veroprosentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verokarhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Taukku:
No totisesti saa takaisin. Eihän veroja tarkastella niin, että mitä on maksettu lisä- ja mitä perusprosentilla, vaan maksettu kokonaismäärä on se, joka merkitsee. Kaikenlaisia virhetietoja sitä levitelläänkin!

Työnantajan verottajalle vuosittain täytettävässä lomakkeessa merkitään mm. erikseen norm. pidätetty vero ja mahdollinen lisäprosentilla pidätetty vero.
Myös minä olen kuullut tuosta lisäprosentilla pidätystä verosta ja sen vaikutuksesta mahd. veronpalautukseen.

Vai palkanlaskija olet ?.? No tuota ammattitaito kateissa ilmeisesti. Kyllä vuotuisen maksettavan veron määrä tarkastellaan vuoden tulojen perusteella, ainaoastaan sillä merkitystä on onko ansio vai pääomatuloa. Ansiotulojen veroprosentti oli se lisä- tai mikä muu prosentti tahansa, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos olet maksanut liian vähän mätkyjä tulee, jos liian paljon jälkimaksu ropsahtaa.

sain tänään päätöksen äippärahasta ja soitin verotoimistoon laskivat että veroa menee äippärahasta 20,5% vaikka palkkaverotus on nyt 14%.
en sitten tehnyt muutosta kun ei siitä mitään hyötyä edes olisi.
kummalista on että noinkin pienestä summasta otetaan paljon veroa ,palkkatulot on isommat ja pienempi vero.

Tarvitsin muutosverokortin töihin, joten tilasin samalla verokortin myös tulevaa äitiysrahaa varten. Arvioin äippärahan, toivottavasti yläkanttiin. Molempiin verokortteihin tuli prosentiksi 14.

Todella pieni prosentti äippärahaa varten. Mutta jos jäät äitiysvapaalle loppuvuodesta tuo voi olla ihan oikein. Itselläni oli veroprosentti palkkatuloista normaalisti n. 16%, kun oli korkovähennyksiä jne. Silti äippärahalle olisi pitänyt olla veroprosenttiyli 20. Koska en nostanut ja vienyt uutta korttia Kelaan sain 400 euroa mätkyjä, koska kela otti veroa "normikortin" mukaan +2 yksikköä.

Itse maksoin miltei kunnallisveroa enemmän, kuin valtionveroa. Äippärahasta, ei valtionverotuksessa mene normaalia ansiotulovähennystä, eikä siinä oteta korkomenoja yms. muita huomioon. Lisäksi kunnallisvero on aina sama, koska se ei ole progressiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps vanhempi..:
Äippärahasta, ei valtionverotuksessa mene normaalia ansiotulovähennystä, eikä siinä oteta korkomenoja yms. muita huomioon.

Oletko varma tuosta? Kyllä minun mielestäni viimeksi myös vanhempainraha ja kotihoidontuki huomioitiin tuloksi asuntolainan korkovähennyksissä.

Minä myös vähän imettelen, etteikö asuntolainan korkovähennystä tehtäisi vanhempainrahasta... Ainakin verohallinnon ohjeissa ansiotulosta tehtäviä vähennyksillä, joita saa vain palkkatuloista, ei etuuksista, tarkoitetaan tulonhankkimiskuluja (materiaali-, matka- yms. kuluja) sekä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.

Kun pohditte noita veroprosentteja, niin käyttäkää ihmeessä osoitteesta www.vero.fi löytyvää veroprosenttilaskuria. Todella näppärä palvelu, jos haluaa arvioida paljon veroa pitäisi maksaa ja onko tarpeen hankkia uutta verokorttia. Itse olen hankkinut aika usein siinä vaiheessa, kun tiedän vuoden tulot tarkasti, viimekin vuonna maksoin loppuvuodesta palkasta ennakonpidätystä vain 4,5%, koska alkuperäinen verokortti oli laskettu täyden työajan=suurempien vuositulojen mukaan ja lisäksi loppuvuodesta oli tiedossa maksimi kotitalousvähennykset yms. lisätietoa.

