Vellin aloittelusta... PIAN VASTAUKSIA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Eli milloin olette aloittaneet vellin annon?
Miten olette aloittaneet, oletteko esim. sekoittaneet maidon kanssa ja mikä silloin suhde?
Minä ostin nestlen maissivelliä, mitä suosittelette?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! =) :flower:

Minä aloin antamaan velliä pojan ollessa vähän yli 3 kk ja siksi ettei oma maito enää riittänyt (imetän yhdestä rinnasta, toinen tyhjä). Aluksi kyllä yritin tarjota korvikemaitoa pullosta mutta lukuisista yrityksistä huolimatta ei kelvannut ja poika vaan huusi nälkäisenä. Ikävä kyllä vellistä sitten tuli mahavaivoja ja jouduin jättämään sen pois ja ottamaan tilalle perunaa. Näillä nyt menty parisen viikkoa.

Meillä aloiteltiin vellin anto 3,5 kk ikäisenä ja tein niin että annoin ensimmäisellä kerralla 20ml velliä ja sit päälle maitoo sen verran mitä joi..Seuraavana päivänä lisäsin vellin määrää 40ml ja maito päälle..Ja kun huomasin ettei tytölle tullut mitään masuvaivoja aloin antamaan suoraa saman määrän velliä mitä joi yleensä maitoa. Olisiko tähän kulunut noin 4 päivää. Voit toki myös tehdä sen niin että sekoitat vellin maidon joukkoon, mutta tärkeintä taitaa olla vaan se, että aloittaa pienellä määrällä ja lisäilee pikkuhiljaa vellin osuutta.

Velliä aamulla ja illalla n. 3.5 kk alkaen. Lempparivelli peruna/porkkana, jota annoinkin ensimmäisenä heti maissivellin jälkeen mistä meidän tyttö ei oikein tykännyt. Banaanipuurojauheesta tulee myös hyvin maistuva velli. Meillä typy nyt 7 kk ja puurot välillä vellin tilalla.

Ensin peruna-porkkanavelliä ja sitten aika pian kauravelliä. Velliä ei voi sekoittaa maitoon, sillä eivät sekoitu. Velli on paljon paksumpaa ja painu heti pohjaan. Annoin ensin hiukan velliä ja maitoa päälle kuten wilma82 ja sitten pikkuhiljaa lisättiin määrää. Kun ei tullut vatsavaivoja, siirryttiin kokonaan pelkkään iltavelliin. Meillä neiti (nyt 6 kk) syö velliä tällähetkellä 160-200 ml ja nyt ollaankin siirtymässä puuroihin.

Nykysuositusten mukaan vauva ei tarvitse velliä ollenkaan jos kasvaa normaalisti ja maidolla/korvikkeella tulee kylläiseksi. Eli mikään pakko ei vauvalle velliä ole antaa. Teollisuusvellihän on korviketta vain erilaisessa muodossa.

Mulla 9 kk poika joka ei ole ikänä saanut purkin purkkia velliä :D suoraan aloitettiin puuroilla kun sen aika tuli.

Meillä aloiteltiin noin kaksikuisena (myös aiemmat kaksi lastani). Maissivellillä aloitin, joka teki vatsan kovaksi. Ja nyt harjoitellaan perunaporkkanavelliä. Annan vain illalla. Sekoitan maitoon ja kyllä se ainakin mulla sekoaa keskenään..

Annoin ensin muutamana iltana 20ml, seuraavina 40ml jne.. Ja jäin roikkumaan sitten noin 80-100ml:n +maito, koska on kuitenkin niin pieni vauveli.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Nykysuositusten mukaan vauva ei tarvitse velliä ollenkaan jos kasvaa normaalisti ja maidolla/korvikkeella tulee kylläiseksi. Eli mikään pakko ei vauvalle velliä ole antaa. Teollisuusvellihän on korviketta vain erilaisessa muodossa.
Juuri näin. Vellin antaminen pullosta ei edes tue kiinteän ruoan opettelua. Vilja puurona, maito maitona. En ole antanut kummallekaan lapsistani velliä koskaan. Viljat aloitin antamalla kaurapuuroa (ihan Eloveenaa) 6kk ikäisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Meillä aloiteltiin noin kaksikuisena (myös aiemmat kaksi lastani). Maissivellillä aloitin, joka teki vatsan kovaksi. Ja nyt harjoitellaan perunaporkkanavelliä. Annan vain illalla. Sekoitan maitoon ja kyllä se ainakin mulla sekoaa keskenään..

Annoin ensin muutamana iltana 20ml, seuraavina 40ml jne.. Ja jäin roikkumaan sitten noin 80-100ml:n +maito, koska on kuitenkin niin pieni vauveli.

Kakka ei tullut? Itkeskelyä? =)

poika nyt 2,5kk ja viikko annettu korvikkeen ohella myös velliä.alkuun sekoitin kwerran pari mutta nyt juo ihan suoraan koko tetran =) mä ostin muksun maissivelliä jossa niitä prebiootteja.vatsa vaivoja ei ole ollut ollenkaan meillä.

No edellinen vastaukseni katosi johonkin..

Meillä siis vatsan kovuus ilmeni pienenä vatsan kipristelynä ja kakkaa ei tullut moneen päivään, normisti kakkaa joka päivä.. Ei sen enempää itkuja kuin muutenkaan..

Mä rupesin antaman esikoiselle maissivelliä, kun hän oli reilut 2kk. Poika oli erittäin noepakasvuinen, eikä tissimaito ja korvike tehneet poikaa illalla kylläiseksi (poika söi yöt läpeensä 1-1,5 tunnin välein, vaikka tankkasi illalla tuntitolkulla). Ensimmäiset kerrat annoin aamuilla pienen määrän (olisiko ollut 20ml) korvikkeen seassa. Aamulla sen takia, että kun olisi tullut masuvaivoja, niin ei olisi tarvinnut yötä vasten huudattaa. Tota 20ml taisin antaa parina aamuna, sitten lisäsin vellin määrä hiukan. Kun mitään oireita ei tullut, rupesin antamaan velliä iltaisin. Ja meidän pojalle riitti pitkään iltapulloksi sellainen, että vellin ja korvikkeen suhde oli 50/50.

Yhteistyössä