Veristä vuotoa rv 20?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja normaaliako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

normaaliako?

Vieras
Hei!

Olen raskaana rv 20:llä ja kaikki mennyt tähän saakka melko hyvin. Tänään vessassa käydessäni huomasin yhtäkkiä selkeää kirkasta veristä vuotoa sekä hieman pöntössä että sitä jäi myös paperiin. Kävin hetken päästä uudelleen vessassa, muttei sitä enää onneksi ilmaantunut. Hieman myöhemmin paperissa aavistus vaaleanpunaista, joka ei mielestäni ollut merkittävää.
Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Tai tietoa asiasta? Mistä voisi olla kysymys, mistä tällainen voi johtua? Seksiä ei olla harrastettu pitkiin aikoihin, lenkilläkään en käynyt tänään, eli ei pitäisi olla rasituksestakaan kysymys. Eilen nautiskelin puolikkaan lasillisen (6cl) punaviiniä - ei kai sillä voi olla vaikutusta? Ei ole aiemmin ainakaan näin reagoinut..
Äitiyspolilta sanottiin, ettei hätää, ellei vuoto ala tulla runsaampana, mutta jäin vielä miettimään tuota syytä... Kiitos jos joku vastailee :)

Moikka
Mulla on vähän samanlainen tilanne; nyt rv25+4 ja muutaman kerran tullut tuhruilun lisäksi kirkasta vuotoa (onneksi vähäistä!). Syykin sitten todennäköisesti selvisi kun kävin NKL:lla ultrassa: minulla on osittainen etisistukka (joka siis saattaa vuotaa helposti). Onko sinulla istukan sijaintia selvitetty (tai tilannetta muuten lääkärillä yritetty selvittää)?

NKL:lle "pääsin" ylimääräiseen ultraan ihan muista syistä (esikoinen syntyi rv30) ja samalla läpikävimme vuotojen syytä, ennenaikaisia supisteluitani (jo rv15) ym.

Eli mielestäni jos verenvuotoa tulee jatkossakin, niin soittaisin heti joko synnärin päivystykseen tai pyytäisin neuvolasta lähetettä lääkärille joka voisi katsoa kohdunsuun tilannetta ihan alakautta ja/tai ultralla, että ei ole ainakaan paikat lähteneet avautumaan ja vauvalla on kaikki hyvin (+ tietenkin, että vuodon syy selviäisi).

Kovasti hyviä vointeja ja lepäile mahd. paljon!
elli73 rv25+4

Kiitos vastauksestasi! Istukan paikka on selvitetty rakenneultrassa, se on takaseinässä, joten siitäkään ei ole kyse. Myös meillä esikoinen syntyi hieman etuajassa, muttei kuitenkaan ihan niin aikaisin kuin teillä (rv35). Onneksi tänään ei ole tullut vuotoa, mutta taidan soitella neuvolaan jos voisi tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Meillä kun muutenkin on neuvoloita supistettu ja viimeksi olen käynyt tarkistuksessa elokuussa. Jos jollakin on vielä kokemuksia, niin mielelläni kuulisin niistä, vaikkei se tarkoitakaan, että itsellä olisi välttämättä samasta asiasta kyse :)

Minulla tuli veristä vuotoa rv 24 wc-käynnin yhteydessä. Vuotoa ei sen jälkeen näkynyt, mutta kävin neuvolassa, jossa th teki lähetteen äitipolille. Gynekologi epäili, että kohdunkaula olis alkanut lyhentymään ja että vuoto johtuis siitä. Kohdunkaula lyhenikin ilman kipeitä supistuksia ja poika syntyi lopulta rv 36+4.

On se jännä, miten näissäkin asioissa säästetään niin paljon ja äiti jätetään tutkimatta ja oman onnensa nojaan. Kannattaa kyllä oman mielenrauhan vuoksi käydä neuvolassa.

Kiitos myös Marsu sulle vastauksestasi! Jos olet vielä "linjoilla" niin olisin kysäissyt, että määräsikö lääkäri lepoa tms. jottei asiat etenisi liian nopeasti? Vai saitko elää normaalirutiinisi mukaisesti, lenkkeillä ym.? Minä joudun päivittäin nostelemaan kymmenkiloista vekaraa ja parin viikon päästä olisi varattuna ulkomaanmatkakin... Ei oikein hyvä ajankohta tällaiselle :) Lisää kokemuksia vielä?

Sillä gynen käynnillä lääkäri kielsi kaiken raskaan homman, mm pihan haravoimisen, saunomisen, seksin :), lenkkeilyn ym. Töihin kelpasin hänen mielestään hyvin vaikka olen vuodeosastolla sairaanhoitajana. Siellä sitä pystyykin kevyesti ottamaan. Silloin sattui pari elvytystä ja tuli niin voimakasta alavatsakipua, että työkaverit sano, että nyt jäät sairaslomalle tai he joutuu hoitamaan minun synnytyksen. No 3 viikon kuluttua seuraavalla äitipolikäynnillä kohdunkaula oli edelleen lyhentynyt ja lääkäri kysyi minulta, että haluanko jäädä sairaslomalle. Otin rauhallisesti loppuajan.