Asuntolainan korot sa avähentää vaikka tulot olisivat noita etuuksia. Toki on olemasa myös muita korkovähennyksiä, joissa saattaa olla eri tilanne.

Välillä törmää siihen, että ei oikein ymmärretä ennakonpidätyksen ja lopullisen verotuksen eroa. Olisiko tuossa perus/lisäprosenttipähkäilyssä kyse siitä?

Entäs jos haluaa ottaa asuntolainan korkovähennykset ns.veronpalautuksina, niin silloin ei ilmeisesti automaattisesti tulevalle veroprosentille tarvitse tehdä mitään? Vai onko siinä ehdotuksessa huomioitu valmiiksi vähennykset lainasta..? Jos siis haluaa korkovähennyksen palautuksina, tulisi nyt valmiiksi ehdotettua prosenttia nostaa(-ko)? Otimme juuri lainaa, joten asia on uusi enkä ole vielä mistään löytänyt pätevää vastausta.. :/

Entä kannattaako aina laskea uusi sosiaalietuuksien veroprosentti jos on kotihoidontuella/peruspäivärahalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Hox!:
Entäs jos haluaa ottaa asuntolainan korkovähennykset ns.veronpalautuksina, niin silloin ei ilmeisesti automaattisesti tulevalle veroprosentille tarvitse tehdä mitään? Vai onko siinä ehdotuksessa huomioitu valmiiksi vähennykset lainasta..? Jos siis haluaa korkovähennyksen palautuksina, tulisi nyt valmiiksi ehdotettua prosenttia nostaa(-ko)? Otimme juuri lainaa, joten asia on uusi enkä ole vielä mistään löytänyt pätevää vastausta.. :/

Entä kannattaako aina laskea uusi sosiaalietuuksien veroprosentti jos on kotihoidontuella/peruspäivärahalla?

Mieti vielä, kannattako antaa valtiolle lähes ilmaista lainaa (veronpalautusten korko on surkea esim. pankkien määräaikaistalletuksiin verrattuna). Toki veronpalautukset juuri sopivasti ennen joulua on kiva juttu, mutta ainakaan yli tuhannen euron en antaisi niiden kasvaa. Mieti voitko laittaa kuukausittain jonkun summan säästöön ja käyttää ne sitten "joulurahana" veronpalautusten sijaan.

Veroprosentissa ei huomioida asuntolainan korkovähennyksiä ainakaan ensimmäisenä vuotena (riippuu tietysti siitä milloin laina on otettu). Muiden vuosien osalta en ole varma. Pankilta saat tiedot ja arviot kunakin vuonna maksettavista/maksetuista koroista ja voit laskea niiden vaikutuksen veroprosentiisi.

Sosiaalietuuksille kannattaa ehdottomasti laskettaa uusi verokortti, jos suuri osa vuoden tuloista on etuuksia.

Mukavaa... Lasketin juuri uuden verokortin, koska tuloni koostuvat tänä vuonna melkeinpä pelkästä kotihoidon tuesta ja veroprosentista tuli suurempi kuin töissä käydessäni! On tuo valtio melko kelmi, ensin annetaan ja sitten otetaan verojen muodossa... On se kumma kun kotiäidin työ ei ole minkään arvoista...

Asuntolainankorkoja ei lasketa vähennyksiksi äippärahaa määritettäessä, ei niitä kysytä missään kohtaa siinä hakemuksessa.

Ja jos minua tarkoitit, Jeps vanhempi, niin nuo sain veroprosenteiksi, ja jään äitiyslomalle 27.3. Viimeksikin äitiyslomalla ollessani veroprosenttini oli suht pieni, muistaakseni 15.

Alkuperäinen kirjoittaja aafd:
Alkuperäinen kirjoittaja Hox!:

Mieti vielä, kannattako antaa valtiolle lähes ilmaista lainaa (veronpalautusten korko on surkea esim. pankkien määräaikaistalletuksiin verrattuna). Toki veronpalautukset juuri sopivasti ennen joulua on kiva juttu, mutta ainakaan yli tuhannen euron en antaisi niiden kasvaa. Mieti voitko laittaa kuukausittain jonkun summan säästöön ja käyttää ne sitten "joulurahana" veronpalautusten sijaan.

