Victoria Stilwell vai Cesar Millan? Vai joku muu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Cesar Milan saa täältä äänen. Käsittelee koiria koirina johdonmukaisesti. Ensin kuri, sitten liikunta ja sitten vasta hellyys ja namit. Pärjää vaarallistenkin koirien kanssa, ja kehittää ongelmakoiralle yksilöllisen hoitosuunnitelman ja sosiaalistaa koiria oman laumansa avulla.
Victoria vaikuttaa muka-jämäkältä hössöttäjältä.

[QUOTE="heh";22625375]No eipä siitä alistamisesta kyllä koiran opettamisessa mitään hyötyä oiskaan :) Ainoastaan silloin, kun on epäselvää, kuka on pomo.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä :)

Siis ei.. tarkoitan esim. 4kk rotikka uroksen murinaa, kun otat ruokakupin tai luun.

Mistäs tiedät, muriseeko koira luottamuspulaansa vai uhmatakseen ihmistä?

Liian moni tulkitsee koiraa päin hemmettiä, eli näkee uhoa ja uhmaa joka välissä. Sitten koiralle "näytetään kuka käskee" raivokkaalla selättämisellä, josta koira ei tajua hevon hemmettiä, koska se tehdään liian hitaasti, väärään aikaan tai väärällä fiiliksellä.

Tykkään kuitenkin Millanista. Sääli vaan, että moni apinoi hänen oppejaan väärin. Stillwell on turvallisempi, koska hänen metodeillaan voi tupelompikin kouluttaja onnistua.

[QUOTE="palma";22625489]Mistäs tiedät, muriseeko koira luottamuspulaansa vai uhmatakseen ihmistä?

Liian moni tulkitsee koiraa päin hemmettiä, eli näkee uhoa ja uhmaa joka välissä. Sitten koiralle "näytetään kuka käskee" raivokkaalla selättämisellä, josta koira ei tajua hevon hemmettiä, koska se tehdään liian hitaasti, väärään aikaan tai väärällä fiiliksellä.

Tykkään kuitenkin Millanista. Sääli vaan, että moni apinoi hänen oppejaan väärin. Stillwell on turvallisempi, koska hänen metodeillaan voi tupelompikin kouluttaja onnistua.[/QUOTE]

Kyllä koirasta huomaa, onko epävarmuutta vai uhmakkuutta. Sen eleet ja olemus uhkuu itsevarmuutta ja äänessä on selvää johtaja ainesta :) Ja eipä noi mun medotit oo metsään menny, kun kaikista on tullut kivoja laumanjäseniä ja mukavia työkoiria.

[QUOTE="palma";22625489]Tykkään kuitenkin Millanista. Sääli vaan, että moni apinoi hänen oppejaan väärin.[/QUOTE]

Siinä ohjelmassa lukee aina koulutuskohdissa, että "älä sovella näitä oppeja ilman ammattilaisen valvontaa".

Kyllä koirasta huomaa, onko epävarmuutta vai uhmakkuutta. Sen eleet ja olemus uhkuu itsevarmuutta ja äänessä on selvää johtaja ainesta :) Ja eipä noi mun medotit oo metsään menny, kun kaikista on tullut kivoja laumanjäseniä ja mukavia työkoiria.

Noh, mä veikkaan, että koska nelikuinen pentu on ihan kakara, se ei edes voi vielä osata luottaa ihmiseen niin paljoa, etteikö murisisi ruokakupillaan luottamuspulaansa. Sillä yksinkertaisesti ei ole vielä riittävästi kokemusta kyseisestä tilanteesta, etteikö se refleksinomaisesti murisisi jos sen herkkuja uhataan. Tän vuoksi on äärimmäisen typerää alkaa selättelemään koiraipanaa tuollaisesta syystä, koska sellainen vain murentaa luottamusta ihmiseen vakaana ja luotettavana pomona.

Onko omaa kokemusta? Minulla 4kk ikäinen rotikka uros tuli tervehtimään karvat pystyssä ja häntä taivasta kohti. Selätys ja luin lakia, eipä seuraavaa kertaa tehnyt.
Toinen murisi kunnolla, kun nostin syliin. Selätys ja eipä tehnyt toista kertaa.

Hemmetin usein törmään kentällä nimenomaan urospuolisiin rotikoihin, jotka jopa 2v uhmassa haastaa ohjaaja/omistajaa. Omani eivät enää suurena ole johtajuutta kyseenalaistaneet. Joten omiin kokemuksiin perustaen, jatkossakin tulen kakaralta ottamaan luulot pois, jos murisee. Helpompaa ne on pentuna alistaa ko 50kg vahvoina koirina, joilla on puruvoimaa.

Ja kyllä meillä jopa liiallisesta riehumisesta narttu alistaa kakaran, ei tartte edes murista.

Tuli sellanen mieleen, kun Cesarilla on se iso koiralauma ja se saa sen pidettyä rauhassa. Entä Victoria? Jos sil ois sellanen lauma niin olis oltava paljon nameja ja jatkuvaa good boy huutelua, et kaikki menis hyvin, vai? :)

Toisaalta, jos koira murisee kun otat siltä luun, ja alistat koiran sen jälkeen, niin miten koira sen jälkeen luottaa siihen, ettet aina vie siltä luuta ja murise entistä enemmän?

Koira on eläin eikä ihminen ja alistuminen/alistaminen on laumaeläimille ihan normaalia kommunikaatiota enkä nyt tarkoita mitään selätyksiä tms. Jos minä otan koiralta luun, niin sen tulee alistua kohtaloonsa nyt ja jatkossa eikä se sitä sen kummemmin jää pohtimaan. Johtaja saa viedä luun ilman murinoita.

