verenpaineen seuranta raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muita?

Vieras
Mulla on nyt seurailtu verenpaineita edellisessä raskaudessa olleen lievän raskausmyrkytyksen takia ja taas ne on vähän koholla. Kotona mitatessa suht ok lukemat mutta neuvolassa näyttää aina enemmän. Ohjeena sainkin mitata paineita kotona synnytykseen asti, loppumetreillä onneksi jo mennään... Miten se voikin näyttää neuvolassa joka ikinen kerta paljon enemmän kuin kotona. Onko ketään muuta jonka piti mitata paineita kotona ja kirjata niitä ylös ja sitten neuvolassa paineet oli paljon korkeammat kuin kotona? Ihmetyttää vaan että siellä aina on korkeammat lukemat, vaikken neuvolakäyntejä mitenkään jännitä, ehkä sitä alitajuisesti on alkanut jännittää tuota verenpaineen mittausta neuvolassa kun se on aina korkea.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Sen takia se neuvolassa on korkeampi kun sitä jännittää. Silloin on ns. "valkotakki kammo". Mulla oli ihan sama homma silloin kun olin raskaana.

Työkaverilla,ei kyllä raskauden takia mutta muuten ihan sama homma.
Aina terkkarilla mitatessa humahti,mutta kun kotona aloitettiin tarkkailemaan ei ollut sitten mitään korkeita.

Minulla on aina sama, ilman raskauttakin. Lääkärillä tai terkkarilla käydessä alapaineet humahtaa helposti pitkälle päälle sataan... monen kuukauden mittaiset viikottaiset käynnit tutulla työterveyshoitajalla saivat paineet tasaantumaan siellä, vaikkei ollut edes valkoista takkia enkä kyllä tunnusta jännittäväni naapurintyttöä =) Toiset vaan reagoi herkemmin.

mulla oli kans sama, terkkarilla oli korkeemmat ja kotona mitattuna alhasemmat. Ja sit kävi vielä niin että kun muutettiin vähän kauemmas keskustasta, ikäänkuin maalle päin, niin paineet laski siitäkin. Jouduin käymään kaupungissa äitiyspolilla, kun oli kaksosraskaus ja sielläkin oli paineet aina koholla ja sit kun pääsi tänne "maaseudun rauhaan" terkkarille niin paineet oli taas paljon matalammat. :)

itekkin väitän etten jännitä niin mitään, mut kai se on jotain alitajusta valkotakkijännitystä tosiaan.

Mulla kans sama homma, paineet aina koholla neuvolakäynneillä. Alusta asti olen mitannut kotona, ja usein nykyään mittaan kotona ennen neuvolaa, jossa ei sitten mitata paineita ollenkaan vaan merkataan korttiin se kotilukema.

Aivan ihana ja luottavainen terkkari mulla! :)

Yhteistyössä