Vertaistukea kaipaisin; muita "jättiläislasten" vanhempia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Minkä kokoinen on ollut missäkin iässä? Minkä kokoisia vanhemmat aikuisiässä?

Onko kasvuun jossain vaiheessa puututtu ja miten?

Tarvittiinko hormoonihoitoja? Jos, miten ne meni?

Miten koulukaverit suhtautuvat normaalista poikkeavaan lapseen?

Muita mietteitä?

Itse olen siis vain 162cm, esikon isä on 192cm. Hurja kasvu ei kuitenkaan lähellekään selity isän pituudella, hän kasvoi lapsena "normaalisti".

Poika on nyt 7v5kk ja mies eilen neuvolassa käydessämme mittasi pojan. Huimia tuloksia: 148cm 53kg :o

Syntyessään oli 54cm 3990g
6kk oli 76,5cm 10580g
1v oli 86cm 13980g
2v oli 99cm 17,7kg
3v oli 109,3cm 21,4kg
4v oli 120,4cm 28,1kg
5v oli 127,7cm 34kg
6v oli 136,8cm 40,8kg

Asiallisia vastauksia, kiitos :hug:

meillä kohta 9-v nyt en tarkkaa mittaa tiedä, mutta toka luokan mittauksessa oli jotain 155cm ja painoa 53 kg kenkä 40. Painoa ja pituutta on tullut lisää...eli tiedän mitä on olla ison lapsen äiti. Joka kerta saan infoa mitä ja miten pitäisi syöttää lasta. Perheessä on neljä lasta joista yksi alipainoinen, kaksi "normaalia", kaikki syödään yhtä aikaa ja samaa ruokaa. Jännä miten tuo sama ruoka/ruokailutapa kasvattaa toista ja toinen pysyy langan laihana :D .
Uskon että perimästä homma kiinni kuitenkin. Meillä poika ollut aina iso kokoinen. 1-v lääkäri ihmetteli miten isot kädet ja jalat hänellä oli. Otettiin verikokeita ja luusto ikä. ei ollut mitään epänormaalia. Sanoi vain että taitaa tulla iso poika ja niin taitaa....Kasvu ei ole yhtään näyttänyt pysähtyvän ainakaan vielä...

Syntyessään oli 4kg/52 cm
muita mittoja en muista jos ennätän tänään kaivaa neuvolakortin jostakin niin tulen laittamaan muut mitat...

No, jos meillä samaa rataa poika kasvaa kuin tähän mennessä niin on lapsesi iässä jo n.168cm :o

Hormonihoidosta on lastentautien ylilääkäri puhunut pari vuotta ennen tavallista murrosikää. Kovin lihava ei kropaltaan ole, muutoinkun vatsaa piisaa :D Itse olen ylipainoinen, pojan isä siis 192cm ja n. 75kg :o

Onko lapsesi luokkasi pisin, miten muut koulutoverit ovat häneen suhtautuneet? Entä isompi luokkalaiset?

Kun kävimme koululla tutustumassa poika oli paria päätä kaikkia ikätovereitaan pidempi....

Mutta nyt mun on mentävä, palaan illalla :wave:

Kiitokset jo kaikille etukäteen :hug:

Ja mailiakin saa laittaa nainen77@jippii.fi

Alkuperäinen kirjoittaja leylalie :
Laitan sulle mailia tai yv:tä illalla, mulla on tytär samoissa kasvulukemissa mennyt! Nyt on taas vaan aamuhysteriat menossa täällä, ei ehdi kirjottelemaan!

Tulin vielä pikaseen piipahtamaan ennen iltaa. Odotan yhteydenottoasi jo kovasti.

Ja samalla nostan tätä ylös :attn:

Mulla ei ole isoa lasta, päin vastoin nuo on ollu aina "kirppuja" mut Sällin luokalla on ollut yksi muita selkeästi isompi poika, ja on yksi niistä harvoista kavereista joita Sällillä on :D
Tää poika on ollut jo 4v päätä pidempi kuin muut, mut sama kaveriporukka niillä on säilynyt siitä asti (5 poikaa) ovat olleet kerhossa, eskarissa ja nyt 7v koulussa samalla luokalla..kiusaamista taas esiintyy aina, milloin mistäkin syystä, jos ei koosta, niin väärästä nimestä, hiusten tai housujen väristä..
Sitten samassa ryhmässä on ollut tuon ajan muita lapsia, jotka joko ovat kavereita tai sit kiusaavat, mut ei pelkästään tuota isoa poikaa, vaan kaikkia ja kaikkea mikä eteen tulee, joten "meillä" ainakaan tuo iso poika ei ole kokonsa vuoksi joutunut silmätikuksi.

No täältä tulee vaan naapurin niitä muita mietteitä: naapurin poika on aina ollut iso ikäisekseen.

