Vielä noista nimiäisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Tuli tuosta nimiäisketjusta mieleen, että onko oikeasti joku sitä mieltä, että nimiäiset on jotenkin huonompi juhla kuin ristiäiset, tai jotenkin muuten negatiivista? Ja jos on, niin olisi kiva kuulla perusteita.

nimiäiset on täyttä pelleilyä.:(

Osaatko selittää tarkemmin miksi ne ovat pelleilyä?

Mies nuhteli mua, että korjaa tuo ettei se nimenomaan ole mitään pelleilyä kun toiset antaa lapselleen nimen.
Mutta minä en vain osaa kyseistä juhlaa ottaa oikein tosissani. Onneksi meidän tuttavapiirissä ei kirkkoon kuulumattomia ole niin saamme nauttia ristiäisistä.:) Tää nyt on ilkeän kuuluista, mutta kun rehellistä mielipidettä pyydettiin.:(

En varmaan itse pystyisi nimiäisiin osallistumaan, jotenkin mulla tulee niistä olo kuin paha henki olisi läsnä.:(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Tuo on minunkin pointtini.. en halua päättää lapsen puolesta, että hän KUULUU kirkkoon. Eli toimii molemmin päin. Ja jos Jumala on olemassa, ei hän kysele kasteiden perään. =)

Kirkosta eroaminen on nykypäivänä todella helppoa, mutta kirkkoon liittyminen mikäli ei ole lapsena kastettu, on vaikeampaa. Jos siis lapsen kastaa hän voi netissä nappia painamalla erota kirkosta, mutta kirkkoon hän ei tuosta vaan voi liittyä. Joten eiköhän lapsi mieluummin kannata lapsi kastaa. Sinä et taida paljon kristinuskosta tietää...kaikki nimenomaan pohjautuu kasteeseen. Kasteella nimenomaan on suuri merkitys.

no huh-huh... jos lapsi Aikuistuttuaan tulee uskoon ja haluaa liittyä kirkkoon, niin tuskinpa siinä silloin on merkitystä, kuinka vaikeaa se liittyminen on. eikö kirkkoon kuulumisen pitäisi liittyä uskossa olemiseen??
itse olen eronnut kirkosta, koska en usko jumalaan, enkä todellakaan aio kastaa lapsiani "varmuuden vuoksi".

Mulle ristiäiset on tärkeä juhla uskonnollisen pohjan takia. Mä en voisi olla kastamatta lastani, siinä kun perusteena niin tärkeä asia.

Ymmärrän sen oikein hyvin. Mutta jos sitä uskoa ei ole pohjalla, silloin ei lasta tarvitse kastaa. Häiritseekö se, jos joku muu ei vietä ristiäisiä?

Sinänsä ei muilla ole oikeutta sanoa asiaan juuta eikä jaata...mutta nyt kun mielipiteitä kysyt, niin sanonpa omani. Onko vanhemmilla oikeus päättää lapsensa puolesta niin suurta asiaa, siis mitä se on vanhemmilta pois jos lapsi kastetaan? Mä en edes uskaltaisi ottaa sellaista riskiä, siis jos olisin ateisti, että olisinkin väärässä Jumalan suhteen eikä lapsi sen takia saisi kastetta. Jokainen tekee niinkuin tekee, tämä on mun mielipiteeni.

