vielä elareista, mielipiteitä meidän tilanteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä 2 lasta, alle kouluikäisiä. Mä olen vielä vuoden kotihoidontuella nuorimmasta ja sitten töihin, saan kouraan varmaan n. 1200-1500e eli melkein saman kuin nyt. Yhteishuoltajuus, minä lähivanhempi ja lapset isällään joka toinen vkloppu. Mies tienaa verokortilla 2000e ja samanverran pimeistä töistä. Eli saa n. 3500e verojen jälkeen käteen. Maksaa elareita molemmista yht 300e. Molemmat asumme vuokralla ja vuokrakustannukset samansuuruiset.

Mutta pointtina se että miten voisin ikinä vaatia enempää kun miehen tuloista puolet on pimeenä. Mun mielestä tuo 300 kahdesta on pieni, ja summalla saa aina vaan vähemmän kun lapset kasvaa ja alkaa harrastaa.

Sinulle ei kuulu vaikka mies (EN YMMÄRRÄ MIKSI PUHUT MIEHESTÄ KUN SE ON EX-MIES) tienaisi tuhansia pimeenä. Se on hänen elämänsä ja hänen "ongelmansa". En tajua miksi aina halutaan kiskoa perkeleesti rahaa suhteen jälkeen. MIelestäni 300 on ihan helvetin hyvä ns. ylimääräinen raha. Ajattele, että sinunkin kuuluisi laittaa ns. se 300 omistasi lapsen elatukseen. Jos ei 300+ lapsilisät 200+ yh-korotukset + sinun osiosi ( 300 e) ei riitä lapsien elatukseen niin ihmettelen hyvin paljon.

Tämä on ikuisuus kysymyksiä, mutta olen edelleen sitä mieltä että lähivanhemmat haluavat "riistää" vain rahaa ajattelematta ollenkaan lasta. (Tämä ei toki päde kaikissa tapauksissa)

Rokkimakkaran tekstissä selviää hyvin tuo. "minäkin sain enemmän opiskelijana" Eli kun etävanhempi maksoi silloin enemmän elareita? Toivottavasti et tarkoittanut sitä.

Olen pahoillani jos nyt pahoitan jonkun mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta pointtina se että miten voisin ikinä vaatia enempää kun miehen tuloista puolet on pimeenä. Mun mielestä tuo 300 kahdesta on pieni, ja summalla saa aina vaan vähemmän kun lapset kasvaa ja alkaa harrastaa.

Onnistuiskohan se lisärahan saanti vaikka sillä että pidät mieheen hyvät välit ja keskustelette yhdessä tästä asiasta. Kai se mieskin sen ymmärtää että hän voisi antaa enemmänkin, kun kerran enemmän tienaa kuin mitä laskelmissa on laskettu?!

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
MIelestäni 300 on ihan helvetin hyvä ns. ylimääräinen raha. Ajattele, että sinunkin kuuluisi laittaa ns. se 300 omistasi lapsen elatukseen. Jos ei 300+ lapsilisät 200+ yh-korotukset + sinun osiosi ( 300 e) ei riitä lapsien elatukseen niin ihmettelen hyvin paljon.

"ylimääräinen raha"? et taida ymmärtää asiasta yhtään mitään? minun 1-vuotiaani osuus asumisesta on melkein 200e ja päivähoitomaksu saman verran. ruokaakin pitäisi jostain repiä.. että kyllä 150e olisi meillä aivan liian vähän elatusta.

MIelestäni 300 on ihan helvetin hyvä ns. ylimääräinen raha. Ajattele, että sinunkin kuuluisi laittaa ns. se 300 omistasi lapsen elatukseen. Jos ei 300+ lapsilisät 200+ yh-korotukset + sinun osiosi ( 300 e) ei riitä lapsien elatukseen niin ihmettelen hyvin paljon.

:o Mikä h****n ylimääräinen raha? Ei se mitään ylimääräistä rahaa ole, vaan isän osuus omien lapsiensa elatuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:

"ylimääräinen raha"? et taida ymmärtää asiasta yhtään mitään? minun 1-vuotiaani osuus asumisesta on melkein 200e ja päivähoitomaksu saman verran. ruokaakin pitäisi jostain repiä.. että kyllä 150e olisi meillä aivan liian vähän elatusta.

Jos päivähoitomaksusi on 200 euroa niin tulosi pitäisi olla aika pirusti, koska se on melkein maksimi päivähoitomaksusumma.

ja ennen kuin väläytät mitään asumisen kustannuksista, niin tuo 200euroa on noin neljäsosa kahden hengen talouden asumiskuluista ja ihan kohtuullinen pk-seudulla. ja edelleen, jos asuisin yksin, asuisin todellakin pienemmässä kämpässä.

