vieläkö sinä itket? - päiväkodin kommentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jatkuuko se itkeminen siellä tarhassa pitkäänkin lähtösi jälkeen. Yleensähän se loppuu heti kun ovi kolahtaa. Ainakin meillä se oli lapselta tällaista. Jos näin niin en näe mitään pahaa hoitajan kommentissa.On ehkä vähän harmistunut siitä pelleilystä.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä ok:
Kuulehan Timppa toiset lapset vaan on herkempiä tai hitaammin lämpeneviä jne kuin toiset. Ihan niin kuin toiset aikuisetkin. Että kyllä se ihan normaalia on. Oma kuopukseni 3.5 vee itkee aika usein edelleen äidin perään hoitoon jäädessään, vaikka siellä sitten hyvin viihtyy ja pärjää. Ja ihan normaali perusterve lapsi on.

Tottakai se on äidin mielestä normaalia jos lapsi perään itkee. Ja ainahan se oma lapsi kaikin puolin kunnossa on muutenkin. Mutta jotenkin se vain ulkopuolisesta oudolta tuntuu jos noin isot lapset vielä kuukausien jälkeen jäävät perään tursaamaan. Ihan kuin kaikki asiat ei olisi mennyt aina putkeen.

Jos mun lapset itkisi vielä kuukauden jälkeen mun perään, niin vaihtaisin oitis hoitopaikkaa. Jos lapsi ei halua jäädä hoitoon, niin jotainhan siellä on vialla. Olisiko perhepäivähoito parempi lapsellesi? Mä ainakin haluan, että lapset jää mielellään hoitoon, ja jos niin ei käy, niin lapsi ei ilmeisesti koe oloaan turvalliseksi hoidossa, ja silloin on syytä vaihtaa paikkaa.

Olen samaa mieltä useiden vastaajien kanssa, ei ole ihan normaalia että kuukausienkin jälkeen lapsi itkee hoitoon jäädessään. Jotenkin tuo toimintamalli on nyt jäänyt lapselle päälle, ja siitä tulisi opetella eroon. Ap:n on tehtävä muutoksia, jotta kierre saadaan katkaistua. Juttele asiasta päiväkodin kanssa, ottakaa vaikka kausi jolloin vain isä vie hoitoon, vaihtakaa hoitopaikkaa jos ette ole pk:iin tyytyväisiä, tai jokin muu uusi rutiini tuohon hoitoon viemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä ok:
Kuulehan Timppa toiset lapset vaan on herkempiä tai hitaammin lämpeneviä jne kuin toiset. Ihan niin kuin toiset aikuisetkin. Että kyllä se ihan normaalia on. Oma kuopukseni 3.5 vee itkee aika usein edelleen äidin perään hoitoon jäädessään, vaikka siellä sitten hyvin viihtyy ja pärjää. Ja ihan normaali perusterve lapsi on.

Tottakai se on äidin mielestä normaalia jos lapsi perään itkee. Ja ainahan se oma lapsi kaikin puolin kunnossa on muutenkin. Mutta jotenkin se vain ulkopuolisesta oudolta tuntuu jos noin isot lapset vielä kuukausien jälkeen jäävät perään tursaamaan. Ihan kuin kaikki asiat ei olisi mennyt aina putkeen.

Kyllä minustakin tuntuu, että lapsi tuossa tapauksessa itkee äitinsä perään siksi, että tietää ettei tuolla tarhassa saa kaikkea periksi, niin kuin saisi äitiltään.

Alkuperäinen kirjoittaja tilitantti:
Jos mun lapset itkisi vielä kuukauden jälkeen mun perään, niin vaihtaisin oitis hoitopaikkaa. Jos lapsi ei halua jäädä hoitoon, niin jotainhan siellä on vialla. Olisiko perhepäivähoito parempi lapsellesi? Mä ainakin haluan, että lapset jää mielellään hoitoon, ja jos niin ei käy, niin lapsi ei ilmeisesti koe oloaan turvalliseksi hoidossa, ja silloin on syytä vaihtaa paikkaa.

Just joo tietenkinhän se on hoitopaikan vika kun lapsi jää itkemään kun äiti lapsen vie, vaikka lapsi kiltisti jääkin sitten kun isä vie! Jotenkin en ymmärrä pointtiasi mihin se hoitopaikkaa vaihtamalla paranee, jos lapsi itkee vain ja ainoastaan äitin perään.

