Vesirokkoa lapselle hakemaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
En varta vasten tautia hakisi. Vaikka se onkin usein lapsena sairastettuna lievä, ei se ole sitä kuitenkaan aina. Jälkitaudit ovat myös hyvin vakavia. Omantunnon tuskat olisivat melkoisia, jos lapselle tulisi jotain vakavia seuraamuksia tartunnan hakemisesta. Rokotus ennemmin, jollei tautia ole aikuisikään mennessä sairastettu tai vaikka muutenkin.

Peesaan.
Tähän asti ollaan kierretty kaukaa jos kuultu että perheessä jotain tarttuvaa tautia, ja samaa linjaa kyllä jatketaan tulevaisuudessakin.
Tietysti jos edellisenä päivänä ollaan kyläilty, ja seuraavana päivänä tauti puhkeaa, eihän sille mitään voi, mut tieten tahtoen ei lähdetä tautia hakemaan.

Suosittelen rokotetta kaikille raskautta suunnitteleville jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.Serkkuni sai rokon juuri synnytyksen aikoihin,joutui olemaan eristyksissä,erossa vauvastaan,kun vauva syntyi.

Muistelisin kuulleeni jostain, että vesirokkorokote voisi lisätä vyöruusua.

Se keskimääräinen yksi ihminen vuodessa, joka kuolee vesirokkoon, onko terve? Vai kenties joku, jolla sydänvika tai joku perussairaus?

Itse saattaisin vesirokon "hakea", tosin usein tarttuu hakemattakin kerhosta, muskarista, avoimesta, puistosta tms. Jos ei vaikka 10v mennessä ole sairastanut, niin sitten varmaan rokottaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Ja kysyin vain siksi, että kun meillä se rokotus ei tehonnut eli vasta-aineita ei tullut..
Samoin lääkäri sano että älkää uutta hakeko, sillä niiden tehovaste on ollu heikko.. Eli jos meille nyt sit vesirokko tulee niin se on mentävä heti kun huomaa niin lääkäriin.

Että älkää nyt ihan täysin siihen rokotteen voimaankaan luottako, ellette ole tarkistaneet asiaa!

Toki vesirokko voi tulla rokotteesta huolimatta, lähes kaikki taudit voivat tulla.

MUTTA: vesirokko tulee jos tullakseen rokotteesta huolimatta paljon paljon lievempänä. Tästä voi olla paljon apua.

Vesirokko-rokotetta on käytetty vuosia esim. potilailla joilla immuunivaste huono hyvin kokemuksin.

Itse olen ehdottomasti rokotuksen kannalla, mutta hirveän vähän ihmiset viitsii todeta rokotteen tehon puolen vuoden päästä rokottamisesta, sitä vain yritinkin sanoa, että käykää hyvät ihmiset sitten verikokeissa myös tsekkaamassa vasta-aineet :) Niinkin ikävästi voi käydä että lapsi sairastuu esim leukemiaan ja alkuun luullaan että rokote on tehonnut eikä sitten olisikaan, sillon on hyvä kysyä itseltään, miksei silloin tarkistettu asiaa, onhan se kuitenkin kallis rokote, niin eikö sitä olisi kiva tietää onko se toiminut :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se keskimääräinen yksi ihminen vuodessa, joka kuolee vesirokkoon, onko terve? Vai kenties joku, jolla sydänvika tai joku perussairaus?

Mun käsittääkseni (korjatkaa pliis, jos olen väärässä, en mä lääkäri ole :D ) itse vesirokko ei ole vaarallinen, mutta sen jälkitaudit tai seuraamukset voivat olla. Rakkulat voivat tulehtua ja aiheuttaa vakavia ongelmia. Rokko voi myös kehittyä keskushermoston tulehdukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäippä:
Mitäs mieltä olette. Kaverin kans aamulla juttelin puhelimessa j ahän kertoi että heidän 7 vuotiaalla on vesirokko. Ilmoitin että tulen käymään jos sopii, saisin sitten sen tuolle meidän kuopukselle. Esikoienn on sen sairastanut jo. Ollaan jo siellä viime viikollakin kylästelty (puolin jos toisinkin) ja tartunta on ehkä jo saatukkin, mutta aattelin lähtee varmistaan vain.

Mä en voi tajuta tällaista toimintatapaa, että lapselle haetaan rokkoa. Miksi et voi hakea rokotetta?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Mun käsittääkseni (korjatkaa pliis, jos olen väärässä, en mä lääkäri ole :D ) itse vesirokko ei ole vaarallinen, mutta sen jälkitaudit tai seuraamukset voivat olla. Rakkulat voivat tulehtua ja aiheuttaa vakavia ongelmia. Rokko voi myös kehittyä keskushermoston tulehdukseksi.

Näin juuri. Ja todennäköisesti se kuollut todella on sairastanut jotain muutakin sairautta, immuunivaste heikko ja imee ne jälkitauditkin.

Mitäs mieltä olette. Kaverin kans aamulla juttelin puhelimessa j ahän kertoi että heidän 7 vuotiaalla on vesirokko. Ilmoitin että tulen käymään jos sopii, saisin sitten sen tuolle meidän kuopukselle. Esikoienn on sen sairastanut jo. Ollaan jo siellä viime viikollakin kylästelty (puolin jos toisinkin) ja tartunta on ehkä jo saatukkin, mutta aattelin lähtee varmistaan vain.