Minäpä kysyn puolestani onko vanhemmalla oikeutta päättää lapsensa puolesta mihin uskontokuntaan hän kuuluu ?
Ei ole koska lapsi on yksilö ja hänellä tulee olla päätösvalta omasta elämästään-tietysti sen mukaan minkä verran lapsella ikää on.Kun ikää tulee enemmän niin vastuuta ja päätösvaltaakin tulee enemmän.Mutta noin isoa asiaa kuin uskontosuuntausta ei kenelläkään ole oikeutta päättää lapsen puolesta.Ja mitä tulee siihen ettei nimenantojuhla ole virallinen juhla-kertokaa minulle missä on se lakipykälä joka sanoo että ristiäiset ovat virallista ja nimenantojuhla ei-kiitos;
Meidän lapsemme on siunannut pastori nimenantojuhlassa ja tilaisuus oli meille arvokas ja tärkeä,se että joku siunasi lapsemme ja toivotti hänelle onnea elämään.Meidän lapsemme SAA OSALLISTUA kirkon pitämiin tilaisuuksiin,kuten kerhoihin,kauneimpiin joululauluihin yms.Meidän lapsemme SAA päiväkodissa osallistua joulujuhlaan.Meidän lapsemme SAA OSALLISTUA hänet siunanneen uskontokunnan kerhoihin ja tilaisuuksiin,vaikkemme itse siihen seurakuntaan kuulukaan.Meidän lapsemme SAA LEIKKIÄ kaikkien lasten kanssa,riippumatta kansallisuudesta tai uskontokunnasta.Kun lapsemme menee kouluun hän SAA OSALLISTUA uskonnonopetukseen.Ellemme me vanhempina hänelle näitä oikeuksia sallisi vaan itsekkäästi ottaisimme häneltä pois mahdollisuuden tutustua maailmaan avoimin mielin ja silmin,kuinka hän voisi vanhempana valita tiensä itselleen sopivaksi ilman tietoa eri mahdollisuuksista.Tällä tavalla toimimalla kasvatamme hänestä suvaitsevaisen,ulospäinsuuntautuneen lapsen joka uskaltaa elää ja uskaltaa ottaa muutkin ihmiset huomioon menettämättä silti palaakaan itsestään.
Toivottavasti jokainen ymmärsi että meille todellakin on lapsi tärkeämpi kuin se että saisimme jonkun tietyn uskontokunnan ns.hyväksynnän.

Tuli tuosta nimiäisketjusta mieleen, että onko oikeasti joku sitä mieltä, että nimiäiset on jotenkin huonompi juhla kuin ristiäiset, tai jotenkin muuten negatiivista? Ja jos on, niin olisi kiva kuulla perusteita.

Mies nuhteli mua, että korjaa tuo ettei se nimenomaan ole mitään pelleilyä kun toiset antaa lapselleen nimen.
Mutta minä en vain osaa kyseistä juhlaa ottaa oikein tosissani. Onneksi meidän tuttavapiirissä ei kirkkoon kuulumattomia ole niin saamme nauttia ristiäisistä.:) Tää nyt on ilkeän kuuluista, mutta kun rehellistä mielipidettä pyydettiin.:(

En varmaan itse pystyisi nimiäisiin osallistumaan, jotenkin mulla tulee niistä olo kuin paha henki olisi läsnä.:(

juu, minusta se on enemmän pelleilyä, kun puhutaan höpöjä ristiäisissä. ja varsinkin vielä sitten, jos ei itse edes uskota...

No huh huh:"paha henki läsnä"...johan pompsahti.Ihan kuin vertaisit nimenantojuhlaa johonkin saatananpalvontaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No huh huh:"paha henki läsnä"...johan pompsahti.Ihan kuin vertaisit nimenantojuhlaa johonkin saatananpalvontaan ?

Tämähän on fakta :o Nimiäisissä siunataan koko perhe saatanalle, kuuluu osana siihen palvontaan ;)

Ihan mielenkiinnolla odotan, josko joskus päästään niitä nimenantojulia viettämään, että mitä sanoo anoppi :laugh: :laugh: Varmaan tykkää kyttyrää. Eipä sillä, ei ole munkaan suvussa vielä ketään kastamatta jätetty, vaan kertahan se olis ensimmäinenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Tuo on minunkin pointtini.. en halua päättää lapsen puolesta, että hän KUULUU kirkkoon. Eli toimii molemmin päin. Ja jos Jumala on olemassa, ei hän kysele kasteiden perään. =)

Kirkosta eroaminen on nykypäivänä todella helppoa, mutta kirkkoon liittyminen mikäli ei ole lapsena kastettu, on vaikeampaa. Jos siis lapsen kastaa hän voi netissä nappia painamalla erota kirkosta, mutta kirkkoon hän ei tuosta vaan voi liittyä. Joten eiköhän lapsi mieluummin kannata lapsi kastaa. Sinä et taida paljon kristinuskosta tietää...kaikki nimenomaan pohjautuu kasteeseen. Kasteella nimenomaan on suuri merkitys.

No eipä ollut mitenkään vaikeaa kun lapset 10 vuotta täytettyään halusivat kasteen.

Kyllä se munkin mielestä on pelleilyä, suorastaan jumalanpilkkaa, kun varmaan 70 % kastettavien vanhemmista ei oikeasti ole uskossa. Kyllä ihmisten pitäisi toimia uskomustensa mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:

Tämähän on fakta :o Nimiäisissä siunataan koko perhe saatanalle, kuuluu osana siihen palvontaan ;)

No kappas vaan,on mua noita-akaksi joskus sanottu mutta nyt olen jo saatana....Pitäsköhän tämä ottaa jonkunnäköisenä ylennyksenä....