Jos päivähoitomaksusi on 200 euroa niin tulosi pitäisi olla aika pirusti, koska se on melkein maksimi päivähoitomaksusumma.

juu, tuloni ovat "ihan pirusti", alle suomalaisen keskiarvon eli vähän reilu 2500 euroa. lasten isällä sen sijaan reilusti yli 4000e.

no kyllä taas joku luulee tietävänsä yh:n elämästä ja rahoista :D
Uskokaa jo, että mitään mystisiä YH-RAHOJA ei ole, on vain muutaman kympin korotus lapsilisään. Muita EI OLE ja piste!
Asumistuen määrä riippuu tuloista.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

:o Mikä h****n ylimääräinen raha? Ei se mitään ylimääräistä rahaa ole, vaan isän osuus omien lapsiensa elatuksesta.

Tarkoitan ylimääräisellä sitä, että ei esimerkiksi normaalissa parisuhteessa elävä saa "ylimääräistä" (anteeksi tämä sanakäyttö ) esim. 200 euroa kuukaudessa lapsen elättämiseen. Tulot voivat silti olla samat kuin yh:lla tai jopa pienemmän. Jos tämä henkilö vielä asuu esim. miehen kanssa joka maksaa elatusmaksuja sen 300-600 euroa kuussa ja heillä on yhteinen lapsi niin eipä yhteistulot päätä huimaa. Ja mistään ei tule ylimääräistä paria sataa.. Mutta "yksihuoltajalla" voikin olla uusi mies minkä kanssa eletään yhdessä ja silti hän saa edelleen joka kuukausi rahaa lapsen elatukseen, mitä taas tämä lapsen isä ei saa vaikka hänellä olisi uusi lapsi uuden naisen kanssa. En jaksa pidemmin selittää, mutta toivon että ymmärrät ristiriidan. (ok, yh-korotus häviää jne.. )

Ja Daa minkä kokoisen lukaalin tarvitset 1-vuotiaan kanssa ja se millainen asunto ja miltä alueelta vaikuttaa aika paljon vuokran suuruuteen.

Arvasin, että täällä vedetään tästä aiheesta herneet nenään.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Uskokaa jo, että mitään mystisiä YH-RAHOJA ei ole, on vain muutaman kympin korotus lapsilisään. Muita EI OLE ja piste!

Niin ja yh:t ei siis käy tämän mukaan töissä ja tienaa rahaa lapsen elämiseen vaan se on vain ja pelkästään kiinni ex-puolison rahoista?

Tarkoitan ylimääräisellä sitä, että ei esimerkiksi normaalissa parisuhteessa elävä saa "ylimääräistä" (anteeksi tämä sanakäyttö ) esim. 200 euroa kuukaudessa lapsen elättämiseen. Tulot voivat silti olla samat kuin yh:lla tai jopa pienemmän. Jos tämä henkilö vielä asuu esim. miehen kanssa joka maksaa elatusmaksuja sen 300-600 euroa kuussa ja heillä on yhteinen lapsi niin eipä yhteistulot päätä huimaa. Ja mistään ei tule ylimääräistä paria sataa.. Mutta "yksihuoltajalla" voikin olla uusi mies minkä kanssa eletään yhdessä ja silti hän saa edelleen joka kuukausi rahaa lapsen elatukseen, mitä taas tämä lapsen isä ei saa vaikka hänellä olisi uusi lapsi uuden naisen kanssa. En jaksa pidemmin selittää, mutta toivon että ymmärrät ristiriidan. (ok, yh-korotus häviää jne.. )

Ja Daa minkä kokoisen lukaalin tarvitset 1-vuotiaan kanssa ja se millainen asunto ja miltä alueelta vaikuttaa aika paljon vuokran suuruuteen.

Siis olen oikeasti yh, ei ole 'pimeetä' avomiestä ja mulla on kaksi lasta joista nuorempi on 1,5v. Ärsyttää vaan kun mies kehuskelee pimeillä tuloillaan eikä niistä penniäkään lasten hyväksi saata antaa. Asumistukeen vaikuttaa asunnon koko päällimmäsenä, tietyt neliöt vain huomioidaan.

Minäkin olen kahden alle kouluikäisen yh. Elatusmaksuja ei olla vielä sovittu, mutta en aio vaatia enempää kuin minimin, koska tiedän ettei miehellä ole varaa maksaa enempää.

AP voisi pyytää että mies osallistuisi lasten kustannuksiin, esim. maksaisi ja ostaisi ulkohaalarit tai talvikengät tai maksaisi jonkun harrastuksen.

Lasten elatus ei ole vain etävanhemman tehtävä, vaan siitä vastaa molemmat yhdessä. Ajatus on, että tavallaan molemmat osallistuu yhtä suurella osuudella, ap:n tapauksessa siis
* lapsilisä 303 e ja joitan senttejä päälle (sisältää yh-korotuksen, minä saan ainakin tuon verran kahdesta lapsesta
* elarit 300
* oma osuus lapsen elämisestä sama kuin elarit, 300 e

Lasten kuluihin on siis laskettu meneväksi asumiskuluineen, ruoka, vaatteet, hygienia jne 903 e (+ jokunen sentti päälle kun en nyt muista tarkkaan lapsilisän suuruutta kahdesta lapsesta + yh korotus)

Eli 451,50 euroa per lapsi per kuukausi.

