veroprosentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verokarhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

verokarhu

Vieras
tietääkö kukaan että ottaako kela automaattisesti väh.20% veroa vaikka verokortissa olisi jokin muu prosentti?
mä soitin verotoimistoon ja lasketutin uusiksi prosentit ja pyysin lähettää ne suoraan kelalle joka maksaa vanhempainrahat ja kodinhoitotuet. mulla olisi huomattavasti alhaisempi veroprosentti jos olisi töissä kuin mitä kela nyppii noista maksetuista rahoista. ajattelin vaan ettei tule kenellekään negatiivista yllätystä kun veroprosentti ei riitä jos se kela ei niitä itsekseen nosta...

Kela ottaa vähintään 20 % veroa ja jos on palkkaa varten verokortti, niin palkkatulon veroprosentti korotettuna kahdella prosentilla. Kannattaa lasketuttaa aina uusi veroprosentti kun jää äitiyslomalle. Monilla on jopa sellainen harhaluulo, että äitiysrahan veroprosentti olis vähemmän kuin palkkatulon...

eli ottaako ne aina vähintään sen kaksikymmentä vaikka palkkaa varten lasketussa kortissa olisi esim.14%? vai lisääkö ne 14 prosenttiin sen kaksi ja ottavat 16%?

Käsittääkseni aina vähintään 20%, eli jos olisi tuollainen palkkaa varten oleva verokortti, jossa vero% 14, niin menisi äitiysrahasta 20%.
Kun hakee muutosverokortin sosiaalietuutta varten, niin voi saada pienemmän prosentin kuin 20. Itselläni taisi olla viimeksi äitiysrahaa varten lasketussa muutosverokortissa 14% (vai olikohan se 15%). Pienempi jokatapauksessa kuin 20.

Kelalle voi pyytää oman verokorttinsa verottajalta, se voi olla alle 20%. Mieheltäni meni 0%, kun jäi yllättäen viimeiseksi kuukaudeksi kotihoidontuelle. Muistan myös nähneeni jossain Kelan infoissa, että vero on aina ainakin 20%, mutta siis ainakaan meillä se ei päde tuohon kotihoidontukeen.

saa pienemmän veroprosentin jos lasketuttaa uuden kortin. Minä maksoin 14 %. Ja tuohon uudelleen lasketettuun verokorttiin ei tule edes mitään korotuksia päälle. Eli kannattaa ehdottomasti lasketuttaa.

Mulla taasen koko vuosi tulona vain kotihoidontuki ja pelkästään sille laskettu vero% on 19,5% Eli ei se aina mene alhaiseksi vaikka tulut olisikin pienemmät kuin palkkakortissa (mulla raja 15000e/v ja 12% kun kotihoidontuella 8000e/v ja 19,5%) eli kannattaa tosiaan laskettaa uusiksi! Mun tapauksessa tosin kela ottaisinkin vähintään sen 20 palkkakortin mukaan kun korotuksesta huolimatta jäisi alle 20%. Kun ero muutoskortill aon noin pieni niin env iiti sitä edes kelaan toimittaa vaan menköön sillä minimi 20% kun ero olisi niin pieni. Saapahan sen sitten takaisin 2009 joulukuussa :D

Hain muutosverokortin 1.1.08 alkaen, lasketutin erikseen kotihoidontukea Kelalle, työttömyyskorvausta liittoon ja palkkaa varten työnantajalle.
Sain % 16, joka on sama kaikille. Verottaja lähettää sekä liittoon, että kelalle uuden veroprosenttini ja loppuvuoden palkkaa varten verokortti tuli kotiin.
Joten kotihoidontuesta ei mene automaattisesti tuota 20%.

mitkä vaikuttaa siihen veroprossaan? ei mulla muuta tuloa viime vuodelta kuin kotihoidontuki ja äitiyspvärahat ja samoin menee tänä vuonna, osa vanhempainrahalla ja siitä kotihoidontuelle. mulle laskettiin prosentiksi 21 verotoimistossa.... hirmu korkea mun mielestä.. enkä mä saa mitään isoa äitiyspvärahaa.

Sosiaalietuuksista (joita siis myös äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki on) menee mun käsittääkseni enemmän veroa siksi, että ei tule mitään tulonhankkimisvähennyksiä ym. joita taas palkkatuloista saa. Eli jos ois vaikka samansuuruiset palkkatulot kuin äitiyspäiväraha, niin päivärahasta joutuu maksamaan enemmän veroa.

Joo ja kannattaa olla tarkkana sen prosentin kanssa ja laskea vähän itsekin. Mulle laskivat verotoimistossa 0 prosentin äitiyslomalle, kun olin sinä vuonna jo kuulemma maksanut tarpeeksi veroa palkoista. Ja sit pamahti ihanat 600€ mätkyä myöhemmin...