Mä en voi tajuta tällaista toimintatapaa, että lapselle haetaan rokkoa. Miksi et voi hakea rokotetta?

Koska näillä näkymin tartunta on jo viime viikolla silloin taudista tietämättömänä saatu. Tuo tällä hetkellä vesirokkoa sairastava poika oli meillä kylässä parina päivänä ja me käytiin heillä myös parina päivänä.

Mä oon 43v eikä vieläkään oo ollu vesirokkoa, saan sen rokotteen itelleni pelkäsin kyllä kovaa kun esikoisen tarhas se riehu kevätalvel kun tyttöä odotin viimesilläni kun se on aikasta vaarallinen odotusaikana sain sen rokotteen reseptin varmuudeks että ois tyttö suojas jos mä sairastun mut ei sairastuttu en mä eikä poika. : )

Ja kysyin vain siksi, että kun meillä se rokotus ei tehonnut eli vasta-aineita ei tullut..
Samoin lääkäri sano että älkää uutta hakeko, sillä niiden tehovaste on ollu heikko.. Eli jos meille nyt sit vesirokko tulee niin se on mentävä heti kun huomaa niin lääkäriin.

Että älkää nyt ihan täysin siihen rokotteen voimaankaan luottako, ellette ole tarkistaneet asiaa!

Toki vesirokko voi tulla rokotteesta huolimatta, lähes kaikki taudit voivat tulla.

MUTTA: vesirokko tulee jos tullakseen rokotteesta huolimatta paljon paljon lievempänä. Tästä voi olla paljon apua.

Vesirokko-rokotetta on käytetty vuosia esim. potilailla joilla immuunivaste huono hyvin kokemuksin.

Itse olen ehdottomasti rokotuksen kannalla, mutta hirveän vähän ihmiset viitsii todeta rokotteen tehon puolen vuoden päästä rokottamisesta, sitä vain yritinkin sanoa, että käykää hyvät ihmiset sitten verikokeissa myös tsekkaamassa vasta-aineet :) Niinkin ikävästi voi käydä että lapsi sairastuu esim leukemiaan ja alkuun luullaan että rokote on tehonnut eikä sitten olisikaan, sillon on hyvä kysyä itseltään, miksei silloin tarkistettu asiaa, onhan se kuitenkin kallis rokote, niin eikö sitä olisi kiva tietää onko se toiminut :)

:/ Niin. Oletko itse käynyt sitten katsomassa vasta-aineet myös tav. neuvolarokotteiden jäljiltä? Esim. sikotauti-rokote kehittää vasta-aineita vielä huonommin kuin vesirokko-rokote.

Koska näillä näkymin tartunta on jo viime viikolla silloin taudista tietämättömänä saatu. Tuo tällä hetkellä vesirokkoa sairastava poika oli meillä kylässä parina päivänä ja me käytiin heillä myös parina päivänä.

Niin, mutta ajatuksesi oli joka tapauksessa tarkoituksella sairastuttaa lapsesi.Sitähän hehkutat jo tuossa otsikossakin. Mitä hauskaa siinä on, että isä on kotona mahdollisesti todella kipeiden lasten kanssa ja sinä pidät hauskaa jossakin. Itse en ainakaan pystyisi lähtemään minnekään, jos olisin itse syypää lapsen sairaana oloon. Et taida ymmärtää, että vesirokko ei välttämättä ole ihan pikkujuttu. Lapsella voi olla monta päivää 40 astetta kuumetta ja rakkulat voivat olla TODELLA kipeitä. Jälkitaudeista puhumattakaan. Erikoinen ajatusmaailma ap-äidillä.

:/ Niin. Oletko itse käynyt sitten katsomassa vasta-aineet myös tav. neuvolarokotteiden jäljiltä? Esim. sikotauti-rokote kehittää vasta-aineita vielä huonommin kuin vesirokko-rokote.

Jaaha, heti tartutaan tälläsiin kun täällä jotain vinkkiä koittaa ihmisille antaa. No perkule älkää tarkistako, unohtakaa koko homma. Kun pitää joka asiasta vääntää jotain toisen sanomaa vastaan... Ei jaksa aina tätä.

FAKTAA:
Suomessa käytännöllisesti katsoen kaikki sairastavat vesirokon. Aikuisväestössä on sairastumattomia vain 1-3 %. Valtaosa vesirokkotapauksista ilmaantuu ennen kouluikää, jolloin tauti on yleensä lievä. Vesirokon vakavuus nousee iän myötä.
Vesirokon jälkitaudit ovat harvinaisia. Yleisin ongelma on rakkuloiden raapimisen seurauksena ilmaantuva ihon tulehtuminen. Tulehtunutta aluetta on syytä hoitaa antibioottivoiteella ja joskus myös suun kautta annettavalla antibiootilla.
Myös korvatulehduksen tai harvemmin keuhkokuumeen ilmaantuminen vesirokon yhteydessä on mahdollista. Erittäin harvinaisena ongelmana voi vesirokon jälkeen ilmaantua keskushermoston tulehtumista, mikä ilmenee lähinnä lapsen kompurointina.

Vesirokkorokotus suositellaan annettavaksi kaikille 13 vuotta täyttäneille taudille alttiille henkilöille. Tässä ikäryhmässä komplikaatiot ovat yleisempiä kuin nuoremmilla.

lähde: Terveyskirjasto

Eli mieluummin lapsi sairastaa vesirokon pienenä, muttta jos ei sairasta pienenä niin silloin rokote on hyvä!

Yhteistyössä