Etävanhemman tehtävä on vain lasten elatus, ei sen lähihuoltajan.

Jos tuntuu ettei rahat riitä, toimeentulotukea voi aina hakea.

Ja olen samaa mieltä kuin jokunen tuolla myös: en ymmärrä miksi se etävanhempi pitää eron jälkeen kyniä puhtaaksi, onhan lasten isälläkin oikeus muuhunkin elämään kuin elatusmaksujen maksamiseen ja loppuelämä sitten vaan kituutetaan.

Ja jos ap.ta haittaa se että mies tienaa pimeenä, eikä hän itse pääse apajille millään tavalla ollenkaan, tee ilmoitus veroviranomaisille. Sillähän siitä pääset.

On ap:n asia miten paljon sitten käyttää lapsiinsa.

TARKOITAN "YLIMÄÄRÄISELLÄ" palkan ja lapsilisien jälkeen saatavaa rahaa, eli ns. "YLIMÄÄRÄISTÄ" rahaa, mitä ei esim. normaalissa parisuhteessa tule palkan ja lapsilisien lisäksi.

Liian vaikeaa ymmärtää?

Mä en kyllä vedä mitään herneitä nekkuun, mutta mua vaan ihmetyttää ton elatusavun nimittäminen ylimääräiseksi rahaksi. Mä väittäisin, että pomminvarmasti parisuhteessa se etävanhempi käyttää perheen ja lapsien elättämiseen ainakin sen verran rahaa, luultavasti hyvin paljon enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis olen oikeasti yh, ei ole 'pimeetä' avomiestä ja mulla on kaksi lasta joista nuorempi on 1,5v. Ärsyttää vaan kun mies kehuskelee pimeillä tuloillaan eikä niistä penniäkään lasten hyväksi saata antaa. Asumistukeen vaikuttaa asunnon koko päällimmäsenä, tietyt neliöt vain huomioidaan.

No mies kuulostaa typerältä (Anteeksi jos loukkaan), jos olette jutteluväleissä niin voisitte esim. keskustella jos mies haluaisi vaikka auttaa pyörien ja muiden ns. kalliimpien juttujen kanssa. Jos tosiaan on tarvetta. MIelestäni on vain VITTUMAISTA jos menet miehen pimeistä töistä valittamaan ulkopuolisille (minun mielipide)

TARKOITAN "YLIMÄÄRÄISELLÄ" palkan ja lapsilisien jälkeen saatavaa rahaa, eli ns. "YLIMÄÄRÄISTÄ" rahaa, mitä ei esim. normaalissa parisuhteessa tule palkan ja lapsilisien lisäksi.

Liian vaikeaa ymmärtää?

Onko sun liian vaikea ymmärtää sitä, että PARISUHTEESSA ihmiset jollain lailla yleensä ainakin JAKAVAT asumiskustannuksia, tai saattaa jopa olla ihan yhteiset rahat. Tällöin tuo sama summa, mikä eronneilla lasketaan elatusmaksuksi, tulee ikään kuin luonnollisesti kulutetuksi lapsiin asumiskustannuksien, vaatteiden ja ruoan maksamisen myötä. Se ei ole mitään YLIMÄÄRÄISTÄ vaan vanhemmalle kuuluva velvoite osallistua lapsensa elatukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:

Niin ja yh:t ei siis käy tämän mukaan töissä ja tienaa rahaa lapsen elämiseen vaan se on vain ja pelkästään kiinni ex-puolison rahoista?

Miksi sulla on noin noin katkeran hyökkäävä asenne? Oletko miehen kanssa jonka exä yrittää lypsää kaikki mitä irti saa? Mä ainakin haluan että kaikki menisi oikeudenmukaisesti lain mukaan. Sen takia en tykkää että noita pimeitä töitä ei lasketa ja ex pihistelee joka asiassa liittyen lapsiin.

Mä en kyllä vedä mitään herneitä nekkuun, mutta mua vaan ihmetyttää ton elatusavun nimittäminen ylimääräiseksi rahaksi. Mä väittäisin, että pomminvarmasti parisuhteessa se etävanhempi käyttää perheen ja lapsien elättämiseen ainakin sen verran rahaa, luultavasti hyvin paljon enemmänkin.

Se, miten sinä toimit, ei tarkoita että tusinan muut kolmetoista toimii samalla tavalla.
Tiedän yh-äitejä jotka eivät todellakaan uhraa yhtään ylimääräistä rahaa lapsiinsa. Eivät huoli lapselle osoitettua, esim. harrastuksen maksua, ei vaatteita tms. vaan halauvat rahana ylimääräistä ja miettivät kaiken aikaa miten voisi v aatia lasten isältä enemmän elatusmaksuja, koska oletus on, että ex-mies tienaa ja voi hyvin, koskapa ei kituuta onnettomassa läävässä nälkäkuoleman partaalla rääsyt yllään ja yksin, vaan on rakentanut eron jälkeen uuden oman elämän.... ja sekös ketuttaa, kun mies ei jäänytkään perään ruikuttamaan..

Yhteistyössä