Vielä ehtii eroamaan kirkosta vuodelle 2014!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirkoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toiset puhuvat elegantimmin:

"Religion: A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable." - Ambrose Bierce

"Surely the ass who invented the first religion ought to be the first ass damned" - Mark Twain

"Christianity is the most ridiculous, the most absurd and bloody religion that has ever infected the world." - Voltaire

"Reality is what it is, not what you want it to be." - Frank Zappa

"I am myself a dissenter from all known religions, and I hope that every kind of religious belief will die out." - Bertrand Russell

"There is not one redeeming feature in our superstition of Christianity. It has made one half the world fools, and the other half hypocrites."- Thomas Jefferson

"This would be the best of all possible worlds if there were no religion in it"- John Adams

"All thinking men are atheists." - Ernest Hemmingway

"The way to see by faith is to shut the eye of reason."- Ben Franklin

"Of all the tyrannies that affect mankind, tyranny in religion is the worst."- Thomas Paine

"I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ." Mohandas Gandhi

”Uskonnoton ymmärtää uskontoa yhtä huonosti kuin normaalikansalaiset psykoottisten harhakuvia” - Kari Enqvist

"Faith: not wanting to know what is true." - Friedrich Nietzsche

"It is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

"I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use." - Galileo

“Human decency is not derived from religion. It precedes it.”
? Christopher Hitchens

"We are all atheists about most of the gods that societies have ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins

"So far as religion of the day is concerned, it is a damned fake. Religion is all bunk." - Thomas Alva Edison

[QUOTE="ukko";29394722]Näin on parempi. Pysykää poissa minun elämästäni. Minäkin pysyn teidän. Ahvenanmaasta uusi luterilaisten Israel. Suomen muslimit samalle saarelle, niin saatte ihan rauhassa keskenänne larpata.[/QUOTE]

Kuka se täällä on "vajaapäinen", kysynpähän vaan. Breivik vertaus oli aika osuva, valitettavasti. Mene nuppitohtorille oikeesti, toi on jo harhaista ajattelutoimintaa.

Mul on rahhoo maksaa kirkolle veroja! :D hyvällä omalla tunnolla sitten lapsi kulkee kerhoissa ja on koululaisille puoli- ilmainen kesäkerho tiedossa. Koen saavani rahoille vastinetta ja jos joku muukin niistä hyötyy ( kuten seurakunnan työntekijät palkan muodossa) niin aina parempi!

Minulla oli jo ala-asteikäisenä jatkuvasti mielessä uskonnontunneilla mm. et kuinka joku voisi konkreettisesti todistaa kaikki vettenpäälläkävelemiset jne. Sit tajusin, että suurin osa noista teoista ja koko raamatun tarinasta perustuu vertauskuviin ja satuihin. Sitten ymmärsin kuinka hölmöjä ihmiset ovat, kun oikeasti uskovat vaikkapa rukoilemisella olevan jotain vaikutusta johonkin, jonka jälkeen tajusin, että uskovaiset ihmiset uskovat, kun haluavat omassa mielessään esimerkiksi saada anteeksi "syntejään" ja puhtaan mielen.

Sit vasta ymmärsin kuinka vastenmielistä koko touhu on, että muka jotain tekojaan pystyisi kuittailemaan sillä, että uskoo ja anoo jumalalta anteeksiantoa jne. Vanhemmalla iällä olen tajunnut, että kirkon pyörittäminen on vain suurta bisnestä.

Sitten oli vielä erittäin huonot kokemukset rippikoulusta ja se väkinäinen tuputtaminen uskoon tulemisista ja muusta, sekä koko ikäni olen asunut vanhoillisella paikkakunnalla.

Jos pystyy kyseenalaistamaan näitä uskon asioita, niin voi tosissaan miettiä kannattaisiko erota kirkosta. Kyseenalaistaminen on merkki siitä, että on realisti, eikä usko satuihin, vaikka olisivatkin ihan mielenkiintoisia.

Minulla oli jo ala-asteikäisenä jatkuvasti mielessä uskonnontunneilla mm. et kuinka joku voisi konkreettisesti todistaa kaikki vettenpäälläkävelemiset jne. Sit tajusin, että suurin osa noista teoista ja koko raamatun tarinasta perustuu vertauskuviin ja satuihin. Sitten ymmärsin kuinka hölmöjä ihmiset ovat, kun oikeasti uskovat vaikkapa rukoilemisella olevan jotain vaikutusta johonkin, jonka jälkeen tajusin, että uskovaiset ihmiset uskovat, kun haluavat omassa mielessään esimerkiksi saada anteeksi "syntejään" ja puhtaan mielen.