Lapsen äiti on monta kertaa harmitellut, että kokonsa vuoksi lasta luullaan vanhemmaksi kuin hän onkaan, ja sen takia hän saa kielteistä palautetta vierailta käytöksestään. Eli odotetaan isomman lapsen käytöstä pojalta, joka on kumminkin sisältä vielä pieni. Samoin itseasiassa äiti saa kielteistä palautetta, kun on huonosti kasvattanut lapsensa (eikö tuota lasta ole kasvatettu, kun on jo noin iso, ja tuolla lailla käyttäytyy).

Ison kokonsa ja kohtuullisen taitonsa vuoksi lapsi on sijoitettu jalkapalloharrastuksessa 2 - 3 v vanhempien joukkueeseen, eikä se ole yksinomaan hyvä asia. Sieltä niitä vähän vääränlaisia isojen poikien puheita, sanoja ja muita tempauksia on sitten tarttunut tähän 'jättiläiseen', ja sieltä pikkuveljeen jne. Olen ymmärtänyt, että poika on vähän ihmeissään joukkuekaverien touhuista - lapsi joutunu esimurkkujen asioiden keskellle.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Lapsen äiti on monta kertaa harmitellut, että kokonsa vuoksi lasta luullaan vanhemmaksi kuin hän onkaan, ja sen takia hän saa kielteistä palautetta vierailta käytöksestään. Eli odotetaan isomman lapsen käytöstä pojalta, joka on kumminkin sisältä vielä pieni. Samoin itseasiassa äiti saa kielteistä palautetta, kun on huonosti kasvattanut lapsensa (eikö tuota lasta ole kasvatettu, kun on jo noin iso, ja tuolla lailla käyttäytyy).

Meillä samoja kokemuksia. Lisäisin siihen vielä mulkoilevat katseet kun noin isolla lapsella on tutti (esikoislapseni joka on nyt 3v jätti tutin 1,5 v iässä, nuorempi on nyt 1,5v ja tuttia syö edelleen joskus) ja ihmettelyt, miten noin isoa vielä kuljetetaan rattaissa. Esikoinen lopetti rattaissa istumisen ennen 2,5-vuotispäiväänsä, ja hänen rattaissa istumistaan oli jaksettu ihmetellä jo yli vuoden ajan sitä ennen. Kuopus, joka siis on nyt 1,5 v ja edelleen rattaissa, sai jo 8 kk iässä kuulla että eikös noin ison pojan pitäisi jo kävellä! Sanoin, että tuskin pitäisi, eihän oma lapsesikaan kävele vaikka on vanhempi.

Esikoiseni myös puhui varhain, mikä oli omiaan lisäämään hämmennystä. Hän oli 1,5-vuotias kun häntä luultiin 3-4-vuotiaaksi. Kuopus ei vielä puolitoistavuotiaana paljoa puhu, rivien välistä olenkin usein saanut lukea miten jotkut luulevat häntä autistiseksi tms! Eräs nainen alkoi valittamaan minulle lapseni olevan huonokäytöksinen, kun ei vastannut kun hän kysyi tämän nimeä. Lapseni oli tuolloin alle vuoden ikäinen. Harva sen ikäinen kai esittelee itsensä kohteliaasti ventovieraille.

Moni myös vertaa omien vanhempien lastensa taitoja minun lasteni taitoihin: esimerkiksi eräs puistossa käyvä äiti vertaa jatkuvasti oman 3-vuotiaansa puhetta ja motorisia taitoja meidän puolitoistavuotiaan taitoihin. Lapset on saman mittaisia. Kerran suutuin, ja sanoin että olisihan se nyt helkutin outoa, jos sulla olisi niin vajaa kolmevuotias, että olisi joka asiassa puolta nuoremman tasolla! Ja jos huomaat, niin meidän esikoinen, joka on sun lapsesi kanssa precis samanikäinen, voittaa kyllä lapsesi lähes joka saralla (on ketterämpi, puhuu paremmin, jne) . Ei kovin korrektia, mutta meni hermot siihen jatkuvaan lässytykseen. Hiljenihän se akka sitten.

Usein huomaan kun joku ihmettelee, ja silloin sanon ihan suoraan, että lapset on vasta sen ja sen ikäisiä, vaikka ovatkin ikäistään suurempia. Silloin moni toteaa että ahaa, mä jo ihmettelinkin miksi...

Itse olen 181 cm pitkä, mieheni 194 cm, joten ei kai meidän lapsetkaan voi olla yhtä pikkuruisia kuin jonkun 150 ja 167 cm pitkän pariskunnan lapset :)
Puolitoistavuotiaamme on 94 cm ja esikoinen (3 v) on 112 cm.