Veroprosentissa ei huomioida asuntolainan korkovähennyksiä ainakaan ensimmäisenä vuotena (riippuu tietysti siitä milloin laina on otettu). Muiden vuosien osalta en ole varma. Pankilta saat tiedot ja arviot kunakin vuonna maksettavista/maksetuista koroista ja voit laskea niiden vaikutuksen veroprosentiisi.

Sosiaalietuuksille kannattaa ehdottomasti laskettaa uusi verokortti, jos suuri osa vuoden tuloista on etuuksia.

Eli jos haluais veronpalautuksien sijasta lainakoroille jonkinlaista tuottoa, niin silloinhan ne kannattais sijoittaa/laittaa korkekorkoiselle tilille? Jos näin ei tee niin ei kaiketi ole paljoa eroa sille otatko ne verovähennyksinä vai veronpalautuksina, vai?! Eli toisinsanoen pitäisi jaksaa nähdä vaivaa että tallettaa rahat johonkin jos haluaa säästellä sitä joulubonusta.. :)

Edelliseen kysymykseen en osaa vastata. Tulin vain riemuistemaan alhaisesta veroprosentistani. Jos olisin ollut töissä veroprosenttini olisi ollut 17, mutta kun hain muutosverokortin vanhempainvapaata ja hoitovapaata varten, niin veroprosentti tippui 11%:iin. Jippiii!!! Alhainen prosentti noin muuten selittyy isolla asuntolainalla ja siitä saatavilla korkovähennyksillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Asuntolainankorkoja ei lasketa vähennyksiksi äippärahaa määritettäessä, ei niitä kysytä missään kohtaa siinä hakemuksessa.

Ja jos minua tarkoitit, Jeps vanhempi, niin nuo sain veroprosenteiksi, ja jään äitiyslomalle 27.3. Viimeksikin äitiyslomalla ollessani veroprosenttini oli suht pieni, muistaakseni 15.

Äitiysrahahakemuksella ei ole mitään tekemistä veroprosentin kanssa! Kela laskee vain äp-rahan määrän ja verottaja sitten ottaa siitä omansa pois.

Suosittelen menemään vero.fi -sivuille. Siellä voi laskea etuutta varten verokortin. Tarvitaan tieto tai arvio kalenterivuoden aikana maksettavista etuuksista (äp-raha, kotihoidontuki jne. lapsilisää ei lasketa, se on verovapaata) sekä tiedot tänä vuonna jo maksetuista ansiotuloista (tai muista tuloista; etuuksista, työttömyyskorvauksista jne) ja niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä (nämä tiedot saa esim. palkkakuiteista). Sekä tieto/arvio vuoden aikana mahdollisesti maksettavista asuntolainan koroista.

Nämä tiedot naputellaan oikeisiin kohtiin ja lopputuloksena saadaan verokortti etuutta (tai etuuksia) varten, jossa on siis veroprosentti jonka mukaan kela tekee ennakonpidätyksen. Palvelu pelaa niin hyvin, että verottaja lähettää verokortin suoraan etuuden maksajalle eli kelaan. Hieman aikaa ja viitseliäisyyttä uuden kortin laskeminen tietysti vaatii, mutta ei se mitään ydinfysiikkaa ole. =)

Se, että etuuksia verotetaan paljon raskaammin kuin ansiotuloja, on jo ihan toinen juttu. Omien laskelmieni mukaan samalla veroprosentilla voisin saada melkein tuplasti enemmän ansiotuloja kuin etuuksia...

En enää muista, että kenelle vastaukseni suuntasin, eikä sekään ole varmaa, ettenkö olisi puhunut ihan asian vierestä.
Mutta tarkoitin sitä, että kun Kela laskee äitiyspäivärahan määrää tulojen mukaan, niin niistä tuloistahan vähennetään esim. matkakorvaukset ja liiton jäsenmaksut, ja sitten siitä vähennysten jälkeisestä nettotulosta lasketaan vasta se äippärahan määrä. Ja näihin vähennyksiin ei asuntolainan korkoja lasketa. Onneksi.