Sit vasta ymmärsin kuinka vastenmielistä koko touhu on, että muka jotain tekojaan pystyisi kuittailemaan sillä, että uskoo ja anoo jumalalta anteeksiantoa jne. Vanhemmalla iällä olen tajunnut, että kirkon pyörittäminen on vain suurta bisnestä.

Sitten oli vielä erittäin huonot kokemukset rippikoulusta ja se väkinäinen tuputtaminen uskoon tulemisista ja muusta, sekä koko ikäni olen asunut vanhoillisella paikkakunnalla.

Jos pystyy kyseenalaistamaan näitä uskon asioita, niin voi tosissaan miettiä kannattaisiko erota kirkosta. Kyseenalaistaminen on merkki siitä, että on realisti, eikä usko satuihin, vaikka olisivatkin ihan mielenkiintoisia.

Mulle ei ole KOSKAAN väkisin tuputettu kristinuskoa. Ei koskaan! Vaikka vanhempani ovat uskovaisia, on aina sanottu että itse tutkin ja päätän mihin uskon. Ei oo ollut rippikoulupakkoa. Rippikoulussa ei tuputettu, vaan kerrottiin asioista ihan niinkuin mistä tahansa muustakin asiasta.

Meidän Jumala on hyvä. Usko riittää ja se että pyrkii hyvään. Jumalalle ei tarvi uhrata mitään. Jumala on anteeksiantava. Jokainen meistä tekee syntiä. Ei tarvi käydä kirkossa "näyttäytymässä" muiden tähden, Jumalaa voi rukoilla halutessaan vaikka omenapuun alla. Näin mulle on opetettu. Eikä mua ole koskaan peloteltu helvetillä ja voideltu taivaalla. Niistä asioista me ei kuitenkaan päätetä. Uskon kuitenkin että täytyy tehdä hyvin vakavia rikoksia ja olla uskomatta että ei taivaaseen pääse. Kun itse pyrkii hyvään ja tuntee katumusta synneistään, uskon että pääsee taivaaseen.

Se että uskoo tai ei usko, ei kerro kyseenalaistamisesta mitään. Kyllä uskovakin voi kyseenalaistaa asioita ja uskoa joskus koetellaan. Uskoa ei voi ostaa eikä sitä voi pakottaa. Joillekkin se usko syttyy vasta myöhemmällä iällä tai kriisin keskellä, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.

Kuka se täällä on "vajaapäinen", kysynpähän vaan. Breivik vertaus oli aika osuva, valitettavasti. Mene nuppitohtorille oikeesti, toi on jo harhaista ajattelutoimintaa.

En ole tutustunut kyseisen hullun ajatusmaailmaan, joten enpä osaa kommentoida. Ketään minä en ole lahtaamassa, joten ainakin siinä on ero.

Kunhan uskovaiset hoitavat messunsa omassa yksityisyydessään eivätkä kahjoimmat hihhulit ottaisi osaa yhteiskunnan päätöksen tekoon, opetus- tai hoitotehtäviin, niin kaikilla olisi parempi olo ja päästäisiin ihmiskuntana eteenpäin vähän nopeammin.

Mulle ei ole KOSKAAN väkisin tuputettu kristinuskoa. Ei koskaan! Vaikka vanhempani ovat uskovaisia, on aina sanottu että itse tutkin ja päätän mihin uskon. Ei oo ollut rippikoulupakkoa. Rippikoulussa ei tuputettu, vaan kerrottiin asioista ihan niinkuin mistä tahansa muustakin asiasta.

Meidän Jumala on hyvä. Usko riittää ja se että pyrkii hyvään. Jumalalle ei tarvi uhrata mitään. Jumala on anteeksiantava. Jokainen meistä tekee syntiä. Ei tarvi käydä kirkossa "näyttäytymässä" muiden tähden, Jumalaa voi rukoilla halutessaan vaikka omenapuun alla. Näin mulle on opetettu. Eikä mua ole koskaan peloteltu helvetillä ja voideltu taivaalla. Niistä asioista me ei kuitenkaan päätetä. Uskon kuitenkin että täytyy tehdä hyvin vakavia rikoksia ja olla uskomatta että ei taivaaseen pääse. Kun itse pyrkii hyvään ja tuntee katumusta synneistään, uskon että pääsee taivaaseen.