Ai niin, meidän lapset olivat syntyessään 51 cm ja 2990 g (rv 40+2) sekä 55 cm ja 3870 g (rv 41+1). Eivät mitään jättejä siis, nuorempi oli aika pitkä. Hoikkia ovat molemmat edelleen, pituus huitelee kaikkien käyrien yläpuolella mutta paino on keskikäyrällä. Eivät liian laihoja ainakaan äidin ja neuvolan tädin mielestä, vaan hoikkia.

No täältä tulee vaan naapurin niitä muita mietteitä: naapurin poika on aina ollut iso ikäisekseen.

Ison kokonsa ja kohtuullisen taitonsa vuoksi lapsi on sijoitettu jalkapalloharrastuksessa 2 - 3 v vanhempien joukkueeseen, eikä se ole yksinomaan hyvä asia. Sieltä niitä vähän vääränlaisia isojen poikien puheita, sanoja ja muita tempauksia on sitten tarttunut tähän 'jättiläiseen', ja sieltä pikkuveljeen jne. Olen ymmärtänyt, että poika on vähän ihmeissään joukkuekaverien touhuista - lapsi joutunut esimurkkujen asioiden keskellle.

miksi vanhemmat suostuneet laittamaan vanhempien poikien joukkueeseen? Meidän poika pelaa jalkapalloa ihan oman ikäisten seurassa vaikka onkin monia yli päätä pidempi. mutta ei ne taidot ole sen parempia vaikka kokoa onkin. Maalivahtina yleensä onkin, ehkä kokonsa puolesta
;)

Mutta meilläkin noita tilanteita että poika joutunut tappeluihin herkemmin isompien poikine kanssa kun eivät ymmärrä että poika ei ole iältään yhtä vanha kuin he vaikka kokonsa puolesta näyttää siltä.
Yksikin äiti kävi just yks ilta valittamassa ovella kun meidän poika haukkuu pienempiään. Selviteltiin asiaa niin poika jota minun poikani on haukkunut on kolme vuotta vanhempi poikaani , mutta pienempi kokoisempi. Molemmissa pojissa oli vikaa, mutta tämä äiti ei millään uskonut että minun poikani menee vasta kolmannelle. sitten vain sanoi pojalleen että on se kumma että et pienemmilles pärjää :/

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Muita mietteitä?

Itse olen siis vain 162cm, esikon isä on 192cm. Hurja kasvu ei kuitenkaan lähellekään selity isän pituudella, hän kasvoi lapsena "normaalisti".

Poika on nyt 7v5kk ja mies eilen neuvolassa käydessämme mittasi pojan. Huimia tuloksia: 148cm 53kg :o

6kk oli 76,5cm 10580g
1v oli 86cm 13980g
2v oli 99cm 17,7kg
3v oli 109,3cm 21,4kg
4v oli 120,4cm 28,1kg
5v oli 127,7cm 34kg
6v oli 136,8cm 40,8kg

No meillä poika vasta 8kk, mutta pituutta löytyy jo 75,5cm ja painoa 12,8kg.
Itse olen 173cm ja mies 183cm.
Syntymämitat pojalla olivat 51cm ja 3515g.

mulla on esikoinen joka on pitkä, ei kuitenkaan ihan noissa mitoissa oo. ite en ota stressiä..kyllä mä uskon että kasvu hidastuu jossain vaiheessa. sulla (ap) vielä poika joten ei haittaa vaikka pojasta tuliskin 2m. meillä on neuvolatäti jo pelotellu että menkat ja muu kehitys voi tulla aikaisemmin ja että löytyy hormooneja mitä hidastais. ite en aio pumpata mun lapseen lääkkeitä koska ei täytä yhteiskunnan asettamia normeja. |O no, nyt vaan seurataa kasvua..

ja ite olen 155cm ja tytön isä 192cm

ja mitat tytöllä on:
synt.mitat: 50cm ja 3750g
6kk: 71,5cm ja 9865g
1v: 81cm ja 13kg
2v: 94cm ja 17kg
3v: 104cm ja 20kg
4v: 116,5cm ja 24kg
5v: 122,6cm ja 25kg

Ison kokonsa ja kohtuullisen taitonsa vuoksi lapsi on sijoitettu jalkapalloharrastuksessa 2 - 3 v vanhempien joukkueeseen, eikä se ole yksinomaan hyvä asia. Sieltä niitä vähän vääränlaisia isojen poikien puheita, sanoja ja muita tempauksia on sitten tarttunut tähän 'jättiläiseen', ja sieltä pikkuveljeen jne. Olen ymmärtänyt, että poika on vähän ihmeissään joukkuekaverien touhuista - lapsi joutunu esimurkkujen asioiden keskellle.