Muutosverokorttia haettaessa kannattaa laskea erikseen sosiaalietuustulot ja muut tulot, niin osaavat laskea oikean prosentin. Itselläni veroprosenttia laskee myös opinto- ja asuntolainan korot sekä yksityinen eläkevakuutus. Verovirastosta ne kysyvät nämä erikseen ja nyt huomasin ilokseni, että heillä on myös toimivat www-palvelu, jossa tiedot voi itse päivittää ja saada automaattisesti uuden verokortin. Näppärää.

Veroprosenttiin vaikuttaa tosiaan vähennykset (tulonhankkimis-, matkakulu-, ay-maksut, lainan korot, kotitalousvähennys) ja tietysti se missä kunnassa asut (kunnallisvero), kirkonjäsenyys (evl ja ortodokseilla) yms. Eli kahdella täysin samaa tuloa saavalla voi olla eri veroprosentti.

Mä oon aina lasketuttanu tulojen mukaan uuden verokortin. Esikoinen synty -05, josta asti mun veroprosentti on ollu AINA yli 20%. Viime vuonna tuloja oli kotihoidontuki ja kuntalisä. Toukokuun lopussa alko äitiysloma ja veroprosentti 25,5!!! Mua on ainaki verotettu aika rankalla kädellä koko ajan. Taas pitäis soitella tuloja ja selvitellä millanen veroprosentti nyt tulee. En usko että niitten ehdottama 17% kuitenkaan riittää.

En ooo varma kuuluko tämä tänne, mutta kun olen ollut työtön ja saanut rahat kelalta niin on mennyt se 20% veroa vaikka verokortti olis ollut paljon pienempi. Sitten sainkin hyvin veronpalautuksia takaisin pelkistä työkkäreistä!

Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista, mikäli asiakas ei ole hankkinut etuutta varten muutosverokorttia. Kun palkan verokorttia käytetään etuuden verotuksessa, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska etuudesta ei tehdä samoja vähennyksiä kuin palkasta. Jos kotihoidon tukea saava saa myös muuta etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

Huom. jos saat sovitettua vanhempainrahaa, ottaa kela sivuprosentin mukaan ellet ole hakenut muutosverokorttia!!! Olipa ylläri, kun oli mennyt 31,5% veroa, jonka onneksi sai muutettua vielä jälkikäteen..

Tottakai saat veronpalautuksina liikaa maksetut verot takaisin! Eli mieluummin kannattaa maksaa vähän ekstraa esim äitiyslomalla, ettei sitten kotihoidon tuesta tarvitse maksella törkeitä mätkyjä.

Itseasiassa mikäli joudutaan pidättämään joko palkasta tai sosiaalietuudesta lisäprosentin mukaan, se on asiakkaalle tappiollista, sillä niitä lisäprosentilla verotettuja rahoja ei saa palutuksina takaisin...
Harva vaan on asiasta tietoinen:(
Kannattaa ehdottomasti hakea muustosverokorttia tai tarkastaa, että verokortin rajat ovat tarpeeksi suuret.

No totisesti saa takaisin. Eihän veroja tarkastella niin, että mitä on maksettu lisä- ja mitä perusprosentilla, vaan maksettu kokonaismäärä on se, joka merkitsee. Kaikenlaisia virhetietoja sitä levitelläänkin!

Jos alle 3v lasta hoitaa kotihoidontuella joku muu kuin minä (tai mieheni), niin meneekö kotihoidontuen verotus kuitenkin minun prosentillani?

Olen siis menossa töihin ja sukulaistyttö tulisi hoitamaan lasta muutamaksi kuukaudeksi. Hoitaja pitää nimetä KELAn Kotihoidontuki-hakemuksessa. Siis onko tulo hänen tuloaan vai minun?

Jos tulo on minun, niin voiko hän ilmoittautua työttömäksi ja saada Kelalta myös peruspäivärahaa, jolle joutuu kun vasta valmistuu koulusta? J

os tulo on hänen, niin ilmeisesti silloin työttömuuskorvauksesta vähennetään kotihoidontuki ja siitähän ei sitten paljoa jää...

Ja toki veroprosentit ovat erilaiset jos itse olen loppuvuoden työssä kuin työttömälle opiskelijatytöllä. (Tyttö siis syö ja juo meillä koko päivän ja yritämme maksella hänen laskujaan yms, ettei tarvitse parin kuukauden pestiä varten ruveta kikkailemaan työnantajamaksujen kanssa...)

En ole Kelaan vielä soitellut, kun sieltä tuntuu saavan aina ihan erilaisia kommentteja riippuen virkailijasta...