Hidas, laitoin tähän muutamia mielipiteitä teidän tilanteesta:
meillä ongelmakohdiksi on noussut seuraavat asiat:
- mies on kokopäivätyössä, mutta minä olen yliopisto-opiskelija - siis pienet tulot
Tässä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Me oltiin neuvonnassa aikana jolloin molemmat olimme työttömiä! Tämän kanssa ei ollut mitään ongelmaa siinä vaiheessa, toki tiesimme että ainakin jomman kumman on oltava töissä sitten kun papereita ollaan lähettämässä. Mutta siis jos miehesi on vakityössä niin sen pitäis kyllä riittää.
- olen sairastanut vakavaa masennusta, mutta olen parantunut siitä. käytän mielialalääkkeitä, mutta lähinnä estolääkityksenä. en tarvitse mitään hoitoa tällä hetkellä ja psykiatri antanut äärimmäisen myöntävän ja adoptiota tukevan lausunnon
Tässä voi olla ainoa kohta mistä voi tulla ongelma. Osassa paikoista sairastettu masennus ei ole ongelma, mutta ymmärtääkseni mitään lääkitystä siihen ei saisi enää olla käytössä. Tosin puoltava lääkärinlausunto on tietenkin hyvä asia.
- miehellä on ollut vuosia sitten hyvin lyhyt lievän masennuksen jakso
Tähän sama kun edelliseen
- minulla on vaikea ylipaino
Tämä varmastikin riippuu paljolti mahdollisista liitännäissairauksista tai siitä kuinka todennäköisesti tulisit niitä saamaan. Mutta jos nyt olet muuten terve niin luulen ettei siihen puututtaisi. Ymmärtääkseni vain Kiinaan on painoindeksiraja.
Adoptioneuvojamme on hyvin hyvin monesti painottanut meille sitä, että mahdollisuutemme adoptoida on aivan olemattomat ja että meidän kannattaisi ennemmin yrittää vaan omaa. Onko hän oikeassa?
Jos biologisen lapsen saanti on teille mahdollista niin siinä neuvoja varmasti on oikeassa että se todennäköisesti olisi onnistuessaan helpompi tie (kenelle tahansa). Jos et ole vielä ollut yhteydessä palveluntarjoajiin niin kannattaisi kysyä heiltä suoraan toivomanne kohdemaan kriteereitä. He osaavat varmasti sanoa myös onko samanlaisia perheitä ollut hakijoissa ja miten heihin on suhtauduttu. Samalla voisitte kertoa sosiaatyöntekijälle saamanne tiedot jos teidän käsitykset asiasta eroavat suuresti.