Verikokeista lapsettomuustutkimusten alussa....???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SaMoH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SaMoH

Uusi jäsen
03.06.2013
10
0
1
Lapsettomuustutkimukset alussa ja verikokeisiin menossa! Pari kysymystä...??
Olen menossa ensikertaa verikokeisiin lapsettomuustutkimuksien vuoksi, ja minulta otetaan tsh, t4v ja prl...

ohjeissa lukee että koe otetaan kp 2-5 ja mielellän klo 10-14 välisenä aikana...

Lasketaanko kiertopäivät ensimmäisestä kunnon vuotopäivästä eteenpäin?
Kuinka tarkkoja tuosta klo ajasta ollaan..? mitä vaikutusta sillä ajalla on?
Miksi ohjeissa myös lukee että ei saa käyttää tampoonia tai kosketella sukuelimiä`?

Kiitti, jos joku osaa tai vaivautuu vastaamaan.. :)

4l9wl83ze2p.png

Minäkin veikkaan tuota koskettelukieltoa sen prolaktaanin vuoksi.
Mikä tahansa esim rintojen koskettelu voi nostaa sitä prolaktaaniarvoa. Prolaktaani on aivolisäkkeen erittämä hormoni, joka tarvitaan mm. maidon tuottamiseen.

Ja kellonaika on noita kilpirauhasarvoja varten. Tarkka on, eivät ota koetta jos ottoaika on väärä.

okkei.. kiitti.. :)

onkohan siitä suurta haittaa jos sen joutuu ottaa ennen klo 10.. vaikea päästä kesken työpäivän mihinkään. :(

Nooooh olin oikeana aikana kun tutkittiin lapsettomuuden syytä, mutta koska mulla on vajaatoiminta, tutkitaan sitä usein ja kyllä olen joskus ollut tunnin liian aikaisin ja tunnin liian myöhään. En kyllä tiedä kuinka tarkkaa tuo on siinä vaiheessa. Joku viisaampi kertokoot!

Ainaki toi kellonaika on tärkeä, elimistön hormonitasapaino vaihtelee päivän aikana. Ja osa labroista käännyttää sut jopa pois jos meet iltapäivällä otattaan. Nuo on melko tarkkaan tutkittuja juttuja.

Ja tosiaan ekasta kunnon vuotopäivästä, jolloin sun kierto alkaa alusta.

Tohon tampoonijuttuun veikkaan, et oisko et sukupuolielinten koskettelu vapauttaa hormoneja eikä mittaustulos olisi silloin todellinen.

Vähän kiireessä vastaan, toivottavasti jotain apua oli. Tiivistetään vielä (koskien kaikkia labraohjeita!): noudata annettuja ohjeita tarkasti, kaikki ohjeet on syystä olemassa ja niiden noudattaminen on oikeiden tulosten saamiseksi tärkeää :)

jep, parhaani mukaan yritän noudattaa.. en missään nimessä itse halua "pilata" tuloksia tahallisesti..:) haluun mahdollisimman hyvän hoidon tähän ongelmaan.

erittäin tyhmä kysymys mut mihinkänhän mä menen labraan... sain ton lähetteen ja ohjeen naistentautien poliklinikalta... mutta meenkö mä terveyskeskus labraan vai tonne naistentautien puolelle? :D nolo kyssäri :DD

hmm.. taidan soittaa huomenna vielä sinne mistä sain tuon lähetteen ja kysyn :D

tiiru, toki saa kysyä.. olen vasta kovin uusi täällä.. :)
Ollaan nyt yritetty 10 kiertoa, kp ovat olleet 21-45 päivän välillä.. ja epäilen että on jotain häikkää noissa hormoneissa, ja sitä kautta ovulaatiossa sekä luteaalivaiheessa.

ovulaatio tai ainakin oireet tulee kovin myöhään ja sit kun se tulee menee n. 7pvä ja menkat alkaa tiputtelee..

kyllä tässä on niin turhautunut olo ollut kun joka kierrossa toivoo jotain tuloksia, mutta sit ne menkat alkaa ja taas pitää oottaa kuukausi edes ovulaatioon..:/

Mutta nyt sitten kävin yksityisellä gynellä joka antoi heti lähetteen julkiselle puolelle..
tuntuu ihan hyvältä että pääsee edes johonkin tutkimuksiin, ja jos se tosiaan olisikin noissa hormoneissase vika, niin vois alkaa sit heti hoitamaan. :) tai toivon ainakin..

hmm.. taidan soittaa huomenna vielä sinne mistä sain tuon lähetteen ja kysyn :D

tiiru, toki saa kysyä.. olen vasta kovin uusi täällä.. :)
Ollaan nyt yritetty 10 kiertoa, kp ovat olleet 21-45 päivän välillä.. ja epäilen että on jotain häikkää noissa hormoneissa, ja sitä kautta ovulaatiossa sekä luteaalivaiheessa.

ovulaatio tai ainakin oireet tulee kovin myöhään ja sit kun se tulee menee n. 7pvä ja menkat alkaa tiputtelee..

kyllä tässä on niin turhautunut olo ollut kun joka kierrossa toivoo jotain tuloksia, mutta sit ne menkat alkaa ja taas pitää oottaa kuukausi edes ovulaatioon..:/

Mutta nyt sitten kävin yksityisellä gynellä joka antoi heti lähetteen julkiselle puolelle..
tuntuu ihan hyvältä että pääsee edes johonkin tutkimuksiin, ja jos se tosiaan olisikin noissa hormoneissase vika, niin vois alkaa sit heti hoitamaan. :) tai toivon ainakin..

Pidän peukkuja! :)
Kuulostaa kyllä kierron puolesta, että jotain sellaista voisi olla.

Yhteistyössä