Nyt tässä raskaudessa jäin sairaslomalle rv 25 kohdunkaulan lyhentymisen ja osittaisen avautumisen vuoksi. Maha menee kovaksi nostelusta, koukistelusta ym. Nyt rv 30. Poika painaa 14 kg ja on aika vilperi, joten en aina voi ottaa rauhallisesti. Poika käy onneksi 2-3 päivää viikossa hoidossa.

Käy tarkistuttamassa tilanteesi ihan sen varalta, että olet lähdössä ulkomaille. Eipä tarvitse sitten turhia murehtia. Ja vaikka lepoa määrättäisiin, niin eiköhän se ulkomaanmatka ole aika rentouttavaa touhua kuitenkin.

Moi Marsu,

Ok - kiva kun lisää. Heh, vai pihaa ei voi haravoida, mutta vuodeosastolla voi olla töissä, aikas jännää sanoisin minä. Onneksi pääsit sairaslomalle vihdoin :) Pääsin tänään iltapäivällä lääkäriin ja mitään ei löydetty. Kohdunkaula ei ollut pehmennyt eikä lyhentynyt, hyvä niin. Mitään näytteitä ei tosin otettu, mutta varmuuden vuoksi sain emätinpuikkoja, jos kyseessä on joku bakteeri. Ei myöskään tarvitse rajoittaa elämistä mitenkään. Ainoastaan sitten jos tulee suurempia alavatsakipuja tai vuoto uusiutuu, pitää mennä lääkäriin. Eli tämä oli joku kumma juttu ja toivotaan, että se jäi ainoaksi lajiaan :) Jaksamista myös teille kohtalotovereille, yritä Marsukin ottaa rauhassa silloin vain kun voi ja toivotaan että pikkuinen pysyy vielä mahassa pienen tovin :)

Minulla oli raskausviikoilla 10 - 20 koko ajan veristä vuotoa. Tuolloin vk:lla 10 alkoi todella runsaalla vuodolla yhtenä aamuna. Vuotoa tuli varmaan kerralla yksien kuukautisten verran. Olin varma keskenmenosta. Kävin äitiyspolilla samana päivänä ja ultrassa näkyi elävä vauvan alku! Siellä näkyi myös iso hyytymäalue, n. 7 x 3 cm. Hematoomaksi tätä hyytymää sanottiin. Pääsin kotiin, mitään hoitoa tähän ei kuulema ole. Vuosin koko ajan kohtuullisen paljon ja muutaman päivän kuluttua tuli taas suurempi "hulaus" verta kerralla. Taas sairaalaan (keskellä yötä). Edelleen suuri hematooma istukan vieressä ja osittain allakin (istukka edessä, mutta riittävän korkealla).Lääkäri määräsi Cyklokapron nimistä lääkettä, mutta en usko että siitä oli mitään apua, koska vuoto vaan jatkui. Ja tuo lääke on tarkoitettu runsaisiin kuukautisiin, eikä eikä tietenkään poistanut tämän vuodon syytä. Pääsin saman yön aikana kotiin. Verta vuoti viikolle 20 asti, koko ajan kyllä vähentyen, kunnes tuolloin vk 20 tuli taas kerralla enemmän. Tuolloin näkyi pieni hematooma kohdussa istukan alla, mutta siihen se vuoto sitten sillä erää loppuikin. Nyt mennään viikolla 29 ja vuotoa ei ole siis tuon vk:n 20 jälkeen ollut. Vauvaa on siis seurattu ultralla jo monta kertaa tähän mennessä ja edelleenkiin, koska minulla on sokeriarvot koholla.

Hei Minulla myös,

Kiva kun kerroit oman tarinasi. Onneksi sinulla kaikki on mennyt hyvin vuodosta huolimatta! Etsiskelin tietoa tuosta hematoomasta ja useimmilla sivuilla törmäsin siihen, että sitä on ollut lähinnä alkuraskaudesta ja jatkunut jonkun aikaa kuten sullakin. Törmäsin myös siihen, ettei ainakaan silmiini osunut yhtään sivua missä hematooma olisi aiheuttanut keskenmenon tms. vaan terveitä lapsia oli saatu siitä huolimatta. Eli onnellista odotusta jatkossa sinulle! Minua ei ultrattu eikä laitettu lähetettä äitipolille, olisiko säästöt syynä, en tiedä - toivottavasti kuitenkin syy olisi se, ettei ollut aihetta millekään epäilyille :) Lääkäri kuitenkin katsoi, ettei mitään verta ollut näkyvissä - luotetaan että kaikki on kunnossa!