veroasiantuntijat, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten menee?

Vieras
Jos opiskeluaikana kuljen 3kk bussilla 10/suunta sekä työharjoittelussa 1,5 kk 20km/suunta omalla autolla, miten lasken matkakulut?
Paljonko on km-korvaus omasta autosta?
Onko kk laskennallisesti 20 vrk, kun lasketaan noita kuluja?
Lisäksi tulee 2kk työmatkat 34 km/suunta?

Oman käsitykseni mukaan omavastuuni ylittyy niukasti, mies väittää toisin. Mitä mieltä te olette, kumpi meistä on oikeessa?

Ja otan kyllä asiantuntijaltakin asiasta selvää, mutta ajattelin ensin kysästä täältä, kun tänään näyttää olevan veroasiantuntijoita paikalla :)

Mä oon miehen matkakulut kattonu kalenterista ,siis laskenut kuinka monena päivänä on tullut matkakustannuksia, sitte paperille laittanu kilometrit X päivät X korvausmäärä euroa,

Linja-autolla korvaus ilmeisesti seutulipun hinta (ohje veroilmotuksen mukana)
Omalla autolla 0,24 euroa/kilometri
Eli omalla autolla lasket työharjoittelupäivät X 40 km X 0,24?

Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
Mä oon miehen matkakulut kattonu kalenterista ,siis laskenut kuinka monena päivänä on tullut matkakustannuksia, sitte paperille laittanu kilometrit X päivät X korvausmäärä euroa,

Linja-autolla korvaus ilmeisesti seutulipun hinta (ohje veroilmotuksen mukana)
Omalla autolla 0,24 euroa/kilometri
Eli omalla autolla lasket työharjoittelupäivät X 40 km X 0,24?

kiitos!
täällä ei vaan ole tommosta seutulippua. aina piti ostaa erikseen lippu kun autoon nousi. vain koululaisilla on näyttökortit tai vastaavat. mä en semmosta saanu kun olin työvoimakoulutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saako myös opiskelija vähentää matkakulut verotuksessa? En ole tiennytkään.

tottakai saa. myös kirjat työvaattet ym.

saa jos on TYÖVOIMAKOULUTUKSESSA, Inkain meillä on hyväksytty. Kuukausilipun hinta, just edellisessä verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olin työvoimakoulutuksessa, eli saanko vähentää matkakulut vai en?

saat. Aina kananttaa laittaa, verotttaja katsoo hyväksyykö vai ei.
JA muista perustella hyvin oamn auton käyttö, jos kouluu pääsee julkisilla

Eli siis lasket vaikka ensin tuon oman auton käytön:

33*0,24*40 = 316,8?
44*0,24*68 = 718,08?

yhteensä: 1034,88?

Lisäät sitten vaan ne kertamaksut bussista (kun ei ole kerta seutulippua).. läpi menee ja käytä työpäivinä kuukaudessa tuota 22 päivää.

siis kouluun menin tuon 10 km julkisilla, mutta työharjoittelu oli toisella paikkakunnalla ja sinne oli matkaa 20 km/suunta ja työvuorot harjoittelun aikana ei sopinu vähiin julkisten vuoroihin.

mutta ei näytä ihan selvältä täällä nuo ohjeet. joten soitan verotoimistoon, kiitos kuitenkin vastanneille.

siis kouluun menin tuon 10 km julkisilla, mutta työharjoittelu oli toisella paikkakunnalla ja sinne oli matkaa 20 km/suunta ja työvuorot harjoittelun aikana ei sopinu vähiin julkisten vuoroihin.

mutta ei näytä ihan selvältä täällä nuo ohjeet. joten soitan verotoimistoon, kiitos kuitenkin vastanneille.

jos ei pääse julkisilla kirjoitat vain että työajat epäsopivat. tavitaessa pytävät sitten työvuoroja näytille

Mutta siis vaikka, et saisi mitään tuosta opiskelusta (tosin saat jos vaan laitat sen sinne) niin omavastuu ylittyy jo tuolla työharjoittelulla ja työssäkäynnillä.. Katso laskelma yllä.

Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Matkakuluja voi vähentää vain ansiotyöstä, ei opiskelu tai harjoittelumatkoista.

Näin se menee...

Kyllä saa opiskelumatkoista verovähennyksiä jos niistä ei oo maksettu korvausta. Näin se on ollu aina.

kuuluu työmarkkinatuen (työvoimakoulutuksessa) ylläpitokorvaus sitten tuohon kohtaan että on saanut korvausta? kun sehän on käsittääkseni juuri matka-ja ruokakuluja varten. paitsi että tuo raha ei kattanut kunnolla edes linja-autolipun hintaa edestakaisin.

Yhteistyössä