Olet tainnut olla alusta asti vastaanottavainen. Kun lapsesta saakka näitä höpinöitä kuuntelee niin kyllähän se jäljet päähän jättää tuputtamattakin. Sen vuoksihan kirkko viimeiseen saakka haluaa pitää kiinni peruskouluissa tapahtuvasta aivopesusta. Vievät sitä päiväkoteihinkin vaikkei kukaan ole pyytänyt.

Kun olet vastaanottavainen et koe sitä tyrkytykseksi. Kun ei usko, niin kyllä aivan normaali peruskoulun uskonnon opetuskin sellaisena näyttäytyy. Minulla alkoi kirkastua vähän ennen koulua kun joulupukki-huijaus paljastettiin. Ymmärsin että kaikki aikuiset kertovat. Kun uskonnon tunnit koulussa alkoivat, minun oli hirvittävän vaikea pysyä paikallani koska tiesin että kaikki on puppua enkä pitänyt niitä satuja yhtään kivoina. Uskonnonopettaja oli myös luokanopettajamme ja opetti suurimman osan muistakin aineista. Häntä oli satujen vaikea ottaa tosissaan missään.

Joillakin kirkastuminen tapahtuu myöhemmin, joillakin ei koskaan ja joillain sitä ei tarvita. Minusta on jumalattoman härskiä että kirkko tunkee itsensä kouluhuin. Olkoot vanhempien asia huolehtia uskonnollisesta kasvatuksesta niin kuin lystäävät.

En lukenut ketjua, mutta juuri sen kun näpyttelin kirkosta eroamisen. Tarkoitus oli erota joluaattona, mutta sitten unohtui, hyvä päivähän se on tämäkin :) Lapset ja mies eivät kirkkoon ole kuuluneetkaan nyt vihdoin sain itse aikaiseksi erota.

[QUOTE="kuu";29396680]Olet tainnut olla alusta asti vastaanottavainen. Kun lapsesta saakka näitä höpinöitä kuuntelee niin kyllähän se jäljet päähän jättää tuputtamattakin. Sen vuoksihan kirkko viimeiseen saakka haluaa pitää kiinni peruskouluissa tapahtuvasta aivopesusta. Vievät sitä päiväkoteihinkin vaikkei kukaan ole pyytänyt.

Kun olet vastaanottavainen et koe sitä tyrkytykseksi. Kun ei usko, niin kyllä aivan normaali peruskoulun uskonnon opetuskin sellaisena näyttäytyy. Minulla alkoi kirkastua vähän ennen koulua kun joulupukki-huijaus paljastettiin. Ymmärsin että kaikki aikuiset kertovat. Kun uskonnon tunnit koulussa alkoivat, minun oli hirvittävän vaikea pysyä paikallani koska tiesin että kaikki on puppua enkä pitänyt niitä satuja yhtään kivoina. Uskonnonopettaja oli myös luokanopettajamme ja opetti suurimman osan muistakin aineista. Häntä oli satujen vaikea ottaa tosissaan missään.

Joillakin kirkastuminen tapahtuu myöhemmin, joillakin ei koskaan ja joillain sitä ei tarvita. Minusta on jumalattoman härskiä että kirkko tunkee itsensä kouluhuin. Olkoot vanhempien asia huolehtia uskonnollisesta kasvatuksesta niin kuin lystäävät.[/QUOTE]

No meillä taas vanhemmat ei ole uskossa, mutta niin vain itse uskon. Ja näin kävi ystävällenikin, ei ollut uskontotunneilla edes kun vanhemmat ei kuuluneet kirkkoon, mutta halusi sitten teini-iässä itse mennä riparille ja liittyä kirkkoon. Näinkin voi käydä, vaikka se teistä niin hullulta kuulostaisikin. Usko on vahva tunne, mulle on ihan se ja sama vaikka mieheni ei uskokaan, omaa uskoani sekään ei lannista :)

Ja mitä noihin valtion antamiin tukiin kirkolle tulee; antaa valtio tukia paljon muuallekin, vaikkei valtaväestö edes palveluja käyttäisi. Kirkkoon kuuluu reilut 4 MILJOONAA suomalaista, kuinkakohan moni suomalainen käyttää esim. kansallisoopperan palveluita? ;)

Suomessa vielä touhu on aika maltillista, mutta kuvitelkaapa sellaista, että Yhdysvalloissa joissain pitäjissä on evoluutio-oppi kielletty kouluissa ja luomisoppi on ainut sallittu teoria.

