Veisittekö lapsen uudelleen lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eeeeeeeeeeeeeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eeeeeeeeeeeeeeee

Vieras
Melkein kolme vuotias poikamme sairastui flunssaan kolmisen viikkoa sitten. Kuumetta ei ole ollut ollenkaan, yskittää ja poika on ollut hieman tavallista väsyneempi, mutta aktiivinen kuitenkin. Nyt ruokakin maistuu taas, kurkku ei ole enää kipeä, mutta yskä on vielä jäljellä. Öisin köhii ja aamulla on sellainen tukkoisen tuntuinen, olo helpottuu päivän kuluessa.
Kaksi viikkoa sitten käytiin lääkärissä, jossa otettiin verikokeista lähtien kaikki ja tutkittiin korvat ja kuunneltiin keuhkot. Toinen puoli hieman rahisi, mutta verikokeissa ei näkynyt mitään erikoista. Lääkäristä kyseessä on jokin virus ja sanoikin sen kohta olevan ohi. Mutta vielä meillä yskitään ja kun poika itkee tai huutaa kuulostavat keuhkot sellaisilta "kumisevilta" ja poika hengästyy helposti. Itsellänikin on sama tauti ja tänään taas yskä on ollut ihan mahdotonta.
Veisittekö itse lapsen samassa tilanteessa uudelleen lääkäriin? Olen jotenkin kahden vaiheilla, vähän ihmetyttää, että tauti vaan kestää ja kestää, mutta toisaalta olen itsekkin vielä kipeä. (tosin olen raskaana ja lääkäri sanoi, että tuossa tilassa nämä flunssat usein jäävät päälle...) Poika ottaa silloin tällöin iltaisin/öisin ventolinea yskää helpottamaan, muuten pärjäilee ihan hyvin. Tosin öiset yskimiset tuntuvat aamulla väsyttävän.

Nyt on ollut pitkäkestoista flunssaa liikkeellä. Veisin ehkä uustaan, jos ei ala paranemaan. Kun tauti pitkittyy, niin bakteerin aiheuttaman tulehduksen riski kasvaa. Usein nostaa silloin myös kuumetta, mutta ei aina. Jos lapsella on astma, niin onhan myös kortisonisuihketta lisätty? Ainakin meille on suositeltu tuplaamaan annos infektioiden aikaan.

Kiitos vastauksista!
Pojalla ei ole astmaa, saatiin ventoline kerran keuhkoputken tulehduksen aikana lääkkeeksi ja ollaan sitä lääkärin ohjeistuksen mukaan annettu aina flunssan/yskän yhteydessä. Päivällä pojan olo tuntuu olevan parempi, yöt meneekin sitten enemmän tai vähemmän yskiessä.
Pitää poika varmaan uudelleen lääkärissä käyttää, jossei tauti ala olemaan parissa päivässä ohi. Korvia ei kuulemma särje ja nieleminen ei satu, mutta taidetaan käydä keuhkot uudelleen kuunteluttamassa. Antibiooteista ei kuulemma viruksessa ole mitään apua. Alan itse olemaan vaan aika väsynyt, kun öisin saan ravata pojan luona hyvin usein ja välillä heräillä omaan yskintääni ja supisteluun.

me käytiin pari vuotta sitten silloin 3 vuotiaan tytön kanssa lääkärissä pitkään kestäneen yskän takia, ei ollut kuumetta ollenkaan vain se yskä joka välillä helpotti alkaakseen taas uudelleen pahempana (kesti varmaan 2kk tätä ) ja tulos oli se, et keuhkokuvissa näkyi varjostumat keuhkokuumeesta.Oli sairastanut kuumeettomana sen keuhkokuumeen ja yskä vain jäi.Ja lääkäri ei edes kuullut mitään rahinoita, pisti silti keuhkokuviin ja verikokeeseen ihan "varmuuden vuoksi "

joten siis joo, veisin uudestaan lääkäriin.

Yhteistyössä