Minulla on 5 vuotias poika, joka päiväkotiin jäädessään jää äitiä kaipaamaan. Ei kylläkään itke, päiväkodin eteisessä, mutta kotona (aamulla ennen lähtöä) saataa itkeäkin. On ollut nyt hoidossa 5kk ja tilanne ollut tuollainen alusta saakka, ei haluaisi mennä hoitoon. Joten on varmasti mahdollista että 3 v itkee ja kaipaa äitiään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tuossa kommentissa minusta mitään pahaa ollut. aivan normaali asia mitä lapselle voi sanoa. kuten esim. "syöppäs nyt kunnolla kun mattikin noin nätisti syö"

Itse en ajattele ihan näin. Mielestäni lapsi saa itkeä, jos itkettää, eikä hänen tarvitse olla tekoreipas. Meillä on ollut aikaisemmin aiheesta keskustelua, koska tyttöni toistelee kotona itkiessään, ettei "isot tytöt enää itke". Kun kysyn, kukas sellaista on puhunut, hän sanoo tämän hoitajan nimen. Minun on ollut pakko sanoa, että jos itkettää, itke pois, sinulla o äidin lupa itkeä.

Minä kyllä ymmärrän toisaalta hoitajan harmistumisen, jos tyttösi itkee jatkuvasti. Mitä siitä tulisi, jos kaikki lapset itkisivät ja huutaisivat jatkuvasti hoidossa ollessaan. Hoitajilla ei ole aikaa paapoa jokaista lasta. Tietenkin asian voi ilmaista myönteisemminkin eli, että tiedän, että ikävöit äitiä, muttei silti tarvite itkeä.

Mielestäsi sinun ei kannata ROHKAISTA lastasi itkemään, koska häntä aletaan pian kiusaamaan, jos muut lapset ajattelevat hänen olevan itkupilli.

Minulla on arka ja herkkä 4 v tyttö, joka myös itkee herkästi, mutta silti yritän ohjata häntä siihen suuntaan, ettei joka asiasta tarvitse ruveta itkemään. Itsellä menisi myös hermo, jos lapset jatkuvasti vinkuvat korvan juuressa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitii:
Alkuperäinen kirjoittaja tilitantti:

Just joo tietenkinhän se on hoitopaikan vika kun lapsi jää itkemään kun äiti lapsen vie, vaikka lapsi kiltisti jääkin sitten kun isä vie! Jotenkin en ymmärrä pointtiasi mihin se hoitopaikkaa vaihtamalla paranee, jos lapsi itkee vain ja ainoastaan äitin perään.

Oikeastaan minullekin tuli tämä hoitopaikan vaihto ensimmäisenä mieleen ja ihan omista lapsuuden kokemuksista johtuen. Ei siinä ole minun mielestä mitään outoa, että jää helpommin isän viedessä. Äiti on monesti lapselle se tärkein aikuinen ja ero äidistä voi olla vaikea.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
ei tuossa kommentissa minusta mitään pahaa ollut. aivan normaali asia mitä lapselle voi sanoa. kuten esim. "syöppäs nyt kunnolla kun mattikin noin nätisti syö"

Itse en ajattele ihan näin. Mielestäni lapsi saa itkeä, jos itkettää, eikä hänen tarvitse olla tekoreipas. Meillä on ollut aikaisemmin aiheesta keskustelua, koska tyttöni toistelee kotona itkiessään, ettei "isot tytöt enää itke". Kun kysyn, kukas sellaista on puhunut, hän sanoo tämän hoitajan nimen. Minun on ollut pakko sanoa, että jos itkettää, itke pois, sinulla o äidin lupa itkeä.

Minä kyllä ymmärrän toisaalta hoitajan harmistumisen, jos tyttösi itkee jatkuvasti. Mitä siitä tulisi, jos kaikki lapset itkisivät ja huutaisivat jatkuvasti hoidossa ollessaan. Hoitajilla ei ole aikaa paapoa jokaista lasta. Tietenkin asian voi ilmaista myönteisemminkin eli, että tiedän, että ikävöit äitiä, muttei silti tarvite itkeä.

Mielestäsi sinun ei kannata ROHKAISTA lastasi itkemään, koska häntä aletaan pian kiusaamaan, jos muut lapset ajattelevat hänen olevan itkupilli.

