veljen vaimo myisi mulle meidän vanhoja leluja yms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaliini 2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Veljelläni on meidän joitakin vuosia sitten syntynyt lapsi, "

Hahhahhaa

eikö ole vähintäänkin kohtuullista että jos lapsenne on heillä, niin vanhat lelusi myös siellä ;o)

Aika nolo tilanne, ehkä paras olisi jos äitinne pyytäisi niitä vauvatavaroita takaisin, jotta voisi antaa ne sitten sinulle lainaan. Tai jos vain pystyt suoraan sanomaan veljen vaimolle, että et ehkä halua ostaa heiltä mitään uusia, mutta ottaisit mielellään ne vanhat vauvalelut tunnearvon vuoksi, jotka on ollut teillä lapsuuden kodissa.

Olen itse ostanut joitakin aika kalliita vauvajuttuja (niin kuin useimmat uutena on..) ja en aio antaa niitä kenellekään lainaan (en kavereille en sukulaisille). Minusta siinä ei ole mitään outoa. En ole koskaan odottanut kenenkään antavan myöskään minulle mitään, enkä ole myös saanut keneltäkään mitään tarjousta. En antaisi lainaan vaatteita esim. siitä syystä, että en saisi niitä takaisin enää samassa kunnossa, olisivat kuluneita, tahroilla ym. Kaikki eivät huolehdi tavaroista samalla lailla, joten olisi ikävä jos itse huolella pitämäni tavarat joku muu sitten lainassa ollessa "tuhoaisi" ja niitä ei tekisi itse mieli enää seuraavalla lapsella käyttää. Mutta siis sellaiset vaatteet joista en itse erityisemmin pidä/joita ei tullut edes lapsella pidettyä vauvana/joilla ei ole mitään tunnearvoa voisin antaa eteenpäin/lahjoittaa ja niitä en edes haluaisi takaisin.

Myös äitini koki moneen kertaan sen, että mitä antoi lainaksi ei koskaan saanut takaisin :( Ja jos jotain sai niin aina ne kaikista huonoimmat eli ne parhaimmat mitä oli annettu lainaan oli myös pidetty itsellä ja palautettiin vain ne huonoimmat!

Ainoa hankala juttu on se, että nyt oma äitini on ostanut meille aika monia vauvatavaroita ja ainakin jossain vaiheessa ns. oletti että antaisin ne sitten eteenpäin sisaruksilleni. Minua suunnattomasti ärsytti tuo, koska en aio antaa niitä (tiedän ettei esim. veljeni koskaan palauttaisi mitään) ja hienovaraisesti yritin sen myös välittää äidilleni. Tavarat ovat siis sellaisia leluja, vaatteita ym. mitkä olisin voinut itse ostaa (ne olivat tarpeellisia), mutta äitini välttämättä halusi ostaa ne, olen myös kieltänyt häntä ostamasta joskus tavaroita, mutta hän ei sitä kuuntele. Minulle tulee joihinkin tavaroihin/leluihin todella paljon tunnearvoa, kun ne on olleet lapsellani ja en siitä syystä halua laittaa niitä kiertoon, josta en mahdollisesti koskaan saisi takaisin tai jos saisin niin huonommassa kunnossa.

Tuli muuten mieleen, että meillä olen pyytänyt äitiäni pitämään kaikki lapsuuden kodin rakkaimmat/arvokkaimmat lelut siellä äidilläni "mummolassa", jotta lapsenlapset saavat leikkiä niillä aina käydessään. Monet niistä leluista on minulle tosi rakkaita (esim. jotain vanhoja erikoisempia dubloja, nuket, kuviolliset puupalikat, brion junaradan tiettyjä osia jne.) ja olisi kamala, jos esim. veljeni ottaisi ne itselleen ja sieltä joutuisi sitten omille teilleen... mutta en ole halunnut ottaa niitä itselleni, koska myös sisarukseni ovat leikkineet niillä ja heillä voi olla niihin myös tunnearvoa, mutta toivon että kaikki meistä ymmärtäisivät että paras paikka niille olisi se "mummola" jossa kaikkien lapset saisivat leikkiä niillä tasapuolisesti.