Anteeksi teille! Ei olisi pitänyt vastata ollenkaan kun mulla tämmöinen mielipide. Kirjoitin vain mitä ihan oikeasti ajattelen. Mutta en kyllä saatananpalvontaan kuitenkaan vertaisi. Lähinnä tarkoitan Pyhän hengen puuttumisen tunnetta.

Anteeksi teille! Ei olisi pitänyt vastata ollenkaan kun mulla tämmöinen mielipide. Kirjoitin vain mitä ihan oikeasti ajattelen. Mutta en kyllä saatananpalvontaan kuitenkaan vertaisi. Lähinnä tarkoitan Pyhän hengen puuttumisen tunnetta.

Minusta on hyvä että vastasit, kiitos siitä. Haluan oikeasti oppia ymmärtämään miksi joistakin ne juhlat ovat jotain negatiivista, siis kun pientä lastahan siinä juhlitaan.

Mutta ei kai Pyhän Hengen tarvikkaan olla läsnä siellä, missä mihinkään sellaiseen ei uskota?

Täällä näköjään PERINTEISET ja viralliset ristiäiset poljetaan alas. Nimiäiset on taas sarjassa nyky-yhteiskunnan uudet keksinnöt ja koska ne nyt ovat niin nykyaiset ja muodikkaat, niin sellaiset pitäisi järjestää lapselle. Mikä tekee ristiäisistä jotenkin huonommat ja vähempi arvoiset nimiäisistä? Ja kyllä ristiäiset voi olla vanhemmille ihan uskonnollisestikin tärkeä tilaisuus, jossa halutaan lapsi nimenomaan liittää Jumalan lapseksi. Ken sitä ei hyväksy niin ei sitten hyväksy, mutta ei sitä myöskään tarvitse alkaa mitenkään pilkkaamaan. Ja mä en edelleenkään ymmärrä mitä pahaa siitä lapselle koituu jos vanhemmat haluavat lapsen kastaa kristinuskoon?

Täällä näköjään PERINTEISET ja viralliset ristiäiset poljetaan alas. Nimiäiset on taas sarjassa nyky-yhteiskunnan uudet keksinnöt ja koska ne nyt ovat niin nykyaiset ja muodikkaat, niin sellaiset pitäisi järjestää lapselle. Mikä tekee ristiäisistä jotenkin huonommat ja vähempi arvoiset nimiäisistä? Ja kyllä ristiäiset voi olla vanhemmille ihan uskonnollisestikin tärkeä tilaisuus, jossa halutaan lapsi nimenomaan liittää Jumalan lapseksi. Ken sitä ei hyväksy niin ei sitten hyväksy, mutta ei sitä myöskään tarvitse alkaa mitenkään pilkkaamaan. Ja mä en edelleenkään ymmärrä mitä pahaa siitä lapselle koituu jos vanhemmat haluavat lapsen kastaa kristinuskoon?

Minä en ainakaan polje ristiäisiä, ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että kukin järjestää juhlat elämänkatsomuksensa mukaan. Eli jos on uskossa ja kuuluu luterilaiseen kirkkoon, niin toki silloin ristiäiset ovat oikea valinta.

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi jonkun mielestä perheen, joka ei ole uskossa (tai uskoo Raamatun mukaan vain uskovien kasteeseen) pitäisi kastaa lapsensa. Ja tätä minä siis yritän ymmärtää.

Ja miksi meillä oli nimiäiset, johtuu juuri siitä, että ollaan uskonnoton perhe ja sen lisäksi olen ihminen, joka rakastaa juhlia ja niiden järjestämistä, ja totta kai halusin juhlia elämäni hienointa saavutusta.

Minä en ainakaan polje ristiäisiä, ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että kukin järjestää juhlat elämänkatsomuksensa mukaan. Eli jos on uskossa ja kuuluu luterilaiseen kirkkoon, niin toki silloin ristiäiset ovat oikea valinta.

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi jonkun mielestä perheen, joka ei ole uskossa (tai uskoo Raamatun mukaan vain uskovien kasteeseen) pitäisi kastaa lapsensa. Ja tätä minä siis yritän ymmärtää.