Miettikääpä myös sitä kuinka paljon pahaa esim. kristinusko on aiheuttanut maailmalla. Mennään "hyvässä tarkoituksessa" jonnekin viidakkoon viemään jumalan sanaa. Tukahdutetaan paikalliset "pakanauskonnot" ja opetetaan ihmisille kuinka kirkolle pitää maksaa ja jumala päättää kaikesta.

No meillä taas vanhemmat ei ole uskossa, mutta niin vain itse uskon. Ja näin kävi ystävällenikin, ei ollut uskontotunneilla edes kun vanhemmat ei kuuluneet kirkkoon, mutta halusi sitten teini-iässä itse mennä riparille ja liittyä kirkkoon. Näinkin voi käydä, vaikka se teistä niin hullulta kuulostaisikin. Usko on vahva tunne, mulle on ihan se ja sama vaikka mieheni ei uskokaan, omaa uskoani sekään ei lannista :)

Ja mitä noihin valtion antamiin tukiin kirkolle tulee; antaa valtio tukia paljon muuallekin, vaikkei valtaväestö edes palveluja käyttäisi. Kirkkoon kuuluu reilut 4 MILJOONAA suomalaista, kuinkakohan moni suomalainen käyttää esim. kansallisoopperan palveluita? ;)

No itse ainakin olisin valmis karsimaan myös kansallisoopperalta tällaisessa taloustilanteessa. Selvä pelihän tuo on, että jos ei yritys (olkoot nyt vaikkapa teatteri) pärjää omillaan, niin jossakin on vikaa = ihmisiä ei kiinnosta.

Suomessa vielä touhu on aika maltillista, mutta kuvitelkaapa sellaista, että Yhdysvalloissa joissain pitäjissä on evoluutio-oppi kielletty kouluissa ja luomisoppi on ainut sallittu teoria.

Sekin on jo aivan väärin että evoluutiota ja luomisoppia verrataan keskenään tai opetetaan rinnakkain. Onhan noita hölömöjä Suomessakin. Tältä vuosituhannelta mieleen tulee Kristillisten kansanedustaja Rauhala ja kasvatustieteen professori Puolimatka. Onneksi ovat yksittäistapauksia.

[QUOTE="Rane";29396748]Sekin on jo aivan väärin että evoluutiota ja luomisoppia verrataan keskenään tai opetetaan rinnakkain. Onhan noita hölömöjä Suomessakin. Tältä vuosituhannelta mieleen tulee Kristillisten kansanedustaja Rauhala ja kasvatustieteen professori Puolimatka. Onneksi ovat yksittäistapauksia.[/QUOTE]

Häh? Ajatteletko, ettei uskovaiset sitten usko evoluutioon? :laugh:

Häh? Ajatteletko, ettei uskovaiset sitten usko evoluutioon? :laugh:

Kyllä, pitää paikkansa, että osa uskoo vain siihen raamatun satuun, että kaikki tapahtui 7 päivässä jne.

Osa taasen uskoo niin, että tuo 7pv on vertauskuvallinen sille, että 7 päivää tarkoittaa tuhansia (tai miljooniakin) vuosia.

Osa uskoo evoluutioteoriaan, mutta sillä varauksella, että jumala on kaiken pistänyt liikkeelle.

Osa uskoo niin, että ymmärtää evoluutioteorian, mutta kieltää sen silti täysin.

Kirkko hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä. Sellaisia ovat ainakin hautaukseen ja väestörekisteriin liittyvät hommat. Yhtä hyvin hommat voisi tehdä joku muu instanssi ja niin varmasti tulevaisuudessa tapahtuukin.

Yhteisöveron keräämisestä kirkolle, ja kirkon yhteiskunnallisista vastuista luovutaan varmasti kun kirkon jäsenmäärä vastaa todellisten uskovaisten määrää. Nyt on jo tilanne se että kirkkoon kastetaan vähemmän kuin mitä sieltä kuolee pois ja siihen päälle vielä eroavat.

