Velliä velliä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siru

Vieras
Kertokaa velliä antaneet/antavat kokemuksia. Neuvola ei suosittele ollankaan (?) mutta haluaisin kuitenkin antaa vauvalleni velliä kun yöunet alkavat lyhentyä, kuitenkin ennen kiinteiden antamista. Neiti kun on vielä mielestäni niin pieni syömään kiinteitä vaikka onkin "jo" vajaa 4kk vanha.

Eli mitä velliä? About kuinka paljon? Onko tullut mahavaivoja? Olisin todella kiitollinen vinkeistä!

Siru

Moi! Aloitin peruna-porkkanavellillä vähän ennen 4kk. Annoin eka 100ml, sit 120ml ja nyk. laitan koko 200ml yleensä menee koko pullo, mut jos on ilta tisuteltu niin sit jää joku 20ml syömättä kun uni on jo tullut. Olen antanut myös maissivelliä. Ekalla ja tokalla kerralla pe-posta tuli itkua ja unensaanti ongelmaa mutta sen jälkeen ei enää mitään. Kannatan velliä just sun kaltaiseen tapaukseen. Aion itse vaihtaa puuroon sitten kun ikä sallii.

Hei! Ei meillä neuvolassa ole vellistä mitään sanottu ettei saisi antaa. On annetteu 50 v ja meissä ei mitään vikaan ( sinussakaan varmaan, miksi nyt olisi huono ?) Noihin porkkana-peruna velleihin sen verran että meillä tuli allergia reaktioita kun heti ensin porkkanaa antoi. Siirryin maissivelliin ja sitten kokeilin uudelleen porkkanavelliä kuukauden päästä, niin ei mitään ( poskiin tuli sellaiset punaiset ihottumaläikät porkkanasta ).
Velliä voi laittaa esim maidon kanssa sekaisin fifty-fifty tai sellaisenaan 2 dl. Lapsi syö mitä syö. Meillä poika söi kuukauden ehkä velliä mutta sitten ei suostunut enää ottamaan kun aloin puuroa antamaan. ( johtuiko mausta tms en tiedä )
5 kk on tarjolla jo valmiita puuroja ( meillä tykätään Muksu-puolukka puurosta :) ).

hei tosiaan unohdin että aloitin antamaan juurikin Venlan mainitsemalla tavalla 100ml maitoa 100ml velliä. Joo ja sit yhytin pikkuhiljaa koko satsin velliks. Miten voin unohtaa näin nopsaa, vajaassa kuukaudessa---? Täytyy taas alkaa etsimään niitä kadonneita aivosoluja :o)

Meillä aloiteltiin Nestlen maissivellillä vähän vajaa 4kk iässä. Ekoina iltoina laitoin maitoa 80ml, velliä 40ml ja siitä vähitellen siirryttin pelkkään velliin, jota meni enimmillään 150ml pieniruokaiselle tytölle. Nyt neiti 7kk ja edellen syödään velliä (kaura-) iltaisin, kun puuro ei tahdo maistua. Masuvaivoja ei maissivellistä meillä tullut ainakaan mainittavasti, osittain varmaan totutteluvaiheen ansiosta.

En ymmärrä tuota neuvoloiden vellivastaisuutta, eiköhän jokainen äiti tee niin kuin parhaaksi katsoo. Kiinteitä meillä syödään hyvin muuten, puuro vain ei uppoa. Eli ei ole vellin antaminen siihen asiaan vaikuttanut.

Minustakin neuvolan vellivastaisuus on kummaa. Sanoivat että puuro on se ainoa oikea! Itse en näe mitään eroa syökö lapsi iltapullosta maitoa vai velliä, samaa imemistä se on, jos neuvola yrittää opettaa ettei lapsi söisi "oikeampaa ruokaa" (veliä) imemällä... Olen itsekkin vedellyt iltavellejä vielä vuoden ikäisenä pullosta.

Maissivelli jota olette antaneet on kai sitä kaupan purkkijuttua? Sen itse valmistaminen on kai aika vaikeaa?

Hei!

Meillä vellillä on korvattu yksi maitoateria ja velliä menee siis noin 100 ml iltaisin. Maissivellillä aloitettiin mutta tuntui aiheuttavan ummetusta joten nyt syödään peruna-porkkanavelliä. En tiedä muiden kokemuksesta, mutta meillä vellin syöminen ei ole yhtään pidentänyt noita syömisvälejä, saman verran nukkuu vellillä ja maidolla. Energiamäärältään velli ei vissiin ole juuri maitoa "tuhdimpaa"?

Neuvolat usein suosittelee ettei rintalapsille annettaisi velliä, koska saattaa vähentää maidontuotantoa (siis pienille vauvoille, jotka ovat vain rintaruokinnassa) eli sama homma kuin korvikkeiden kanssa. itse alalla olevana siis kokenut asian niin. jos vauva korvikkeella, annetaan helpommin suosituksia vellistä!

Yks näkökulma tähän on myös se, ettei velli ole juuri sen ruokaisampaa kuin kiinteäkään. Energia tiheydet aika lähellä toisiaan. Ja ettei huomaamatta antaisi velliä liikaa korvaamaan maitoa. Maito kun on vielä se tärkein. Myös korvike vauvalla.

Maitotutilla pärjää hyvin, ennen kuin annat pelkkää tai lähes pelkkää velliä. Vellitutin läpi seos tulee jopa liian vauhdilla, meinasi meidän typykkä tukehtua.. Mutta Siperia opetti tässäkin tapauksessa. :)

Yhteistyössä