"Tuli muuten mieleen, että meillä olen pyytänyt äitiäni pitämään kaikki lapsuuden kodin rakkaimmat/arvokkaimmat lelut siellä äidilläni "mummolassa", jotta lapsenlapset saavat leikkiä niillä aina käydessään. "

Sama täällä. Tosin en vetäisi hernettä nenään vaikka äitini jonkun siitä vuoresta joskus lahjapaperiin kääräisisi ja toisi lapsenlapselleen lahjaksi. Hyvä vaan! Ja sen verran ollaan jo sovittu että äitini toimii lapsenlapselleen kirjakerhona, koska minulle tuli aikanaan kymmenittäin kirjoja kirjakerhosta. Ei mitään järkeä liittää nyt tyttöä "oikeaan" kirjakerhoon, ei, vaan äitini tuo aina silloin tällöin tullessaan tytölle kirjan varastosta. Eivät ne sadut siitä miksikään ole muuttuneet 30 vuodessa.

En tajua tuota että vanhaa tavaraa ei saisi antaa lahjaksi (vaikka kuinka olisikin sen isän/äidin oma kun on lahjaksi saatu), millaisia materialisteja täällä oikein on? Jos mummola on väärällään vanhoja leluja, niin miksei niistä osaa voisi hyötykäyttää uusina lahjoina, tuskin kaikilla leluilla siellä mummolassakaan lapset ehtivät leikkiä? Miksi lapsella ylipäätään pitää olla triljoonittain leluja (mieluummin uusia), ettekö oikeasti välitä ympäristöstä pätkääkään?

Aloittajan tapaus on kyllä käsittämätön, ei kukaan voi olla noin rahanahne että lähtee vaatimaan rahaa toisen tavaroista... en maksaisi sentin latia vaan sanoisin suoraan että maksan niistä mistä sinäkin olet maksanut. Piste.

Meidän lapset on vanhimpia serkkuja sekä mun että mun miehen puolelta: eli meidän käytettyä tavaraa menee kyllä eteenpäin sisarustemme lapsille, mutta me ei saada sisaruksiltamme mitään hyödyllistä, koska niiden lapset on nuorempia. Olen kyllä myynyt käytettyä tavaraa heille, mun mielestä on ihan ok pyytää rahaa, varsinkin kun tää tavaravirta on yksisuuntainen.

Ei kai tuo ap:n veljen vaimo tosiaan voinut tarkoittaa niitä ap:n omia vanhoja leluja... Ehkä oli kyse väärinymmärryksestä? Kiva olisi ap:lta kuulla, miten loppuen lopuksi toimit nyt tuossa tilanteessa? Mikäs oli lopputulos?

Minusta on ihan sopimuskysymys, maksetaanko perheen tai kavereiden kesken tavaroista, annetaanko lainaan vai ei jne. Kumpikaan ei ole väärin tai outoa, tilanteita on niin monenlaisia.

Mummolasta ilmaiseksi saatuja vanhoja leluja ei kyllä minusta missään tapauksessa saa alkaa myydä omille sukulaisille, ne ovat perheen muistoja ja kaikkien yhteisiä. Kätevintä lienee pitää ne mummolassa tai yhteisellä mökillä, tai sitten kierrättään aina sillä sopivan ikäisellä serkuksella.

Meillä on sama tilanne kuin Esikoisen äidillä. Esikoisemme on vanhin koko serkuskuntani lapsista, miehen serkuilla pari vanhempaakin, mutta eivät ole niin läheisiä ja asuvat kaukana, ei ole mitään saatu tai vaihdettu heidän kanssa, ei siis edes lahjoja.

Olemme ostaneet lähes kaiken uutena, koska on ollut tarkoitus yrittää saada useampi lapsi ja käytetyn kestoa ei tiedä. Jotain (pääasiassa rumaa, ikävä kyllä) vaatetta ja leluja tietenkin on saatu lahjaksi, ei mitään isompaa. Omat ja miehen sisarukset sitten ovat saaneet meiltä joko lainaan tai ilmaiseksi suurimman osan tavaroista, paitsi ne, joita olen säästänyt seuraavalle omalle lapselle. Kolmannen lapsen jälkeen jäävät vaatteet ja lelut olen antanut ilmaiseksi pois sisarusten lapsille tai epäkäytännölliset laittanut UFFille.