Minulla on arka ja herkkä 4 v tyttö, joka myös itkee herkästi, mutta silti yritän ohjata häntä siihen suuntaan, ettei joka asiasta tarvitse ruveta itkemään. Itsellä menisi myös hermo, jos lapset jatkuvasti vinkuvat korvan juuressa.

3-vuotias on vielä pieni ja tarvitsee nimenomaan sitä syliä ja aikuisen aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:

Olen samoilla linjoilla.

Itkeä saa, mutta joka asiasta ei tarvitse itkeä. Lapsesta kyllä näkee aika hyvin, onko itku aitoa vai sitä että itketään silkasta itkemisen ilosta huomion saamiseksi.

[/quote]Minä kyllä ymmärrän toisaalta hoitajan harmistumisen, jos tyttösi itkee jatkuvasti. Mitä siitä tulisi, jos kaikki lapset itkisivät ja huutaisivat jatkuvasti hoidossa ollessaan. Hoitajilla ei ole aikaa paapoa jokaista lasta. Tietenkin asian voi ilmaista myönteisemminkin eli, että tiedän, että ikävöit äitiä, muttei silti tarvite itkeä.[/quote]

Tätä mä en tajua. Mun lapseni päiväkodin pienten puolella jokainen itkevä on AINA päässyt syliin ja saanut lohdutusta ollessani paikalla. Enkä nyt puhu vain viemisistä ja hakemisista. Meillä oli aikanaan harjoittelujakso jona aikana hengailin koko päivän päiväkodissa.

Mä väitän, että se ettei ole aikaa lohduttaa itkevää lasta on ihan vain sen päiväkodin toimintatapojen vika.

Minusta on hienoa, että olet äitinä kertonut lapselle, että on hyvä näyttää tunteensa, vaikka olisivat negatiivisia. Mutta lapsi ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä asiaa samoin kuin aikuinen. Nyt luultavasti luulee, että on ihan ok tihrustaa asiasta kuin asiasta, jopa turhasta. Miksi lapsi ei itke, kun isi vie hoitoon?

Hei ap, kun tuohon eräälle vastasit että nyt luet kyllä rivien välistä väärin, niin toteaisin että katsohan itse kirjoittamaasi tekstiä.

Sinulla on äidin lupa itkeä ....

Tuo on valitettavasti juuri niin ristiriitainen viesti päiväkodin kanssa että oksat pois. Juuri tällaisella käytöksellä "oikeutat ja edellytät" lapsen itkevän perääsi. Valitettavasti.

Niin on äidin lupa itkeä, kun harmittaa, loukkaa itsensä. Lapsi toistelee kotona, kun satuttaa itsensä, ettei isot tytöt itke. Tähän vastasin, että sinulla on äidin lupa itkeä.

Kyllä se varmaan äidin mieltä lämmittää, että lapsi tihrustaa perään, kun "on "pakko" mennä töihin ja viedä hoitoon, vaikka kyllähän minä itse lapseni parhaiten hoidan ja hoitajatkin on epämiellyttäviä ja varmaan kohtelevatkin lasta huonosti." Ei ole ihme, että lasta itkettää, kun hän vaistoaa negatiiviset ajatuksesi päiväkodista ja sinne viemisestä.

Kolmevuotias ei ymmärrä sitä että "on ihan ok itkeä jos harmittaa, äiti antaa luvan". Kolmevuotias ajattelee, että äiti haluaa että minä itken. Äiti odottaa että minä itken. Kun itken, saan äidin huomion. Lapsi hämmentyy, kun päiväkodissa viesti onkin se, että joka asiaa ei kannattaisi itkeä tihrustaa. Monesti, jos hoitaja liikaa huomioi isomman lapsen "ikäväitkua" joka ei enää oikeastaan ole mitään äidistä eroamisen tuskaa, lapsen itku vain yltyy ja jatkuu. Paljon parempi on rokaista ja koittaa saada lapsi muihin puuhiin. Tuo "katso, ei annakaan itke vaikka on pienempi" on oikeastaan ihan hyvä lause, koska lapsi huomaa, että muutkaan lapset eivät itke kun äiti lähtee, eli niin ei ehkä kuulukaan tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Minusta on hienoa, että olet äitinä kertonut lapselle, että on hyvä näyttää tunteensa, vaikka olisivat negatiivisia. Mutta lapsi ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä asiaa samoin kuin aikuinen. Nyt luultavasti luulee, että on ihan ok tihrustaa asiasta kuin asiasta, jopa turhasta. Miksi lapsi ei itke, kun isi vie hoitoon?

