vesirokko ja sen tarttuminen vauvaan??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinttuliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinttuliina

Vieras
eli tilanne on tämä: käytiin viime la kylässä jossa toisella lapsista oli ollut vesirokko pari viikkoa aijemmin. no, nyt sitten ma oli toiselle lapsista rokko puhjennut joten eka kysymykseni onkin, että eikös ole aika tod näk että on sitten tarttunu meillekkin tai siis meidän lapselle kun eikös se tartu jo pari päivää ennen rakkuloita?

sitten toisekseen miten paha rokko on jos tulee 1kk ikäselle? meillä pienempi vasta niin pieni niin onko sairaala reissu vai meneekö samalla kaavalla kuin isomman kanssa jos siis tulee?

ja sitten: meillä olis la itellä synttärit täällä mut uskallanko ottaa tän perheen tämän aijemmin sairastaneen lapsen tänne voiko hänelle olla tarttunut rokko uudestaan? tämä joka nyt on rokossa ei tietenkään ole tulossa mutta tämä kaksi viikkoa sitten sairastanut olis.. ja mitempä kehtaan sanoa ettei voi tulla :/

tulee jos on tullaksee, ei voi estää jos on altistus jo tapahtunut. älä ressaa asiosta joille et voi tehdä mitään, elä normaalisti se mikä eteen tulee sen mukaan.

Vesirokon voi sairastaa vaan kerran, ei se tartu uudestaan juuri sen sairastaneelle.

Ja joo, se tarttuu muistaakseni jo itämisaikana, aika hyvät mahdollisuudet on tartuntaan. Mutta rintamaito (jos imetät) suojaa yleensä vauvaa jos olet itse taudin joskus sairastanut. Itämisaika on 1-3 viikkoa joten tovin saatatte joutua odottelemaan tietoa onko tarttunut vai ei.

Vasta-ainetta on olemassa
Lue
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00550
Ja se aiemmin sairastanut ei voi enään tartuttaa sitä tautia

Silloin joskus kauan aikaa sitten kun sain esikoiseni samassa huoneessa oli myös yksi äiti jolla oli vanhempi lapsi kotona ja muistaakseni tämä lapsi (tai ihan lähipiiristä) joku lapsi sairastui vesirokkoon sillä aikaa kun äiti oli sairaalassa. Äiti mietti myös stiä että voiko mennä kotiin missä vaiheessa ja kysyi sitä sitten ainakin kätilöltä. Kätilö (ellei peräti lääkäri) kertoi sitten että noinkin pienellä on vielä se äidiltä saatu vastustuskyky ja muistaakseni siihen imetyskin osaltaan vaikutti.

Anteeksi kun muistikuvani on hatara mutta tapauksesta on reilut 20v aikaa....

Vesirokko on voinut tarttua, mutta ihan hyvn on voinut käydä niin että se ei ole tarttunut. Luulen, että vauva ei ole sitä tuolta kyläpaikasta saanut, mutta jos teillä on muita lapsia niin niille se on saattanut tarttua. Mutta että onko se aika todennäköistä niin sanoisin että ei. Mahdollista kuitenkin.

Jos vauva sen vesirokon saa, niin ottaisin yhteyttä heti lääkäriin. Tiedän itse muutamankin n 3kk iässä vesirokon sairastaneen ja se on mennyt ihan kotihoidossa. Mutta aina kannattaa kuitenkin olla varovainen noin pienen kanssa ja ottaa yhteys lääkäriin jos vesirokko puhkeaa.

Kyllä mä uskaltaisin ottaa sisaruksen lauantaina juhlimaan synttäreitä teille. Hän ei ole voinut rokkoa uudestaan saada ja hänen veirokkonsa on jo varmasti ohi. Mutta jos sinua itseäsi epäilyttää ottaa hänet kylään, niin ehdota että pidätte heille omat kutsut kun molemmat lapset on terveitä.

Yksi kysymys tähän loppuun: Miksi menitte kyläilemään perheeseen jossa yksi lapsista oli juuri sairastanut vesirokon? Ettkö tienneet että toinen lapsista ei ollut vielä sitä sairastanut ja näin ollen todennäköisesti sen saa n. kahden viikon kuluttua ekasta sairastuneesta?

itseasiassa en tienny että itämisaika on nuin pitkä. nyt vasta kun netistä tietoa etsin...aikasemmin olen luullu (perheen äitikin luuli) että tulee heti. tyhmästä päästä kärsii jne...

Itämisaika on sen 2-3vkoa ja sitä voi tartuttaa 2-3pvää ennen oireiden alkamista. Joskus pienet vauvat sairastavat tosi lievänä sen. Tiedän vauvan joka sairasti 2vkon iässä vesirokon, ja selvisi hienosti. Sairaalasta oli lähtiessä sanottu kun tiedettiin että perheessä on vesirokkoa, et jos tulee kuume, sit osastolle, muuten ei hätää jos yleisvointi hyvä. Muutamalla näpyllä selvisi vauva siitä rokosta.