Vähän tämä tilanne kaivelee, sillä omat ja miehen sisarukset saavat lapsilleen käytännössä lähes kaiken ilmaiseksi, mummot vielä ostelevat lisää (ihan ok, ostelevat he meillekin jotain). Toisaalta onhan se helppoa, en jaksa kirppikselläkään myydä, sen pienehkön rahamäärän eteen pitää nähdä liikaa vaivaa, joten helpompi vain kipata kaikki eteenpäin jonnekin. Rahaa en osaa sisaruksiltani yleensä pyytää, joistain todella vähän käytetyistä tec-haalareista ollaan välillä maksettu edullinen hinta puolin ja toisin. Joitain huonekaluja ja isompia tarvikkeita ajattelin myydä ulkopuolisille (kun jaksan), sillä ne sisaruksilla jo on.

Argh, meillä on hieman vastaava tilanne: äitini on aikoinaan lahjoittanut kaikki (siis kaikki) minun ja siskojeni käyttämät vauvanvaatteet, lelut, tavarat ja kalusteet siskolleen joka sai lapsensa myöhemmin. Hän on lahjoittanut kaiken ihan ilmaiseksi, ja se on varmasti ollut ihan normaalia siihen aikaan, ja sisaruksilla läheiset välit niin mikäs siinä. Lisäksi äidin siskon perheellä oli erittäin vähän rahaa siihen aikaan kun taas meidän perheellä ihan ok tilanne.

Siskon vanhin lapsi eli serkkuni on saanut lapsensa jo useita vuosia sitten ja nyt meille syntyi lapsi (muilla siskoillani tai serkkuni sisaruksilla ei ole vielä lapsia). Minulla ja miehelläni ei ole mitenkään hirveästi rahaa, pienet palkat ja olen suunnitellut hoitavani lasta jonkin aikaa kotona myös äitiysloman jälkeen. Monet ystävämme ovat lainanneet ja jopa lahjoittaneet meille vauvantavaraa ja vaatetta joita eivät itse enää tarvitse. Sen sijaan serkkuni perheineen ei ole tarjonnut yhtään mitään. Eihän siinä sinänsä mitään mutta kun oikeasti minun äitini on vaatettanut hänet ja sisaruksensa tyyliin kouluikään asti ja samoin kaikki lelut siellä oli käytännössä meiltä... Jotenkin vaan nyppii kun serkkuni ei sitten voi yhtään auttaa meitä vastaavassa tilanteessa. Hän myisi minulle joitakin vauvatarvikkeita, mutta ärsyttää tosi paljon ostaa häneltä kun tausta on mikä on. Olenko ihan idiootti kun ärsyynnyn tuollaisesta asiasta? Tuntuu että serkkuni äitikin luulee että he antavat meille lainaksi/ilmaiseksi vaatteita yms. En viitsi hänelle kertoa että kyllä he ihan rahaa niistä pyytävät. Serkkuni äiti juuri ihmetteli kun kerroin mitä vauvantarviketta olen vailla ja kuinka ehkä saan sen ja sen lainaksi kaverilta ja mitä metsästän nyt kirpparilta. Hän kysyi miksen pyydä tältä serkultani vauvanvaatteita yms. En viitsinyt ruveta selittämään miksen...

Alkuperäinen kirjoittaja hölmökö?:
Jotenkin vaan nyppii kun serkkuni ei sitten voi yhtään auttaa meitä vastaavassa tilanteessa. Hän myisi minulle joitakin vauvatarvikkeita, mutta ärsyttää tosi paljon ostaa häneltä kun tausta on mikä on. Olenko ihan idiootti kun ärsyynnyn tuollaisesta asiasta? Tuntuu että serkkuni äitikin luulee että he antavat meille lainaksi/ilmaiseksi vaatteita yms. En viitsi hänelle kertoa että kyllä he ihan rahaa niistä pyytävät. Serkkuni äiti juuri ihmetteli kun kerroin mitä vauvantarviketta olen vailla ja kuinka ehkä saan sen ja sen lainaksi kaverilta ja mitä metsästän nyt kirpparilta. Hän kysyi miksen pyydä tältä serkultani vauvanvaatteita yms. En viitsinyt ruveta selittämään miksen...

Mikset sitten kerro? Olet tosiaan hölmö, jos et tuollaista asiaa ota avoimesti esille. Ensimmäisenä puhuisin asian selväksi serkun kanssa. Vanhat vaatteenne ja tavaranne pitää tietenkin saada ilmaiseksi. Jos serkku ei ymmärrä asiaa, niin sitten vain menet päivittelemään sitä äidillesi ja serkkusi äidille.

Ärsyyntymisesi on täysin ymmärrettävää. Sitä sen sijaan en käsitä, mikset tee asialle jotain.

Yhteistyössä