vesirokon tartuttaminen tahallaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näppylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näppylä

Vieras
Meidän lapset on nyt 1v2kk, 2,5v ja 4,5v. Lapset eivät ole päivähoidossa eivätkä todennäköisesti menossakaan ainakaan ennen vanhimman ekaluokkaa. Muutenkin nähdään aika vähän muita lapsiperheitä ja pystytään kontrolloimaan siis hyvin, mitä tauteja meille kannetaan. Mutta arveluttaa tuo vesirokko, että pitäisikö se hakea väkisin meille että muksut kärsisivät sen ennen kouluikää? Itse en sitä niin haluaisi, asia tuli mieleen kun kaveri ehdotti että tulee lastensa kanssa "tuomaan" taudin meille.

Mitä mieltä? Minua ajatus tartuttamisesta ällöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mä oon sairastanu sen vasta kouluikäisenä eikä ollu paha sillonkaan.pääasia että sairastaa ennen aikuisikää

Ja vieläpä ennen teini-ikää.

Mutta eikö voi luotta siihen että se tulee kun tulee? Siis pitääkö se vasiten hakea?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos noin ällöttää niin kannattaisi rokottaa. Koulusta ja hoidosta kantavat kotiin jos vaikka mitä, myös sen vesirokon.

Tahallinen tartuttamienn ap:tä ällöttää.
Musta myös inha ajatus. Tulee kun tulee.

Mulla oli vesirokko 12v. ja se oli tosi paha. Omalleni kävin tartuttamassa sen tahallaan kun hän oli 1½v. ja selvisi muutamalla näpyllä, eikä itse edes huomannut koko rokkoa. Suosittelen hankkimaan sen pienille lapsille. :)

Jos noin ällöttää niin kannattaisi rokottaa. Koulusta ja hoidosta kantavat kotiin jos vaikka mitä, myös sen vesirokon.

Vesirokko ei ällötä (eikä muutkaan taudit, olen sairaanhoitaja), mutta väkisin tartuttaminen ällöttää.

mä ite sairasti vesirokon 10-vuotiaana ja tartutin sitten siinä rytäkässä pikkuveljen 1-v. mä olin kauttaaltaan näppyjen peitossa ja olo oli ihan hirveä. veli selvis parilla näpyllä eikä sen ollu yhtään mikään.

et tolta pohjalta, koita hakee se vesirokko muksuille nyt, pääsevät helpommalla

Mie tartutin isääni vesirokon muksuna loistavaan aikaan, juuri kun pikkusisko syntyi...ei päässyt iskä laitokselle juuri vierailemaan.
Voi olla paha aikuisiällä mutta en mäkään osais ajatella että oikein tarkoituksella tauti hommattaisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja näppylä:

Vesirokko ei ällötä (eikä muutkaan taudit, olen sairaanhoitaja), mutta väkisin tartuttaminen ällöttää.

No sitten ette tartuta. :)

Tulee vaan olo, että olen huono äiti kun en halua että kolme alle 5v on vesirokossa... maailma on omituinen paikka :P Mulla on jotenkin luonnostaan tarve toivoa, että lapset EI sairastu mihinkään...

jos mulla olis 3 sen ikäistä lasta kuin ap:lla niin en kyllä ihan vielä tahallani tartuttaisi.vesirokko kolmen noin pienen lapsen kanssa ei oo ihan pikkujuttu.Mutta jos ap jaksaa nähdä sen vaivan ja viikkojen karanteenin niin sitte tietysti.Itse en jaksais.Meidän pojalla oli 2 vuotiaana vesirokko ja se oli jo yhden lapsen kans semmosta häslinkiä,saati jos siinä olis ollu vielä kaks muuta pientä.

Miten sä oikein ajattelet tuon väkisin tartuttamisen? Et mukulat sullotaan keskenään säkkiin ja annetaan muhia siellä pöpöissä 10 minuuttia? Kyllä yleensä ihan normaali kyläilykeikka riittää kun lapset keskenään leikkii.

No sitten ette tartuta. :)

Tulee vaan olo, että olen huono äiti kun en halua että kolme alle 5v on vesirokossa... maailma on omituinen paikka :P Mulla on jotenkin luonnostaan tarve toivoa, että lapset EI sairastu mihinkään...

Kylla ne joskus sairastuu kuitenkin ja mieluummin nyt kuin aikuisialla loppuraskaudessa.

Mä olen aina pitänyt tuota tahallaan taudin hakemista pahana. Vesirokossakin kuitenkin on vakavia jälkitauteja eivätkä edes ole niin harvinaisia, kuin annetaan olettaa (lastenlääkäriltä kuultu tieto). Niin ottaako vanhemmat sitten loppuiäksi itselleen taakan, että jos on tartuttanut lapsensa tahallaan ja käykin sitten huonosti?
En minä ainakaan.

Miten sä oikein ajattelet tuon väkisin tartuttamisen? Et mukulat sullotaan keskenään säkkiin ja annetaan muhia siellä pöpöissä 10 minuuttia? Kyllä yleensä ihan normaali kyläilykeikka riittää kun lapset keskenään leikkii.

Ällöttää se, että tahallani aiheuttaisin lapselle huonon olon ja sairastumisen. Sama se millä keinolla. taudit otetaan vastaan kun ne tulee, pidetään hyvänä potilaita mutta ei tunnu hyvältä se, että väkisin sairastuttaisin.

En kävisi hakemassa. Koska vesirokon jälkitauteihin voi kuolla. Vaikka onkin harvinaista, niin jos juuri minun lapselleni kävisi niin, en voisi koskaan antaa itselleni anteeksi. Odottelisin, että tuleeko tauti vai ei, suunnilleen tuohon kouluikään, ja viim. 10 vuotiaalle ottaisin rokotteen.

Meillä esikoinen 10v eikä kukaan ole sairastanut sitä vieläkään! On käynyt mielessä tuo tahallaan hakeminen, mutta arveluttaa että jos jollekin tulee vakavia oireita niin sitten kaduttaa. Tulkoon kun on tullakseen, mieluiten tosiaan ennen murrosikää!

Yhteistyössä