Minäkin olen kahden alle kouluikäisen yh. Elatusmaksuja ei olla vielä sovittu, mutta en aio vaatia enempää kuin minimin, koska tiedän ettei miehellä ole varaa maksaa enempää.
AP voisi pyytää että mies osallistuisi lasten kustannuksiin, esim. maksaisi ja ostaisi ulkohaalarit tai talvikengät tai maksaisi jonkun harrastuksen.
Lasten elatus ei ole vain etävanhemman tehtävä, vaan siitä vastaa molemmat yhdessä. Ajatus on, että tavallaan molemmat osallistuu yhtä suurella osuudella, ap:n tapauksessa siis
* lapsilisä 303 e ja joitan senttejä päälle (sisältää yh-korotuksen, minä saan ainakin tuon verran kahdesta lapsesta
* elarit 300
* oma osuus lapsen elämisestä sama kuin elarit, 300 e
Lasten kuluihin on siis laskettu meneväksi asumiskuluineen, ruoka, vaatteet, hygienia jne 903 e (+ jokunen sentti päälle kun en nyt muista tarkkaan lapsilisän suuruutta kahdesta lapsesta + yh korotus)
Eli 451,50 euroa per lapsi per kuukausi.
Etävanhemman tehtävä on vain lasten elatus, ei sen lähihuoltajan.
Jos tuntuu ettei rahat riitä, toimeentulotukea voi aina hakea.
Ja olen samaa mieltä kuin jokunen tuolla myös: en ymmärrä miksi se etävanhempi pitää eron jälkeen kyniä puhtaaksi, onhan lasten isälläkin oikeus muuhunkin elämään kuin elatusmaksujen maksamiseen ja loppuelämä sitten vaan kituutetaan.
Ja jos ap.ta haittaa se että mies tienaa pimeenä, eikä hän itse pääse apajille millään tavalla ollenkaan, tee ilmoitus veroviranomaisille. Sillähän siitä pääset.
On ap:n asia miten paljon sitten käyttää lapsiinsa.