[QUOTE="alkup";23159324]itseasiassa en tienny että itämisaika on nuin pitkä. nyt vasta kun netistä tietoa etsin...aikasemmin olen luullu (perheen äitikin luuli) että tulee heti. tyhmästä päästä kärsii jne...[/QUOTE]

Meillä iti molemmilla lapsilla aika tarkalleen 2 viikkoa. Mutta tuo 3 viikkoakin voi tosiaan mennä. Ja kyllä se tosiaan tarttuu jo itämisaikana, joten jos maanantaina puhkesi niin on se voinut launtaina tarttua. Aika näyttää, toivottavasti ei pahana tule eikä tartu vauvaan.

meillä meni näin vesirokkolaisten kanssa: edellisenä päivänä ennen kuin huomattiin esikoisella ekat oireet, oli meillä vieraita. he tulivat tasan 2vkoa sen jälkeen vesirokkoon. meidän muut lapset tuli 2pvää aikaisemmin kuin nämä vieraat, eli esikoiselta oli tarttunut 3pvää ennen oireita meidän muihin muksuihin.
viikon päästä kävi sisko "hakemassa" sitä lapsilleen, onnistumatta siinä. eli oli jo niin kuivia näpyt, ettei onnistunut, kuten ajateltiinkin. eikä myöskään meidän muut muksut tartuttaneet sitä siskoni lapsille, vaikka oli itämisaika meneillään. tästä siis voi päätellä, ettei se tartu koko itämisaikaa, vaan muutama päivä ennen oireita...
olipa sekavaa :)

Alle 3kk ikäisellä vauvalla on äidin suoja vesirokkoa vastaan. Jos siis imetät ja olet itse sairastanut vesirokon, ei pitäisi tarttua noin pieneen.
Muutenkin on paha mennä sanomaan tarttuiko vierailulta vesirokko vai ei. Ei se nyt ihan niin helposti tartu kuitenkaan. Jos on leikitty yhdessä niin silloin todennäköisesti tarttuu, mutta eihän kk vanha vielä leiki.

Mun on lapseni sairastanut vesirokon 2kk ikäisenä. En vienyt/soittanut lääkäriin asiasta. Lapselle tuli 2 vesirokkoa näkyviin, ei noussut kuumetta ja rintamaidolla "kävi" normaalisti.
Seuraavalla neuvolakäynillä asiasta mainitsin ja täti sanoi että luultavasti lapsesi sai vastaaineen eikä tule sitä enään sairastamaan. Pieni prosenttuaalinen mahdollisuu on että saattaa sen uudelleen sairastaa...

Niin ja minä en itse ole vesirokkoa sairastanut.

Viimeksi muokattu:
Silloin joskus kauan aikaa sitten kun sain esikoiseni samassa huoneessa oli myös yksi äiti jolla oli vanhempi lapsi kotona ja muistaakseni tämä lapsi (tai ihan lähipiiristä) joku lapsi sairastui vesirokkoon sillä aikaa kun äiti oli sairaalassa. Äiti mietti myös stiä että voiko mennä kotiin missä vaiheessa ja kysyi sitä sitten ainakin kätilöltä. Kätilö (ellei peräti lääkäri) kertoi sitten että noinkin pienellä on vielä se äidiltä saatu vastustuskyky ja muistaakseni siihen imetyskin osaltaan vaikutti.

Anteeksi kun muistikuvani on hatara mutta tapauksesta on reilut 20v aikaa....

Ootkohan ollu mun äidin kanssa samassa huoneessa? :) meillä oli vastaava tilanne ja lääkärin mukaan juurikin äidin vasta-aineiden olisi pitänyt suojata tartunnalta, mutta minä siis olen sairastanut vesirokon viikon vanhana ja jouduin eristyksiin teholle, eikä kukaan silloin tiennyt selviääkö niin pieni siitä. Mutta täällä vaan porskutellaan :) eli voi tarttua vastasyntyneeseenkin! Ja kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin jos vähääkään näyttää että rokkoa vauvaperheeseen on tuloilla..

Mun on lapseni sairastanut vesirokon 2kk ikäisenä. En vienyt/soittanut lääkäriin asiasta. Lapselle tuli 2 vesirokkoa näkyviin, ei noussut kuumetta ja rintamaidolla "kävi" normaalisti.
Seuraavalla neuvolakäynillä asiasta mainitsin ja täti sanoi että luultavasti lapsesi sai vastaaineen eikä tule sitä enään sairastamaan. Pieni prosenttuaalinen mahdollisuu on että saattaa sen uudelleen sairastaa...

Niin ja minä en itse ole vesirokkoa sairastanut.

no jos et saanut sitä edes silloin kun vauvasi sairasti sen niin todennäköisesti et tule sitä sairastamaankaan. tai olet sen sairastanut joskus aikaisemmin niin vähäoireisena että et ole huomannut

En saanut enkä aikaisemminkaan vaikka olen ollut vesirokkolaisten kanssa tekemisissä.
Äitini on saman lainen ja hän kävi joskus taanoin ottamassa vasta aine testit ja hänellä oli vasta aineet veressä. Siskoni ovat sen sairastaneet ja lääkäri sanoi että olen luultavasti saanut silloin kehoniin vasta aineet ja en sitä tulekkaan sairastamaan =).

Yhteistyössä