Vielä hammasasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sacha_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sacha_

Vieras
Kyselenpä vielä erikseen tällaista äskeisen hampaidenpesu- ja ksylitoliketjun innoittamana:oletteko koskaan käyttäneet pientä lastanne yksityisellä hammaslääkärillä Helsingissä/pk-seudulla ja jos olette, niin mistä paikasta olisi hyviä kokemuksia? Haluaisin viedä 1v3kk:n ekaan hammastarkastukseensa ja mielelläni teettäisin samalla sen kariesbakteeri/sylkitestin; tehdäänköhän niitä ylipäätään enää ja jos niin missä? Minkä ikäisenä olette vieneet lapsen ensimmäistä kertaa hammaslääkäriin?

Emme asu Suomessa, ja joka kerta kun olen yrittänyt asiasta puhua paikallisille tohtoreille, olen saanut osakseni lähinnä epäuskoista kulmakarvojen kohottelua ja hymyilyä.. Käyttäisin mielelläni hyväkseni seuraavan Suomen lomamme tähän hammaslääkärikäyntiin. Vinkkejä, kokemuksia?

Kannattais varmaan ihan soitella hammaslääkäriasemille. Käsittääkseni aika harva käyttää lastaan yksityisellä hammaslääkärillä (tai en ole ainakaan kuullut), kun asiat hoidetaan jokatapauksessa automaattisesti neuvolan kautta. Voi olla kuntakohtaisia eroja, mutta täällä Tampereella lapsen hampaat tarkistaa suuhygienisti, eikä suinkaan lääkäri. Sylkitesti varmasti onnistuu, kunhan vain mainitset siitä. Täällä tehdään jo raskausaikana äidille sylkitesti, ettei sitten välitä kariesbakteeria lapselle.

Minä suosittelen suuhygienistiä... kun vain joku osaisi antaa vinkin kuka olisi hyvä, yksityiset eivät varmaan ole tottuneet pienten suihin katsomaan juurikaan kun kaikilla hoituu tuo kunnallisella puolella... Tuskin hammalääkärikään kehtaa hirveästi laskuttaa koska ei noin pieneltä hampaita yksitellen katsota vaan enemmänkin se on sellainen suuhun kurkkaus ;)

Jo aikaa varatessa kannattaa mainita potilaan ikä ja se ettei asu Suomessa (eikä täten saa kela-korvausta) niin voi saada käynnin halvemmalla ja etenkin se, että lääkäri/suuhygienisti tietää miksi potilas tulee näytille eli että tuskin suu on ihan vinksallaan vaan että haluaa "saman tarkistuksen kuin muillakin".

Yhteistyössä