Vertaistukea Sepramin lopettamiseen! Vieroitusoireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhelin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhelin

Vieras
Olen aloittanut lääkityksen "purkamisen" elokuun puolivälin paikkeilla. Annostukseni oli 30 mg, josta vähensin 20 mg:n. Nyt on menty vähän pitemmän kaavan mukaan ja olen syönyt tuota kakskymppistä viitisen viikkoa. Nyt olen parina päivänä ottanut enää puolikkaan tabletin, eli 10 mg.

Nyt jännittää aivan hirveästi, että alkaako kohta vieroitusoireet, kun annos pienenee. Olen nimittäin kerran aiemmin yrittänyt lopettaa ja silloin viekkarit alkoivat tässä kymppimillisen kohdalla. Tiedän et tää on vähän tyhmää nyt oikein sitten jännittää tätä asiaa ja lietsoa itseänsä pelkoon, että jos ei pääsekään eroon tästä lääkkeestä. Niin ja tosiaan, ihan lääkärin suostumuksella tää lopetus tapahtuu ja hänen ohjeidensa mukaan.

Kuinka pitkään te olette lopettaneet Sepramia, (tai jotain muuta mielialalääkettä) ja tuliko pahoja vieroitusoireita? Miten selvisitte viekkareista? Tarvisin kovasti vertaistukea, että pääsisin eroon tästä lääkkeestä!

Nyt olis tarkoitus ottaa pari viikkoa tätä kymppiä, mutta itse mietin et voiko parin viikon jälkeen tehdä silleen, et ottais vaikka joka toinen päivä tuon puolikkaan ja sit aina vähentäis siitä, et joka kolmas päivä...?

Hei!

Jäin miettimään, millaisia pelkäämäsi vieroitusoireet ovat.. Nimittäin itse olen samaista Sepramia syönyt useampaankin otteeseen (ja tälläkin hetkellä), enkä ikinä lääkitystä purkaessani ole kokenut minkäänlaisia vieroitusoireita. Sen sijaan lopetettuani lääkkeen syönnin ovat ahdistuneisuusoireeni palanneet aina jossain vaiheessa takaisin. Ensimmäisen lopetuskerran jälkeen pysyin oireettomana pidemmän aikaa kun olin ehtinyt syödä lääkettä pitkään, mutta useampien uudelleen aloittamisten ja lopetusyritysten jälkeen (liittyivät raskauden suunnitteluun ja raskauksiin), kun yhtäkestoinen lääkkeen syömisaika oli ollut lyhyempi, oireet palasivat nopeammin. Olenkin nyt hyväksynyt sen, että tämä lääke on mun "seuralainen" loppuelämäni ajan. En halua todellakaan kyseenalaistaa noita vieroitusoiretuntemuksia tai lopettamispäätöstäsi koska en tiedä diagnoosistasi tai oirekuvastasi tms.mitään, halusin vain tuoda esiin oman kokemukseni siitä että ne oireet jotka itse olen kokenut pudotettuani annosta ovat olleet palaavia ahdistuksen oireita, kun lääkeannos ei ole ollut mulle riittävä. Toivotan sulle paljon tsemppiä tilanteeseesi!

Juurikin noin itse tein, että vähensin ensin annosta pienemmäksi, ja loppuvaiheessa kun annos oli jo pieni, niin otin hitusen enemmän niinä päivinä, jos viekkareita tuli, olo helpottui pian ja sain lääkkeen lopetettua kokonaan. Minulla vierotusoireet oli sellainen hermostunut olo, näin ihan karmeita unia, ja päästä selkään meni sellaisia outoja sähkömäisiä väristyksiä. Onneksi nuo oireet alkoi aika pian häviämään, nyt olen pärjännyt ilman lääkkeitä jo yli 3v :)

pikkuhiljaa lopettelin 20mg annoksesta,vieroitusoireina pisteet silmiss,näön sumetuminsta sellanen pyöryttävä olo ja kielen tunnottomuus? mut ei kestäny pahimmat kun viikon sit pienempiä oireita toinen viikko

Minulla aiheutti aikoinaan Sepramin lopettaminen hauskoja sähköiskutuntemuksia kasvoissa aina kun päätä käänsi. Sama tuli myös jos unohti parin päivän lääkkeet. Mutta meni parissa päivässä ohi eikä muuta tullutkaan. SE oli lähinnä hassua, ei ikävää.