Epäilen syynä olevan se, että minä olen ollut kotona hoitamassa häntä 2,5 vuotta ja vanhempaa sisarusta 4 vuotta. Mies joutuu työnsä puolesta markustamaan paljon, joten luonnollisesti minä olen läheisempi vielä lasten ollessa näin pieniä, vaikka isi on hyvin tärkeä myöskin.

Mainittakoon, että isompi lapsi ei jää itkemään. Hän on toisessa ryhmässä.

Yleensä siis isi vie hoitoon, mutta poikkeustapauksissa (työmatkat/ erittäin aikaiset aamut) minä vien.

Ja itku on aivan aitoa, eihän teeskentele. Viime kuussa pk:ssa oli harjoittelija, johon tyttö kiintyi ja joka piti häntä erohetkillä sylissä. Se auttoi. Olen muutamaan otteeseen pyytänyt omahoitajan tekemään samoin, mutta eihän tee sitä kuin pyynnöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja iik:
Kyllä se varmaan äidin mieltä lämmittää, että lapsi tihrustaa perään, kun "on "pakko" mennä töihin ja viedä hoitoon, vaikka kyllähän minä itse lapseni parhaiten hoidan ja hoitajatkin on epämiellyttäviä ja varmaan kohtelevatkin lasta huonosti." Ei ole ihme, että lasta itkettää, kun hän vaistoaa negatiiviset ajatuksesi päiväkodista ja sinne viemisestä.

En oikein ymmärrä, mistä puhut. Minun ajatuksia nuo eivät ole. Ehkäpä sinun omiasi, mutta aikas julma olet jos nautit lapsesi tihrustamisesta.

Minä muuten olen onnekas ja nautin työstäni ja menen töihin aamusin mielelläni.

Epäilen syynä olevan se, että minä olen ollut kotona hoitamassa häntä 2,5 vuotta ja vanhempaa sisarusta 4 vuotta. Mies joutuu työnsä puolesta markustamaan paljon, joten luonnollisesti minä olen läheisempi vielä lasten ollessa näin pieniä, vaikka isi on hyvin tärkeä myöskin.

Yleensä siis isi vie hoitoon, mutta poikkeustapauksissa (työmatkat/ erittäin aikaiset aamut) minä vien.

Ja itku on aivan aitoa, eihän teeskentele. Viime kuussa pk:ssa oli harjoittelija, johon tyttö kiintyi ja joka piti häntä erohetkillä sylissä. Se auttoi. Olen muutamaan otteeseen pyytänyt omahoitajan tekemään samoin, mutta eihän tee sitä kuin pyynnöstä.

Etkö voisi rohkaista lasta "itkemättömyyteen" esim. lohdutat kertomalla kellonajan, milloin tulet hakemaan? Tai antaisit kuvan itsestäsi (niinkuin joku aiemmin neuvoi)? Tai muistuttaisit, mitä kivaa hoidossa on tänään luvassa/jokin kiva asia, mistä tyttö hoitopaikassaan tykkää? Jos edes vähän lohduttaisi.

Etkö voisi rohkaista lasta "itkemättömyyteen" esim. lohdutat kertomalla kellonajan, milloin tulet hakemaan? Tai antaisit kuvan itsestäsi (niinkuin joku aiemmin neuvoi)? Tai muistuttaisit, mitä kivaa hoidossa on tänään luvassa/jokin kiva asia, mistä tyttö hoitopaikassaan tykkää? Jos edes vähän lohduttaisi.

Kiitos, olen yrittänyt kertoa, koska tulen hakemaan. Ehkäpä tuota kuvajuttua voisi kokeilla.

Hei ap, kun tuohon eräälle vastasit että nyt luet kyllä rivien välistä väärin, niin toteaisin että katsohan itse kirjoittamaasi tekstiä.

Sinulla on äidin lupa itkeä ....

Tuo on valitettavasti juuri niin ristiriitainen viesti päiväkodin kanssa että oksat pois. Juuri tällaisella käytöksellä "oikeutat ja edellytät" lapsen itkevän perääsi. Valitettavasti.

KYLLÄ LAPSI SAA ITKEÄ JOS ON PAHAMIELI! ihme ajatusmaailma joillain!

varmaan just siksi että on kiintynyt enempi äitiin(yleensä lapsi kiintyy siihen joka a.on ollut lapsen kanssa enemmän b.vastaa lapsen tarpeisiin)

Yhteistyössä