[QUOTE="Rane";29396781]Kirkko hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä. Sellaisia ovat ainakin hautaukseen ja väestörekisteriin liittyvät hommat. Yhtä hyvin hommat voisi tehdä joku muu instanssi ja niin varmasti tulevaisuudessa tapahtuukin.

Yhteisöveron keräämisestä kirkolle, ja kirkon yhteiskunnallisista vastuista luovutaan varmasti kun kirkon jäsenmäärä vastaa todellisten uskovaisten määrää. Nyt on jo tilanne se että kirkkoon kastetaan vähemmän kuin mitä sieltä kuolee pois ja siihen päälle vielä eroavat.[/QUOTE]

Tilastojen mukaan kirkon tulot eivät ole kuitenkaan pienentyneet eroamisista huolimatta, vaan päinvastoin kasvaneet.

Mie erosin äsken kirkosta, pitkään oon jo miettiny ja nyt sitten tein päätöksen.

[QUOTE="Rane";29396781]Kirkko hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä. Sellaisia ovat ainakin hautaukseen ja väestörekisteriin liittyvät hommat. Yhtä hyvin hommat voisi tehdä joku muu instanssi ja niin varmasti tulevaisuudessa tapahtuukin.

Yhteisöveron keräämisestä kirkolle, ja kirkon yhteiskunnallisista vastuista luovutaan varmasti kun kirkon jäsenmäärä vastaa todellisten uskovaisten määrää. Nyt on jo tilanne se että kirkkoon kastetaan vähemmän kuin mitä sieltä kuolee pois ja siihen päälle vielä eroavat.[/QUOTE]

Se on muuten hyvä, että siirtyy pois, kun ei yhteisö/kirkollisvero kata hautausten ym kuluja. Kirkkoon kuulumattomat kun edelleen haluavat papin toimittamaan hautausta jotta saavat tilat yms ilmaiseksi.

Se on muuten hyvä, että siirtyy pois, kun ei yhteisö/kirkollisvero kata hautausten ym kuluja. Kirkkoon kuulumattomat kun edelleen haluavat papin toimittamaan hautausta jotta saavat tilat yms ilmaiseksi.

Ei muuten ole tilat jne ilmaisia. Sekä kirkkoon kuuluvat, että kuulumattomat joutuvat maksamaan tilojen vuokraamisesta, papin vuokraamisest, syömisistä ym.

Enkä minä ainakaan halua pappia omiin hautajaisiini. En haluaisi myöskään arkkuun tai kirkkoon. Mutta kuolleena on paha tehdä päätöksiä, joten sukulaisten ehdoilla mennään, ellei sitten ole tehnyt jonkinlaista testamenttia siitä mitä haluaa ruumiilleen tehtävän.

Hautapaikasta ja muusta joutuu edelleen maksamaan veroista huolimatta.

Ei muuten ole tilat jne ilmaisia. Sekä kirkkoon kuuluvat, että kuulumattomat joutuvat maksamaan tilojen vuokraamisesta, papin vuokraamisest, syömisistä ym.

Enkä minä ainakaan halua pappia omiin hautajaisiini. En haluaisi myöskään arkkuun tai kirkkoon. Mutta kuolleena on paha tehdä päätöksiä, joten sukulaisten ehdoilla mennään, ellei sitten ole tehnyt jonkinlaista testamenttia siitä mitä haluaa ruumiilleen tehtävän.

Hautapaikasta ja muusta joutuu edelleen maksamaan veroista huolimatta.

No ei kyllä ole mitään papin palkkiota kirkkoon kuuluvilta, eikä kyllä kuulumattomaltakaan. Ja jos kirkko on ahne, niin kyllä olet sinäkin jos syömisetkin (pitopalvelu!!!) pitäisi olla ilmaista.

Minä esimerkiksi ehdin ennen kirkosta eroamistani maksaa noin 15 tuhatta euroa kirkollisveroa. Yhteisövero-osuus siihen päälle. Ja vielä lisäksi seurakunta veloittaa hautajaiskuluja kuolinpesältä erikseen kirkkoon edelleen kuuluviltakin. Eiköhän noilla kuopan kaiva.

Niin, kysymys kuuluu miksi ateistit ei sitten ole jo aikaa sitten perustaneet näitä instansseja?

Yhteistyössä