Pelkäämäni vieroitusoireet ovat - no, en oikein tiedä. Ehkä pelkään vaan sitä mitä VOI tulla. Olen kerran aiemmin yrittänyt lopettaa Sepramin ja silloin mulle tuli noiden pään sähköiskutuntemusten lisäksi sellaista, että aivan kuin toinen puoli kasvoista olisi ollut puutuneena. Sydämen muljahtelu alkoi myös samaan syssyyn lopetusyrityksen kanssa.

Mulla on myös ollu noita sähkäreitä, jos oon unohtanut ottaa lääkkeen parina päivänä, että silleen ne on kyllä tuttuja, mutta noi kaikki muut jutut pelottaa. Nyt on kolmas päivä puolikkaan (10 mg) kanssa ja toisaalta jo mietin, et mitä jos nää kaikki viekkarit alkaa jo nyt niin kuinka pahoja ne sitten on kun olen kokonaan lääkkeettä. Haluan eroon tästä lääkkeestä ja mun täytyy siitä päästäkin eroon koska siitä ei ole enää mulle mitään apua.

Täytyy varmaan kehittää hirveesti tekemistä ja lähtee vaikka juoksulenkille jos tulee jotain tuntemuksia että sais ajatukset muualle. Alkoi nimittäin tuntumaan muka tuota "puutumista" alahuulessa kun kirjoitin tuon juttuni ja luin et jollain on ollu kielen tunnottomuutta... :P

Luin tuossa pikaisesti läpi valmisteyhteenvedon ja siellähän mainitaan sellainen kuin parestesia:

"Parestesia on tunnetila, jossa ihminen kokee kihelmöintiä, pistelyä tai tunnottomuutta kehossaan."

Eli ehkä tähänkin tunnetilaan pystyis nyt suhtautumaan jotenkin järkevästi, kun noi tuntohäiriöt luetellaan oikein tuolla virallisissa papereissa. Mutta joo, kuinka kauan nää MULLA sitten kestää!! Jos kolmantena päivänä kymppimillisellä jo näitä on, niin onko sama heittää lopuilla lääkkeillä vesilintua ja lopettaa Sepramin nappailu seinään?

Söin kolme vuotta Sepram 20mg.. Kun aloin vähentämään annostusta, omituisia oireita ilmeni heti parin päivän jälkeen! Oireet kesti siihen asti, kun olin ollut noin 3 viikkoa ilman lääkitystä.. ei mukavaa, mutta nyt olo on parempi kuin pitkään aikaan! :)

Itsellä oireita oli juuri tuo sähköiskun tunne päässä kun liikutti päätä tai katsoi ylöspäin, pahoinvointia, huippaamista, päänsärkyä, sekava olotila, ärtyneisyyttä... näitä melkein joka päivä.
Haittasihan nuo elämään sen jokusen kuukauden, mutta ei niitä kannata pelätä! Joillekin tulee jotain ja joillekin ei :)

moro!!söin kans jokusen vuoden sepramia eri annostuksilla ja yritän lopettaa...vähensin pikkuhiljaa ja söin 1/4 osaa 30mg napista varmaa melkee kuukauden lopuksi...silti on sähkötystä päässä ja ärtyneisyyttä sekä väsymystä ja pahoinvointia...aika paska lääke siis,en voi suositella Kellekään!!syö muuten seksihalut aika hyvin pois ja kaikki muutkin tunteet...tulee sellaseksi tasaseksi tallaajaksi??mulla se lääkitys lähinnä harhoihin ja harhaluuloisuuteen...tiedäpä sitten mitä tapahtuu kun on ollut pari kuukautta ilman??mutta nyt odotan Uutta aikaa innolla...kaipa ne viakkarit loppuu!!

Yhteistyössä