kun viimeinen pakko.
Lapsuus on lyhyt.[/QUOTE]

Pakkohan silloin on viedä hoitoon, jos äiti ei ole hoitokykyinen. Päiväkodissa lapsi saa sentään ruokaa eteensä, vessa-asiat hoidetaan ja pääsee vieläpä ulkoilemaankin. Bonuksena vielä, että lapsen turvallisuudestakin huolehditaan. Kuumehoureissaan kotona makaava äiti ei pienen vipeltäjän perässä kykene kulkemaan.

[QUOTE="poiu";29692736]Teit väärin. En kunnioita pätkääkään sinua.[/QUOTE]

Minä taas en kunnioita pätkääkään sinua, joka vaadit pieniä lapsia jätettäväksi heitteille päiväksi.

[QUOTE="Vieras.";29693115]Yksinhuoltajaäiti kipeenä kotona neljän lapsen kanssa ilman tukiverkostoa.
Onko hänkin jättänyt lapset heitteille?[/QUOTE]

Luuletko, että kipeä äiti pystyy tarjoamaan lapsilleen tasokkaampaa hoitoa kuin mitä saa normaalisti päiväkodissa?

Pakkohan silloin on viedä hoitoon, jos äiti ei ole hoitokykyinen. Päiväkodissa lapsi saa sentään ruokaa eteensä, vessa-asiat hoidetaan ja pääsee vieläpä ulkoilemaankin. Bonuksena vielä, että lapsen turvallisuudestakin huolehditaan. Kuumehoureissaan kotona makaava äiti ei pienen vipeltäjän perässä kykene kulkemaan.

Sitä voi vaan ihmetellä, että miten se kuumehoureinen äiti kykenee siellä kotona sitten huolehtimaan siitä sairaasta sisaruksesta?

En välittäisi. Minusta ihan ok, että sairaana oleva vanhempikin saa levätä. Ja paremmin se lapsi viihtyy hoidossa kuin sairaan äidin kanssa. Äläkä välitä mitä muut ajattelevat. Keskity omaan hyvinvointiin ja paranemiseen =)

Meijän päikyssä monesti tuodaan terve sisarus ( vaikkapa yksi kolmesta) päiväkotiin, vaikka muut kotona vanhemman kanssa. Kyllä mua hoitajana ärsyttää tollanen. :/ enkä jaksa ruveta perustelemaan.

Kävin sit kuitenkin vielä katsomassa..:) Juu, sen verran sanon, että on tosiaan "hieman" eri asia vahtia tuota tyttöä, joka makaa kuumeessa sohvalla kuin 1,5v:tä, jonka lempihommaa on kuskata tuoleja ympäri taloa ja kiivetä pöydille.. Äsken nukuttiin pari tuntia tytön kanssa ja mäkin oon taas vähän levänneempi kun kohta isi ja pikkuveli tulee kotiin.

Tytöllä todettiin tulehdus silmien lisäksi molemmissa korvissa ja mahdollisesti myös keuhkokuume, seurataan nyt tilannetta ja toivotaan, että menee antibiooteilla ohi. Ei tarvi sitten työnantajan mulkoilla jos joutuisin olemaan toista viikkoa poissa..;)

Yhteistyössä