[QUOTE="tööt";22627453]Koira on eläin eikä ihminen ja alistuminen/alistaminen on laumaeläimille ihan normaalia kommunikaatiota enkä nyt tarkoita mitään selätyksiä tms. Jos minä otan koiralta luun, niin sen tulee alistua kohtaloonsa nyt ja jatkossa eikä se sitä sen kummemmin jää pohtimaan. Johtaja saa viedä luun ilman murinoita.[/QUOTE]

Joo, mutta oikealla johtajalla ei oo mitään syytä viedä alempiarvoiselta ruokaa, vaikka se sen voiskin tehdä. Se on nimittäin itse jo syönyt. Jos koiralaumassa se johtaja kokoajan kävis alistamassa ja syömässä alempien ruuat, ni luuletko, et niillä ois luottoa siihen johtajaan?

Cesarin kannalla olen minä. Aivan upeaa koirien käsittelyä, mutta kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin, täytyy olla jo jonkin verran pohjaa koirien käsittelystä, että TV ohjelmista/kirjoista saa tarpeeksi irti. Cesarin metodeitahan ei ihan joka jannu vaan opi/ymmärrä, se vaatii taitoa.

Victoria kouluttaa sitten vähän "ihmisläheisemmällä" tyylillä, joka uppoaa varmasti tavan koiranomistajiin ja koulutusta on helppo soveltaa kotona.

Puolensa ja puolensa.

Onko omaa kokemusta? Minulla 4kk ikäinen rotikka uros tuli tervehtimään karvat pystyssä ja häntä taivasta kohti. Selätys ja luin lakia, eipä seuraavaa kertaa tehnyt.
Toinen murisi kunnolla, kun nostin syliin. Selätys ja eipä tehnyt toista kertaa.

Jos mua tulee pentukoira vastaan noin, niin hoidan tilanteen ensisijaisesti kehonkielellä, eli näytän, ettei muhun uhoilu tehoa. Jos koira jatkaa, vasta sitten otan fyysiset pakotteet käyttöön. Syliinnostettaessa olisin jatkanut hommiani murinasta välittämättä, koska jos alkaisin repiä koiraa lattialle selällen kesken noston, koira pääsisi osittain tavoitteeseensa eli sylistä alas. Ns. lain lukeminen pahalla äänellä koiran poskista kiinnipitäen on typerintä hommaa ikinä. Onhan se näyttävä koulutusshow, mutta jos koiran halutaan ymmärtävän omistajan käytöksestä jotain, käytetään fiksumpia keinoja;) Turid Rugaasin kirjaa Rauhoittavat signaalit kannattaa lueskella.

• Tykkää
Reactions: kampanisu
Unohtui lisätä tuohon sylijuttuun, ettäjos nuori koira murisee sliinnostettaessa, se todennäköisesti tekee sen, koska tuntee olonsa epävarmaksi ja turvattomaksi. Jos sen lisäksi ihminen vielä käy päälle selättelemään, niin miten koira voisi seuraavalla kerralla tuntea olonsa yhtään paremmaksi? Jos taas murinasta huolimatta syliin joutuu ja aikanaan pois, koira saatta jopa oppia, että homma onkin ihan turvallista ja mukavaa. Eli rauhallinen ihminen ja pim, koiran luottamus kasvaa.

Cesar. Eikä hänen koulutusmenetelmänsä ole alistava, joka niin väittää ei ymmärrä koirapsykologiaa.
Siinähän vaan toimitaan kuten koirat itsekin toimivat ja miten ne laumaeläiminä ymmärtävät niille ominaiset käyttäytymismallit ja keskinäiset signaalit.

En väitä, etteikö Stillwellinkin tyyli toimisi, mutta se on nimenomaan tyyli jolla ihminen kouluttaa koiraa, saa eri lajisen olennon tottelemaan. Siinä vaan ei välttämättä ymmärretä syvällisemmin koiran käytöksen motiiveja ja tarkoitusperiä.

Vai onko joku muka nähnyt koiran, joka kommunikoisi toisen koiran kanssa palkitsemalla tämän namilla, kun se käyttäytyy lajitoverin mielestä kivasti?

Cesar kun pystys kouluttaa ilman sähköpantaa niin sithän sitä vois jo verrata johonkin muuhunkin kouluttajaan. Eihän eläinrääkkääjää kukaan voi hyväksyä, vai voiko? Miks muut ihmiset pystyy kouluttamaan vaikeitakin koiria ilman sähköpantaa? Ja joo LIV:illä ei yllättäen näytetä niitä kohtia, kun eläinrääkkäys on suomessa kiellettyä, mut onhan netti täynnä pätkittyäkin videota.

Cesar kun pystys kouluttaa ilman sähköpantaa niin sithän sitä vois jo verrata johonkin muuhunkin kouluttajaan. Eihän eläinrääkkääjää kukaan voi hyväksyä, vai voiko? Miks muut ihmiset pystyy kouluttamaan vaikeitakin koiria ilman sähköpantaa? Ja joo LIV:illä ei yllättäen näytetä niitä kohtia, kun eläinrääkkäys on suomessa kiellettyä, mut onhan netti täynnä pätkittyäkin videota.

Cesar ei käytä sähköpantaa koirien koulutukseen,liv sensuroi ihan suotta niitä jaksoja sillä olen niitä myös kokonaisena nähnyt eikä niissä todellakaan rääkätty eläimiä ,haloo! Victorian koulutus metodit perustuvat jatkuvaan namien syöttämiseen eikä johtajuuteen kuten kunnon koiran omistajan kuuluisikin olla.

Yhteistyössä