Ja miksi meillä oli nimiäiset, johtuu juuri siitä, että ollaan uskonnoton perhe ja sen lisäksi olen ihminen, joka rakastaa juhlia ja niiden järjestämistä, ja totta kai halusin juhlia elämäni hienointa saavutusta.

mimmonen ohjelma teidän nimiäisissä oli? ainoa kerta kun olen "ollut läsnä" nimiäisissä, oli eräs radio-ohjelma, jossa siis oli erään perheen nimiäiset alusta loppuun. siis niiiiiiiiin hirveät juhlat, et meinas siin radion ääressä mennä pissi housuun silkasta myötähäpeästä. se oli siis niiiiin noloa. siel 2 miestä ja 3 naista laulo ilman säestystä vauvalle aivan penkin alle mörri möykkyä silleen niinkuin kummilahjana etc.etc.

Alkuperäinen kirjoittaja vieläkin nolottaa:
mimmonen ohjelma teidän nimiäisissä oli? ainoa kerta kun olen "ollut läsnä" nimiäisissä, oli eräs radio-ohjelma, jossa siis oli erään perheen nimiäiset alusta loppuun. siis niiiiiiiiin hirveät juhlat, et meinas siin radion ääressä mennä pissi housuun silkasta myötähäpeästä. se oli siis niiiiin noloa. siel 2 miestä ja 3 naista laulo ilman säestystä vauvalle aivan penkin alle mörri möykkyä silleen niinkuin kummilahjana etc.etc.

Meillä kohotettiin alussa malja lapselle ja toivotettiin tervetulleeksi sukuun. SItten minä pidin puheen, jossa lähinnä kerroin tuntojani tuoreena äitinä ja lopuksi luin yhden ikivanhan kansanrunon. Sitten mies kertoi nimen historiasta (nimi oli kerrottu heti laitoksella) ja miten päädyttiin siihen. Sitten anoppi piti puheen sukupolvien ketjusta, hän on loistava puhuja, tehnyt sitä ihan ammatikseen. Lopuksi esittelin siviilikummit ja allekirjoitimme todistukset. Sitten oli notkuva pöytä kylmine huomineen ja kakkukahvit päälle.

Mekon olin ommellut itse, hääpukuni jämäkankaista ja kirjoin siihen silkkiruusuja. Kaikki oli ihanaa
:heart:

Minusta on hyvä että vastasit, kiitos siitä. Haluan oikeasti oppia ymmärtämään miksi joistakin ne juhlat ovat jotain negatiivista, siis kun pientä lastahan siinä juhlitaan.

Mutta ei kai Pyhän Hengen tarvikkaan olla läsnä siellä, missä mihinkään sellaiseen ei uskota?

Niin kai sitten. :) HYvät yöt!!:)

Meillä oli nimiäiset. Kerrottiin lapsen nimi (kutsumanimi oli tosin jo kaikkien tiedossa ) ja miksi siihen nimeen oli päädytty. Sen jälkeen kerrottiin siviilikummien nimet ja kummit allekirjoittivat "kummisopimuksen". Tämän jälkeen syötiin ja juotiin kahvit sekä otettiin hirrviä määrä valokuvia :D juhlat oli kaikkien mielestä kivat ja pappia ei tainneet kaivata muut kuin minun ja miehen mummot... miehen mummu oli varuiksi ottanut virsikirjankin mukaan, että jos vaikka sittenkin laulettaisiin joku virsi ;) meillä ei siis ollut ohjelmaa, koska se ei tuntunut luontevalta. Enkä tuntenut pahan hengen läsnäoloa, vaan yhteenkuuluvuuden ja uudesta suvun jäsenestä iloitsemisen tunteita.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Meillä oli nimiäiset. Kerrottiin lapsen nimi (kutsumanimi oli tosin jo kaikkien tiedossa ) ja miksi siihen nimeen oli päädytty. Sen jälkeen kerrottiin siviilikummien nimet ja kummit allekirjoittivat "kummisopimuksen". Tämän jälkeen syötiin ja juotiin kahvit sekä otettiin hirrviä määrä valokuvia :D juhlat oli kaikkien mielestä kivat ja pappia ei tainneet kaivata muut kuin minun ja miehen mummot... miehen mummu oli varuiksi ottanut virsikirjankin mukaan, että jos vaikka sittenkin laulettaisiin joku virsi ;) meillä ei siis ollut ohjelmaa, koska se ei tuntunut luontevalta. Enkä tuntenut pahan hengen läsnäoloa, vaan yhteenkuuluvuuden ja uudesta suvun jäsenestä iloitsemisen tunteita.

Minäkin mietin että mistä niitä teennäisiä juhlia löytyy, kun kaikilla täällä tuntuu olevan lämpimät juhlat.

Yhteistyössä