Vesi ja tissimaito asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Linetta

Jäsen
06.04.2008
69
0
6
Täysimetin poikaani reilun 4kk ja sitten aloitettiin kiinteät. Vettä en ole koskaan antanut, ennen kuin kiinteiden aloituksen yhteydessä olen YRITTÄNYT. Ei onnistu, ei millään. Poika vaan sylkee vedet suustaan ja näyttää nyrpeää naamaa :) . Olen yrittänyt tuttipullosta, nokkamukista, mukin reunasta ja lusikalla. Kaikilla sama homma.
Kiinteiden myötä kakka on muuttunut tosi kovaksi, jota tulee pari-kolme kertaa päivässä, aina yksi kikkare kerrallaan. Luumusta ei apua, Levolacia olen antanut vaihtelevasti, mutta ei sekään tunnu auttavan, senkin tehoon varmasti tuo vesi auttaisi...
JOTEN, miten ihmeessä saan pojun juomaan vettä?!?

Ja sitten toinen onkelma.... Poika on ollut tähän asti oikea tissipoika :) Nyt muutaman päivän ajan on tissiä syönyt hyvä jos kolme kertaa päivän aikana (+ yöllä kerran tai pari). Joko puree tissiin kivoilla kahdella hampaalla :kieh: tai alkaa itkemään ja kiehnäämään sylissä... Mistä tämä mahtaa johtua?
Yleensä annan kiinteän ruuan ensin ja sitten tarjoan tissiä 0,5-1 tunnin kuluttua ja ennen tämä on hänelle sopinut, mutta eilenkin oli tissittelyn välillä 6h!!!
Tuttelia ja Nannia olen niitäkin yrittäny antaa, mutta siinä toistuu sama kuin veden juomisessakin.
Ja tuon puremisen ansiosta, olen itsekin alkanut jänskäämään näitä imetyshetkiä....

Huoh, ahdistaa..... :/ Toivottavasti teillä on antaa hyviä neuvoja! :heart:

mä en osaa sanoa tuohon veteen muuta kun että tarjoot vaan niin ehkä sit tottuu makuun.meillä molemmat tytöt tykänneet vedestä ja juoneet sitä ahnaasti heti kun aloitin tarjoomisen.

tissittely on molempien kanssa vähentynyt kiinteiden myötä ja mukaan on tullut tuota levottomuutta tissillä ym. tämä kuopus ei enää päivällä tissiä syö,ainostaan illalla ja yöllä ja korvikekaan ei kelpaa että itsekin pähkin tuota maito-ongelmaa.

puremista on myös ollut molempien kanssa ja sen olen saanut "kuriin" ottamalla tytön aina irti kun puree ja sanon napakasti ja hieman äreällä äänellä EI.aika hyvin se on tuottanut tulosta.
lisäksi molemmat on leikkineet tissillä ja purreet aina imetyksen lopussa tai kun eivät sitä halua.opin ennakoimaan sen puremisen ajan kanssa ja imetys jatkui ekan kanssa 1v ja nyt kuopus 9kk.

en tiedä kauanko kiinteetä olette syöneet mutta imetys ja ne ruoka-asiat varmaan tasaantuu ajan kanssa.välillä tissin voi antaa ennen ruokailua?
mulla on molempien kanssa ollut niitä maitolakkotilanteita ja sit toisaalta välillä ei kiinteet kelpaa.

Meillä vesi ei myöskään maistunut pitkiin aikoihin. Nokkiksesta sitten alkoi pikkuhiljaa juomaan vettä(kaadettuaan ensin sitä itsensä päälle ja lattialle kymmeniä litroja.... =) ). Meillä vatsa oli myös kovana, koska eihän nuo vesimäärät suuria ole . Nyt olen alkanut juottaa korviketta ruoan kanssa ja lisännyt kaikkiin ruokiin nestettä niin paljon, että ovat "keittomaisia". Sotkua aiheuttaa syöttäessä tuo ruoan löysä koostumus, mutta uloste on muuttunut löysemmäksi. Korvike ei oikein tahdo maistua mukista, mutta luulen, että aika tekee tehtävänsä ja pian maistuu.
Noihin tissihommiin en osaa sanoa. Olisiko joku vaihe? Imetystukilistan sivuilta voi löytyä vinkkejä! Erttäin hyvät sivut!!

Meillä ei olla myöskään vedestä pidetty ja varsinkaan nokkamukeista.Kuukauden verran nyt ollaan hörpitty suoraan mukista ja se tuntuu olevan kivaa.Suurin osa kyllä valuu leukoja pitkin,mutta jotain menee masuunkin asti.Poika on 7.5 kk

Oletkos kokeillut antaa maitohappobakteereja masuun? Apteekista saa Gefiluksen maidottomia ja maidollisia versioita.Myös luontaistuotekaupasta saa vauvelille sopivia. Itse en ole kokeillut,mutta apteekista saa myös mallasuutetta jota voi antaa myös vauvoille kovaan vatsaan.Tulipa vielä mieleen,että voisit kokeilla vähän kiehauttaa tuoretta päärynää,mutta jos ei luumu auta niin ei ehkä päärynäkään.

Hei!

Tosta kovasta vatsasta... Meillä kans pojalla oli kova vatsa kun aloitettiin kiinteät. Luumusta yms ei ollut apua, mutta toi mallasuute auttoi ja sitten kun tuli ikää lisää niin masu taas toimii paremmin. Mä laitoi tota mallasuutetta joka aamu teelusikallisen puuron sekaan on kyllä loistava keksintö.
Meillä ei oikein juoda vettä eikä maito ,mutta elossapa poitsu on eiköhän ikä auta tohonkin asiaan.

Meillä alkuun ei vesi maistunut, mutta piiitkän totuttelun kautta siihen oppi.

Jos vielä syö yöllä, niin tarjoa jonain kertana vettä tuttipullosta.. unissaan ei heti hoksaa sylkeä pois.

Joskus täältä myös luin vinkin kovaan vatsaan.. sekoita veteen luumusosetta ja juota tuttipullosta! Tätä koitin pojalle, tosin huonolla menestyksellä, mutta josko siitä olisi teille apua :)

Ja pikkuhiljaa kun viljat tulee mukaan kuvioihin (aamupuuro ja iltapuuro) niin yleensä ne auttaa mahan toimintaan. Siihen asti meilläkin mentiin kovalla vatsalla.

Meilläkin kuopuksella on ollut ongelmia ummetuksen kanssa. Mutta en usko että veden juottaminen auttaa, sillä vauva kyllä osaa ottaa janoonsa riittävän määrän rintamaitoa. Rintamaidossahan on kuitenkin n. 90% vettä.

Vai onko lapsesi pissan määrä vähentynyt kiinteiden aloituksen myötä? Jos pissaa tulee niin kuin ennenkin, vauva saa edelleen tarpeeksi nestettä.

Veteen on tietenkin hyvä totutella kiinteiden myötä, mutta ei kannata ottaa stressiä vaikka menekki olisikin pieni.

Tarjoappa ensin tissiä ja sitten kiinteitä, jos vauva on vasta 4kk tms, niin ei ne kiinteät ole niin tärkeässä asemassa mahaa täyttämässä, kuin ämmä! Jospa se mahankin toiminta palautuisi kun nestettä saa sitten tarpeeksi =) Makuannoksiahan ne ruuat vielä tuossa iässä ovat, ei niillä pitäisi yksin mahaa täyttää

Yhteistyössä