Ihan kuin meillä! :'(

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
mulla on esikoinen joka on pitkä, ei kuitenkaan ihan noissa mitoissa oo. ite en ota stressiä..kyllä mä uskon että kasvu hidastuu jossain vaiheessa. sulla (ap) vielä poika joten ei haittaa vaikka pojasta tuliskin 2m. meillä on neuvolatäti jo pelotellu että menkat ja muu kehitys voi tulla aikaisemmin ja että löytyy hormooneja mitä hidastais. ite en aio pumpata mun lapseen lääkkeitä koska ei täytä yhteiskunnan asettamia normeja. |O no, nyt vaan seurataa kasvua..

ja ite olen 155cm ja tytön isä 192cm

ja mitat tytöllä on:
synt.mitat: 50cm ja 3750g
6kk: 71,5cm ja 9865g
1v: 81cm ja 13kg
2v: 94cm ja 17kg
3v: 104cm ja 20kg
4v: 116,5cm ja 24kg
5v: 122,6cm ja 25kg

Meillä ei enää uskota kasvun hidastukseen itsestään, mutta toivotaan näin tapahtuvan! Itsekään en hormoni-hoitoa halua, mutta pakkohan se on jos jo esim 10 vuotiaana on tätä kasvukäyrää seuraten, niin 178cm.. :/ Pojan kengän koko on nyt 7 vuotiaana 40! Ja viimeisin pituusennuste oli 2,20m. Lääkäri sanoi, ettei yli 2 metriseksi päästettäisi ihan kuulemma oman terveytensä vuoksi.

Mulla onkin käynyt mielessä kaikenlaista, mm. voisiko kyseessä olla jokin harvinainen sairaus? Lyhentääkö elinikää? ja kaikkea tuolta väliltä ja vähän muualtakin.. Eli päässäni on alkanut välillä pyörimään kaikenlaisia ajatuksia :'(

Niin ja kuopustakin monet ovat sanoneet isoksi, vaikka mielestäni on pikkuruinen. (tietysti tulee isoveljeen verrattua) Hänellä eri isä, joka on 186cm.

Mittoja:

synt. 52cm 3850g
6kk 72cm 9560g
1v 81,6cm 12,7kg
1v 2kk 83,7cm 13,2kg

Niin ja kuopustakin monet ovat sanoneet isoksi, vaikka mielestäni on pikkuruinen. (tietysti tulee isoveljeen verrattua) Hänellä eri isä, joka on 186cm.

Mittoja:

synt. 52cm 3850g
6kk 72cm 9560g
1v 81,6cm 12,7kg
1v 2kk 83,7cm 13,2kg

Meidän poika on nyt 3v.4kk pituutta 110cm ja painoa 20,5kg. Ja kengän koko 29.
Eli aikasta pitkä ikäisekseen..? Ainakin jos leikkikavereihin vertaa.. ;)
Syntymä mitat olivat 53cm ja 3700g. Minä olen 169cm ja mies 179cm eli ihan sitä keskiluokkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Mittoja:

synt. 52cm 3850g
6kk 72cm 9560g
1v 81,6cm 12,7kg
1v 2kk 83,7cm 13,2kg

Meillä kuopus lähes samoissa mitoissa. Muistaakseni taitavat olla melko samanikäisiä, kuopus syntynyt 03/06.
Mulla on pituutta 179cm ja miehellä 199cm.

Muita mietteitä?

Poika on nyt 7v5kk ja mies eilen neuvolassa käydessämme mittasi pojan. Huimia tuloksia: 148cm 53kg :eek:

6kk oli 76,5cm 10580g
1v oli 86cm 13980g
2v oli 99cm 17,7kg
3v oli 109,3cm 21,4kg
4v oli 120,4cm 28,1kg
5v oli 127,7cm 34kg
6v oli 136,8cm 40,8kg

Meidän poika on 1v 7 kk ja jo nyt 91 cm pitkä sekä painoa 16 kiloa. Samankokoiset lapset jotka leikkii puhuvat jo ja ovat paljon kehittyneempiä kuin oma lapseni. Harmittaahan se kun ihmetellään ja kummastellaan kun poika ei vielä puhu tai ymmärrä kaikkea. Lisäksi auton turvaistuin alkaa käydä liian pieneksi ja silti ei ikänsä puolesta saisi istua vielä kasvot menosuuntaan. Kaupassa on pakko laittaa kärryyn istumaan kun ei osaa vielä kulkea nätisti vaikka kokonsa puolesta moni saattaa luulla että miksei noin iso lapsi jo kävele. Kaikenlaista harmia isosta koosta on ollut mutta silti olen iloinen että on terve ja iloinen lapsi.

Iso koko ihmetyttää koska olen 160 cm ja mies vain 173 cm pitkä. Tosin veljen seuraavaksi vanhin veli on 185 cm pitkä ja minulla pitkiä setiä suvussa.

Yhteistyössä