Mutta onko siis "tuoton" kannalta on käytännössä ihan sama ottaakko asuntolainan korkovähennykset veronpalautuksina vai veroprosentin laskuna (ellei aio sijoittaa kys.rahaa)..? Lopputulos on kaiketi aika lailla +/- 0. (?)

Mitenkään alkuperäseen kysymykseen liittyen.. meillä ainakin korkovähennykset otetaan kokonaan miehen palkasta, joka siis meijän perheessä tienaa. Miksi ihmeessä mun kannattais näistä onnettomista tuloista ottaa vähennykset, kun mies voi niistä hyötyä kokonaan. Ja kohta joku feministi höyryy mun kirjotukseen, niin tiedoksi että meillä on silti yhteiset rahat, vaikka onki erilliset tilit. Ehkä ajattelen väärin, mutta musta tästä on enemmän meille hyötyä. Äitiyspäivärahasta verotettiin 25,5% ja kotihoidontuesta 21%.

Siis verotuksessako korkovähennykset miehen hyväksi? Onko se mahdollista, jos omistus asunnosta on puoliksi? Me omistetaan asunto puoliksi, joten korot menevät automaattisesti verotuksessa puoliksi kummankin hyväksi.

Käsittääkseni toiselta puolisolta "käyttämättä jääneet" korkovähennykset voi siirtää toisen puolison hyväksi. Eli jos äiti on kotona vanhempainrahalla tai kh-tuella ja hänellä niin vähän tuloja, ettei täyttä korkohyvitystä voida tehdä, voi loput hyvitykset siirtää miehelle. Vaatii kyllä rastin johonkin kohtaan veroehdotuksessa tai ilmoituksen verotoimistoon, automaattisesti se ei siirry.

asunnonkoroista ym en tiedä mitään mutta vastaisin vain noihin veroprosentteihin. aina välillä täällä törmää ihmisten väitteisiin että äippälomalla on suurempi veroprosentti kuin jos olisi töissä. menee mulla yli ymmärryksen. itselläni (bruttopalkka kuussa n. 2000 euroa), töissä ollessani veroprosentti on jotain 25 %:n hujakoilla. kun jäin ensimmäiselle äippälomalle (toukokuussa) lasketutin sosiaalietuuksia varten verokortin, prosentiksi tuli muistaakseni n. 13. ihan maalaisjärjellä niin tottakai tulee pienempi veroprosentti kun veroprosentti oli muuten laskettu koko vuoden työtuloja varten. toki sosiaalietuuksista ei tehdä kaikkia vähennyksiä mutta ei se niin paljon vaikuta. tietenkin mikäli on vain verokortti töihin ja prosentti esim 18 eikä lasketuta sosiaalietuuksia varten verokorttia niin silloinjan kela ottaa aina vähintään 20 % ja siis veroprosnetin korotettuna 2:lla prosenttiyksiköllä, perustuen juuri siihen että vähennyksiä ei tehdä sosiaalietuuksista kuten työtuloista. mutta pointti onkin lasketuttaa verokortti SOSIAALIETUUKSIA varten. tuli varmaan sekava selitys, mutta itse en vain ymmärä mikä tässä on vaikeata käsittää... jos kortin lasketutta oikein niin vweroprosentti on kyllä äippälomalla huomattavasti pienempi kuin jos olisi töissä!

Mulla on äippälomalla veroprosentti suurempi kuin töissä ollessa. Ja ne sanoivat verotoimistosta et se o oikein laskettu. Siihen on huomioitu mun tammikuun palkka sekä syyskuussa alkava kodinhoitotuki kun en aio mennä töihin vielä tänä vuonna. Kesälomarahoille tehtiin oma verokortti jossa veroprossa on huomattavasti alhaisempi.

Ja mä en ymmärrä, että jos ei ole mitään korkovähennyksiä tai muita, miten ihmeessä jollain voi olla alle 20%. Mä olen kolmen vuoden kotona olon aikana lasketuttanu aina uuden kortin. Veroprosentti on vaihdellu 21-25 välillä, riippuen mitä tukea millonkin oon saanu. Palautuksia on tullu 20-30€.